Author |
Topic |
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 11:15:51
|
I den tidigare tråden om hembioreceivrars ljud*, blev det en del inspårning kring vad/varför/hur som skrivs i tidningen Musik & Ljudteknik som ges ut av Ljudtekniska Sällskapet. Här tänkte jag svara på respektive inlägg jag finner intressanta att kommentera.
Hälsningar
Johan Lindroos (som skriver merparten av testerna i Musik & Ljudteknik)
* Se: på vilket sätt låter hemmabiorec. sämre?"http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7438 |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 11:38:13
|
quote: Originally posted by Knoppen
I den tidigare tråden om hembioreceivrars ljud*, blev det en del inspårning kring vad/varför/hur som skrivs i tidningen Musik & Ljudteknik som ges ut av Ljudtekniska Sällskapet. Här tänkte jag svara på respektive inlägg jag finner intressanta att kommentera.
Hälsningar
Johan Lindroos (som skriver merparten av testerna i Musik & Ljudteknik)
* Se: på vilket sätt låter hemmabiorec. sämre?"http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7438
Hej Knoppen!
Det var alltså inte mycket som du fann som var intressant med andra ord med tanke på dina kommentarer hitills Mvh Kenth
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 13:03:43
|
Nä, men jag har varit på lunch! Äta bör man annars dör man. Det var ju en hel del och det kommer att ta en stund att beta av. Jag är på jobbet så egentligen borde jag inte skriva något nu överhuvudtaget. |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 13:23:05
|
Skrivet av Majjen03 i hembioreceivertråden: Hej Johan!
Förstår att du ligger bakom en del av testerna i Molt! Är själv medlem i LTS och som sådan är jag tyvärr lite kristisk till Molt. Undrar t ex varför "du" inte testar fler "gångbar" dvs auktuella produkter istället för att hänga upp dig på flera år gammla produkter. Varför kan inte Molt som många andra hifiorgan ha en "referenslista" över gamla produkter och istället "kolla" upp vad som säljs nu. Själv saknar jag aktuell information om vad som kommit ut "nu" i Molt, detta vore klart mer intressant än att som i senaste nummret endast få en tidning full med för mig ointressanta scheman över LTS högtalare samt kvartalets krönika över en här ofta nämnd person inom LTS. Har givetvis själv kommenterat detta mm tidigare till styrelsen för LTS, har dock inte ens fått någon kommentar därifrån på några månader! Är lite trött på att ständigt läsa att över 10år gammla Sentec etc är världens enda och bästa produkter. Tänk om Molt istället hade testat t ex mina alternativ till en ny cd-spelare! Funderar på att skaffa mig en Primare D30,2, Thule 150B MK2 med digituppgradering,en beg Krell etc! Knoppen vilken av dessa mäter bäst?, hur de låter är väl inte så viktig eller hur? Kan någon av dessa matcha en snart 20 år gammal Diana omvandlare tror du? Mvh En trött,trött Kenth
Hej Kenth! Jag har alltid testat apparater som vid testtillfället finns att köpa. Något annat vore ju tämligen meningslöst. Det är just det jag vill att LTS ska komma bort ifrån; allt detta eviga tjat om de gamla appareterna som tidigare funnits vara goda återgivare. På marknaden nu finns det massor av bra apparater. Problemet är att hinna med att testa alla apparater på marknaden, min tid räcker helt enkelt inte till för att täcka in hela marknaden. Att flera av de apparater jag testat numera är utgångna modeller. Inte ens HiFi & Musik hinner ju testa allt (även om de mängdmässigt är överlägsna Musik & Ljudteknik).
Jag håller med dig om att det senaste numret nr 2 2002 var mindre lyckat. Jag tycker själv att det var lite väl mycket ritningar, speciellt mycket känns det som om man inte är intresserad av de högtalarna, fast för de som ska bygga dem har det varit givande. En test jag skrivit i somras(!) (test av Miller & Kresielhögtalare) var nämligen utlovad att komma i nr 3 som egentligen skulle tryckts veckan efter nr 2. Men nr 3 har inte kommit än, men är nu på tryckeriet.
Jag vet inte om jag fått någon fråga om dina testförslag tidigare, jag tror inte det. Thulen och Primaren kan vara intressanta, dock ej en begagnad Krell! Jag planerar just nu en CD/DVD/SACD/DVD-Audiospelartest, probelemet är att man skulle helst vilja ta med alla apparater som finns, förra gången mäktade jag med nio stycken, men så många är för många att testa på en gång, så denna gång kommer det att bli något färre.
Hälsningar Johan Lindroos |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 13:32:46
|
Skrivet av Kurt i hembioreceivertråden:
Johan
Har du använt tune dem metoden någon gång när du har jämfört?
mvh
Kurt
Jag saxar från Linns hemsida (FAQ) om vad "tune dem" är: What is the tune dem? The Linn philosophy is very simple – if it sounds better, it is better. The Tune Dem is how we recommend that our products are demonstrated. When carrying out an A-B demonstration, it is sometimes possible to be confused by extraneous factors such as loudness & tone. The tune dem is a way to compare the two products and decide on how easy it is to follow the tune and appreciate the musical piece as a whole on each one – this allows you to hear quite clearly which product sounds better. The method involves silent repetition of the sound from the loudspeakers, silently singing along simultaneously with the sound from the speaker. The easier this is to do, the more accurate the system performance.
Mitt svar är att jag inte har använder den metoden vid testerna jag skrivit. Möjligtvis kan man använda metoden som försäljare i en butik då det är stora skillnader. Men jag som testare vill ha en djupare insikt i apparatens ljudliga beteende. Då räcker inte den metoden för att upptäcka mycket små skillnader i ljudförvrängning hos en apparat.
Hälsningar
JOhan Lindroos |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 13:53:38
|
Skrivet av Thomas A i hembioreceivertråden:
Jag hoppar in i debatten, eftersom jag också är LTS medlem. Jag kan till viss del hålla med om Majjen i kritiken när det gäller tester. Min önskan skulle vara att man hade ex fler och standardiserade mätningar. Ett protokoll som gås igenom och presenteras, likt det som görs på Stereophile. Morello sade detta till mig när vi träffades en gång, och jag tenderar att hålla med.
Alltså:
Frekvensgång, Dist, Fyrkantvåg, Puls/Sin2, Lastkänslighet, Jitter,
etc
Till detta bör man då ha lyssningstester. Öppet och blint. Helst presenterat i tabellform, så man kan se signifikansen i de blinda testerna.
Jag tror problemet är: Vem ska göra dessa tester? De är trots allts vi i LTS som har ordinarie jobb som måste göra dem. Tester som man gör hemma? Vilka vill/kan/får/har tid/har plats att vara med och lyssna?
Hur ofta ska testerna vara? Vilken typ av produkt? Hur många produkter? Vilka märken? Vad vill vi läsa?
Byggprojekten i LTS tycker jag om dock! Det jag saknar och hoppas komma är en bra multibits D/A omvandlare.
Hej Thomas!
Du själv har ju skrivit en test som kommer i nästa Musik & Ljudteknik nr 3 2002. Det är bra! Mer sådant! Mitt mål har i alla fall varit att prestera en test av HiFi-utrustning i varje nummer. Det har jag hållit förutum nr 2 2002 där det kom alla dessa ritningar. I testerna har det varit allt från en till nio(!) utrustningar samtidigt. Jag får ofta e-post från medlemmar som vill ha den eller den apparaten testad. Ofta tycks det vara apparater som de redan har köpt! De vill veta om den är bra eller dålig, ofta är de också på utgående.
Ibland har jag presenterat blintestlyssnarresultaten i de skrivna testerna. Det tycks ju vara av intresse så jag kommer nog att fortsätta med det. Mätningarna i Sterophile är i stora drag mycket väl genomförda. Men de tar också tid. T ex är det mindre intressant att skriva och mäta massor på en apparat som uppvisar mycket stor ljudförvrängning, jag tycker det är slöseri med tid. Jag skriver hellre och mer om lågförvrängande apparater.
Hälsningar
Johan Lindroos
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 13:57:01
|
Från Patrik i hembioreceivertråden:
Majjen03,
Har också varit på LTS om att testa fler pryttlar och framförallt fler moderna saker.
Det vi lätt glömmer är att LTS är en idéell förening som är beroende av insatser från frivilliga. Som jag förstått det så är det inte bara tillåtet och frivilligt, utan även högst önskvärt att flera personer testar apparater. Så det är egentligen bara att LTS-medlemmar såsom du ställer upp och börjar göra tester.
När det gäller just Knoppen så tycker jag mig se att han bidragit stort i testandet av _fler_ apparater då han har gjort ett antal grupptester till skillnad mot de flesta andra som gjorts (dvs varje test bli inte bara test av _en_ apparat).
Att Öhman är väldigt dominerande i MoLt kanske inte är så konstigt om man tänker att han förutom ordförande är med i tekniksektionen samt ställer upp och svarar på frågor från medlemmar. Återigen, såsom jag förstår det så mottages matrial från andra med stoooor tacksamhet. Kanske kan du, eller jag eller någon annan, bidra med något?
Alternativet är att anställa någon som gör precis det som medlemmarna vill. Men då gissar jag att medlemsavgiften skulle behöva ändras...
Bara mina 0.02€...
Hej Patrik!
JA!, bidra gärna med recensioner, t ex av ny modern musik som du var inne på för ett tag sedan.
Hälsningar
Johan Lindroos |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 14:00:45
|
quote: Originally posted by Knoppen
Skrivet av Majjen03 i hembioreceivertråden: Hej Johan!
Förstår att du ligger bakom en del av testerna i Molt! Är själv medlem i LTS och som sådan är jag tyvärr lite kristisk till Molt. Undrar t ex varför "du" inte testar fler "gångbar" dvs auktuella produkter istället för att hänga upp dig på flera år gammla produkter. Varför kan inte Molt som många andra hifiorgan ha en "referenslista" över gamla produkter och istället "kolla" upp vad som säljs nu. Själv saknar jag aktuell information om vad som kommit ut "nu" i Molt, detta vore klart mer intressant än att som i senaste nummret endast få en tidning full med för mig ointressanta scheman över LTS högtalare samt kvartalets krönika över en här ofta nämnd person inom LTS. Har givetvis själv kommenterat detta mm tidigare till styrelsen för LTS, har dock inte ens fått någon kommentar därifrån på några månader! Är lite trött på att ständigt läsa att över 10år gammla Sentec etc är världens enda och bästa produkter. Tänk om Molt istället hade testat t ex mina alternativ till en ny cd-spelare! Funderar på att skaffa mig en Primare D30,2, Thule 150B MK2 med digituppgradering,en beg Krell etc! Knoppen vilken av dessa mäter bäst?, hur de låter är väl inte så viktig eller hur? Kan någon av dessa matcha en snart 20 år gammal Diana omvandlare tror du? Mvh En trött,trött Kenth
Hej Kenth! Jag har alltid testat apparater som vid testtillfället finns att köpa. Något annat vore ju tämligen meningslöst. Det är just det jag vill att LTS ska komma bort ifrån; allt detta eviga tjat om de gamla appareterna som tidigare funnits vara goda återgivare. På marknaden nu finns det massor av bra apparater. Problemet är att hinna med att testa alla apparater på marknaden, min tid räcker helt enkelt inte till för att täcka in hela marknaden. Att flera av de apparater jag testat numera är utgångna modeller. Inte ens HiFi & Musik hinner ju testa allt (även om de mängdmässigt är överlägsna Musik & Ljudteknik).
Jag håller med dig om att det senaste numret nr 2 2002 var mindre lyckat. Jag tycker själv att det var lite väl mycket ritningar, speciellt mycket känns det som om man inte är intresserad av de högtalarna, fast för de som ska bygga dem har det varit givande. En test jag skrivit i somras(!) (test av Miller & Kresielhögtalare) var nämligen utlovad att komma i nr 3 som egentligen skulle tryckts veckan efter nr 2. Men nr 3 har inte kommit än, men är nu på tryckeriet.
Jag vet inte om jag fått någon fråga om dina testförslag tidigare, jag tror inte det. Thulen och Primaren kan vara intressanta, dock ej en begagnad Krell! Jag planerar just nu en CD/DVD/SACD/DVD-Audiospelartest, probelemet är att man skulle helst vilja ta med alla apparater som finns, förra gången mäktade jag med nio stycken, men så många är för många att testa på en gång, så denna gång kommer det att bli något färre.
Hälsningar Johan Lindroos
Hej igen Johan!
Du verkar ju trots allt vara en hygglig och insatt "prick"! Personligen så tycker jag att en test av "rimliga" cd- spelare vore intressant, t ex de av mig ovan nämda Thule 150 DigitII, Primare D30,2, Elektrokompaniet, SAT Cd-Fix etc! Vore kul med en "seriös"test av lite nordiska prylar. En begangad Krell är väl inte så intressant kanske med varför inte en ny! Vill i Molt även se lite mer tester av billigare produkter, förstår dock att det inte alltid kan kännas kul att "seriöst" testa japanska,kinesiska,koreanska,filipinska etc mängdprodukter då de ibland byter modell flera gånger per år och därmed snabbt blir ointressanta. Thulen tycker jag särskilt är intressant då den är optimerad för vanlig CD lyssning och inte specifikt för SACD eller DVD-Audio formatet. Skall själv få hem en samling cd-spelare av de ovanstående i början av nästa vecka! Mvh Kenth
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 14:14:34
|
Från MAG i hembioreceivertråden:
Mag skriver:
Ta ut handen ur arschlet och ta tag i det du iriterar dig på det är det man gör i en förening . Att gnälla på dom få som lägger ner en massa tid är riktigt dåligt . Istället för att gnälla så kan du skriva egna artiklar och testa saker det skulle garanterat uppskattas av den "utvalda klicken".
Så Kenth när kommer första testen eller artikeln
edit: LTS styrelse har inte annat att låna ut än ur sina egna anläggningar, hifi grossister är vad jag förstår i allmänhet negativa till att låna ut prylar till LTS.
edit2: Du får ursäkta min ton men se , fast jag blir faktiskt lite sur när folk gnäller på det här viset.
Mvh
-------------------------------------------------------------------------------- //Magnus
Vadan denna plöstligt hårda ton? Var lite snällare, tycker jag!
De flesta importörer lånar mer än villigt ut produkter för test, andra är mindre villiga. Att vissa kanske inte vill låna ut till Ljudtekniska Sällskapet kan vara av olika skäl:
* De är rädda att deras produkt får ett dåligt omdöme * De tycker att upplagan inte når tillräckligt många * Vissa gillar inte LTS av olika orsaker som jag inte känner till, exempelvis ibland har det varit sedan LTS "Linn-era"* på åttiotalet som (för mig i alla fall) var väldigt flummig. * mer?
* Jodå, det stod mycket Linn-vänligt i Musik & Ljudteknik då!
Hälsningar
Johan Lindroos
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 14:20:34
|
Edit: Skrivet av Majjen03 i hembioreceivertråden:
Hej Mag!
Mitt arschel är nog mindre än ditt jag får inte in hela handen i mitt, ditt kanske är mer tränat för sådant vad vet jag. Du har inte själv funderat över varför hifibranchen inte gärna lånar ut något till LTS! Jag har redan på 80-talet erbjudit mig att testa apparater till föreningen, tyvärr så var inte mina förslg till apparater intressanta då för att de var från Japan! Denon är ju från Japan och dessa gillar ju den "nya" ledningen så föreningen har väl gått lite framåt sedan dess. Har också sedan dess erbjudit artiklar vid några tillfällen utan att ens få svar! Om LTS var en helt ideel organisation så skulle väl inte medlemspriset behöva vara över 200 kr/år eller hur. För dessa pengar bör föreningen åtminstånde kunna få ut sina 4 nummer av Molt/år i tid! Jämför man t ex Hifi&musiks pris per tidning så ser man ju att den såkallade Ideèla föreningens och den kommersiella tidningens pris är snarlikt, dock så är H&M tidning säkerligen betydligt dyrare att framställa med färg etc. Själv är jag inte så intresserad att testa 20 år gammla produkter när det finns så mycket nytt på marknaden! Kan dock ibland vara kul att läsa om en jämförelse med en gammal t ex Nad 3020 och en nyare Pioner etc! Lts fyller väl sin mission som ett musikinstrumentens konservatorium, kanske tekniska museet kunde få lite "nya" ideer från föreningen etc. Varför är jag då medlem av LTS kan man ju undra? Jo därför att jag och en kamrat vart "värvade" under Stockholmsmässan under parollen att där något intressant händer där är LTS! Det som dock är positivt i LTS är att deras artiklar etc håller högsta tänkbara tekniska nivå, således är det bara innehållet som bör moderniseras anser jag. Mvh Kenth
Hej Kenth!
Jag pratar gärna med dig. Jag skickar mitt telefonummer till dig så kan vi talas vid. Jag känner inte igen dina kommentarer eftersom jag inte har skrivit tester under länge tid än tre år tillbaks i tiden. MAG var nog bara i en tillfällig sinnesförvirring! Kanske ses vi på mässan på hotel Sheraton i Stockholm snart?
Hälsningar
Johan Lindroos |
Edited by - Knoppen on 2003/01/09 16:05:32 |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 14:25:49
|
En bra sak vore om fler medlemmar kunde utföra lite utsållande tester av apparater, varav de intressantaste sedan kunde testas noggrannare av Knoppen&Co! På så vis kanske fler intressanta apparater kunde presenteras?
Vi är några i Gbg, som går i sådana tankar, kanske finns det fler i resten av landet? Man får ju även lite trevliga möten på köpet.
Mvh |
markih |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 14:42:30
|
Skrivet av Stefan007 i hembioreceivertråden:
Håller med, detta är något som skulle vara mycket värdefullt. Egentligen är det bara ganska dyra prylar som låter riktigt bra. Allt annat låter sedan mer eller mindre dåligt i jämförelse. Detta är en referens som jag alltid saknar i tidningstesterna. Hur pass mindre dåligt låter det egentligen? Här är tidningarna alldeles för fega.
samt nästa inlägg:
För en utomstående betraktare verkar det vara organisationen och dess principer som behöver moderniseras...Diskriminering och föruppfattade meningar är väl knappast nåt att leva efter idag?
Verkar också inte så roligt med en förening som skäller ut de medlemmar som vill ha bättre valuta för sina pengar och efterlyser förnyelse. Jag läste tidigare att LTS har 1000 st medlemmar, om alla betalar 200:-/år så blir det ju ganska mycket pengar. Knappast en ideell förening... Borde det inte räcka till några nya apparattester också? Jag kan också upplysa om att det har hänt en del positivt med Japanska apparater (föutom Denon) de senaste 10-15 åren också.
Jag förstår definitivt om tillverkarna inte vill låna ut sina apparater till LTS för test. De flesta tillverkare lyssnar ju fram sina produkter för att de ska låta bra rent subjektivt. Att konstruera apparater bara för att de ska mäta bra är nog inte så svårt om man bortser från de musikaliska aspekterna. Lyssna först, mät sedan är nog ett bättre sätt. Att få sina apparater testade av en organisation som till stor del utgår från föruppfattade meningar och kontrollerade åsikter är väl knappast roligt heller... För så uppfattar jag själv LTS, en tveksam organisation, hårt toppstyrd med många föruppfattade åsikter och värderingar.
Därför är det mycket positivt att det finns medlemmar som vågar ifrågasätta och söka förnyelse. Stå på er!!! Det blir sällan bra när samma personer med samma gamla principer styr skutan år efter år... Hej Stefan!
Referensen när jag testar apparater i Musik & Ljudteknik är oftast insignalen till apparaten. Om insignalen har förvrängts på utgången är ljudet hos apparaten enligt mig inte lika bra som det borde vara. Sedan om apparaten kostar 1000 kronor eller 500000 kronor är oväsentligt. Läs det långa svaret jag skrev på sid 2 i "hembioreceivertråden" lite noggrannare.
Jag vill också poängtera ytterligare en gång att jag bara använder mätningar som ett komplement till lyssningsproven. Lyssningsproven är ju helt klart det viktigaste. Mätningar kan förklara en del ibland till varför det låter som det låter, det ser jag inte som en nackdel, mer som förtydligande av testen.
Jag ser också gärna fler intresserade som vill förnya och framförallt bidra till testverkasamheten och annat.
Det verkar som att du har en hel del förutfattade meningar om Ljudtekniska Sällskapet. Jag skickar dig ett PM så kan du ringa mig, om du vill.
Hälsningar
Johan Lindroos |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 14:54:32
|
Skrivet av Kenth (Majjen03) i hembioreceivertråden:
Såg nu t ex på LTS hemsida att en speciell person återigen "kraftigt" skall framträda i nästa nummer av Molt! Varför inte helt enkelt ge ut en bilaga i denna persons namn, kalla den gärna t ex I*** dagbok!
Det är nog JAG som är den personen faktiskt, även om du ironiskt döpt denne person till I***! Bl a Arkenmässreportage, test av M&K-högtalare, kort kommentar om nya Denon AVR-1803, täckningskartor DAB.
Till sist så är det nästan patetiskt att läsa annonsforumet på LTS,där köper/säljer man nästan endast DiaNa och Sentec PA9 samt Nad 208.Om nu dessa är så fantastiska som flera LTS:are tycker varför kan LTS inte göra en reproduktionserie av dem, patenten har väl sedan länge gått ut, så det borde ju vara tillåtet! Mvh Kenth
Det håller jag med om. Det är pinsamt att det fortfarande ska tjatas om dessa utgångna apparater. Apparaters kretslösningar patenteras sällan, men det är ändå inte fritt fram att kopiera dem. Men jag antar att du ironiserar, eller hur?
Hälsningar Johan
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 15:40:16
|
Skrivet av Stefan007 i hembioförstärkartråden:
Skönt att höra, jag har tyvärr fått intryck av att "lyssning" är ett helt förkastligt sätt att utvärdera ljudkomponenter på, enligt LTS-medlemmar som jag har paratat med här på forumet. Detta intryck förstärks också av Knoppens kommentarer om att det inte är några direkta skillnader mellan vanliga förstärkare och hemmabioförstärkare i allmänhet. Eller som exemplet att Denon 1802 och 3802 är likvärdiga. Det är bara genom enbart mätningar man kan dra dra såna slutsatser, definitivt inte efter att ha lyssnat på dom båda.
Det som mäter bra låter absolut inte alltid bra. Fann bl a detta skrivet om Bjørn Erik Edvardsen, mannen bakom den "legendariska" förstärkaren NAD 3020 som ständigt hyllas av LTS.
"Edvardsen was a jazz-loving designer who, in 1978, suddenly realized that amplifiers that measured well in lab tests could sound terrible when they played music through loudspeakers."
Mätvärden och specifikationer säger väldigt lite om hur det låter i praktiken, det är min erfarenhet.
Hej igen Stefan (för xx:e gången?)!
Omm du skulle ha läst testerna i tidningen torde det framgå tydligare. på ett forum som detta är det för tidsödande att skriva exakta detaljer om allt, det går undan! Men jag hoppas att du nu förstår mer hur testerna görs.
Om jag går tillbaks till Denon 1802 och 3802 igen så förvränger BÅDA dessa ljudet (det låter en smula ljusare och en gnutta extra "glansigt" i diskanten, i det mest lågdistorderande analoga avspelningsläget). Men de förvränger ljudet på sinsemellan väldigt lika sätt. Jag trodde att det framgick, men nu hoppas jag att det gör det.
Mårten Kihlberg har författat en utförlig artikel om hans egen uppfattning om hur testerna genomförs på Ljudtekniska Sällskapets hemsida för de som vill läsa mer. Den stämmer i stora drag helt. på www.lts.a.se, klicka på artiklar, så heter den "En artikel om F/E-lyssningstester" så kan den läsas.
Jag tror faktiskt inte att NAD 3020 har hyllats speciellt av LTS mer än andra tidningar. Å andra sidan var den väl enhälligt hyllad av samtlig hifi-press i hela världen på sin tid för att vara välljudande i förhållande till priset. Men det är ju ingen stor förstärkare precis. (Den hade dock betydligt mer än de 20 watt den uppgavs ha, vilken gjorde att man kunde spela ganska starkt med den. Hur den lät då eller idag har jag ingen aning om, har aldrig haft någon.)
Hälsningar igen från
Johan Lindroos |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 15:55:47
|
Hej Ekman!
Till dina många och underhållande inlägg() i "hembioreceivertråden" har jag bara kommentaren att Svenska Laserföreningen då det begav sig med testerna av bl a NHT och Fosgate, inte överhuvudtaget visste vad Ljudtekniska Sällskapet var för något. Den drivande personen på den tiden i Laserföreningen (Göran Chatall) har varken då eller senare varit medlem i LTS. Det var han som då var kontaktperson, och andra personer idag är ju ointressant i sammanhanget. Det var många år sedan som NHT testades, men det skulle vara intressant att göra det igen, eftersom det har kommit en del nya modeller.
Du kan i alla fall inte påstå att det enbart var Musik och Ljudteknik som tyckte att Fosgateprocessorn var bra. Fosgaten var generellt hyllad i hela världens Audio- & Videotidningar (inklusive HiFi & Musik) som en av de allra bästa hembioprocessorerna på marknaden oavsett pris. Bl a dess Pro Logic-dekoder var överlägsen alla andra eftersom den egentligen inte följde standarden och styrde ljudet snabbare än alla andra med mindre "pumpningar" som följd. Numera är den ju helt föråldrad och inget att bry sig om längre.
Hälsningar
Johan Lindroos
Senare har möjligtvis några |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 15:59:38
|
Nähä... Så dom annonserade i en tidskrift utan att veta vem som gav ut den...
|
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 16:00:46
|
Knoppen är det bara jag som tycker 5stjärniga rescensioner varvat med helsideannonser rimmar ganska illa????? |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 17:42:39
|
En klassisk MoLt från tiden "då det begav sig":
ÅRGÅNG 36, NR 1, MAJ 1995.
Sidan 30: Fosgate model 4 plus Fosgate model 5, 7 helsidor plus efterskrift. "Model 4 rekommenderas helhjärtat." Sidan 42: NHT - Now Hear This, 6 helsidor plus slutkommentar. "NHT är ett högtalarmärke att räkna med."
Sidan 39: Helsidesannons Svenska Laserföreningen (distributören alltså)... Det är bara färgtrycket som saknas. |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 19:17:28
|
quote: Originally posted by ekman
Knoppen är det bara jag som tycker 5stjärniga rescensioner varvat med helsideannonser rimmar ganska illa?????
Du har mitt nummer ekman, du får gärna ringa mig.
Hälsningar
Johan Lindroos |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 19:27:16
|
Hej Timbre!
så du tror allvarligt att Fosgate eller NHT har fått ett goda omdömen för att det förekom annons? Du får naturligtvis tro det om du vill och tolka det på det sättet, det är upp till dig att vända och vrida och tolka de skrivna orden. Det är så lätt att det blir missuppfattningar och jag tycker inte att det leder någon vart.
Du dyker upp på Stockholmsmässan va?
/Johan
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 19:53:59
|
Ibland får High Fidelity och Hifi & Musik utstå kritik för att de recenserar de märken/modeller som även finns annonserade.
Stockholmsmässan. Jag hade viljat gå, men 55 mil hindrar lite - i synnerhet i detta väglag!
Verkar konstigt att inte kunna få in tester på nya och aktuella produkter! Finns ju en närmast oändlig mängd apparater i vettig prisklass (Rotel, Nad, Denon, Sony, HK osv osv osv) som "bör testas". Självklart tar det tid att testa. Men att få tillgång till apparaterna - är det svårt?
// Pär E |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 20:17:18
|
quote: Originally posted by epkpeng
Ibland får High Fidelity och Hifi & Musik utstå kritik för att de recenserar de märken/modeller som även finns annonserade.
Stockholmsmässan. Jag hade viljat gå, men 55 mil hindrar lite - i synnerhet i detta väglag!
Verkar konstigt att inte kunna få in tester på nya och aktuella produkter! Finns ju en närmast oändlig mängd apparater i vettig prisklass (Rotel, Nad, Denon, Sony, HK osv osv osv) som "bör testas". Självklart tar det tid att testa. Men att få tillgång till apparaterna - är det svårt?
// Pär E
Hej Pär!
Det brukar inte vara några större problem att låna apparater. Som exempel har jag testat apparater av olika produktkategorier från alla ovanstående märken.
Jo, HiFi & Musik få utstå en hel del kritik. Jag tycker att det är lite väl långsint att kritisera en tidningsnummer som är 8 år gammal!! Tänk om jag skulle klaga på att Miffoförstärkaren i HiFi & Musik nr 1 år 1995 fick nog en oväntat positiv recension för att det förekom en annons i tidningen, det känns ganska meningslöst att sitta och klaga på tester av gamla produkter som inte längre finns att köpa. Då känns det som det är något annat gammalt groll som ligger bakom som jag inte är inblandad i.
Om några dagar är nog snön borta så då ses vi nog.
Hälsningar Johan! |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 20:41:30
|
quote: Originally posted by epkpeng
Vad sägs om lite samåkning? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 20:56:29
|
quote: Du har mitt nummer ekman, du får gärna ringa mig
kan förstå att ni inte vill dra den diskussionen på forumet =) |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 21:05:35
|
Knoppen är det bara jag som tycker 5stjärniga rescensioner varvat med helsideannonser rimmar ganska illa?????
...
Vad har Hifi & Musik med diskussionen att göra?
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 21:15:31
|
quote: Mitt arschel är nog mindre än ditt jag får inte in hela handen i mitt, ditt kanske är mer tränat för sådant vad vet jag. Du har inte själv funderat över varför hifibranchen inte gärna lånar ut något till LTS! Jag har redan på 80-talet erbjudit mig att testa apparater till föreningen, tyvärr så var inte mina förslg till apparater intressanta då för att de var från Japan! Denon är ju från Japan och dessa gillar ju den "nya" ledningen så föreningen har väl gått lite framåt sedan dess. Har också sedan dess erbjudit artiklar vid några tillfällen utan att ens få svar! Om LTS var en helt ideel organisation så skulle väl inte medlemspriset behöva vara över 200 kr/år eller hur. För dessa pengar bör föreningen åtminstånde kunna få ut sina 4 nummer av Molt/år i tid! Jämför man t ex Hifi&musiks pris per tidning så ser man ju att den såkallade Ideèla föreningens och den kommersiella tidningens pris är snarlikt, dock så är H&M tidning säkerligen betydligt dyrare att framställa med färg etc. Själv är jag inte så intresserad att testa 20 år gammla produkter när det finns så mycket nytt på marknaden! Kan dock ibland vara kul att läsa om en jämförelse med en gammal t ex Nad 3020 och en nyare Pioner etc! Lts fyller väl sin mission som ett musikinstrumentens konservatorium, kanske tekniska museet kunde få lite "nya" ideer från föreningen etc. Varför är jag då medlem av LTS kan man ju undra? Jo därför att jag och en kamrat vart "värvade" under Stockholmsmässan under parollen att där något intressant händer där är LTS! Det som dock är positivt i LTS är att deras artiklar etc håller högsta tänkbara tekniska nivå, således är det bara innehållet som bör moderniseras anser jag. Mvh Kenth
Är det samma styrelse nu som för över 10-år sen ?, uppenbarligen var dom som höll i tåtarna då inte ämnade för det är min åsikt i och med att dom inte mottog din hjälp. Om du skickat artiklar på senare tid och dom ej mottagits är det väldigt underligt och tråkigt. Att du inte fått svar är mycket dåligt . Utlånings påståendena måste jag ha snurrat till på nått vis då det tydligen i allmänhet inte stämde.
Jag är med i BMWclubschweden och där kostar det 350:-/år med ca 1100 medlemmar, tidningen håller dock något högre klass än MoLt (den har dock blivit sämre :( ) och utkommer 4 ggr/år så jag tycker inte det är så dyrt med 240:-. Den tidningen riskerar dock inte att bli anklagad för att vara partisk i lika hög grad .
Annars kan jag bara hålla med om att jag väldigt gärna skulle vilja se ett test av framförallt cdfix och några andra cd-spelare i samma klass samt DA omvandlare*, att Diana fortfarande är referensen är trist.
Mvh
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
Topic |
|