HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ply 3.4 vs PLy 3.4s
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/06/26 :  11:57:21  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Har idag Ply 3.4 som jag är nöjd med (?).
Har testat dyrare kablar men inte tyckt att skillnad/förbättring varit värt priset.
Många här rekommenderar Ply 3.4s, så jag undrar om det är värt att uppgradera? Blir ju en rätt låg kostnad om man upplever en förbättring.
Erfarenheter?

//StefanZ
"Art is just short for Arthur

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/26 :  12:02:58  Show Profile Send matson a Private Message
Är inte det samma kabel, förutom att det ligger en skärm i 3.4s som ska jordas på förstärkarsidan?
Jag skulle bli väldigt förvånad om du upplever skillnad mellan dom 2!

'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
matson = JagÄrJoeLabero
Edit: stavning...igen...


Edited by - matson on 2002/06/26 13:26:0
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/06/26 :  12:07:18  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Jag skulle också bli förvånad!
Men alla som rkommenderar Ply säger 3.4s, så jag undrar om det är någon som jämfört?
Det finns ju dom som tom jordar högtalarelementen, så man vet ju aldrig:

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Daniel25
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/06/26 :  12:09:22  Show Profile Send Daniel25 a Private Message
Den enda skillnaden är som sagt skärmen.
Du kommer förmodligen inte märka någon som helst skillnad om du byter men du kan uppleva förbättringar om du har VÄLDIGT många elkablar(till nätet) runt omkring din högtalarkabel som stör. Testa hellre att uppgradera till någon dyrare kabel.

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/06/26 :  12:52:10  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Kanske om du har som jag; en bunt med bl a oskärmade signalkablar, antennkablar, och andra kablar som löper längs väggkanten tillsammans med högtalarkabeln. [:-)]

Och ja, jag har Ply 3.4/s, med bara för att jag fick den för introduktionspris = samma pris som 3.4.

Thomas
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/06/26 :  13:56:42  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Eftersom jag är återförsäljare av Supra kablar har jag naturligtvis jämfört dessa 2 kablar. Ljudet från kablarna i sig skiljer ingenting.
Skillnaden mellan dessa två är som sagts ovan att 3,4/S har en skärm runt kabeln. Den kan minimera störningar som finns från intilliggande kablar. För dom flesta (ej dom som har nät- signal- och högtalarkablar väl åtskilda) kan alltså en uppgradering till 3,4/S ge en förbättring i form av minskade störningar.
Jag säljer Ply 3,4/S för 75:-/m.

Om sista raden i detta inlägg är störande så får moderatorerna plocka bort den.

Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/06/26 :  16:03:07  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Ljudet från kablarna i sig skiljer ingenting.
Skillnaden mellan dessa två är som sagts ovan att 3,4/S har en skärm runt kabeln. Den kan minimera störningar som finns från intilliggande kablar.


Jag har hört några gånger att den kanske fränsta anledningen till att skärma en högtalarkabel är att minska dess påverkan på andra kablar i dess närhet - inte tvärtom, som ofta nämns. Naturligtvis är båda viktiga, men ligger det något i detta med högtalarkabelns kraftiga störfält? Någon som mätt på saken?



MVH
/Morga
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/06/26 :  16:39:21  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Helt rätt Morgan.
Skärmen är till för att hindra störningar både till och från kabeln.
Jag formulerade mig lite slarvigt.
Mätt detta har jag dock inte gjort.
Go to Top of Page

toblun
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/06/26 :  20:58:11  Show Profile Send toblun a Private Message
Tjo.

Jag vill hävda motsatsen till er andra. =)
Jag hörde en markant skillnad i basområdet när jag använde 3.4 och 3.4S. Konturerna blev skarpare så instrumenten inte flöt ihop.
Sen om detta berode på att jag störde signalkabaget mindre, mindre nätstörningar eller magi kan jag inte svara på. ;)
Men skillnaden finns/fanns. Sen om du SZR tycker det är värt merkostnaden kan jag inte svara på. Jag tittade precis in på tntaudio där finns det en review.

http://www.tnt-audio.com/accessories/ply34s_e.html


//toblu
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/06/27 :  10:11:59  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Till Toblun.
Du har ju faktiskt samma uppfattning som oss andra, eller i alla fall mig.

Det kan mycket väl ha blivit bättre i ditt fall.
Vilket i så fall berodde på mindre störningar.
Men jag hävdar fortfarande att i en lyssningsmiljö helt utan (eller med små)störningar så är det ingen skillnad på kablarna.

Go to Top of Page

toblun
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/06/27 :  17:08:38  Show Profile Send toblun a Private Message
Jadu Sten...
iofs kablarnas egna magnetfält påverkas i och med skärmen.
Men jag vet inte om de påverkar ljudet isig. Man kanske skulle skicka ett mail till Jenving och fråga...

//toblu
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/06/27 :  18:22:40  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Skicka gärna ett mejl till Tommy Jenving han är en trevlig person.
Men det är klart att magnetfält och störningar kan påverka ljudet.
Du har upplevt liknande ljudförbättring vid ditt kabelbyte som andra har märkt vid inköp av nätfilter t.ex.

Go to Top of Page

toblun
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/06/28 :  00:41:48  Show Profile Send toblun a Private Message
quote:

Skicka gärna ett mejl till Tommy Jenving han är en trevlig person.



Jag har skickat mail och vänatar på svar.

//toblu
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/06/28 :  12:43:29  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Tänk bara på att han lever på att sälja kablarna så han kan ju påstå att Ply 3,4/S låter mycket bättre för att få sälja mer.

Go to Top of Page

toblun
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/06/28 :  13:36:22  Show Profile Send toblun a Private Message
quote:

Tänk bara på att han lever på att sälja kablarna så han kan ju påstå att Ply 3,4/S låter mycket bättre för att få sälja mer.



Jo, det är sant. Du kan dömma av svaret själv. Fick det imorse.
Det blev inte till Tommy Jenving, jag skickade det till den adress som gälde för tekniska frågor.

"Det enda som skiljer Supra Ply 3.4 och 3.4/S åt är skärmen. I en störfrimiljö vilket endast finns i labb blir det ingen ljudskillnad. I vanlig störmiljö får du ljudskillnad. Ljudskillnaden är INTE att skärmen skyddar högtalarkabeln ifrån störningar utan skärmen skyddar signalkablar/signalingångar på stereon o.s.v. från högtalarkabelns fält. Dessa störningar går runt i systemet. Högtalarkabeln strålar över till t.ex. signalkabel, förstärks sedan i förstärkaren går sen ut i högtalarkabeln igen som strålar över till samma signalkabel igen."


//toblun

Edited by - toblun on 2002/06/28 13:38:1
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/06/28 :  18:09:55  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Då har vi äntligen redit ut det.

Go to Top of Page

toblun
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/06/28 :  18:25:25  Show Profile Send toblun a Private Message
Jepps.
Snabbt och lätt. Det är bara att tacka för att det finns email. =)

//toblu
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/06/29 :  00:15:48  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Jaha, då är det väl lika bra att övergå till 3.4s då.
Det blir ju ganska billigt i alla fall

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/06/29 :  09:51:23  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Missnöjd kommer du ju definitivt inte att bli.
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/06/29 :  10:29:48  Show Profile Send linkan a Private Message
Jag ska återansluta min skärm för att testa om man hör nån skillnad med eller utan skärm. Jag har kopplat lös skärmen p.g.a att jag har testat ett antal olika stärkare och har inte återanslutit dessa efter testerna. Kommer med nån erfarenhet i nästa vecka, hiner inte göra nån seriös testning i helgen.

Linkan
Go to Top of Page

toblun
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/06/29 :  12:09:55  Show Profile Send toblun a Private Message
Att jorda skärmen är de billigaste sättet man kan få mer välljud på.

//toblu
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/07/06 :  16:16:56  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Nu är jag tillbaks från en regning semester i Dalarna.
Första inlägget blev inte helt oväntat i detta ämne.

Till Linkan:
Du kan inte bara koppla bort jordningen av skärmen från en Ply 3,4/S och tro att det blir likadant som en vanlig Ply 3,4:a. Skärmen finns ju fortfarande kvar!

Till Toblun:
I vissa fall är det bättre att inte jorda skärmen.

mvh
Sten Ridderström
Go to Top of Page

toblun
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/07/07 :  16:41:20  Show Profile Send toblun a Private Message
Hej Sten.
Tråkigt att det regnade på din semester. Men jag kan glädja dig med att det har regnat massor i Lund under veckan.

För en som bara har ytliga kunskaper om magnetfält och induktion. I vilka fall bör man inte jorda skärmen?
I mitt fall borde jag nog ha den jordad. Det lät betydlig bättre. =)




//toblu
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/07/08 :  09:53:30  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Om det låter bättre med skärmen jordad så skall man ha det så.
Kan tyvärr inte ge något bättre svar. Det är alltså precis som med allt annat inom hifi. Man måste lyssna själv.

mvh
Sten
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/07/08 :  12:24:55  Show Profile Send linkan a Private Message
Sten

Jag kanske inte får samma effekt som att köra helt utan skärm men att inte ansluta den i stärkaren innebär ju en viss skillnad. Kollade på TNT's review och där säger man att "With the shield disconnected the scene collapses and it seems the organ is just "spread" over the floor, instead of being well focused behind the rear wall and above the ceiling." Detta är ju nåt man kan testa och se ifall det funkar eller inte.


Linkan
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/17 :  12:56:43  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
vad kostar PLY 3.4s?

verkar intressant..

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 4179305
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000