HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nätfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NAD Jonas
Starting Member

35 Posts

Posted - 2009/07/02 :  15:02:06  Show Profile Send NAD Jonas a Private Message
Hej
Huvudsäkringen på min CD-spelare har gått två gånger under loppet av ett år... Försäljaren hävdade -åtminstone första gången -att strömspikar i nätet kunde vara boven. Har någon här några teorier? vad tror ni om nedan länkad produkt? Tacksam för alla åsikter.

MVH Jonas

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=38121820

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/07/02 :  16:31:27  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Inte otroligt speciellt om den verkar funka för övrigt. Vilket värde har säkringen?

Rubriken, vad hade frågan med nätfilter att göra?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2009/07/02 16:32:06
Go to Top of Page

NAD Jonas
Starting Member

35 Posts

Posted - 2009/07/02 :  16:58:04  Show Profile Send NAD Jonas a Private Message
Hej
Bytet har gått på garantin så jag vet inte vad det kan tänkas kosta den dag den inte gäller längre..

Angående nätfiltrer, så länka jag till en och frågan är huruvida en dylik kan avhjälpa problemet.

MVH Jonas
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/07/02 :  20:32:01  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Vilken spelare har du? Pajar säkringen uppstart?

Strömspikar som kräver nätfilter låter lite långsökt om du inte har problem med annat i hemmet av samma orsak.
Go to Top of Page

NAD Jonas
Starting Member

35 Posts

Posted - 2009/07/03 :  00:12:35  Show Profile Send NAD Jonas a Private Message
Hej
har en lyngdorf CD-1, vid båda tillfällena har jag märkt felet när jag skall använda den - alltså sker det någon gång mellan senaste nedkoppling till standby och fram till nästa dag. Har inte noterat något just när jag sätter den i standby, under användningen eller uppstart vet jag dock med säkerhet att det inte sker. Endast CDn och förstärkaren (SDAI 2175) är inkopplade till detta jordade uttag. Den enda gemensamma nämnaren jag kan komma på för de båda tillfällena är tidsintervallet på 6-7 mån, vilket i sig antar jag inte behöver betyda något.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/07/03 :  09:42:58  Show Profile Send Sundström a Private Message
När förstärkare stängs av och slås på kan det ju bli lite strömpikar. Din förstärkare kanska ger en ful strömpik?

Är det vanligare att elektronik går sönder när de är i standby-läget?
(Om standby åstadkoms med ökad resistans så blir ju standbyläget känsligare för strömmar???)

Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2009/07/03 :  17:51:17  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message
Annars blir det ju alltid en strömspik när en apparat i sig slås på. Vet ej hur nätdelen i din spelare är utförd, om det är med vanlig trafo (vanligast i audioprylar), med reservoarkondingar på lågspänningsdelen, eller en primärswitchad nätdel där den första större kondensatorn sitter i princip direkt efter en likriktare.

Blir det en elak strömspik varje gång den slås på så kan det ju tänkas att säkringen blir utmattad om den är för klent dimensionerad. En lösning kanske kunde vara att gå upp ett steg i ström på säkringen, och förvissa sig om att det är en trög säkring.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2009/07/07 :  19:04:15  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Vet du vad för säkringar som suttit i CD-spelaren? För en vanlig trög ANTI-SURGE säkring ska och bör överleva spänningsspikar som kan uppstå på nätet. Och har du behövt lämna in den på garantiservice för säkringen gått?!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

NAD Jonas
Starting Member

35 Posts

Posted - 2009/07/11 :  15:35:49  Show Profile Send NAD Jonas a Private Message
Vet tyvärr inte vad för säkring det kan tänkas vara men skall ta reda på det i samband med denna reparation. Vad är alternativet till att lämna in den? det kan väl inte vara tillåtet att öppne spelaren själv? Oavsett överstiger det min våghalsig het och kompetens :) Ett förtydligande om att det inte finns några "yttre säkringar" som kan ses på spelaren , är kanske på sin plats.

På den förra följesedeln från reparationen står det under reservdelar (Danska) Sikring T250mA 250VAC. Om detta säger något.

Har nu fått en lånespelare i motsatts till föregående gång vilket jag är nöjd med iaf :) Det positiva som kan ses ur det hela är att återkomsten av cd-spelaren. I förhållande till dvd-spelaren som jag nyttjat under tiden utan lånespelare - vid båda tillfällena övertygat mig om att spelaren, i återgivningskvalitet, varit värt varenda krona!

MVH Jonas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000