Author |
Topic |
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 20:47:12
|
Fick i eftermiddags ett uppdrag (jag är fotograf) hos en relativt nystartad hembio firma i Marbella (bott här i 20år). Jesus! vilka prylar snubben har, förrutom reception & utställning så har han 3 helt dedikerade hembiorum, totalt akustikdämpade. För tillfället har han uteslutande två märken för elektroniken - absolut hela programmet från KRELL & PRIMARE. Tre märken för högtaleri - alla modeller finns på plats från MARTIN LOGAN, WILSON AUDIO & SONUS FABER. (Ägaren är Italienare...) Han berättade att han förhandlat färdigt med TAGMACLAREN och skulle ta in allt de har att erbjuda också....F1 högtalarna var tydligen redan på väg. Jag fick en halvtimmes demo i "stora" biosalongen och det var fullständigt MINDBLOWING! Har aldrig hört något liknande, uppställningen var det allra bästa (och största) från KRELL & WILSON. Det finns dock en STOR nackdel, nu låter ju ens egen surt förvärvade anläggning som en 70tals transistorradio....suck... Lovar att skicka några bilder på jobbet jag ska göra, men det tar ett par veckor. Hoppas jag får demo på 2kanals musikljud också.... Jag skakar fortfarande :) |
Artphotography |
|
IcedEarth
Member
498 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 20:48:50
|
Allright!
Ska bli roligt at se!
Mvh Rickard W |
|
|
macke
Member
161 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 21:16:47
|
Låter onekligen trevligt men är det verkligen lönsamt att bara sälja relativt dyra märken i en liten stad som Marbella? |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 21:24:07
|
quote: Originally posted by macke
Låter onekligen trevligt men är det verkligen lönsamt att bara sälja relativt dyra märken i en liten stad som Marbella?
Internet !!
Kommer inte ihåg vart ultimate låg. Men inte var det väl i en stor stad =)))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 21:30:04
|
här finns snuskigt mycket pengar. De flesta har inte en aning av vad de köper (hifi) utan det är mer dessto dyrare dessto bättre attityden. Ett exempel bara, Sierra Blanca har c:a 400 villor, den minsta är på c:a 600m2 och största på c:a 3000m2 boyta. Den billigaste villan i detta område kostar i runda slängar 20 miljoner kronor men snittet är mellan 30-40 miljoner kronor. C:a 50 av dessa villor kostar mer än 100 miljoner. La Zagaleta är ett betydligt mindre område med c:a 50 villor men där kostar billigaste villan 50 miljoner (här bodde Ulf Ekberg ett tag..)Mauritzio (ägaren till affären) har på 2,5 år installerat hembiosystem enbart i dessa två områden till nästan 100 villor. Vore mycket intressant ifall någon enskild affär i Skandinavien levererar fler system av denna kaliber....skulle tro att Marbella marknaden för detta är bäst i Europa, inklusive London! |
Artphotography |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 22:36:18
|
Det här påminner väldigt mycket om Front Row Theater & Sound i Fort Lauderdale. Det kom in en snubbe och satte sig på ett Classé Omega slutsteg samtidigt som han beställde en hembioanläggning till sin son. Personalen fick fria händer...
Ser fram emot dom bilderna... |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 22:37:21
|
då satt han varmt och gott iallafall =) |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 23:00:15
|
Ja, i vissa fall är det helt sinnesjukt. Mauritzio berättade skrattandes att en Ryss hade kommit in i affären för några veckor sedan och frågat efter en prislista. Han fick det och satte en bock i kanten på alla delar som kostade mest. Mauritzio ville gärna dema och förklara för och nackdelar (!) med olika komponenter osv osv. Ryssen var fullständigt nonchalant åt detta och sa bara iskallt att "det har absolut ingen betydelse hur det låter - bara det är dyrast." Han har inte levererat ännu, hans saker är på G, men han har betalat ALLT i förskott.....(vet inte hur mycket det var...) |
Artphotography |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 23:04:48
|
Utan att veta, så tror jag att vi skandinaviska hifikonsumenter är dom mest pålästa du kan hitta. Dröm eller mardröm för butikerna... |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 23:05:45
|
kan det ha något med skattetryck att göra =)))
man får så lång tid på sig att läsa innan man har råd att handla hehe |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 23:08:49
|
Mardröm för många tror jag... Vi har inte råd att handla, bara råd att läsa på. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
n/a
deleted
776 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 23:24:36
|
Det är ju skitskoj när det kommer in folk som kan nåt! |
//Jonas
Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 23:29:24
|
Vi Svenskar är ju för fattiga.... Mer lön till oss så vi kan köpa fetare hifi..
Man kan nog tjäna pengar i ett sånt område om man tog en fet tim taxa för att fix till folks ljud... aka köpa prylar åt dem samt installera det. Dock så anställer väl de riktigt tunga killar som kostar mer än de flesta high end anläggningarna i sverige... hehe.. i timmen då.
|
|
|
Brosk
Member
426 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 00:42:21
|
Om man köpt prylar i stället för alla tidningar man handlat under åren skulle det ha räckt till en jäkligt bra anläggning.... Fast hur skulle man kunna veta det då.... |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 09:31:09
|
Neodynium: I princip kan man tjäna pengar på nästan vad som helst bara man är duktig & kunnig inom sitt område. Det gäller givetvis överallt, men faktiskt ännu mer här av en unik anledning: Pengar finns i totalt överflöd samtidigt som det finns väldigt få professionella personer inom det mesta. Exempelsvis inom fotografi så finns en Amerikan som är mycket mycket duktig, han har varit King-of-the-hill i 12-14år. Här finns ingen 2:a, eller 3:a eller ens 4:a!! Kvalitetsmässigt och kunskapsmässigt kommer en hel drös med fotografer på 10:e plats. Amerikanen tar ut dagsarvode på c:a 12000kr och han har varit fullbokad de sista 5 åren. Det är ju min affärsidé att komma upp på podiet iallafall. Bli känd som det ENDA alternativet till Amerikanen för halvapriset.... Vart jag vill komma med det är följande: 75% av samtliga forummedlemar skulle "köra rundor" med precis vem som helst i Marbella angående high end hifi! Det skulle jag lätt våga sätta en slant på.... Affärsmässigt tror jag dock att just segmentet "bra" grejer till "rimliga" pengar typ Arcam osv är möjligen bland det svåraste segmentet här. Antingen köper man JVC microanläggning eller värsta värsta Krell anläggningen för mååååånga hundratusingar. Men som slutkommentar och tankeställare till de flesta av er - vet ni om hur kunniga ni är? |
Artphotography |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
Pelle
Member
417 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 23:24:49
|
Brosk: Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.
Väntar otåligt på bilderna... och att min Lottovinst ramlar in på Lördag.
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
|
|
AKA
Trancelover
616 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 06:05:21
|
VILL SE BILDER!!! flås & stöön |
|
|