Author |
Topic |
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 18:46:59
|
Har simulerat simulerat simulerat så jag blivit blå i ansiktet
Testat olika kon/kolv-dim. mest på rektangulär baffel. Det bästa resultaten fick jag med diskanten "offaxis", hela tiden.
Frågan är då varför inte fler högtalare har diskanten placerad offaxis?
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 19:02:04
|
quote: Originally posted by henricsson
..Eller varför inte fler har (rejält) rundad kant.. (som mina) Gjorde faktiskt mer än jag kunde tro
ahh kom på att jag kanske inte tänkte på samma sak riktigt.. tänkte på rundad baffel/offaxisplacering och offaxis-frekvenskurva. |
Edited by - norman on 2003/01/09 19:07:51 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 19:36:40
|
Jadu.. Det finns några inställningar längst ner på bladet,, vilken har med "kant-avrundning" att göra? Antar att det ska gå att simulera.
|
|
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 22:34:40
|
Du ska göra stora kantavrundningar, 15 cm minst. 45 grader i vinkel. Prova sen.
http://hem.passagen.se/thomas_akerlund/Allegro.htm
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
Edited by - Thomas A on 2003/01/09 22:36:50 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 23:25:08
|
Snöig design! Hur ser perspektivet ut? Under konstruktion? Men jag håller på med ett par stativhögtalare (baffel: 240x350mm) så jag tänkte mer en avrundning på radie-1cm.. Typ Simulatorn är ju inte jätte användarvänlig om man säger så |
|
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 00:00:10
|
Jag har ju sådana lådor nu. :-) I princip en kub vriden 1/8 varv, sen sågar man av ena hörnet med en fogsvans. Sen limmar man på en skiva som sticker ut som baffel, och lägger fogsvansen längs med sidorna och sågar. Man får perfekta vinklar och sidor, utan att behöva såga exakta mått på olika bitar.
http://hem.passagen.se/thomas_akerlund/Bilder.htm
Nya lådorna är klara. De ska slipas och målas nu. Sen ska nya element i och aktiva filter. Har ingen aning om hur de kommer att låta, men troligtvis bra mkt bättre än mina nuvarande. De är för klena i 100 Hz regionen och har en resonans som hörs runt 3500 Hz.
Det finns ju flera saker ang. hörn.. En sak är avrundade hörn, en annan är raka med 45 graders hörn. En rak 45 graders vinkel fungerar som ett filter för diffraktionen, och jag tror bandbredd och frekvens bestäms av storleken på avfasningen. För att få riktigt bra effekt bör man alltså ta av mycket mer än man tror. I manualen står till Baffle diffraktion simulator står det ju en del bra teori om avrundade kanter.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 09:21:26
|
Gud så läckra!
Allegro = "Quad-Tetra"-Inspiration
Som förövrigt inte såg helt fel i en "slarv-simulering"
Tanken att ett plan vikt 45 grader filtrerar ljudvågorna har aldrig slagit mig, intressant! (Nyfödd till den underbara världen av seriösare DIY )
Ett besök på bibblan & efter några dagars läsning om akustik har gett lite större förståelse för hur själva simulatorn fungerar. Lätt att förbise akustiken när det är så mycket roligare med en tänkt högtalare som ska spela välljud
Tack för inspirationen!
|
|
Edited by - henricsson on 2003/01/12 10:00:17 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 10:13:59
|
quote: Originally posted by norman
..Eller varför inte fler har (rejält) rundad kant.. (som mina) Gjorde faktiskt mer än jag kunde tro
ahh kom på att jag kanske inte tänkte på samma sak riktigt.. tänkte på rundad baffel/offaxisplacering och offaxis-frekvenskurva.
Att dina nya kreationer som minst sagt proffsiga ut! Bottensnygga. Skulle du kunna beskriva skillnaden subjektivt mellan raka/avrundade kanter? Även om det var lite "off-topic" från off-axis-diskant-frågeriet så har man även ställt sig den frågan åtskilliga gånger.
Ingen som känner till varför kantavrundning såväl som ocentrerad diskant inte är vanligare bland kommersiella högtalare? I DIY-sammanhang ser man det desto oftare.
|
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 10:53:05
|
Hej,
Här kommer en grov gissning:
Jag tror att det mest har att göra med produktionsteknik och kostnader för ett kabinett. -Rundade och "sneda" kanter kräver antingen mer material i konstruktionen eller fler skäroperationer med höga toleranskrav. Vilket i slutänden betyder högre kostnader.
-Off-axis betyder assymetri mellan hö och vä högtalare. Det å sin sida gör det svårare att räkna hem volymsfördelar i maskinoperationerna när man bygger lådorna. På ren svenska: du får fler operationer igen och därmed går kostnaderna upp för att göra lådan.
I vår ögon är det väldigt lite pengar som skiljer men, med pålagorna som kommer efter lådan är producerad och den skall monteras och distribueras så kan de prisskillnaderna hos lådtillverkaren flytta slutpriset avsevärda summor.
Att du ser det på DIY kan bero på att ingen av oss behöver bry oss så där jättemycket om kronorna i produktionskostnaden.
Men, om det är diffraktionen/reflektionen från kanterna du är ute efter så finns det andra mer komersiellt gångbara sätt att ta hand om dem. Det man är ute efter är att förhindra att ljudvågorna letar sig efter baffeln och reflekteras i kantens abrupta övergång. Genom att minska vågutbredningen längs baffeln så minskar du också diffraktionens/reflektionens inverkan -En lätt hornladdning av diskanten gör att ljudvågorna inte letar sig längs baffeln på samma sätt -Titta på SS8513 diskanten, den släcker vågorna längs baffeln genom att den har ett mjukt absorberande tyg på sin monteringsplatta. Det kan man för övrigt göra själv genom att klippa ett runt hål i ett tyg/dämpmatta och lägga den över diskanten.
Som sagt en gissning så ta det för vad det är.
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
Edited by - Pac on 2003/01/12 11:47:17 |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 12:16:28
|
quote: Originally posted by PAC
-Titta på SS8513 diskanten, den släcker vågorna längs baffeln genom att den har ett mjukt absorberande tyg på sin monteringsplatta. Det kan man för övrigt göra själv genom att klippa ett runt hål i ett tyg/dämpmatta och lägga den över diskanten.
Gör inget runt hål. Det genererar bara reflexer som har ett beteende som påminner om diffraktion.
Gör ett fyrkantigt hål eller ännu bättre ett stjärnformat med ett udda antal 'stjärnstrålar'.
Sen håller jag med Per att en anledning till varför man inte placerar diskanten off axis så mycket kan vara av produktionsmässig hänsyn men det kan också vara så att högtalarkonstruktören inte vill ha problem med loobing om man inte sitter helt centrerat... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 14:29:43
|
Tacka tackar,, jag tänkte mest på högtalare i övre prisklassen där även många av dom kör center o 90-kanter.. Fast dom har kanske räknat ut det på annat sätt.
Man kan ju tycka att avrundade kanter i synnerhet reducerar reflexer fr väggarna iom att ljudtrycket "jämnas" ut i övergången. När vi ändå är inne på ämnet så undrar jag varför ingen har konstruerat en diskant med en platta exakt utformat efter de högre frekvensernas diffraktioner? Eller så tänker jag helskevt Jag längtar fett tills jag får ordning på mitt mäteri så man får en härlig graf ist för en timmes provlyssning vid minsta korrektion |
|
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 22:03:48
|
Skulle du kunna beskriva skillnaden subjektivt mellan raka/avrundade kanter?
Kan nog inte beskriva nån skillnad... I samma veva som jag byggde nya lådor bytte jag till andra diskanter och filter, så jag vet inte riktigt vad som gjort vad..
Man skulle byggt två identiska lådor förutom kanterna och testat vad det blir för hörbar skillnad (om det nu blir det..), eller så nöjer man sig med att det mäter bättre! |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 01:53:27
|
När man får tid/ork/$/utrustning kanske det skulle kunna bli av.
Om man som PAC/N skrev inte har självkostnadsproblem, är då ocentrerad diskant att föredra?
|
|
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 10:26:58
|
Om man som PAC/N skrev inte har självkostnadsproblem, är då ocentrerad diskant att föredra?
Man borde få olika offaxis frekvensgång om man mäter från ena eller andra sidan när diskanten är ocentrerad.. Sen blir fasen mellan "bas" och diskant olika från olika håll.. men det kanske är så lite att det inte gör något?
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 15:41:08
|
Kanske inte Tanken är att få så lite "baffelstörningar" som möjligt + kanske lite annorlunda karaktär på ljudet. Diskanterna är centrerade på testlådorna jag använder nu,, ska bli intressant att höra ev skillnad på de nya där jag med all säkerhet kommer uncentre them |
|
Edited by - henricsson on 2003/01/13 15:41:56 |
|
|
|
Topic |
|