HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 1 bit vs 24bit? Marantz CD6000 OSE LE vs NAIM CD5i
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/07/20 :  08:25:31  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Hej!

Jag kom över en Marantz CD6000 OSE LE häromdagen, och blev överraskad hur bra ljudet är i den. Jag har t.o.m. svårt att skilja den från min Naim CD5i ljudmässigt!

Jag kör den med AQ King Cobra till min Naim XS.

Marantzen har ringkärnetrafo till skillnad från Naimen.Och CD Text, hörlursuttag, variabel volymkontroll mm mm...

Dessutom har den 1-bitsteknik i DAC:arna. Hur funkar det egentligen? Skivorna har ju 16 bitar, men man förlorar väl inget i ljudkvalitet? Eller?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/07/20 :  10:26:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Enklast är det att läsa här http://electronics.howstuffworks.com/question620.htm

Själv är jag väldigt förtjust i Bitstream som det egentligen heter jag tycker att ljudet har en helt annan karaktär än i flerbitars dacarna.

Jag har för mig att man slutade tillverka 1-bits bara för att de var dyrare att framställa än en flerbitars dac.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2009/07/20 :  11:38:50  Show Profile Send MartinX a Private Message
Nej tvärtom var det, från början var alla DACar flerbits men i början av 90-talet slog enbits igenom stort, dom var billigare och hade bättre linjäritet vid låga nivåer. Denon höll kvar vid flerbits längst och gjorde stort nummer av detta i reklamen och hävdade att dom minsann inte snålade.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2009/07/20 12:27:09
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/07/22 :  20:33:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ja man kan inte komma ihåg allt .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2009/07/23 :  11:26:29  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
En-bits tekniken har kvantiseringsbruset på högre frekvenser som därför blir lättare att filtrera bort. Dessutom är den betydligt mer linjär än flerbits-DACarna

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/07/23 :  19:57:20  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Vem fan bryr sig om?
I slutänden är det viktigaste hur det låter, inte tekniken.

Fast oerhört många här verkar gilla färgat ljud. Det ska låta som vinyl, säger dem.
Skaffa en bra vinylsnurra då, för sjutton! Digitalt skit kan aldrig låta som den.

Eller gå och kika på grannforumet, där finns det grabbar som vet bäst i hela Universum! Där får man inte ens säga sin mening utan att bli mobbad!

Edited by - pick-me-up on 2009/07/23 19:58:25
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/07/23 :  22:13:00  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hehe jag har lyssnat på grejer som skulle vara "hypade", "överprissatta", "lurendrejeri" osv som har låtit otroligt bra. Det finns mycken avundsjuka i hifivärden....
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2009/07/24 :  12:03:37  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Pick-me-up:
Vem fan bryr sig om?
I slutänden är det viktigaste hur det låter, inte tekniken.


Precis. Men folk stirrar sig blinda på prislappen och vägrar acceptera att en "sunkig" Denver DVD-141 för femhundra spänn med lite moddningar kan matcha hifi-märken i 5-10'000 kr klassen. Hemligheten bakom detta är just tekniken. Men det är inte rumsrent med en Denver.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/07/24 :  12:33:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Namnet "1-bit DAC" är aningen vilseledande. De heter egentligen Delta-Sigma modulatorer men vem kan uttala det? Precis som Gaffa skrev ovan så jobbar delta-sigma DACar normalt väldigt högt upp i frekvens och därmed kan man komma undan en del av problemen med den efterföljande filtreringen.

Wikipedia har bra artiklar om hur de olika DACarna funkar.
- Delta-Sigma: http://en.wikipedia.org/wiki/Delta-sigma_modulation
- Generellt om DA/AD-omcandling: http://en.wikipedia.org/wiki/Digital-to-analog_converter


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000