HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Sommartider och högtalar projekt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/04 :  16:16:05  Show Profile Send Hemling a Private Message
Nu är det ju som sagt sommar och jag ska hem till föräldrarna och hälsa på. (studerar i linköping) Tanken slog mig dock att jag inte har någon stereo hemma

Problemet måste lösas och jag tänkte att man kanske skulle ge sig på att bygga ett par högtalare?
Har blivit mer och mer sugen efter att ha läst massa trådar på detta underbara forum.
Har tittat lite efter några som verkar relativt lätt som första projekt och hittat bla. Lancetta (ala Lenn Art) och "nålar". Men eftersom elementet inte verkar säljas mer var en fråga: Det som heter W3-871SC är det "samma" som W3-871S eller vad skiljer dessa?

Någon som har andra förslag? tanken var då att använda mig av Tangband, eller hivi, dvs lite billigare element.

Ett plus är ju en elementen är estetiskt tilltalande. (Gillar tangbands element med metallkonerna tex.)

Kommer säkert fylla på med mer frågor eftersom, men kom som sagt gärna med tips och idéer!

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/06/04 :  16:57:42  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ett tips är ju att bygga några små sateliter som du kan ha i t.ex. sovrummet senare.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/06 :  18:15:58  Show Profile Send Hemling a Private Message
Delar lägenhet med en polare och mitt rum är inte så stort, så när jag sitter där så är det lurar och min LURig som gäller.

Tanken var att högtalarna skulle få stå kvar hos mina föreldrar sen.

Om jag nu skulle bygga ett par "nålar" tex, kan man använda W3-871A till dem? ser är väll samma element fast inte magnetiskt avskärmat?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/15 :  23:46:56  Show Profile Send Hemling a Private Message
Var och "fyndade" på mina föräldrars vind, hittade 4st högtalare av märket alaric, modellen hette 31, små stativare med 2 basar och en diskant.
Är det någon som har koll på dessa högtalare? är det något att ha? Funderade på att ta baselementen från dom och snickra ihop nya lådor. Dvs 2st högtalare i 1 låda + en ny diskant då originalen har gett upp.

Kanske till och med någon som kan tipsa om vilken lådkonstruktion som skulle lämpa sig?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000