HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Renovering av rörradio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/26 :  23:21:37  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Jag har Telefunkenrör i min radio, är det bra rör?´

Fixaren
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/06/27 :  00:58:16  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Röret med metallkrage som sitter närmast EL84:an är ECC82.
Det ser man på skissen på samma bild som schemat som Rolf bidrog med!

Telefunken är ansett som fina rör sägs det. Som NOS är de lite smådyra ibland.
Själv tror jag att billiga ryska rör är precis lika bra i ljudet, men vissa säger sig höra enorma skillnader...

Olle Norell
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/27 :  12:42:16  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Tack Olle!
Jag tror jag har hittat rätt kondensator nu, är det denna?
Jag tog 2 bilder från olika vinklar.

Fixaren
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/06/27 :  16:43:02  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Rolfs inlägg tycker jag var väldigt bra!
quote:
C48,som är den berömda "den där kondensatorn", sitter alltid mellan anoden på LF-röret och gallret på slutröret.Den brukar nästan alltid ha ett värde på 10-22n,eller 0,01-0,022uF om man så vill.
Leta upp pin 9 på ECC82 så sitter den där.
Bilden visar en större sk plastkonding.De brukar inte krångla.Det jag är ute efter är om det är en vaxad pprskonding där vaxet läcker ut-då måste den bytas.Annars kan slutrör,utgångstrafo mm ryka all världens väg.
Dåliga pprskondingar kan se ut såhär:
http://www.antiqueradio.org/art/recap05.jpg

Kondingen på bilden, sitter den på pin 9 på ECC82?
Jag ser inte så bra, men det ser inte ut så...
Ser ut som pin 2 för mig.

Du vet ju vilket rör som är ECC82. Kolla underifrån på det och kolla pinne 9!

Där ska kondingen sitta enligt Rolf, och han verkar ju ha koll!

Olle Norell
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/27 :  17:22:44  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Japp, då är det precis den rätta jag har hittat.
Skulle vara tacksam om nån vet vilken nytillverkad kondensator på ELFAs hemsida man kan ersätta den med?

Mitt nästa projekt är att renovera en annan rörradio, min morfars och mormors lysningspresent.
Den radion går nog aldrig att få igång, men jag ska försöka

Fixaren
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/27 :  20:16:43  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Finns det ingen som nytillverkar rörradio apparater?
Eller skulle det bli för dyrt?

Fixaren
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2009/06/27 :  20:20:35  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message
Ursäkta,jag har varit ute och cyklat lite i det varma vädret(det är sant på två sätt!)-på schemat är ECC82 upp och ned,så jag vände automatiskt på siffran 6 som då blev en 9:a.Fel av mig!
Rätt pinne ska alltså vara nr 6!
(Den vi ser på bilden är C37 som ligger mellan volympoten och första gallret.Den kan vi alltså glömma).
När du hittar C48an,så mät gärna DC-spänningen på båda sidor om kondingen före ev byte.Om det är en modern konding så funkar den nog bra som den är.
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/27 :  21:43:14  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Tack Rolf, men om man ska beställa en ersättmingskondensator fråm Elfa. Vilken ska man beställa?`

Jag har en känsla av att jag får byta ut många på min morfars lysningspresent. (Philips rörradio)

Fixaren
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/06/27 :  21:47:26  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Vanlig plastkondensator blir bra. Kolla att den har samma värde och samma spänningstålighet bara!
Propylen är det väl de heter...
Finns på ELFA såklart

Olle Norell
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/27 :  23:01:50  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Olle, jag kollade i min reservdelslåda,
Kan man använda denna sortens kondensatorer?

Fixaren
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/06/28 :  14:02:07  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Vet i sjutton! Tror inte det där är plastkondingar, men de kan ju funka iallfall.
Jag passar frågan

Det här är iallfall en typisk plastkonding:

Olle Norell
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/28 :  19:04:29  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Tack Olle!
Jag hittade såna kondensatorer i min reservlåda också, 0,22 uF
Synd att det inte kopplingschemat var i högre upplösning och bättre kvalité. Det är lite suddigt och otydligt på schemat.

Fixaren
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/28 :  19:07:03  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Vilket värde ska c-48 ha? Det är lite svårt att se siffrorna på kopplingschemat.
Är det någon som kan scanna in en större version av kopplingschemat?

Fixaren
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/28 :  19:29:02  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Om jag har räknat rätt så är "den berömda" kondensatorn den som röda pilen pekar mot.
Och den röda kabeln kommer från pinne 6 på ECC 82 röret.
Kan det stämma?

Fixaren
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2009/06/28 :  20:31:31  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message
Sådärja,då var vi framme.Den där kondingtypen brukar sällan krångla,så du behöver nog inte byta den.För säkerhets skull kanske man borde mäta spänningen på båda sidor som jag föreslog tidigare.
Det går bra med nästan vad som helst i kondingväg när det gäller den här berömda kondingen.Det finns allt från keramiska,pappers,plast av alla varianter redan instoppat av konstruktörerna av radioapparaterna,så varför ska vi krångla till det?
Värdet är inte heller kritiskt-det är därför man kan se allt från 4,7nF till 0,1uF.Ljudet påverkas ytterst lite om man skulle klämma dit fel värde.Minst 250V men 400V är förstås säkrare.
Schemat kan tyckas vara svårläst,men det är det egentligen inte.Man måste bara använda sig av ett bildbehandlingsprogram-själv använder jag Irfanview,som är helt gratis och t.o.m de kritiska tyskarna på radiomuseum.org har ju godkänt det-och med "crop selection" kan man klippa ut en liten del av schemat.Då kommer man att se att det faktiskt är fullt läsbart.Aningen suddigt i högra kanten,men det beror på min förbenade scanner...
Mitt schema passar till den tidiga,första serien och därför står det 20n papper.Din är av en senare tillverkning eftersom du har en modernare konding med 22n värde.Som jag sagt tidigare-har ingen som helst betydelse.

Edited by - Rolf Zetterberg on 2009/06/28 20:38:57
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/06/28 :  22:37:00  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Tack Rolf!
Jag är jättetacksam för din och Olles hjälp.
Det är tur att såna här bra forum finns!

Jag stoppade in en ny glödlampa idag, köpte en 6 Volt 0,3 Amperes lampa på Kjell & Company.

Fixaren
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000