HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lacka högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/04/06 :  18:46:54  Show Profile Send pak a Private Message
Jag har ett par von schweikert högtalare som börjar få tråkig finish,och funderar på att lacka dom för att få lite glans i dom.
Hur bör man gå till väga för att inte förstöra dom?
Vette tusan vad de är behandlade med nu-(resin) står det.Har försökt med möbelpolish utan nåt speciellt resultat-tom. olja.Men de är trista att se på än,så jag tror att det får bli lack i stället.
Bör de tvättas först med nåt? eller ska man slipa lite bara?
Om man slipar; blir faneren ljusare då eller? de är i körsbär.
Vilken lack är att föredra? golvlack eller??tänker lite på reptålighet osv. halvmatt eller blank? pensel eller spruta? bör ju va en hel del lager om man kanske vill slipa dom släta och polera upp glansen.
Vad bör man tänka på???
är nästan lite sugen på att fanera om i nån häftigare faner men det blir lite väl mycke jobb tror jag.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/04/06 :  20:03:03  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Resin då låter det som att de är lackade med epoxy-lack.

På vilket sätt börjar de bli tråkiga?
Kan du inte slänga in några bilder

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/04/06 :  20:56:02  Show Profile Send pak a Private Message
Jo de ser "torra" ut på vissa ställen.
saknar totalt djup i träet,bara matta och trista.
har dessvärre inte några bra bilder tillgängliga för att lägga upp-har inte ens nån webplats att ha de på.
det ser även ut som att själva lådskarvarna inte är släta på en del ställen.-lite löjligt på så dyra grejer.-altså man kan se var front sitter ihop med sidor osv. om ni fattar. dock inte överallt som tur är.därav tanken på att slipa ner dom lite och lacka tjockt för att sen slipa jämt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

henriksch
Starting Member

3 Posts

Posted - 2009/04/08 :  14:24:02  Show Profile Send henriksch a Private Message
Brukar göra såhär:
Är det lackad fanér som börja bli trist men inte har några avslag så är det bästa att ta det lugnt. Köp em tuss 00:ans stålull på byggfirma och en flaska Karnusol RÖD (som innehåller harts. Putsa längs fibrerna med stålullen så att lacken blir "jämnmatt" och lägg sedan på Karnusol enligt instruktionerna på flaskan. Polera sedan med trasa till önskad glans. 50 spänn och väldigt lite jobb ger ett skitbra resultat.
Skulle det finnas rejäla repor så kan du lägga på ny lack efter att ha mattat ner ytan med stålull och sedan jämna till lackytan med stålull och avsluta med Karnusol. Blir hur bra som helst. Vattenbaserad lack funkar bra.
mvh
Henrik
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/04/08 :  16:43:23  Show Profile Send pak a Private Message
carnusol har jag testat utan resultat.och även möbelpolish,men det verkar nästan som om det inte är nån som helst ytbehandling kvar på ovansidan längre.Måste man inte få bort polish och sånt om man vill lacka?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/07/11 :  17:19:02  Show Profile Send pak a Private Message
Tror att jag ska ta och skruva isär lådorna nån dag nu och försöka ha på några lacklager.
De är ju några år nu så det är ju inte så väldans noga liksom.
Men det blir väl till att pensla med blank golvlack hade jag tänkt.den borde väl hålla bra?
Med mellanslipning osv..
Räcker det att matta ner dom lite lätt tro?-tänker lite på att polishen mm kan ha dragit in osv...

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/07/11 :  19:30:46  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


Kolla med "rannagarden", han verkar vara en "överdängare"
på ytfinsh.

Kola bara på hans bildrepotage:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?whichpage=5&TOPIC_ID=74652#867437


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/07/11 :  22:33:08  Show Profile Send pak a Private Message
sant så sant.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/07/11 :  23:30:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Ingen dängare här inte. Dessvärre tvärsvårt att ge några lyckade tips utan att veta hur de är behandlade innan och är i nu-skicket utseendemässigt. Har de blivit försöksrestaurerade innan med div. polish och olja/vax kan det vara klurigt att gå över till lacker. Oftast bättre att hålla sig med det då och öka ansträngningarna att få just det bra.

Förmodligen går det att ta några steg tillbaka till lack etc, men ansträngningarna i arbetstimmar ökar och resultatet kan bli lurigt.

Vilka von Schweikert är det?
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/07/12 :  01:37:21  Show Profile Send pak a Private Message
det är vr5.-från 2000.
de har nån lite halvfet yta (ganska blank)på vissa ställen -vet inte vad det kan va för behandling-står ju bara resin, och i amerikanernas värld så heter ju allt resin.men de ser väldigt torra ut på några ställen-ovanpå är de helt matta och trista.kunde lika gärna ha varigt träimitation.
verkar va närmast omöjligt att få till nån riktig yta med olja då det inte ser ut att va bara det från början.
Måste väl gå att slipa ner ytan med fint papper...

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/07/12 :  08:44:39  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Kikar på dina systembilder och fanéret på dina Schweikert ser ut att vara äkta. Om du skruvar loss nåt element eller "bakluckan" så kan du förmodligen se hur tjockt fanéret är. Med vetskapen om tjocklek vet du hur försiktigt du behöver slipa.

Är du försiktig och noggrann kan du troligtvis få dem rätt rena innan ev. lackning.

Jag hade strippat högtalarna från det mesta och maskat alla öppningar. Sedan tvättat högtalarna i lösningsmedel (doppa ett papper och för på någorlunda flödigt - torka sedan av med annat papper) för att få bort/lösa upp/späda smuts/ytbeläggningar/ytbehandlingar. Efter det får de torka nåt dygn. Sedan hade jag nog slipat försiktigt (gissar på att börja med 320-360papper och avslutar med 600papper men det är nåt man får prova för att se hur det tar). Var beredd på att det går åt mycket slippapper vilket som. Hade jag handslipat hade jag slipat med fiberriktningen. När jag var nöjd hade jag haft en någolunda oflammigt och ganska trärent resultat. Blåst av det hela med tryckluft och lackat med riktig spruta. Hade jag penslat så hade jag köpt något rekommenderat och testat på något annat trä för att se hur pensel och lack fungerar (hur det flyter ut, rinner, torktid osv innan(!) jag penslat högtalarna).
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/07/12 :  11:33:21  Show Profile Send pak a Private Message
vilket lösningsmedel är lämpligt?
jag kan ju förståss spruta dom också,men Om det blir slätt med pensling så slipper jag en massa extra krångel med bättre plats att va på osv.
hade tänkt finslipa dom efter att de är färdiglackade,för att polera upp glans igen.-som med bilar. OM det går med trälack?
Grejen med pensling är att jag hoppas att lacken kan fylla ut där lådskarvarna sjunkit in lite.-så att det inte syns.-störande om man vet om det.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/07/12 :  13:14:08  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Thinner, förtunning, lacknafta... Något som har en lösande verkan och tar bort lite sånt som hamnar på högtalare genom åren (fetter, oljor, damm/partiklar från div. saker, nikotin etc.). Dvs sådant som kan störa slutresultatet.

Jobba raskt, var uppmärksam och använd sunt förnuft vid denna hantering. Låt torka ordentligt. Slipa sedan.

Det går bra att polera lack. Välj en glansig 50gl och uppåt (med 90glans kan du använda dem som spegel) och lägg på några lager. Låt torka/härda några dgr. Gärna en vecka. Polera.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/07/12 :  13:47:45  Show Profile Send pak a Private Message
tänker börja med högglans för att avsluta med mattare OM jag inte gillar det blanka.
får försöka införskaffa lite grejer i morgon om jag får isär allt som jag har tänkt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/07/13 :  01:12:26  Show Profile Send pak a Private Message
JA FYYYY F...!!!!

Vilka mardrömmar att skruva isär! Hugaliga

Hoppas att jag får ihop allt som det ska va.

Analysis plus-fastlödda till en förbannelse! va tvungen att klippa av dom för att få bort elementen-och korta naturligtvis!

Svart kletig massa runt elementen som nån slags tätning och dämpning.

Plastpluppar till frontgallren som satt ganska så fast.

Nu förstår jag att de var DYRA när jag tittar på konstruktionen.
Albert måste ha tänkt till lite här tror jag.
Har dessvärre ingen stans att lägga upp bilder....

Basporten får sitta + terminalerna... orkar inte ta bort de. MASKERING får det bli där.

Bara socklarna kvar men de får banne mej sitta tills i morgon.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000