Jag var lite osäker på hur jag skulle rubricera tråden, men det är alltså ett "white paper" på hur en sluten högtalarlåda kan uppföra sig som en större sådan. Detta kan uppnås genom att ytor i lådan täcks med aktivt kol, tydligen.
Jag tyckte konceptet var tokintressant och kände mig därför manad att posta detta dokument. Naturligtvis råkade jag hitta detta av en slump när jag sökte efter nåt helt annat.
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Hahhahahahaha....tänkte inte på att det kunde tolkas på det viset
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Artikeln är säkert seriös eftersom den har publicerats i AES-journalen som bara den är otroligt seriös. AES-journalen kan jämföras med några utländska medicintidskrifter.
zix: Hur menar du nu? Funktionen borde väl vara ganska verkningslös rent principiellt för OB...eller?
Tjaaa....frågan är väl vad som är praktiskt möjigt...5/8,6 liter. Det är väl 172%...eller 58,1 % beroende på "vilket håll" man går. Det skulle ge innermått som är ca 83,5% av den ursprungliga lådan....i varje ledd...fast då ändras ju baffelstödet...*suck*..
Jo...jag såg det nu...men jag tänkte på det praktiska försöket som nämns i dokumentet. Kan man få ner det så mycket som till en fjärdedel så är det ju bara att gratulera. Kan man "bara" komma i närheten av det värdet så är det ju kanon ändå..