HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tävling
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/16 :  14:50:52  Show Profile Send Morello a Private Message
Morello vill härmed påannonsera en tävling!

Den som i ett blindtest mellan en av Morello utvald** icke ballanserad kabel och godtycklig annan icke ballanserad kabel svarar rätt 18 ggr av 20 kommer att belönas med ett pris!
Priset är en ytterst trevlig och välljudande skiva från TELARC

Den som önskar deltaga anmäler intresse, så kommer test att anordnas i stockholm efter överenskommelse.

Detta är inget skämt, utan skall tas på största allvar.

** Antagligen någon av följande: SUPRA EFF1, KHS eller RG62.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"



Edited by - Morello on 2002/07/16 14:52:3

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/16 :  15:05:07  Show Profile Send n/a a Private Message
Hade jag aldrig klarat... så jag hoppar över. Kan du inte ha en tävling i jämförande av strömkablar istället? Där prickar jag lätt in 100% om jag får använda mina egna som jämförelse.



//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2002/07/16 :  15:43:04  Show Profile Send CDP a Private Message
Stadskamp!

Morello, folk på västkusten vill nog prova att också vara med på tävlingen .

Du skulle kunna åka land och rike runt och genomföra lokala tävligar med "The Morello Sound Circus"
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/07/16 :  16:02:09  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
OK. Som återförsäljare av Supra kablar är jag väl mer eller mindre tvungen att ställa upp om du väljer EFF-I. Men eftersom jag jobbar måndag-lördag så kan det bli lite kärvt med tid. Men jag är i alla fall intresserad.


Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/16 :  16:19:04  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej!

Några tävlingsregler:

1. Kablarna skall ha ungefär samma längd, dvs max 1.5 m.
2. Fusk i form av implementerade filter avsedda att försömra kabeln godtas icke.

Detta är säkert självklart för de flesta, men jag vill vara tydlig

Skulle vara kul om sladd, Jorma med flera dyrkabelförespråkare ställde upp För att inte tala om Herr Nordost.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/07/16 :  16:36:48  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Ett krav jag har är att Supra kabeln inte skall vara hemmalödd!
Längden skall alltså även vara 75 cm / kabel.




Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/16 :  16:54:38  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Ett par frågor, vilken högtalarkabel kommer att användas och vilken elektronik kopplas det ihop med, och med vilka högtalare skall testet genomföras???

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/16 :  17:03:13  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Ja, å ä Telarcskivan mastrad i DSD så vill då inte ja va me i tävlingen...
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/16 :  17:05:53  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag ställer tyvärr inte upp. Me think it's not possible to hear a difference. Fast varför EFF-I och inte Supra DAC? Lägre kapacitans hos DACen.

Fast om vi kan mäta mismatch negativity responsen i hjärnan skulle jag velat varit med. Men det är väl svårt att få tag i en dylik apparat och kunnit person?

Thomas



Edited by - Thomas A on 2002/07/16 17:08:5
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/16 :  17:09:19  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Ett par frågor, vilken högtalarkabel kommer att användas och vilken elektronik kopplas det ihop med, och med vilka högtalare skall testet genomföras???

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst"



Ännu ej bestämt. Naturligtvis kommer det att vara en fin anläggning.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/07/16 :  17:26:25  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Okänd anläggning, okänd kabel som jämförelse, okänt rum och akustik, okänd miljö, kanske okänd musik, okända människor omkring sig....osv.

Ni som ställer upp måste vara galna. Enda resultatet kommer att bli att herr Morello kommer att vinna vilket också antagligen är anledningen till hela tillställningen.

DrMabuse
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/16 :  18:27:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag sitter precis och läser ett test av en ML No. 336 förstärkare,
som utgivaren av Ultimate Audio - Myles B. Astor skrivit.
Ett litet utdrag fån artikeln:

"POSITIV FIRST IMPRESSION NOT ALWAYS A GOOD THING.
Over the years, I've noted an inverse correlation between my initial reaction to an audio product and how it fares over the long run.
Products (yes even down to capacitors) that sound exiting right out of the box, fail in the long run to pass muster (take that, ABX lovers). It appears that those qualities which at first blush appeal to the ear, have little bearing on long term musical pleasure. In contrast, products that are initially unimpressive turn out to be far more musically satisfying in the long run"

Just därför använder jag normalt sett inte blindtester, när jag utvärderar apparater, kablar eller annan audioutrustning.
Jag kör på långtidsprovning (minst 3 dagar) innan jag bestämmer mig för om något passar mig.
Blindtester fick mig till mina största misstag och felköp i forntiden. Jag har växt ifrån detta.
Enda gången jag kör blindtester är när jag får hem ny kabel till mina JPC, för att se om jag kan hitta någon skillnad, och detta hände mig förra gången, då jag skickade tillbaka den, och fick hem en ny trumma.

Jorm
Go to Top of Page

Tomas L
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/16 :  18:51:46  Show Profile Send Tomas L a Private Message
Jorma, om jag inte har missuppfattat tävlingen så gäller det inte att välja den kabel som "låter bäst" utan om man ö h kan höra skillnad på dom i ett blindtest. (I detta fall mellan en balanserad/icke balanserad kabel)

När det gäller sådana här tester och utmaningar så brukar de ivrigaste "kabelförespråkarna" sällan ställa upp utan kommer ofta med en mängd ursäkter och kritik gällande testförfarandet. Jag skulle istället vilja se förslag på hur man skall göra ett blindtest för att det skall bli så pass rättvist att även dom ställer upp.

Ett litet citat från en intervju med Floyd E. Toole, Harman International, frågan först:

quote:
4. I believe that many audiophiles would get more from their equipment if they would transfer some of their interest and money for audio cables into acoustics and room adaption, but since audio cables seem to be of such big interest, maybe you could share what you think are the relevant qualities when it comes to loudspeaker cables?


Cables are very profitable products, and that is the main driving force behind them. At a time when advanced technology has reduced the number of tweaks that audio enthusiasts can play with, it is natural that these products should become topics of conversation. I call the most extreme of them "audio jewellery" , in that they do nothing for the audio system except make the owner feel better or more proud. Superbly performing audio cables can be purchased for very moderate prices. Even "bad" cables, are not bad enough to be audibly worse than the truly nasty things that some rooms or poorly designed loudspeakers can do.


http://www.sonicdesign.se/tooleinw.htm


En liten fråga, skall det spelas musik eller ljud under testen? (Nä, skojar bara... )


Edited by - Tomas L on 2002/07/16 19:51:2
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/16 :  19:00:10  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej Tomas L!

Alldeles rätt. Tävlinge handlar om hurvida det föreligger en skillnad eller ej.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/16 :  19:09:17  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag kommer inte att ha tid till en Stockholmsresa.
Semestern tar slut denna vecka, så jag jobbar from. måndag igen.
From. torsdag nästa vecka kör jag en jourvecka.
I min egen anläggning har jag inga problem att särskilja olika kablar, så ni är välkomna ner till Göteborg.


Jorm
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/16 :  21:57:53  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Okänd anläggning, okänd kabel som jämförelse, okänt rum och akustik, okänd miljö, kanske okänd musik, okända människor omkring sig....osv.

Ni som ställer upp måste vara galna. Enda resultatet kommer att bli att herr Morello kommer att vinna vilket också antagligen är anledningen till hela tillställningen.

DrMabuse





JA!!!!
Äntligen en broder på forumet!
Testet är ju helt meningslöst om inte testdeltagarna ligger på träningsläger i ett par veckor(där har ni en semester som inte verkar helt okej!) och lyssnar in sig på anläggningen. Men det är ju elementärt.....

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/16 :  22:36:50  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Kan ni uppfylla följande krav enl. ABX, så kan det ge ett rättvisande resultat. Vem har tid till detta!!!
Och att som vissa göra ett blindtest på en Las Vegas mässa, och sedan
skrika ut att dom hör inte vad deras egna prylar gör för nytta.
Det inger inget större förtroende till era "vetenskapligt" upplagda blindtester.

Från följande hemsida:

http://www.pcabx.com/


Ten (10) Requirements For Sensitive and Reliable Listening Tests

(1) Program material must include critical passages that enable audible difference(s) to be most easily heard.

(2) Listeners must be sensitized to a audible differences, so that if an audible difference is generated by the equipment, the listener will notice it and have a useful reaction to it.

(3) Listeners must be trained to listen systematically so that audible problems are heard.

(4) Procedures should be "open" to detecting problems that aren't necessarily technically well-understood or even expected, at this time. A classic problem with measurements and some listening tests is that each one focuses on one or only a few problems, allowing others to escape notice.

(5) We must have confidence that the Unit Under Test (UUT) is representative of the kind of equipment it represents. In other words the UUT must not be broken, it must not be appreciably modified in some secret way, and must not be the wrong make or model, among other things.

(6) A suitable listening environment must be provided. It can't be too dull, too bright, too noisy, too reverberant, or too harsh. The speakers and other components have to be sufficiently free from distortion, the room must be noise-free, etc..

(7) Listeners need to be in a good mood for listening, in good physical condition (no blocked-up ears!), and be well-trained for hearing deficiencies in the reproduced sound.

(8) Sample volume levels need to be matched to each other or else the listeners will perceive differences that are simply due to volume differences.

(9) Non-audible influences need to be controlled so that the listener reaches his conclusions due to "Just listening".

(10) Listeners should control as many of the aspects of the listening test as possible. Self-controlled tests usually facilitate this. Most importantly, they should be able to switch among the alternatives at times of their choosing. The switchover should be as instantaneous and non-disruptive as possible.


Jorm
Go to Top of Page

Tomas L
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/17 :  01:25:26  Show Profile Send Tomas L a Private Message
Jorma, PC-ABX är som namnet antyder ett PC-baserat program bl a för att träna LYSSNAREN att detektera skillnader i olika PC-baserade ljudkällor som t ex WAV-filer eller ljudkort. Det är inte avsett för att blindtesta audio-utrustning.

Om du läser igenom dom tio punkterna i listan som du har kopierat från PC-ABX hemsida så inser du att många av kraven gäller lyssnaren. Men en person som utan problem kan höra skillnad på olika kablar behöver väl inte gå igenom ett träningsläger för att lära sig höra skillnad?

Den ursprungliga ABX-testen utvecklades i mitten av sjuttiotalet för att ett ljudsällskap ville avgöra en tvist om man kunde höra skillnaden mellan två olika förstärkare. Man kom överens om att ett dubbelt blindtest skulle kunna avgöra dispyten på ett rättvist sätt. Resultatet blev att en nytt företag och en ny produkt föddes, "The ABX comparator".

De har numera slutat att tillverka hårdvara men det finns andra företag, bl a QSC som tillverkar "ABX" utrustning. Man kan även hitta testresultat från ABX-tester på nätet, t ex dessa:

Kabeltester:http://users.htdconnect.com/~djcarlst/abx_wire.htm

Hade ABX-testerna styrkt de s k Audiofil-tidningarnas analyser och recensioner så kan man nog anta att produkten hade höjts till skyarna och blivit de-facto standard alla tester. Men nu gick det ju inte riktigt så utan snarare tvärtom. Det har naturligtvis lett till en mot-attack mot ABX-tester och testresultat. kritiken kan sammanfattas i tre kategorier:

1. Testaren, eller personerna som gör testen ifrågasätts.

2. Testförhållendena ifrågasätts. Motkraven för att testen skall bli rättvis är ofta orimliga när det gäller tid vilket i praktiken gör ABX-tester omöjliga. Det går naturligtvis att göra blindtester där varje deltest (av 10) består av två veckors lyssning, men vem ställer upp på det?

3. Den statistiska signifikansen av testen ifrågasätts. Detta är det vanligaste argumentet som bl a Stereophile använder i en LÅNG artikel. Läs den här: http://www.stereophile.com/fullarchives.cgi?141

Men mitt i all denna kritik så finns en paradox: Om det nu är så hiskeligt svårt att göra en rättvis blindtest med tanke på punkt 1-3, hur i hela världen kan någon påstå att de kan göra en rättvis, öppen test? Slutsatsen måste vara att det är omöjligt!

Varför är det så lätt att höra skillnad på kablar i en öppen test, eller "hemma på min anläggning" men när det gäller blindtester så krävs orimlig tid för att samma skillnad skall upptäckas?

Jag blev själv intresserad av blindtester efter att ha läst många tester om hur bra nya CD-spelare lät och därför lånade hem ett par dyra spelare från Arcam och Linn. Jag gjorde detta i syfte att lyssna hur mycket bättre en ny, dyr spelare lät jämfört med min äldre, billiga spelare. Jag kan posta ett sammanfattning av min provlyssning i en separat tråd, men resultatet var att jag hade svårt att höra någon skillnad på de tre spelarna. Detta var naturligtvis långt ifrån ett blindtest utan skedde helt öppet, men resultatet fick mig intresserad av blindtester och att ta reda på mer information.

För mig har det inneburit en annorlunda syn på vad som är viktigt i en anläggning och var man bör lägga sina pengar. Jag är dock mycket intresserad av att läsa mer om blindtester, så om ni har några intressanta länkar och gärna testresultat, posta dessa i tråden!


Edited by - Tomas L on 2002/07/17 01:39:3
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/17 :  07:39:06  Show Profile Send Morello a Private Message
Ingen som vågar? Det är ju ENORM skillnad på kablar sägs det.....
Det är ju gratis.
Dessutom står det en jazzskiva på spel.

Naturligtvis får den som lyssnar välja test-musik. Morello har inga synpubkter på det.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2002/07/17 :  08:03:23  Show Profile Send storyboard a Private Message
Tomas, ditt resonemang är mycket vettigt. Visst är det tråkigt att det går så mycket prestige i detta, vilket jag gissar är orsaken till att så få vill ställa upp. Vore bättre om testarna fick välja själva en kringutrustning som de tidigare har kunnat urskilja olika kablar i. Inte heller bör det sättas någon tidspress. Det ska ju ske ur lyssnarens perspektiv utan stress. Ett för hårt hållet test kan ju underminera möjligheten att detektera skillnader i testet.

Jag vill rikta min uppskattning till de som litar till sin hörsel och blindtestar (hemma eller på annat sätt).

Mvh
Nikla
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/17 :  08:55:23  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
LTS,are, kan ni inte hålla såna här "tester" inom era egna led, istället för att skita ned detta forum med sådant här.
Räcker inte Molt till att sammankalla poängpromenader och
annat som ni vill roa er med.


Jorm
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/07/17 :  11:52:50  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Ingen som vågar? Det är ju ENORM skillnad på kablar sägs det.....
Det är ju gratis.
Dessutom står det en jazzskiva på spel.


Vad vill du försöka att bevisa....och kanske ännu viktigare FÖR vem

Kan inte du och han Ingenjören leka själva
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/17 :  12:51:03  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

LTS,are, kan ni inte hålla såna här "tester" inom era egna led, istället för att skita ned detta forum med sådant här.
Räcker inte Molt till att sammankalla poängpromenader och
annat som ni vill roa er med.


Jorma



Hörru Jorma!

Nu får du väl ta och sansa dig en smula.
Min tävling har ingalunda något med LTS att göra. Den är öppen för alla. Varför är du så rädd för ett blindtest? Är du rädd att misslyckas i ett sådant? Behöver du inte vara. Trologtvis kommer ingen här att erhålla 18 rätt av 20. Så du kan vara lugn..

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/17 :  13:16:08  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Hade jag haft tid, så hade jag ändå inte haft något intresse för detta "test". Så kan du vara bussig och sluta upprepa dig.
Tävla? Varför då?
Jag har klargjort varför jag inte ställer upp på sådant.
Nä, håll detta inom dina kretsar med ABXtroende.
Och jag avslutar härmed mitt deltagande i denna diskussion.



Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/17 :  13:58:22  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Hade jag haft tid, så hade jag ändå inte haft något intresse för detta "test". Så kan du vara bussig och sluta upprepa dig.
Tävla? Varför då?
Jag har klargjort varför jag inte ställer upp på sådant.
Nä, håll detta inom dina kretsar med ABXtroende.
Och jag avslutar härmed mitt deltagande i denna diskussion.

Jorma


Till Jorma:
Vad har jag upprepat?
Varför gav du dig in i debatten om du inte är intresserad av testet?


Till övriga:
Jag utlovar en skiva till den som i liknande blindtest kan påvisa att Shakti påverkar ljudet. Jag relaxerar kravet till 9/10, vilket räcker för god signifikans.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/07/17 :  15:15:25  Show Profile Send Patrik a Private Message
Hur gick det med Sten? Ser jag i syne eller antog inte han utmaningen?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.19 sekunder. Snitz Forums 2000