HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 En fråga om utgångs impedans
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2009/07/09 :  23:06:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Om t.e.x en DAC har en utgångsimpedans på 2,5k ohm på analogdelen,betyder det att den max klarar att drive ett slutsteg med inimpedans på 2,5k eller ska den ha ett slutsteg med högre inimpedans,om inte en buffer används då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/07/10 :  00:02:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, så enkelt är det inte; utimpedansen är en egenskap hos själva DACen (om vi tar det som exempel) och det går inte direkt relatera det till vad den sedan kan driva. Utimpedansen är en viktig parameter och det är fler saker som spelar in.

Utimpedans är i sig inte så komplicerat. Anta att du har en apparat som du vill ska skicka ut en spänning U. Idealet är då att den ska skicka ut spänningen U oberonde av last men i realiteten så finns det en gräns för hur mycket ström en verklig apparat kan skicka ut; är lastens impedans för låg så klarar apparaten inte att hålla spänningen uppe.

En verklig spänningskälla kan modelleras genom att man tänker sig att man har en perfekt källa (med noll utimpedans) i serie med en resistor; utimpedansen är värdet på resistorn i en sådan modell.
Dvs. utimpedansen är ett mått på hur "ideal" en källa är (ex. slutsteg är ju spänningskällor och ska ha så låg utimpedans som möjligt).

En ideal spänningskälla har noll utimpedans; en ideal strömkälla oändlig utimpedans.

En utimpedans på 2.5KOhm betyder att DACen inte klarar att skicka ut speciellt mycket ström; för att den ska beté sig som en "ideal" spänningskälla bör den lastas med något som har betydligt högra inimpedans är 2.5KOhm.

I realiten är det mer komplicerat än så eftersom verkliga laster ju också är reaktiva (kapacitiva/induktiva) och olika källor hanterar det olika bra; så utimpedansen ger inte hela sanningen om hur väl du kan driva något.



Edited by - f95toli on 2009/07/10 00:04:49
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2009/07/10 :  00:11:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
för att den ska beté sig som en "ideal" spänningskälla bör den lastas med något som har betydligt högra inimpedans är 2.5KOhm.

Var det jag tänkte..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/07/10 :  00:15:16  Show Profile Send gcs a Private Message
När det gäller analoga källor brukar man räkna med att man kan lasta utgången med en 10x högre impedans än källimpedansen. Jag har en förförstärkare som har en källimpedans på 20 ohm och kan lastas med 200 ohm och kan lämna 10 volt. Jag vet inte om samma gäller för digitala laster.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/07/12 :  02:01:03  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
När det gäller analoga källor brukar man räkna med att man kan lasta utgången med en 10x högre impedans än källimpedansen.


Jag tror det är en god tumregel.
Iaf brukar jag köra på minst 10 ggr lägre utimpedans, som designregel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000