Author |
Topic |
|
Johnny
Member
223 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 02:30:21
|
Jag kör bara med frågor jag, har inte så mycket annat att tillföra häromkring...
Men, hur som helst. Är det någon som har lite kunskap om hur Mark Levinson löser volymkontrollsfrågan i sina försteg? Alltså, vad använder dom?
//Johnny |
Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape" |
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 09:13:40
|
quote: Originally posted by Johnny
... Är det någon som har lite kunskap om hur Mark Levinson löser volymkontrollsfrågan i sina försteg? Alltså, vad använder dom?
Johnny,
I Mark Levinson No.32 reference preamplifier så används en aktiv attenuator. Vet dock inte om Mark Levinson No.380 och No.380S använder samma teknik ...
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
Johnny
Member
223 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 09:21:28
|
Vad jag förstår så ska även dom göra det, och den ska komma från Analog Devices, men mer än så vet jag inte...
//Johnny |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 09:24:19
|
Johnny,
Kanska ska skriva lite om vad Mark Levinson själva säger om sin aktiva attenuator ...
"The No.32 introduces a new active attenuator: a discrete design that offers an unprecedented combination of precision and neutral sonic performance. The attenuator modules are constructed on their own four-layer Arlon 25N circuit boards, whose local power-supply regulation and bypass capacitors guarantee the sensitive switches receive clean power and optimum isolation. An array of precision resistors provides attenuation in 0.1 dB steps down to -57dB, where step size is increased to 1dB. With over 65,000 steps available, the No.32's stepped attenuator gives the required precision while acting and sounding like a continuously variable control." - Mark Levinson No.2001 playlist
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 09:39:11
|
Johnny,
Jag tror inte att den volymkontroll som används i No.32 även används i No.380 och No.380S. No.380 och No.380S verkar ha samma volymkontrol som sitter i No.38S. No.38S är föregångaren till No.380 och No.380S. Eftersom No.38S kom ut på marknaden 1994 och No.32 kom 1999 så tror jag inte att det är samma volymkontrol som sitter i dem ... det ska dock understrykas att jag inte vet utan faktiskt gissar lite
|
|
|
|
Johnny
Member
223 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 09:50:34
|
Hmm, det stämmer nog det där...jag som läste lite för fort bara.
Så här skriver dom om No.380/380S: These preamplifiers use the same high quality Analog Devices precision attenuator used in the Nº38 and Nº38S. Comparing this part to other parts having similar functionality, it remains our first choice. You can think of it as a solid state stepped attenuator, but one with over 4000 laser-trimmed steps.
Tänkte att det kunde vara något som liknar denna från Analog Devices? http://www.analog.com/Analog_Root/productPage/productHome/0,,AD5235,00.html
Men vad används i No32 då? Och jag tror ju eg. inte att det är just denna volym som används i No308/308S, men något liknande iaf...kanske?
//Johnny |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 10:16:58
|
Johnny,
Intressant den där AD5235! Borde gå att göra något fint med
Från det lilla som jag förstår så verkar det nästan som volymkontrollen i No.32 är uppbyggd med diskreta komponenter ... Kan det vara så
|
|
|
|
Johnny
Member
223 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 11:00:48
|
Det förstår jag inte riktigt heller...man kanske skulle skriva ett litet mail till ML och fråga?
Men annars så verkar ju AD5235 vara rätt spännande.
Jag är sugen på att bygga en dac, och använda något i stil med AD5235 som volym, och gärna några fler ingångar, så har jag ett kombinerat försteg/dac, men fjärrad volym helst.
Sen är det bara att bygga en fin transport med Cd-Pro2, och ett fint slutsteg, kanske en Gainklon, och ett par högtalare, så har jag min anläggning Till det måste jag naturligtvis fixa lite absorbenter och diffusorer också, så är allt klappat och klart
//Johnny |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 12:01:12
|
Kan tillägga att AD har en suvve-krets för volym. Kallas AD7112. Den är inte billig men bra. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
944Driver
Member
159 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 19:23:49
|
Är det inte ML som använde en 12 bitars DAC som volymkontroll i nått försteg? Jag har för mig att HF låna den lösningen i sitt Prefix bygge för några år sedan. Principen är iallafall den att du leder in signalen på DAC:ns ref-ingång och tar ut den dämpade signalen på den vanliga utgången och styr dämpningen med de digitala ingångarna om jag fatta det rätt.
//Magnus |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 20:05:58
|
944: Så kan det vara. AD7112 är en 17bitars linjär dac som har gjorts logaritmisk genom att man har valt att använda bara 8 bitar och då de lägen som motsvarar en logaritmisk funktion. Den fungerar så som du säger.
Tack föresten för insprutingstipset... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Johnny
Member
223 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 12:00:35
|
Jag skrev till ML och fråga hur dom löste volymfrågan, och här är svaret jag fick...
..."Som du ved er alle Mark Levinson forsteg balanceret opbygget. Det betyder at der er 2 ens forstærkere per kanal. I alt 4 forstærkere i en box. Det er utroligt vigtigt at alle disse forstærkere bliver reguleret ens og at man ikke har potentiometre og lign. i signalvejen. Derfor tager man microprocessorer til hjælp. Microprocessoren styrer forstærkningen i de 4 forstærkere ved at regulere gain i hver kanal. Det kan gøres utroligt nøjagtigt, da microprocessoren sammenligner de fire kanaler og regulerer til samme niveau. Til at styre microprocessoren bruges et HP optical shaft, hvor ca. 900 forstærkningsværdier kan udlæses til microprocessoren. Volumereguleringen betjenes med det optical shaft med en justeringsmulighed ned til 0.1 dB. Derved foregår volunereguleringen præcist og uden ekstra komponenter i signalvejen."
Men det hjälpte mig inte så mycket i hopp om att kunna kopiera deras idé...
//Johnny
|
|
|
944Driver
Member
159 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 00:16:22
|
ML's svar låter som en reklamtext, men det är väl vad man kan förvänta sig. Man ska nog inte räkna med att de ingående redogör för sin lösning så alla kan kopiera den. Men det skulle ju inte varit så dumt om de bifogat ett kopplingsschema!
Nagref: Det finns några killar som håller på och utvecklar ett tändsystem också. http://autos.groups.yahoo.com/group/megajolt/
//Magnus |
|
|
Johnny
Member
223 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 12:26:48
|
Jag har frågat en gång till, för att försöka få ett lite mer exakt svar på vilken processor dom använder. Får se vart det slutar...men ett kopplingsschema är knappast något att hoppas på, eller?
//Johnny |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 14:32:04
|
quote: Originally posted by Johnny
Jag har frågat en gång till, för att försöka få ett lite mer exakt svar på vilken processor dom använder. Får se vart det slutar...men ett kopplingsschema är knappast något att hoppas på, eller?
//Johnny
Johnny,
Bra att du åtminstone försöker ... Kan dock vara väldigt svårt att få Madrigal att avslöja tekniska detajer . Jag har pratat med Madrigal ett flertal gånger för att få dem att "avslöja" protokollet för Mark Levinson linking (ett kommunikations-protokol de använder för att koppla ihop enheter. Via protokollet så kan man t ex få information om enheternas status etc). Jag var t.o.m beredd att betala en slant och skriva under en NDA för att få tillgång till specifikationen för protokollet. Tyvärr så ansåg Madriga att det var ett "internt" protokol och att de inte ville släppa specen till mig ... vilket jag faktiskt till viss del kan förstå ...
|
|
|
|
Johnny
Member
223 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 16:51:36
|
Tänkte inte ge mig i första taget...
Killen som jag fick svar ifrån, sa att Madirgal inte brukar ha några problem med att berätta, åtminstone vilka komponenter som används, så jag bad honom fråga. Jag bad ju inte om exakta byggbeskrivningar direkt, så dom borde väl allt kunna tala om vad det är för prylar de bygger med? Vi får väl se vad som händer...har inte fått svar ännu, men jag berättar så snart jag fått det.
//Johnny |
|
|
Johnny
Member
223 Posts |
|
|
Topic |
|