HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 att öva sig i (kritisk) lyssning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/07/16 :  09:17:18  Show Profile Send markku a Private Message
Det är lite lustigt att observera, hurdan flera hifi(pryl)nissar tycker att bara man tillsträckligt dyr anläggning, så börjar man höra skillnader. Automatiskt, liksom? Ingen pratar hurdan människan, lyssnaren måste vara tränad i kritisk lyssning!

Vad gör man?

Joda, jag visste förut att Revel använder avancerad träningsprogram för sina lyssnare. Ser ut att dom inte vill ha några pappöronen med, folk som inte är istånd att upptäcka skilnader (fint att någon bryr sig om - seriöst). Man har funnit ut att en tränad lyssnare tillsvarar åtta otränade lyssnare. Undrar, hur många av oss här på forumet ville passera träningstesten hos Harman R&D. Inte jag, ville tro.

I går skrev jag email till Madrigal och självaste Sean Olive svarade. Han är förresten 'Manager of Subjective Evaluation' i Harman Internationals R&D Group. Mera om honnom och hans publicerade utredningar kan en läsa här:

Sean Olive CV

Han bifokade en AES dokument, "A New Listener Training Software Application" (presenterad i AES Convention i Amsterdam, Maj 2001). Han skrev vidare, att träningsprogrammet (PC) kunde i framtid bli tillgängligt åt Harmans kunder. Var säker att jag skall meddela honnom min interesse.

Möjligens verkar hela detta överambitiöst från min sida, men lugna er, meningen är inte att göra vetenskap. I stället alla ni nyfikna, som t.o.m. eventuellt vill utveckla sig som 'hifidetektiver', kan hämta den nio sidor långa PDF dokumenten här:

A New Listener Training Program

Ni, som vill endast stampa takten, kan ha det skoj för all del. Med all respekt, vi är ju så olika.

mvh
Markku

< More Signal, Less Noise. >

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/07/16 :  09:39:59  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Tack Markku,

Skall kolla din länk genast då tidtabellen tillåter.

Jag tycker ämmnet är mycket intressant, teorin om att dyrare komponenter automatiskt förbättrar ljudet är kanske i mitt tycke lite "övervärderad". Lite vetenskap skadar ju dessutom aldrig...

Revel uppvisar ju ett visst förtroende för sina produkter ifall man vill lära kunder att faktiskt kunna lyssna kritiskt. En annan fråga är ju sen om man vill lära kunderna lyssna pä ett sätt och ljud som passar tillverkaren och dess produkter...

Mvh. RKL (som för tillfället planerar köp av dyrare komponenter.....)
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/07/16 :  10:14:59  Show Profile Send markku a Private Message
Sean Olive nämner i sin dokument David Moultons "Golden Ears", åtta CD skivor omfattande träningspaket. En tid tillbaka frågade en mig bekant hifist, om jag ville vara med på beställningen och dela utgiften. Jag sade nej tack - dumma mig.

Ni kan kolla detta alternativ i adressen:

http://moultonlabs.com/gold.htm


mvh
Markku


< More Signal, Less Noise. >
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/16 :  10:15:49  Show Profile Send matson a Private Message
Revel ja.....Läs här vad Brian Cheney från VMPS tycker om deras högtalare.....och lite om prissättning också.
Inte för att det har något med kritisk lyssning att göra iofs!

http://www.audaud.com/audaud/JAN01/cheney.html

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/07/16 :  11:26:36  Show Profile Send markku a Private Message
Matson,

Nu var det alldeles inte fråga om Revels högtalare, men hurdan man kunde öva sig i att detektera skillnader i återgivning.

Förresten, man blir inte klok av vad alla dessa förstå-sig-påare tycker om olika produkter: några hatar, andra älskar.

Träning kan man hitta på Arnold B. Kruegers sajt, i form av fasansfull ABX-lyssning:

http://www.pcabx.com/

mvh
Markku

< More Signal, Less Noise. >
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/16 :  14:38:42  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Jaha...Brian Cheney har sågat Revel...aj då...

Var kan man få lyssna på ett par VIMPS tro...de måste ju vara bäst i världen...

Harman...mid-fi...hmmm...jag som hade för mig att Mark Levinson i princip startade hela high-end röran...
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/16 :  21:42:48  Show Profile Send matson a Private Message
Hej CH!
VMPS skall tydligen börja säljas i Sverige till vintern(kanske). Bäst i världen? Det är jag rätt tveksam till, men bra är dom nog. RM-40 fick "best sound of the show", eller vad det heter, på CES. Om man nu bryr sig om sånt.....




Priserna i Europa är dessutom nästan "dubbelt upp" mot i USA och det är ju lite synd......(RM-40 kostar 7900$ i Europa mot 4600$ i USA)


Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/16 :  22:09:16  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Kan säkert vara en bra högtalare, men en fabrikant som spyr galla över konkurrenterna inger inget större förtroende...
...boxiness...two-dimensionality...
..hmm...

Förresten, "best of show"...vardå..? Jo, på "Tech TV"..

Edited by - CH on 2002/07/16 22:14:4
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/16 :  22:29:44  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Kan säkert vara en bra högtalare, men en fabrikant som spyr galla över konkurrenterna inger inget större förtroende...
...boxiness...two-dimensionality...
..hmm...

Förresten, "best of show"...vardå..? Jo, på "Tech TV"..

Edited by - CH on 2002/07/16 22:14:40



Inte för att jag bryr mig så mycket om såna utmärkelser, men jag kan ju tilläga att "Tech TV" är mediaförlängningen av EIA(som anordnar alltihop). 12 olika kategorier och en av VMPS mellanmodeller vann i High-End klassen.

Att designern uttalar sig negativt om andra märken kan man ju tycka är lite trist kanske, fast jag tycker det är rätt kul ändå. Det påverkar ju dessutom inte egenskaperna hos Revels högtalare i någon större utsträckning.....

Edit: Stavning

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'


Edited by - matson on 2002/07/16 22:31:04

Edited by - matson on 2002/07/17 09:12:1
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/07/17 :  08:48:55  Show Profile Send markku a Private Message
För att återkomma till själva originaltema:

F. Alton Everest, mannen bakom bl.a. "The Master Handbook of Acoustics" (rekommenderas), har skrivit en bok "Critical Listening and Auditory Perception", som inkluderar fem CD skivor.

quote:


This elaborate pack combines two of this respected author's most
comprehensive audio courses to make learning how to understand
and evaluate sound quality as convenient as possible. Accompanied
by CDs that narrate the entire course and packed with hundreds of
illustrations to further explain the text, "Critical Listening" will leave you feeling more secure in your knowledge of the process of sound and more confident in your ability to work with it.
©1997. 200 pages. Book & 5 Compact Discs.




För USD 195.95 + P&P kan denna beställas från

http://www.musicbooksplus.com/books/hl472.htm

mvh
Markku

< More Signal, Less Noise. >
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/17 :  09:21:42  Show Profile Send matson a Private Message
Hej Markku!
Jag förstår inte riktigt varför man skall "träna" sin hörsel efter dessa metoder.
Vad är målsättningen?

Klart bäst, enligt mig, är ju att gå på konserter och även spela själv. Då får man rätt referenser och en känsla för vad som är rätt och vad som inte är det(rätt alltså!).

Fast det beror kanske på vilken "ingång" man har till sitt hifiintresse(musikalisk eller teknisk)?

För produktutvecklare kan det säkert vara bra med dessa metoder dock, då det ställs lite andra krav där.


Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/07/17 :  11:00:44  Show Profile Send markku a Private Message
Hej Matson,

Som en bortförklaring ville jag avslöja, att jag är en rätt gammal gubbe (49 år), som inte längre har på mig 30 - 25 - 20 år för att utveckla mig som hifist.

Jag besökte i fjol en highendist, satt på lyssningsfåtölj medan ägaren av Simon York skivspelare och Klyne RIAA steg etc etc justerade demonstrativt "on the fly" sättningar till en tredje person, som var väl känd med systemet i fråga. Jag kunde inte upptäcka någonting, medan dessa experter switsade fram och tillbaka DIP switsar och hittade rätt - rätt tydligt för dom, ficj jag uppleva. Jag ville härmed inte dumma mig ut och påstå att dom innbillar sig (placebo o.d.), men att jag har nånting kvar som hifist.

Beräffande konserter: om jag vill uppleva mina artister live, så sker detta via auditoriets PA anlägg, från artistens DAT-kassett. Sådan var personlig möte med Hildegard Westerkamp och Trevor Wishard, för att nämna några....

mvh
Markku

< More Signal, Less Noise. >
Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/07/17 :  12:23:52  Show Profile Send Henrik a Private Message
quote:

Hej Markku!
Jag förstår inte riktigt varför man skall "träna" sin hörsel efter dessa metoder.
Vad är målsättningen?

Klart bäst, enligt mig, är ju att gå på konserter och även spela själv. Då får man rätt referenser och en känsla för vad som är rätt och vad som inte är det(rätt alltså!).

Fast det beror kanske på vilken "ingång" man har till sitt hifiintresse(musikalisk eller teknisk)?

För produktutvecklare kan det säkert vara bra med dessa metoder dock, då det ställs lite andra krav där.


Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'




Tja, det är väl som när jag började träna golfspelare. Det är inte speciellt svår att se att någonting är fel med svingen, eller att bollen inte flyger så bra som den kan, men utan kunskap och ett tränat öga är det mycket svårt att se exakt vad som är fel och vad som behöver rättas till.

Vill man bli duktig på att detektera men framförallt benämna och kommunicera ljudkarraktärer så är denna typ av övningar säkert utmärkta (har dock inte testat något själv)

Henrik
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/17 :  13:06:27  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag antar att det är som med vinprovning. Alla har inte samma intresse eller förmåga att lära sig hitta i nyanserna. Ju mer man provar och lyssnar på olika anläggningar och även live, desto mer uppfattar man av olika nyanser i ljudet. Och desto mer kritisk blir man.
Och om man har en bättre anläggning själv, som man provar en hel del olika prylar med, desto mer uppfattar man. Men det handlar också om personlig syn på ljudet, för äkta live kan det aldrig bli hemma. Och vad det gäller livelyssning, så körs det oftast genom mickar och förstärkare-högtalare, som inte alltid håller bästa kvalitet. Och detsamma gäller lokalerna, som livemusiken spelas i.
I ett konserthus låter det olika beroende var man sitter, och där handlar det också om personliga preferenser. Vill man sitta längre bak, och få mer överskådlighet, eller längre fram för mer "närupptagning".
Högtalarna och rummet i en kombination är det som påverkar ljudet mest, men för att få till ett bra ljud ur dessa högtalare, så krävs det en del av kringutrustningen. Olika mycket beroende på vilka högtalare det gäller. Och sedan kommer kablar och diverse tweaks, för att finputsa det sista i anläggningen.
Om man håller på med mycket sådant, så lär man sig också en hel del och kraven växer efter hand som man lyssnar mycket i sin egen anläggning.
Det handlar inte bara om frekvensgången, utan i ännu högre grad av att lära sig höra på distorsionsprodukter, perspektiv och annat som har med ett bra system att göra, och också att prova sig fram till hur man förbättrar dessa parametrar.
Den som hävdar att han har ett helt ofärgande system hemma, har inte lärt sig att lyssna ordentligt, för ett sådant system finns inte, men det går att komma en bra bit på vägen, och där är vi alla olika också.
Det handlar om vilket håll vi föredrar en färgning av ljudet, för en färgning finns alltid med i ett hifisystem.
Och det handlar också om vilken typ av musik vi föredrar.

Jorm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000