HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Copy protektion problem för "High End" spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/08 :  21:20:11  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag läste en intressant tråd På ett annat forum
quote:
http://naim-audio.infopop.net/1/OpenTopic?a=tpc&s=67019385&f=48019385&m=4281927016
Där man har problem med att en CD i högre prisklassen inte kan läsa copy protektion CD. Det vore intressant att höra era åsikter. Jag tycker att denna form av copy protection inte borde få finnas. Jag läste även ngn annan analys där man menade på att i USA vågade man inte föra in copy protection för att man var rädd för konsumenternas reaktion. Tydligen är man inte rädd för detta här i Sverige. Vad tycker ni ?

Rundgång & Omgång

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/08 :  21:40:22  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Min cd-spelare har ännu inte haft några problem, men jag skyr ändå skyddade skivor som pesten. Jag gillar inte idén. Köper hellre samma platta på vinyl. Finns 'Vapen och ammuniton' på LP?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2003/01/08 :  21:42:53  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Hatoil, Ja den finns på vinyl.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/01/08 :  21:43:46  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by HPW

quote:
http://naim-audio.infopop.net/1/OpenTopic?a=tpc&s=67019385&f=48019385&m=4281927016
Där man har problem med att en CD i högre prisklassen inte kan läsa copy protektion CD. Det vore intressant att höra era åsikter. Jag tycker att denna form av copy protection inte borde få finnas. Jag läste även ngn annan analys där man menade på att i USA vågade man inte föra in copy protection för att man var rädd för konsumenternas reaktion. Tydligen är man inte rädd för detta här i Sverige. Vad tycker ni ?

Philips har kørt sager mod copy-protection. Fremover må disse disker inte hedde "CD". I princippet overhollder de inte Phillips "white book" for CD-standarden och er dermed inte en CD! Phillips har krävet at disse diskar står et särskilt sted i forrretninger og er tydeligen märkat så man inte tror at man køber en CD!

Når avspillere således inte kan spille dom er det helt klart fordi denne er avsett til at spille CD-plader. Disse "felbehaftede defekte disker" er inte CD'er!!!

Jeg har felagtigt köpt 2 "CD" med copy-protection har returneret begga med den begrundelse, at dom inte er CD'er! I forretningen forstår dom ingen ting och siger at "den ser da ut som en CD!". Begga gongar har jeg fået mina pengor retur. Frågar man sen om musikken på LP ser dom ennu mera konstiga ut!

Jeg skal opfordre alla til at gøre det samme - nægta at køba dissa "fel disk".

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/01/08 :  21:45:58  Show Profile Send Bland a Private Message
quote:
Originally posted by jan

quote:
Originally posted by HPW

quote:

Philips har kørt sager mod copy-protection. Fremover må disse disker inte hedde "CD". I princippet overhollder de inte Phillips "white book" for CD-standarden och er dermed inte en CD! Phillips har krävet at disse diskar står et särskilt sted i forrretninger og er tydeligen märkat så man inte tror at man køber en CD!

Når avspillere således inte kan spille dom er det helt klart fordi denne er avsett til at spille CD-plader. Disse "felbehaftede defekte disker" er inte CD'er!!!

Jeg har felagtigt köpt 2 "CD" med copy-protection har returneret begga med den begrundelse, at dom inte er CD'er! I forretningen forstår dom ingen ting och siger at "den ser da ut som en CD!". Begga gongar har jeg fået mina pengor retur. Frågar man sen om musikken på LP ser dom ennu mera konstiga ut!

Tack för info.
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/08 :  21:59:21  Show Profile Send JoelH a Private Message
Visst släpptes Vapen & Ammunition på vinyl. Men den finns inte att få tag på, jag har åtminstone inte fixat det. Ett otyg att släppa så få exemplar!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/08 :  22:14:01  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har hittils vägrat att köpa Vapen & Ammunition bara för denna nesliga copy protection. Inte för att jag kör musik-cd på datan men för att jag hatar idén.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/08 :  22:31:11  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har heller inte köpt en enda skyddad CD ännu. Varför ska man betala för en delvis redan förstörd produkt?

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/01/08 :  22:50:22  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag köper inte en cd som är skyddad. Det är sånt bök med dom och ofta så låter de dåligt också. Alla mina vänner delar den uppfattningen.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/01/08 :  22:53:56  Show Profile Send Terminator a Private Message
Min spelare, Denon DVD-2800, vägrar att spela upp dessa pestsmittade skivor helt vilket känns bra för då tycker han och jag lika illa om dem.

Edited by - Terminator on 2003/01/08 22:54:20
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/08 :  23:04:02  Show Profile Send n00b a Private Message
Btw.... Vad gör coppyprotection för nytta ???

Har inte fattat vad dom vill göra faktikst. Den stora delen av music som nerladdas är ju rippad av någon grupp som sysslar med sådant. Så om en skiva är skyddad så ökar ju bara suget efter den ??

Och inga piratkopieringsskydd fungerar ju endå så jag fattar inte vad dom sysslar med.

Ta Kentplattan som exempel, den hade jag innan dom släppte den i affären så vad hjälper det ??? (då som mp3 men jag hörde ju endå om den var bra eller dålig)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/08 :  23:23:24  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
"Frågar man sen om musikken på LP ser dom ennu mera konstiga ut!"

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/08 :  23:26:30  Show Profile Send n/a a Private Message
http://www.yttermera.se/pauze/nyheter/nytt_kopieringsskydd_cd.html
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/08 :  23:42:22  Show Profile Send dole a Private Message
Det är inte bara kopieringsskyddade cd-skivor som är ett problem, ibland är det bara förjäkligt dålig kvalitet på skivorna rent allmänt.
Som med min Audionet var det inget specifikt fel på just kopieringsskyddade skivor utan ett mer allmänt fel.
Men visst ska mjukvaran vara så bra som bara är möjligt.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2003/01/09 :  10:50:21  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:

Jag håller med Jan, köp inte skiten. Bevisligen fungerar inte skyddet utan bara drabbar konsumenten som vill betala för sin skiva.

Man kan ju bara undra hur de tänker. Antagligen kommer dom att höja priset på skivorna då det ligger "stora utveklingskostnader" för skydden som skall slås ut per enhet, samt att försäljningen sjunker då de tvingar konsumenterna till att piratkopiera för att det skall fungera att spela sina skivor.

Bra tänkt!

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/01/09 :  11:01:14  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Har kollat ett antal kopieringsskyddade skivor (i butik, äger inga själv mer än brända kopior (!) ), ingen av de jag kollade hade en CD-logga på sig. M a o, t o m bolagen säger att de inte är CD!

/P
Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2003/01/09 :  11:09:08  Show Profile Send Johnny a Private Message
Vad gör man då man köpt en skyddad cd då? Köpte bara för någon dag sedan The Arks In Lust We Trust åt min flickvän. Hon kan inte spela den någonstans...
Således är den värdelös i hennes ögon (öron), men vad säger jag när jag vill få igen pengarna?

//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"

Edited by - Johnny on 2003/01/09 11:09:34
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/01/09 :  11:11:25  Show Profile Send poppop a Private Message
Jag är en stolt ägare av vapen & ammunition på vinyl! ;)

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/01/09 :  11:24:37  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
quote:
Originally posted by Johnny

Vad gör man då man köpt en skyddad cd då? Köpte bara för någon dag sedan The Arks In Lust We Trust åt min flickvän. Hon kan inte spela den någonstans...
Således är den värdelös i hennes ögon (öron), men vad säger jag när jag vill få igen pengarna?

//Johnny

Gå tillbaka med den och säg bara att den är ospelbar pga kopieringsskyddet, ska inte vara några problem...

Egentligen borde vi alla köpa säg 10 skyddade skivor, gå tillbaka med dem dagen efter bara för att skapa lite "turbolens". Om butikerna får mycket extrajobb med detta kanske de kan "ryta i"?

/P
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2003/01/09 :  11:29:27  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:
Originally posted by Per Berger

quote:
Originally posted by Johnny

//Johnny

Gå tillbaka med den och säg bara att den är ospelbar pga kopieringsskyddet, ska inte vara några problem...

Egentligen borde vi alla köpa säg 10 skyddade skivor, gå tillbaka med dem dagen efter bara för att skapa lite "turbolens". Om butikerna får mycket extrajobb med detta kanske de kan "ryta i"?

/P

Ingen dum ide'. Helst skulle det vara många på en gång i samma butik som tar upp deras tid så att inkomster uteblir, då blir det nog lite fart på dem

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2003/01/09 :  11:32:59  Show Profile Send Johnny a Private Message
Ja, det är ju inget problem för butikerna så länge det inte innebär en massa jobb eller utebliven vinst, så varför inte? Jag skulle kunna ställa upp på det!

//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/09 :  11:47:12  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Har inte fattat vad dom vill göra faktikst. Den stora delen av music som nerladdas är ju rippad av någon grupp som sysslar med sådant. Så om en skiva är skyddad så ökar ju bara suget efter den ??

Ja, precis så är det. Nu är det många som aldrig ens funderat på att ladda ner mp3 tidigare som ger sig ut på nätet för att ladda ner. Antingen för att man vill ha mp3 av den skivan man själv ha köpt eller för att man inte vill köpa en kopieringsskydad skiva av rädsla för att den inte ska fungera eller låta dåligt. Man kan faktiskt säga att skivbolagen driver på mp3-utbytet på detta sätt...

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/09 :  12:11:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vapen och Ammunition fanns ju i MP3-format på nätet redan innan skivan fanns i butikerna så det enda skivbolaget uppnått är att irritera oss som lagligen köpt och betalat för skivan.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/09 :  12:36:23  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Vapen och Ammunition fanns ju i MP3-format på nätet redan innan skivan fanns i butikerna så det enda skivbolaget uppnått är att irritera oss som lagligen köpt och betalat för skivan.

=))))

jag sa ju det =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/01/09 :  15:31:49  Show Profile Send redestad a Private Message
Instämmer helt och fullt!

Jag kan inte förstå vitsen med dessa vidriga skydd då det ju bara är att koppla digitalutgången på CD-spelaren till datorn och sedan lyssna och sprida om man har lust, inget jag håller på med själv, men det är tydligen enkelt. Bara i det perspektivet framstår skydden som ett försök att jaga elefanter med myggsmälla. De stora problemen för skivindustrin torde finnas i Asien där varenda skiva som säljs i stort sett verkar vara en kopia. Med andra ord den organiserade kopierings/snyltningsindustrin.

Skydden drabbar bara konsumenterna och skapar irritation och minskar drastiskt det upplevda värdet av produkten, något "marknadsföringsexperterna" på skivbolagen borde vara medvetna om, vilket får än att ytterligare ifrågasätta deras mentala hälsa. Borde de inte satsa på bästa möjliga ljud och att i dialog med hårdvaruindustrin undvika alla former av inkompabilitets- handhavandeproblem, såsom exempelvis kopieringsskydd och avvikande från olika standards? Vad jag förstår så är detta ett ämne som är rätt "hett" så jag hoppas att skivbolagen tar sitt förnuft till fånga och "fokuserar lite på kunden" och dennes upplevelse.

Ha det bra!

redestad
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/09 :  23:34:31  Show Profile Send n/a a Private Message
Hämta hem det som är kopieringsskyddat från nätet och skicka några tior till artisten som tack för utfört arbete. Köp sedan uteslutande skivor som saknar kopieringsskydd. På så sätt får bolaget som har bestämmt att skivan skall skyddas noll krona. Skicka gärna en bränd kopia till bolaget också.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000