HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Renovering av rörradio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/22 :  18:10:53  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Hej.
Jag har en Luxor rörradio, som måste renoveras.
Den har dom sista åren börjat "brumma" mer och mer.
Vilka komponenenter i rörradion kan man byta ut mot nya, så att den blir tystare?

Fixaren

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/06/22 :  18:36:16  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Jag gissar på elektrolytkondensatorerna i nätdelen

Det är bara att byta till nya med minst samma spänningstålighet.
Polvänd dem rätt bara

Olle Norell
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/22 :  20:26:07  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Tack Olle!
Är det nåt mer som man kan byta i rörradion?
Finns alla andra komponenter att köpa nya?

Fixaren
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/22 :  21:28:05  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Jag tog 2 bilder på den stora kondensatorn.
är det den man ska byta?`
Den har 3 anslutningar i mitten och 2 i höljet
Vilken är + och - ?
Och vad har dom andra för funktion?






Fixaren
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/06/22 :  21:52:27  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Det är troligtvis en kondensator med tre kondensatorer i ett!
De tre anslutningarna i mitten är var sin pluspol och alla delar på gemensam minus i höljet.
Därför är det isolerat med papp.

Elektrolytkondensatorer torkar med tiden, och då tappar de sin kapacitans vilket i en nätdel gör att man får nätbrum.
Jag skulle säga att det är troligt att detta är felet, men det behöver inte vara det.
Det kan också bero på en massa andra saker, men det är nog bra att börja i den ända där det är mest troligt...

Akta dig när du pillar i apparaten! Kondensatorerna kan fortfarande ha kvar laddning om man har otur.
Jag sätter alltid små motstånd som laddar ur i mina byggen, men man kan inte lita alla tillverkare gör så.

Har du ett motstånd på kanske 50k kan du ladda ur en efter en!
Anslut mellan höljets flikar (minus) och en av mittenanslutningarna (plus) i taget.

Mät sedan med voltmeter (DC) så att spänningen är acceptabelt låg.

Sen är det bara att löda bort.
Bra att du har bild för då minns du hur det satt

På kondensatorn står det värde. Det är misstänkt likt en Rifakondensator så den är nog uppmärkt ordentligt.
Vet inte om det tillverkas tre i ett-kondingar fortfarande...
Annars är det ju bara att köpa tre vanliga med samma specar!



Olle Norell
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2009/06/22 :  23:11:46  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message
Vilken Luxor-modell handlar det om?
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/23 :  00:00:46  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Tack för svaren!
Denna rörradion är min favoritradio, har haft den i många år.
Den bästa som jag har lyssnat på. Enormt bra ljud.
Det är troligen en ganska sen rörradio, precis innan dom övergick till transistorer. Jag gissar på 1960-talet.
Den har både fm och am band.

så här ser den ut:


Fixaren
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2009/06/23 :  22:17:02  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
eftersom man kan hitta denn typ av radios på loppisar FUNGERANDE för 100-300:- är det inte EKONOMISKT försvarbart att köpa nya komonenter till en sån varelse...

Men DET är INTE samma sak som att låta bli...

Brummet KAN bero på andra saker. Din konding ser ovanligt fräch ut (= måste inte betyda nåt)

Testa med en annan fräch el-lytkonding som tål 350V- värdet spelar mindre roll. 8-50uF. Testa med att jorda minusen och sedan m.h.a. en korkodilklämma med kabel- koppla den på , i tur och ordning, de tre kondingarna...
VARNING för dödlia spänningar!!!!! (Trots namnet är LIKspänning INTE lika farligt för människan vid strömgenomgång- "få en stöt")


OM brummet miskar rejält kan du löda loss (efter avstängning och urladdning av ALLA 3 kondingar) den som gav bäst resultat och ersätta den med en ungefärligt lika stort värde...

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/23 :  22:37:53  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Tack för svaret.
Nu har jag i alla fall tagit bort rifa-kondensatorn, och beställt 3 nya.
Jag gör det som en utmaning, för jag vet att man kan få tag i begagnade för samma "peng"
men om det fortsätter brumma med nya kondensatorer, kanske jag slänger ut den genom fönstret, vem vet :)

Fixaren
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/23 :  22:43:32  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Denna satt i radion:


Fixaren
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/06/23 :  22:50:20  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message
Kolla också rörhållarna, oxiderar med tiden å ger dålig kontakt,men troligt är det elyterna

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2009/06/24 :  22:38:07  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message
Aha,en Luxor Tenor!
Men några funderingar har jag nog kring herrarnas svar...?
Min förklaring till att kondingen är isolerad med papp är att den bästa jordpunkten ligger en bit bort från kondingen..alltså isolerar man och drar en separat jordtråd.
Oxiderade rörhållare brukar väl inte ge brum(åtminstone inte särskilt ofta),utan fastmer sprak,inget ljud,dist,tyst på AM eller FM osv?
En sak till när vi ändå är igång-kolla att kopplingskondensatorn(C48 i schemat) inte är en läckande vax/papperskonding,för är det en sån,då ska den absolut bytas!
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/06/24 :  23:53:03  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Min förklaring till att kondensatorn är isolerad med papp är att komponenter med potential inte ska kortslutas mot jord om de kommer emot
Det är ju ändå en apparat utan kretskort!

Olle Norell
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/25 :  10:15:20  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Rolf, vad bra att du bifogade ett kopplingschema!
Nu ska vi se om jag hittar c-48...
Ungefär hur ska en sån komponenent se ut i min radio?
Tack till dig också Norell.

En sak till, jag vet inte om det har med "brumm-felet" att göra, men på sista tiden
har det också blivit sämre am-motaggning i radion.

Fixaren
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/25 :  10:54:17  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Kan denna vara c-48?



Fixaren
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2009/06/25 :  13:11:27  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message
C48,som är den berömda "den där kondensatorn", sitter alltid mellan anoden på LF-röret och gallret på slutröret.Den brukar nästan alltid ha ett värde på 10-22n,eller 0,01-0,022uF om man så vill.
Leta upp pin 9 på ECC82 så sitter den där.
Bilden visar en större sk plastkonding.De brukar inte krångla.Det jag är ute efter är om det är en vaxad pprskonding där vaxet läcker ut-då måste den bytas.Annars kan slutrör,utgångstrafo mm ryka all världens väg.
Dåliga pprskondingar kan se ut såhär:
http://www.antiqueradio.org/art/recap05.jpg
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/25 :  15:39:03  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Nu har jag satt på dom nya kondensatorerna, och radion blev tystare, men lite brum finns kvar,
Dom här gamla rörradioapparaterna kanske brummade lite, även som nya? Hur mycket brum ska man tillåta?

Även en glödlampa behöver bytas, men beteckningen var lite konstig:
Philips 80240 IMP X
Vilken kan man ersätta den med?

Fixaren
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/25 :  15:48:46  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Här kommer först en bild på lampan, och sedan en bild på min lagning.



Fixaren
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2009/06/25 :  22:01:24  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
om du tittar på schemat hittar du två små glödlampor- de är märkta 6,3V 0,3A och SÅNA finns hur många som helst..

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/25 :  23:09:47  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Tack!
Tycker ni man ska byta kopplingskondensatorn i förebyggande syfte?
Kommer det sista brummer som är kvar att försvinna isåfall?

Fixaren
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2009/06/26 :  11:53:30  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
nja... byta för bytandets skull...
OM kondingen läcker kan du få likspänning in på styrgallret och beroende på vad för spänning du har kommer röret att bete sig underligt...

Om du kan lossa kondingen på gallersidan gör det- slå på radion och mät LIKSPÄNNING på den avlödda sidan (OBS att den skall vara kvar på ECC82 ans anod) Du skall icke ha NÅGON likspänning på den fria sidan... 0,5V är för mycket.... 0,1 kanske ..

Har du mer- BYT konding.

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/26 :  17:08:02  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Men varör skulle en läckande göra att den brummar?
Brumm kommer väl av växelspänning?

Fixaren
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2009/06/26 :  21:23:02  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
-rätt tänkt
MEN om slutröret blir felbiased och drar för mycket ström kommer brummet att öka..

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/26 :  21:35:28  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Men vilken av kondensatorerna i på ELFAS hemsida kan jag ersätta C48 med?
Jag brukar beställa från ELFA

Fixaren
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2009/06/26 :  22:49:03  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Jag kan inte läsa vad det står på kondingen...

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/26 :  23:20:42  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Nu ska jag lokalisera kondensatorn, men texten på mina rör ut bortgnagda, så vilket av rören är ECC82?


Fixaren
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000