HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Glädjen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2009/06/24 :  22:04:27  Show Profile Send adi6606 a Private Message
För några år sedan, måste det vara mer än 5 år sedan, köpte jag ett par Sonab OA-5 typ 2 i en affär med massor begagnat av varierande slag och karaktär. Affären är/var placerad på Lidingö sjukhus och på vägen till bilen träffade jag en trevlig man som jag bytte några ord med. Han berättade för mig att en gång i tiden hade han radiaoffär i Högdalen men även serviceverkstad för radioapparater. Från den tiden har han sparat några apparater; "Bang och Olufsen" sade han, lite högtidligt och stolt. Så pratade vi om lite annat och då frågade han om han skulle kunna få mitt telefonnummer i fall jag vill köpa hans Bang Olufsen prylar. Han fick mitt telefonnummer och mycket riktigt ringde han i fredags. Efter mer än 5 år var det lite svårt att placera honom men det ljusnade efter en stund. Vi kom överens om att träffas utanför ett förråd där han har hyrt plats för sina saker. Sagt och gjort; I förrådet finns det en del mycket vackra NOS radioapparater; Philips Bi-ampli, Blaupunkt, Telefunken med mera. Inga BangOlufsen prylar förutom 4 stora lådor med B&O TV-apparater från 80-talet. Snacka om att bli besviken.
Men då kånkar spänstige 82-åringen ut dessa lådor som visar sig innehålla radiorör Hundratals NOS rör. Och längre bort in i förrådet ett paket som det står Sonab på. Ouppackad Sonab V-1 . Och så kom det flera lådor och väskor med rör, verktyg, mätinstrument och annat roligt som är bra att ha. Några NOS radioapparater fick jag också.
Och han vill inte ha pengar, heller. Sedan sparade han kanske 10 tals tjusiga apparater av märket Samex som ska till något slags museum som Experten bygger.
Vi åkte flera turer fram och tillbaka från hans förråd till min hifi-gömma och pratade mycket om hans liv, Sverige på 40 och 50-talet och mycket annat.
En supertrevlig man med mycket humor, värme och energi. Och en massa häftiga prylar. Då blir man glad!

Ta dig samman och gör något onyttigt!

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/06/24 :  22:36:20  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Häftigt!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2009/06/24 :  22:45:44  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Det finns hopp för mänskligheten trots allt
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2009/06/25 :  13:53:55  Show Profile Send modernman a Private Message
Vilken dröm! Grattis!!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/06/25 :  14:23:40  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Ååååå nu blir jag lite avundssjuk

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/06/25 :  17:02:50  Show Profile Send bearwik a Private Message
Helt fantastiskt, grattis!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2009/06/26 :  17:14:44  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Grymt! Sådant händer aldrig mig.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000