HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Flytande nätdel (i rörförstärkare)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/06/12 :  22:48:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
En tysk jag brevväxlar med (om nu skickande av emejl kan kallas brevväxling), tipsade mig om något han sett, en förstärkare där nätdelen var uppbyggd på ett eget subchassi som var "flytande" upphängt i förstärkarchassit. Hur det var upphängt var svårt att se, men troligen med rejäla gummipackningar.
Vitsen skulle vara att mekaniska vibrationer från nätdelen (nättrafon) inte skulle kunna fortplanta sig till förstärkarrören.

Så till frågan; har någon prövat på lösningar att mekaniskt isolera nätdel/trafo från förstärkarchassit? Nu pratar vi INTE separat nätdel.

Jag kan se några varianter där nättrafon moteras med gummibussningar i chassit; det verkar enklast. Lite mer komplicerad lösning är om man bygger en ram i vilken man fäller ner en topp-plåt, där man kan dela den och bygga förstärkeriet på en och nätdelen på den andra.

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/06/12 :  22:56:50  Show Profile Send Maruder a Private Message
Men, alltså, på vilket sätt skulle det kunna vara bättre än en helt separat nätdel?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/06/13 :  09:45:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Man kanske bara vill ha ett chassi, inte två?
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/06/13 :  11:34:48  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det allra bästa är nog att använda en nättrafo som INTE avger vibrationer.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/06/13 :  12:08:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
I den bästa av världar .... tänker osökt på de söta bilder man hittar aktionsgruppen Vakttornets foldrar.

Nu är vi en del som inte han selektera (dyra) komponenter utan köper där vi kan komma över billigt. OM nu en nättrafo vibrerar skulle ju en lösning vara en monteringsmetod där vibrationerna hölls borta från rören.

Kan det överföras vibrationer elektromagnetiskt? Jag vet att hörnen på en EI-kärna avger en hel del skräp; skulle detta skräp kunna ge upphov till mekaniska vibrationer någon annanstans?
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/06/13 :  12:17:50  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Visst kan det överföras elektromagnetiskt tex. rakt in till en utgångstrafo, och det är inte så kul. Jag hade vissa problem med det för länge sedan. Men efter att jag började använda "täta" toroider blev jag av med problemet.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2009/06/13 :  18:02:24  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message
Hej på er, är ny på detta forum och en presentation kommer vad det lider...

Men för återgå till topic så är detta ingen ny företeelse. Jag hade en, redan då, gammal Hagström gitarrförsärkare där trafon hängde i fjädrar, varje fjäder hade en plast/gummisnodd i krokänden.
Resten av elektroniken hände sedan i egna fjädrar, en i varje hörn. Nu var denna lösning kanske mer för att dämpa ev. transportskador och inte så mycket för "ljudkvaliteén".

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2009/06/13 18:03:09
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/06/13 :  19:26:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Å fasen, har du hittat hit också?! Då får jag alltså sluta skriva skit om dig ...

Var hittar man O-ringar nuförtiden? Clas-i-Sjön har slutat sälja dem.
Go to Top of Page

PeterAkemark
Starting Member

44 Posts

Posted - 2009/06/14 :  10:40:49  Show Profile Send PeterAkemark a Private Message
Förr i tiden, (det är då allt var bättre), då brukade man vibrations-isolera rörhållarna. Det var synnerligen vanligt med ingångsrör som ex.vis EF86. Rörhållaren satt i två gummibussningar (genomföringar) och satt sedan fast i chassit via två skruv/2xBricka/mutter förband.
Något annat som var vanligt på den tiden var också rör-skärmar för att förhindra störsignaler via elektro/magnetisk koppling. Inget av det här ser jag så ofta idag.

Mvh Peter Åkemark

Edited by - PeterAkemark on 2009/06/14 10:41:25
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/06/14 :  11:37:05  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Nä, nu skall rören exponeras så mycket som möjligt, det gäller då att placera dessa utanför eventuella störningsfält

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/06/14 :  13:15:53  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

@soundbrigade

Ska du göra en "labb modell" av ett viberations isolerat tranformatorupphängning ska Du utgå från stålfjädrar.

Beräkningar kan jag säkert bistå Dig med.

En "labb model" kan man göra för utvärdering.

Blir det ett positivt resultat, kan man se hur
en inplementering ska se ut senare.

quote:
I den bästa av världar .... tänker osökt på de söta bilder man hittar aktionsgruppen Vakttornets foldrar.

Den "värden" står på riktigt stadig grund. Men den diskusionen få vi sta senare.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/06/14 :  13:40:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Tänkte inte diskutera sällskapet Vakttornet och deras bilder på människor som leker på en blomsteräng med lejon och lamm, bara meddela publicum min inre syn.

OM jag själv skulle dra detta vidare skulle jag fundera på att göra bussningar till transformatorn av PU-gummi och se till att bultarna som höll trafon på plats inte hade kontakt med chassit. Alternativt splitta chassiplåten och montera dem i (trä)ramen med någon sorts isolering emellan plåtarna och ramen.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/06/14 :  13:53:57  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Jo det är sant.
Men för att verifiera att det verkligen är
transing som triggar vibbarna i rören.
Bygg en labb modell med 90% lägre accelerationsnivå.
Och jämför.

Sen blir steget att hitta en praktiks genomförbar
konstruktions lösning. Typ Ditt förslag.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2009/06/14 :  16:20:22  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Men för att verifiera att det verkligen är
transing som triggar vibbarna i rören.

jag måste ha knäpp humor !!!

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2009/06/14 16:21:13
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2676 Posts

Posted - 2009/06/14 :  16:23:32  Show Profile Send Imperial a Private Message
Där spåra det ur

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/06/14 :  18:20:40  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Jo nu fattar jag också!

Snabbt tänkt och lite slarvigt skrivet bara!

Men n fattar nog vad jag är ute efter.

Är det transformatorns vibrationer som skapar ett bakgrunds brus via rören eller inte?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/06/14 :  18:37:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Enligt någons förmenande hade vi ett brum i (vissa) transformatorer och detta brum fortplantade sig till rören och hade en menlig inverkan (mikrofoni).
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2009/06/14 :  21:37:09  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message
quote:
Å fasen, har du hittat hit också?! Då får jag alltså sluta skriva skit om dig ...

Hehe, jo du...

quote:
Var hittar man O-ringar nuförtiden? Clas-i-Sjön har slutat sälja dem.

O-ringar finns i järnaffären eller hos den lokala VVS killen, t.ex. på en "Gardena" koppling till trädgårdslangen...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2009/06/14 21:41:03
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/06/14 :  22:42:51  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

@soundbrigade

Det måste ju till en "yttre" kraft, som om transformatorn
blev som en elektromagnet.
Kan en transformator bli det, om "järnet" är slutet?

Eller är det kåpor som genererar ljudet?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/06/14 22:46:47
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2009/06/15 :  08:12:28  Show Profile Send Guru a Private Message
Kanske skulle såna här fungera dock så får inte trafon vara alltför stor.

Finns att köpa på:
http://www.sodersrchobby.se/sodersrchobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=229&pid=FK3024

Edited by - Guru on 2009/06/15 08:14:28
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/06/15 :  08:16:44  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

@Guru

Den minsta,hur stor är den?
Var köper Du en sådan?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2009/06/15 :  08:39:27  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Finns att köpa på:
http://www.sodersrchobby.se/sodersrchobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=229&pid=FK3024

Har inte riktigt koll på hur stor den är, kan mäta när jag kommer hem.

Edited by - Guru on 2009/06/15 08:40:19
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/06/15 :  10:13:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Nåt sånt ja.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/06/15 :  14:49:10  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Aluminiumchassi är oxså en god hjälp

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2009/06/15 :  22:30:13  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
I Morgan Jones' bok "Building valve amplifiers" finns ett ritat exempel på dämpat subchassi. Men för småsignalrören! Då var alltså inte nätdelen flytande upphängd, utan själva signalkretsen. Han såg ut att ha tänkt på tjocka gummiband eller O-ringar.
Jag tror mer på att göra flytande upphängning för småsignaldelen än att göra det av nätdelen. Även om det är trafon som vibrerar så lär det vara lättare och billigare att dämpa vibrationerna tlll småsignalchassit, och det är ju där som du får mest ut av att dämpa också.
Men naturligtvis kan man köra en sån där fin bussning, eller nån kraftig gummipackning, under den vibrerande trafon. Eller skruva den i golvet...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000