HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Reparation av ADCOM?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2009/02/28 :  00:31:01  Show Profile Send NewMount a Private Message
Vet någon vem man kan kontakta för reparation av ett slutsteg av modell ADCOM GFA-585 från tidigt 90-tal?

Det smäller i höger kanal vid påslag.
Dessutom kan det komma skrapljud sporadiskt i början av en lyssningssession.

Steget tillhör min far och han skulle gärna vilja få fart på det igen.

Tack på förhand för era svar.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/02/28 :  09:42:48  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Det beror på var någonstans förstärkaren finns. Adcom stegen är servicevänliga och det är inte svårt att få fram schema/servicemanual, men Du bör ju hitta en riktig tekniker som inte gör mer skada än nytta.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2009/02/28 :  16:26:17  Show Profile Send NewMount a Private Message
Tack för ditt svar, Ingvar. Förstärkaren finns i Stockholm.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/02/28 :  16:43:48  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Ok, jag flyttade från kungliga huvudsaken 82 men jag skulle nog prata med veteran-Hifi på Götgatan, eller Mozarts bandspelarservice i Solna (om han fortfarande är verksam)
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/02/28 :  21:12:22  Show Profile Send sopwith a Private Message
Låter som att en kondensator på höger kanal håller på att ge upp, gissningsvis i nätdelen, det kan gå att använda kylspray för att lokalisera den exakta komponeneten, annars får man mäta sig fram, hursomhelst så lagar en kunnig serviceteckniker detta lätt.
"bruset" du hör kan vara likspänning som läcker igenom, högtalarna brukar inte gilla detta.
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2009/03/01 :  22:10:55  Show Profile Send NewMount a Private Message
OK, tack för era svar. Jag provar med Veteran HiFi. Butiken verkar ligga på Karlbergsvägen nuförtiden.
Ingvar, syftade du med "Mozarts bandspelarservice" i själva verket på Schuberts bandspelarservice? Gerhart Schubert har faktiskt undersökt en gammal Accuphase E-203 jag en gång hade i min ägo.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Edited by - NewMount on 2009/03/01 22:12:59
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/03/02 :  08:09:06  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Yes, självklart var det Schuberts jag menade, Accuphase stämmer, han var den enda auktoriserade servicestationen i Sverige förr, vet ej hur det ligger till idag.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/03/02 :  11:02:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja du Ingvar Ahlberg det var längesedan du bodde i Stockholm. Veteran hifi ligger sedan länge på Karlbergsvägen och innan dess på 60-talet låg den på Kungsholmen, Scheelegatan. På den tiden kunde man träffa veteranen Kaminski som avled för några år sedan. På Götgatan låg och ligger fortfarande Reference Audio. Schubert som förmodligen idag är pensionär brukar ta jobb via Veteran hifi.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/03/02 :  11:25:09  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Stämmer, flyttade från Kungliga Huvudsaken februari-83.
Egentligen är det ju närminnet som jag har kraftigast störningar på men uppenbarligen även en lysande kapacitet för ihopblandning, har dock ännu ej påstått att Willhelm Pettersson-Berger haft butik i Stockholm.
Däremot vill jag bestämt dra mig till minnes att Kaminski var på Odengatan, första kvarteret ost Sveavägen på 70-talet?

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/03/02 :  12:38:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Inte för att det spelar någon roll men jag träffade Kaminski något år innan han avled. Då berättade jag att vi hade träffats på Scheelegatan i början av 60-talet. Han sa att han flyttade där ifrån men jag mins inte när till Karlbergsvägen. Dieke han med Akkuset(PA prylar) träffade jag för några år sedan efter mer än trettio år. Det var också en glädjens stund precis som när jag träffade Kaminski och Schubert hos Veteran hifi.
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2009/05/24 :  22:52:05  Show Profile Send NewMount a Private Message
Herr Schubert har nu tittat på steget och konstaterat att det smäller och skrapar på ena kanalen en tid efter påslag, men meddelar att han inte vet vad det beror på och inte kan reparera det... Han tyckte i princip inte att det var något problem då skrapet ju försvinner efter ett tag, att man kan låta steget stå påslaget...

På denna sida finns en exakt beskrivning av problemet och ett servicerbjudande, så problemet måste vara vanligt:

http://www.ebcelectronics.com/Adcom%20GFA-585%20Repair-Service.html

Att skicka steget till USA lär dock inte vara ekonomiskt försvarbart...

Nog måste det väl finnas en reparatör som kan ersätta kondingar och rengöra PCB-kortet och byta eventuella trasiga komponenter...?

Tacksam för tips...

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Edited by - NewMount on 2009/05/25 00:16:52
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2009/05/27 :  23:17:30  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
PM'a LennArt här på forumet. Har han bara tid så lagar han steget men förbundna ögon...
Skicka isåfall steget med bussgods till Gbg.
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/05/28 :  17:31:24  Show Profile Send dB a Private Message
Kolla med GMG http://www.gothenburgmusic.net/
Dem fixar det mesta snabbt och bra!
//Dzenan

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2009/07/24 :  00:03:40  Show Profile Send NewMount a Private Message
Tack för alla tips.

Jag tackar Bengans Audioservice i Björnhuvud (Åkersberga, Stockholm) för snabb och prisvärd reparation. Det visade sig vara en transistor i ena kanalen som var trasig. Kondensatorerna hade börjat läcka men hade inte börjat orsaka några problem ännu. Bengan bytte dock ut dem också.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/07/24 :  00:09:25  Show Profile Send FBK a Private Message
Kul att det löste sig!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000