HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillnad på Monitor och Full Range?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SebbeE
Starting Member

10 Posts

Posted - 2009/06/17 :  21:48:25  Show Profile Send SebbeE a Private Message
Som sagt, hörde en kille som sa att jag skulle tänka på att det var monitorer och inte full range högtalare jag köpte.

Förstår att fullrange spelar "hela bandet" men inte mer än så.
Spelar inte monitorerna det då?

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/06/17 :  21:59:10  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Vissa monitorer är tänkta att kompletteras med sub, andra inte.
Go to Top of Page

SebbeE
Starting Member

10 Posts

Posted - 2009/06/17 :  23:17:12  Show Profile Send SebbeE a Private Message
Ah okej, så monitorer som inte behöver sub är full range endå?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/06/18 :  07:06:55  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jepp
Go to Top of Page

SebbeE
Starting Member

10 Posts

Posted - 2009/06/18 :  13:14:08  Show Profile Send SebbeE a Private Message
Skönt, Då känner jag mig lugn igen.
Fast hur vet man om dom behöver sub eller ej då?
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2009/06/18 :  13:19:25  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
Är inte det korrekta ordet närfältsmonitor?
Spridningen är väl annorlunda mot vanliga stativare med?
Annars finns det väl ingen mening med att särskilja en monitor från en stativare?
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2009/06/18 :  14:34:41  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jag har förstått det som att monitor är det vanligaste engelska ordet för stativhögtalare, och i de flesta fall skulle dessa i så fall vara synonymer och inte ha något med övriga definitioner att göra (närfält, bottenlös etc.)
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/06/18 :  15:52:09  Show Profile Send Eref a Private Message
Monitor är väl egentligen namnet på en kontrollhögtalare (oftast när man mixar eller editerar ljudet av en inspelning.) I allmänhet en neutralt ljudande högtalare. Ofta rör det väl sig av praktiska skäl om relativt små lådor men i princip kan väl en monitorhögtalare ha vilken storlek och vilket omfång som helst. Rätta mig om jag har fel.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/06/18 :  16:51:33  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Monitor är väl egentligen namnet på en kontrollhögtalare (oftast när man mixar eller editerar ljudet av en inspelning.) I allmänhet en neutralt ljudande högtalare. Ofta rör det väl sig av praktiska skäl om relativt små lådor men i princip kan väl en monitorhögtalare ha vilken storlek och vilket omfång som helst. Rätta mig om jag har fel.
Helt rätt! Att många idag använder mindre monitorer beror nog på att det blir billigare så och man kan också då möjligen ha råd med 5.1. Platsen i kontrollrummet kanske inte heller räcker till i dessa dager när hyreskostnaderna skjuter i höjden. Fullrange har jag aldrig hört om i studio svängen. Men faktum är ju att små högtalare alltid behöver ha hjälp av en eller flera subwoofrar, speciellt om man spelar med hög nivå. Inte ens ett par stora högtalare från JiBl eller Tannoy går ner så pass lågt i frekvens som en riktigt bra subb. Den stora golvaren från TAC kan möjligen vara i närheten. Det handlar också om att kunna återge alla frekvenser <20-20000Hz med hög nivå utan att hicka eller burn out.

Edited by - gcs on 2009/06/18 16:54:32
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/06/18 :  17:58:29  Show Profile Send Vox a Private Message
Enligt Wikipedia: "En högtalare i studiomiljö kallas ofta monitor."

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

SebbeE
Starting Member

10 Posts

Posted - 2009/06/21 :  17:30:29  Show Profile Send SebbeE a Private Message
Okej, Tack för alla bra svar. :)
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2009/06/26 :  11:25:05  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

En vanlig definition för Full Range är att högtalaren skall klara av hela det hörbara registret (20Hz-20kHz) utan märkbar dämpning eller distortion i någondera ändan.

Så om en högtalare klarar av 20Hz-20kHz med +/-3dB nivå kan den betecknas som full range.

Även en monitor kör ju "full range" i den bemärkelse konstruktionen tillåter (dvs. nedre gränsen är inte begränsad av delningsfiltret), men i allmänhet är det ju sällsynt att hitta monitorer med kraftig bas under 40Hz....

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000