HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Klart barnen skall ha en koja!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/17 :  16:21:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag håller på att bygga en plattform uppe i trädet. Lite lagom högt för att det inte skall vara allt för farligt, men ändå spännande. Än så länge är det bara ett golv, men det skall på lite staket och kanske i fortsättningen väggar och tak.

45x120 reglar och 21x95 trall. Allt tryckimpregnerat såklart... Inget slår tryckt virke i skönhet! Nåväl, det var billigt.

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/06/17 :  16:30:56  Show Profile Send Vox a Private Message
När jag var barn så var det själva byggandet av kojan som var det roliga. Att leka i den när den var klar var sekundärt och intresset svalnade snabbt.
På motsvarande sätt var det med tjejer när jag blev lite äldre. Intresset avtog oftast ganska fort när de väl "var på kroken".

Mitt råd är att du ska låta barnen bygga kojan själva.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/17 :  16:33:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Nja.... Det är ju byggandet som är det roliga. Det vill jag inte överlåta till barnen, då de endast är en ursäkt för mig att kunna bygga en koja.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/06/17 :  17:00:17  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Blir nog populärt Circlomanen.

Finns kojor även för vuxna. Tex Micke Genbergs bygge i ett träd i Västerås. Fungerar som hotell. Han har även ett hotell under vattnet, nästa projekt är ett hus på månen...

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9808/05/hotell.html

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/17 :  19:29:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Den blev en omedelbar hit.
Jag hade lagom deckat på ramen med trallvirke när barnen och kompisar från gatan kom och krävde omedelbar tillgång.
Då det inte finns något räcke så fick jag vara där och se till dem hela tiden. De skapade en hemlig klubb som har säte i den kojan, och de satte igång att inreda den med filtar och leksaker. De har redan tillbringat två timmar i den - nonstop. De hoppar från den och leker. De har planerat in tak, väggar, trappa/stege som skall gå att dra upp, fönster, allt utom toa och värmepanna. Jag försöker förklara för dem att det finns en begränsad budget och en något trött pappa, 4 kvm räcker dessutom bara så långt. Som om dom bryr sig!

Ett underbart roligt sommarprojekt. Alla barninnehavare borde bygga koja!!! Tillockmed jag längtar efter att sova i den nån vacker sommarnatt, sitta där och dricka whisk(as) eller bara slappa och titta på molnen som ljudlöst glider förbi.
Koja is da chit!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2009/06/17 :  20:34:05  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Ååååååååååh, jag vill också ha träd på tomten att bygga i har bara fyra sunkiga rönnar.

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/06/17 :  21:54:52  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
De har planerat in tak, väggar, trappa/stege som skall gå att dra upp, fönster, allt utom toa och värmepanna.

Härligt med deras inlevelse! Kul att inte alla ungar sitter inne och spelar dataspel utan fortfarande leker "på riktigt"

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/06/18 :  13:50:51  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Du är inte ensam:
http://www.tradalskaren.se/

Gick på SVT för någon vecka sedan

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/18 :  18:27:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Härligt med deras inlevelse! Kul att inte alla ungar sitter inne och spelar dataspel utan fortfarande leker "på riktigt"

Man sträcker på sig när man läser sånt, man känner sig som en bra pappa.
Tack!

Idag har jag köpt lite mer rep och skruv. Jag skall ut och skruva fast de sista trallen på ramen. Det skall bli lite stolpar och rep runt så de inte trillar ned...

Det kommer mer bilder om ett tag.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/06/18 :  18:38:36  Show Profile Send svejk a Private Message
Minns mycket väl ett kojbygge när jag var barn. Inget seriöst utan av pappkartonger på ett gärde. Det vart tämligen mörkt i våran koja så ett ljushuvud hämtade ljus, det slutade med att hela gärdet brann upp! Ett antal brandbilar hade göra en god stund. Ingen vad jag vet pissade i sängen, men skäll fick vi.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/18 :  19:22:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Här sitter Mamms med några barn... Det är blåsit idag!!!!

quote:
Minns mycket väl ett kojbygge när jag var barn. Inget seriöst utan av pappkartonger på ett gärde. Det vart tämligen mörkt i våran koja så ett ljushuvud hämtade ljus, det slutade med att hela gärdet brann upp! Ett antal brandbilar hade göra en god stund.

Hahahaha!!!!!!!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/18 :  19:32:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Ey! Hour hänger det kooompizzz???

Så hänger kojan just nu.

Inga spikar eller skruvar i trädet. Det skall vara snällt och ansvarsfullt mot naturen. Trädet kommer väl få lite lite skav kanske, men inte mycket då kojan knappt rör sig fast jag skuttar runt med mina manliga 120 kg där uppe.

Edited by - Circlomanen on 2009/06/18 19:35:10
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/18 :  19:37:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

vissa kanske ser detta som sparsmakad inredning, jag ser det som en studie i smakfull minimalism!

Edited by - Circlomanen on 2009/06/18 19:37:27
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/18 :  19:40:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Detaljstudie på den utsökta byggkvaliten. Härliga vinkeljärn och vackert tryckt virke i en utsökt harmoni.

Edited by - Circlomanen on 2009/06/18 19:41:03
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/06/18 :  19:44:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Som sagt var. Inga spik eller skruv i trädet.
Detta visar det vackra tryckta virket underifrån.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/06/20 :  08:45:18  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Mycket imponerande, Johannes! Särskilt imponerande är hur du löste upphängningen utan att skada trädet. Trots att Sveriges långa land är fullt av träd är man ju lite blödig när det gäller att skada i onödan.
För några månader sedan försvann "mitt" kojträd, en gammal sälg, för evigt från mina föräldrars tomt. Den välte till slut. Jag håller med dig, koja is da shit!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/06/20 :  13:38:01  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ja det här med kojor....jag å några vänner hade en koja i skogen....den var så bra kamouflerad att det inte gick att se att det var en koja på ett avstånd större en ett par meter.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000