HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Behöver tips om bra träningscykel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2009/07/05 :  20:47:04  Show Profile Send Larsho a Private Message
Nu har jag bestämt mig, dags att röra på fläsket, och cykling är ett av alternativen.

Frågan är bara vilken typ av cykel man ska ha? förvisso har jag mycket skog runtomkring mig och nära dessutom, men troligtvis blir det mest landsvägskörning.

Vilken typ av cykel ska man ha då? satsa på ny eller en begagnad?

Tacksam för alla synpunkter

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/07/05 :  21:58:57  Show Profile Send acebowler a Private Message
Jag röstar på skogen ändå!
Begagnat kan finnas i bra skick men det är VÄLDIGT noga att du kollar upp cykeln i så fall.
Växlarna slits. kolla ram för sprickor , lager glapp osv. Jag rekomenderar happymtb.org forumet. Inte bara mountainbikes som det pratas om där.
Har fått mycket tips därifrån.

Mvh
Staffan

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6798 Posts

Posted - 2009/07/05 :  22:25:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag hade satsat på en mtb först men en cyklocross hade varit andra alternativ att du skall satsat på skogsåka beror på två saker.

1. Slipper all trafik och att bekymra sig för alla dåraktiga bilister.
2. Att cykla i skogen ger inte en stunds vila trampa backe upp och backe ner.

Sedan finns det andra saker som gör det roligare att ta en tur i skogen bl.a svamp och andra godsaker som finns där.

Kan du få hjälp att hitta en bra begagnad cykel så är det till mycket hjälp sedan beror det på hur mycket du är villig att lägga på en cykel. Ett par tips på vägen om material i ram så är de flesta av aluminium i dag köper du en sådan så är det en ny som gäller de slits ut väldigt fort vill man köpa en begagnad cykel så är det stål som gäller visst den är tyngre men hållbarare.

Vikten i sig är inte så farlig min Kona har en 18" ram den väger inte mer än 10kg komplett trots att den har stålram en dito av aluminium kanske 2kg mindre. Man kan se den extra vikten som en fördel då det är ett träningsredskap ger mer muskler och andra positiva effekter.

Det bästa är att prova lite olika modeller för att få en uppfattning hur de är oftast får man bara cykla på parkeringen men gör man lite svängövningar och balansprov får man en uppfattning hur cykeln uppför sig.

Glöm inte hjälmen bara, hellre en hel skalle än sitta i rullstol.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2009/07/05 :  23:02:15  Show Profile Send Larsho a Private Message
Bubbel

Du har nog en del poänger med dåraktiga bilister, och har man mycket skog runt omkring sig vore det väl dumt att inte använda sig av den, dessutom finns det en hel del kuperad terräng med många backar.

Om man ska köpa en en ny MTB, vad rekommenderas i så fall?

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2009/07/05 :  23:36:02  Show Profile Send Larsho a Private Message
Hittade denna länk, kan det vara ngt att börja med?

http://cykel.mccenter.se/produkt.aspx?id=494

Go to Top of Page

Bubbel

6798 Posts

Posted - 2009/07/05 :  23:54:04  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
dessutom finns det en hel del kuperad terräng med många backar.

Jag hade satsat på en körglad cykel men det är fler märken som har blivit det på senare år mitt favomärke är Kona en cykel som klättrar väldigt bra och kul utför http://www.konaworld.com/09_dealers_int.htm .

Visserligen har Kona renodlat sitt program men det ger en fingervisning vad som finns.

Ett tips är att ta reda på var lokala tävlingscyklister köper sina grejer det brukar vara den bättre butiken när du rådrågar så berätta noga vad du skall använda den till fråga även efter begagnat oftast vet de om någon skall sälja eller har de på lager efter inbyte. Om du köper en begagnad se till att du får den servad och att du kan återkomma om något skulle krångla oftast så är de väldigt hjälpsamma.

Det är svårt att råda vilken cykel som är bättre än den andre precis som hifi det är oftast tycke och smak. En kort cykel är lättare att få runt i skogen exempel är att man är t.ex 183cm så väljer man en 18" ram istället för 20" då den mindre ramen har fördelar. När du provar en mtb bli inte förskräckt de är väldigt "nerviga" på asfalt men roliga i skogen där de hör hemma.

En enkel cykel är oftast mer ekonomisk i längden en hardtail är billigare än en fulldämpad då dämpare och annat kan gå sönder på den senare men den är samtidigt skönare att cykla på. Ta tid på dig och tänk innan du köper din cykel det är lätt att ha för bråttom.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2009/07/06 :  00:05:21  Show Profile Send Larsho a Private Message
bubbel

Tackar för alla goda tips. Har en polare som förvisso kör mycket landsväg men han kan säkert tipsa om en bra butik.

I vilken prisklass ligger Konaworld?

Har även en polare som förvisso har flyttat men har tävlat på elitnivå i MTB, han borde kunna ge goda råd

Edited by - Larsho on 2009/07/06 00:17:03
Go to Top of Page

Bubbel

6798 Posts

Posted - 2009/07/06 :  00:40:06  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Kolla in länken jag gav dig där finns en hel del butiker som har Kona i Sverige kanske väldigt nära dig. Jag har tittat lite och för 7000:- och uppåt är det som gäller del är växelsystemet bättre på en dyrare cykel även livslängd är längre sen kan det bli hur dyrt som helst http://www.sportson.se/site/index.php/modeller/terraeng. kolla in dersa outlet där är en Kona Kula deluxe på rea du kanske får F5:a fram den men det är en 07 till ett bra pris.

anders

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000