Author |
Topic |
|
robbc
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 02:53:58
|
Hej allisammans!
Jag tänkte debutera här på hififorum genom att avlägga en tråd, en tråd om öronproppar
Har ni koll på öronproppar? Vad kan man göra med öronproppar? Kan man få bättre ljud med öronproppar? Är öronproppar en fiende, eller eventuellt en vän, till en audiofil?
Jag fick en tankeställare när jag sprang hem från mina tentastudier i en bokningsbar sal i skolan, även en nerv-hämmare som carlsbergs sort guld har hjälpt mig med en annorlunda tankegång. Jag kom tänka på vad min vän skumme berättade till mig om sina öronproppar, han har nämligen tinnitus och just hans speciella öronproppar har filter och annat tjosan som tar bort skadligt ljud osv...
så jag tänkte om det kanske finns audiofil-öronproppar, proppar som framhäver vissa frekvenser och dyl., tar bort onda förstörande resonanser osv.
finns det nån här som provat att lyssna på med öronproppar, visst blir det muddigt och blaffigt med gula kuddar i öronen men jag menar något mer avancerat än skumgummi och soff-stoppning.
detta var bara en tanke, en debut.
hoppas starkt på en ventilering av kommentarer, insikter, förlöjliganden, idéer...
eventuellt en diskussion!
MVH
Robert Sörqvist | robbc
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!
534 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 08:09:19
|
Hmmm - framblick på öronproppsmarknaden:
* LTS-proppen: Påverkar inte ljudet hörbart vid ett F/E-test.
* Linn-proppen: Trycks fast dikt an mot örats väggar och pulserar sedan i takt med musiken.
* DIY-proppen: Görs själv av MDF och tvättad fårull. "Inte billigare än fabrikstillverkat, ej heller bättre, men jag har gjort den själv."
* Shakti-proppen: Proppen är en liten "plutt" som man lägger ovanför örat.
* Audiofil-proppen: En helt vanlig billig gul propp som lagts i en låda av jakaranda och säljs med 1000% prispåslag.
* TaCT-proppen: Med hjälp av avancerad digtalteknik mäts ditt öra ur alla möjliga aspekter och en ultimat rumskorrigerad propp fåss fram.
* Proson-proppen: Ser fräck ut, säljs på stormarknader. Risken är dock stor att man efter inköp blir besviken på att det har snålats på materialkvalitet, passform och andra detaljer. Proppen filterar dessutom bort fast bas och lämnar endast en svampig basbild kvar i ditt huvud.
Om man vill vara lite mer Hifi och inte köpa vanliga gula proppar, så spås en stor second hand marknad finns för begagnade proppar, där man kan fynda i modeller som visserligen är några år gamla, men oftast pedantskötta och till mycket attraktiva priser.
|
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 08:23:42
|
quote: Originally posted by joakim
* Linn-proppen: Trycks fast dikt an mot örats väggar och pulserar sedan i takt med musiken.
* DIY-proppen: Görs själv av MDF och tvättad fårull. "Inte billigare än fabrikstillverkat, ej heller bättre, men jag har gjort den själv."
* Audiofil-proppen: En helt vanlig billig gul propp som lagts i en låda av jakaranda och säljs med 1000% prispåslag.
* TaCT-proppen: Med hjälp av avancerad digtalteknik mäts ditt öra ur alla möjliga aspekter och en ultimat rumskorrigerad propp fåss fram.
* Proson-proppen: Ser fräck ut, säljs på stormarknader. Risken är dock stor att man efter inköp blir besviken på att det har snålats på materialkvalitet, passform och andra detaljer. Proppen filterar dessutom bort fast bas och lämnar endast en svampig basbild kvar i ditt huvud.
Om man vill vara lite mer Hifi och inte köpa vanliga gula proppar, så spås en stor second hand marknad finns för begagnade proppar, där man kan fynda i modeller som visserligen är några år gamla, men oftast pedantskötta och till mycket attraktiva priser.
Underbart Joakim!
Glöm dock inte bort Advantage proppen, som visserligen är full av "buggar" men som rätt inställd låter mycket bra innan den helt faller isär! Mvh Kenth
|
|
|
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 08:27:43
|
Majjen, nu blir du avstängd! = ) |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 08:35:02
|
quote: Originally posted by Jadde
Majjen, nu blir du avstängd! = )
Hej Jadde!
Det blir i såfall andra gången jag blir avstäng, blev det en gång tidigare på det gammla hififorumet! Man måste ibland våga utmana Hifigudarna eller hur! Mvh Kenth
|
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 08:41:07
|
joakim,
... Angående den s.k "TacT-proppen" så är det väl ungefär på detta vis som dagens modernaste hör-apparater fungerar
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 09:05:40
|
Öronproppar är annars ett måste vid rock-konserter.
|
|
|
dekengren
Member
389 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 09:10:19
|
Efter 4 veckors intensivt skramel och pip i mitt ena öra efter ett docklandsbesök för några år sedan går jag numera knappt utanför dörren utan ett par öronproppar! Man kan säga att jag hade en nära-hifi-döden-upplevelse... |
|
|
Mats F
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 09:32:00
|
Kolla in www.bellman.se som säljer specialanpassade och filterförsedda öronproppar; där finns också möjlighet att "höra" propparnas effekt. Syftet är dock inte att "förbättra" ljudet (om man bortser från att det kan upplevas som en förbättring att slippa höra en del oljud...) utan att få en frekvensoberoende dämpning. Jag har själv ER-20 och de funkar bra mycket bättre än skumgummiproppar, som ibland lyckas dämpa själva konsertupplevelsen i sig.
Mats |
|
|
robbc
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 09:44:12
|
Ojojoj! Inte visste jag att det fanns så många utsökta öronproppar att sätta tänderna i!
Skämt åsido, de där kallar jag en ren sågning!
haha!
MVH |
// robbc |
|
|
robbc
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 09:52:09
|
quote: Originally posted by Mats F
Kolla in www.bellman.se som säljer specialanpassade och filterförsedda öronproppar; där finns också möjlighet att "höra" propparnas effekt. Syftet är dock inte att "förbättra" ljudet (om man bortser från att det kan upplevas som en förbättring att slippa höra en del oljud...) utan att få en frekvensoberoende dämpning. Jag har själv ER-20 och de funkar bra mycket bättre än skumgummiproppar, som ibland lyckas dämpa själva konsertupplevelsen i sig.
Mats
Tack Mats, bra tips! Du styr de där "granarna" alltså, jag har ett par ungefär likadana men från Bilsom, just de håller inte riktigt för mig, kanske för att jag inte kan få in de i öronen. Ett par specialanpassade er-15 eller liknande vore faktiskt nått, men det är klart, öronproppar kanske inte kan förbättra ljudet på det vis hifi-entusiaster vill, men en så neutral öronpropp som möjligt är dock viktigt.
MVH
|
// robbc |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 10:06:59
|
Okej!
Ett lite seriösare inlägg. Läs "Ljuv muisk och öronproppar", den går att beställa på vilket bibliotek som helst, om de nu inte har den inne. Där står det om öroproppar, om hur örat fungerar och lite om psykoakustik.
Hursomhelst, om du stoppar in något öra, vadsomhelst, så förstör du örats akustik. Även om öronproppen är individuellt format efter ditt öra. Rent konkret så innebär det att du förlorar mycket av den rumsliga information. Du får mycket svårare att riktningsbestäma ljudet.
Det finns dyra öronproppar som kostar över 1000:- men dessa är främst avsedda för studiobruk och konserter. |
|
|
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 12:57:35
|
quote: Öronproppar är annars ett måste vid rock-konserter.
Jag skulle iväg på en konsert och tänkte att jag köper mig ett par rejäla julgranar, gav 200 för dem och tänkte att nu måste jag väl få ut nåt av konserten trots att jag använder öronproppar. (Hade inga bra erfarenheter av billigare öronproppar sedan tidigare!) Det följde med en liten lapp som visade att öronpropparna dämpade kontinuerligt över hela spektrat, perfekt tänkte jag.
Och så tryckte jag i dem i öronen, bara för att upptäcka att de sågade diskant fullständigt, dämpade mellanregistret och struntade helt i basen. Gitarrsolon försvann fullständigt, sången dämpades så att den knappt hördes, men basen och trummorna hörde jag bra!
Så jag drog ut dem igen! Och det var värt det! Hellre lite sus i öronen dagen efter och en bra musikupplevelse än att sabba konserten helt. Fast jag antar att jag kommer att ångra mig den dagen det inte slutar pipa... |
|
|
Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst
490 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 13:50:34
|
Jag håller med Mats F om att ER20 är en bra propp. Jag har ett par sådana och ett par liknande ear någonting som är helt underbara när det är rockkonsert som gäller. De räddade springsteenkonserten på stadion och har även räddat en hel del andra konserter. :o)
Man skall vara rädd om sin hörsel! Det är det viktigaste när det gäller musik och hifi... |
Klubbmästare för Audiogrupp Väst Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...
Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 19:17:51
|
Apotekets sim- och musikpropp modell julgran är både billig och bra. En lustig iakttagelse som jag har nämnt förut: Med julgransproppar (bra ord, förresten) börjar naturligt ljud låta som om det kommer ur en hifi-anläggning! Jag satt och spelade trummor när jag upptäckte detta. Jag satte i mina nya proppar och vips lät trummorna som trummor brukar låta i de flesta hifi-anläggningar. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 02:16:19
|
Klockren!
Men det finns fler:
Diktatorproppen: Gör att man bara hör vissa ljud och vissa åsikter. Högst selektiv alltså. Finns i olika färger, vanligast är svart och röd. Måste ställas in noga.
Musikproppen: Färgar ljudet så det blir mer musikaliskt.Fungerar bara på gles musik. Tillverkas av samma företag som gör..
Rörproppen: Färgar också men tar särskilt bort oönskade ljud som transienter och bas. Säljs i mycket liten upplaga. En ren entusiastprodukt!
Kabelproppen: Gör att man hör skillnad på kablar utan att man vet om det. Måste brännas in i örat före seriös lyssning. Fungerar inte om man är blind.
Mässproppen: Obligatorisk vid mässbesök. Sorterar ut det lilla välljud som finns och hjälper hjärnan att bearbeta det kaotiska intrycken. Mycket svårsåld eftersom ingen grossist vill distribuera den.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 02:28:04
|
tacka vet jag PELTOR |
|
|
robbc
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 02:31:56
|
Magnuz, jag hade ett par blåa sådana julgranar som du pratar om, jag köpte de gröna, de är mindre och de får plats i mina öron. gick in på luleås enda hifi-affär?! och testade mina öronproppar.
testade de mot dynaudio audience 42, linn kan 5, kef coda 70 (stativ) och coda 90 (golv). [se tråd, valet och kvalet, linn eller dynaudio eller...]
har äntligen hittat ett par bra öronproppar nu som inte kostat skjortan, har kollat upp specialgjorda öronproppar, er-15 - er-25, men då måste man trycka in en bomullstuss i örat och sen spruta in en gummiblandning som härdas, som tur är brukar bomullstussen följa med ut, men jag vet inte riktigt om jag ska satsa på det än.
det får bli ett senare projekt.
MVH |
// robbc |
|
|
Tank
Member
520 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 03:26:29
|
Ah, skönt med gula proppar när det är dags att mangla kompisarnas öron i baksätet på bilen. Men hifi? Näpp!
Och förresten...
*Klon-proppen: Billig gul propp i DIY-snickrad mahognylåda |
|
|
B Peter
Member
635 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 08:28:49
|
På en Mike Oldfieldkonsert köpte jag två ciggaretter (ett ord jag aldrig lär mig stava) av en kille bredvid, bröt av filtren och stoppade in dessa i öronen. Inte optimalt men annars hade jag nog fått tinnitus! |
|
|
micke76
Member
454 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 11:29:11
|
quote: Originally posted by robbc
Magnuz, jag hade ett par blåa sådana julgranar som du pratar om, jag köpte de gröna, de är mindre och de får plats i mina öron. gick in på luleås enda hifi-affär?! och testade mina öronproppar.
testade de mot dynaudio audience 42, linn kan 5, kef coda 70 (stativ) och coda 90 (golv). [se tråd, valet och kvalet, linn eller dynaudio eller...]
har äntligen hittat ett par bra öronproppar nu som inte kostat skjortan, har kollat upp specialgjorda öronproppar, er-15 - er-25, men då måste man trycka in en bomullstuss i örat och sen spruta in en gummiblandning som härdas, som tur är brukar bomullstussen följa med ut, men jag vet inte riktigt om jag ska satsa på det än.
det får bli ett senare projekt.
MVH
Hej robbc, jag förmodar att du varit inne på Bossanova i luleå??
h micke |
|
|
robbc
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 14:55:47
|
[/quote]
Hej robbc, jag förmodar att du varit inne på Bossanova i luleå??
h micke [/quote]
Hej micke!
Faktiskt inte, det var helt nytt för mig, Bossanova. Jag var nämligen inne i Takt o Ton, vid kungsgatan, vart ligger Bossanova någonstans?
MVH |
// robbc |
|
|
robbc
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 15:00:43
|
stabil quote iallafall! :P
|
// robbc |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 19:54:35
|
På grund av en tumör på en hörselnerv(ett otroligt fel att drabbas av som hifi entusiast)så har jag ständig tinnitus på höger öra,tumören är bort strålad men hörselskadan består resten av livet.Så vad ni än gör slarva inte med hörseln använd skydd vid höga ljudtryck ni får bara en chans trasig hörsel går inte att rädda. /////// är man rik blir man bara slö och okreativ///// |
Skeptiker |
|
|
robbc
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 01:10:35
|
du har så rätt oliver, man har bara en chans med hörseln och min chans tynar bort. när det är riktigt tyst så hör man ett tryckande ljud, kan inte definiera det riktigt, men ibland kan ett pip uppstå och försvinna, vips.
men nog kan kan jag njuta av musik ändå, dock viktig med öronproppar, tom ljudet på biografer är för högt tycker jag.
MVH |
// robbc |
|
|
|
Topic |
|