HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dämpa aktiv 12tummare mekaniskt???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/06/10 :  16:49:26  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Har tänkt lite på en sak,kan man dämpa ett i detta fall 12tumms bas mekaniskt med något som fästes på konen(ring runt dammskyuddet) för att sänka känsliheten ca: 3db??
Någon som testat detta eller?
Jag skall testa men vad skall jag fästa för något tycker ni?

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2009/06/10 16:58:37

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2009/06/10 :  17:28:01  Show Profile Send Lord a Private Message
Förstår inte vittsen .. dämpa sigalen till slutstegen istälet.
Visst , det går att addera vikt med tex neodymmagneter på var sida konen, med du kommer även att påverka elementes övriga parametrar.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/06/10 :  22:25:57  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Vittsen var ju liksom att slippa fler komponenter i vägen.
Men jag har löst det på ett annat sätt nu som var ännu bättre

Min anläggning
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/06/10 :  23:27:24  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Körde inte Svalander med "Body-spray" eller underredsmassa på basarnas koner?
Kommer dock inte ihåg vad som var poängen med detta, men kanske var det dämpning som var tanken...?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7945 Posts

Posted - 2009/06/10 :  23:56:27  Show Profile Send Fuling a Private Message
Om jag tror rätt så handlar det här om ett aktivt, biampat system och då känns det som helt fel väg att sänka elementens känslighet mekaniskt.
Justera nivåerna med hjälp av nivåkontroller för respektive register och vill du sen inte ha potar i signalvägen kan du alltid byta mot fasta motstånd.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/06/11 :  18:11:05  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag kör passivt nu under bygget av fyra kanaler som skall vara till biampingen, det var mest för kul jag ville leka lite med tyngden på membranet och få lägre fs och känlighet.
Lord och jag kanske kan leka lite och se vad som händer mätmessigt och ljudmässigt i helgen

Min anläggning
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2009/06/13 :  17:22:07  Show Profile Send Hasse a Private Message
lekte nån gång med tanken att dämpa mekaniskt med skumgummi mellan elementet och korgen. det kanske kan sänka känsligheten och q-värdet på elementen. om det blir bra är ju en annan fråga.

Om man vill höja massan på ett element så föreslår jag att man kanske tillför någon coating för att så dämpar man konens resonanser på köpet.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8611 Posts

Posted - 2009/06/13 :  19:05:17  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
För många år sedan "coatade" jag en 8" bas med Body,som används till bilar.Uppenbarligen blev det för "tungt" för basen,blev väldigt låg verkningsgrad på den,så ska det funka så ska det nog vara något lättare,tunnare.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2009/06/13 :  21:23:36  Show Profile Send cittroman a Private Message
Liten anekdot.
Jag testade att tynga ned en Proson fatboy 10" med mkt tunga brickor och dubbelhäftande tejp.
Lägre fs blev det och känsligheten nästan försvann
Körde ett bryggat NAD 2600 och basen var på 4 ohm.
Körde så att NAD steget sa till att nu ligger du på gränsen (1,6 kW) och blinkade försynt rött.
Bajsade baken brun då mitt arr med brickor lämnade konen i överljudsfart.
Jäklar vad mkt stryk det elementet fick. hehe

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/06/14 :  01:36:28  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
quote:
Liten anekdot.
Jag testade att tynga ned en Proson fatboy 10" med mkt tunga brickor och dubbelhäftande tejp.
Lägre fs blev det och känsligheten nästan försvann
Körde ett bryggat NAD 2600 och basen var på 4 ohm.
Körde så att NAD steget sa till att nu ligger du på gränsen (1,6 kW) och blinkade försynt rött.
Bajsade baken brun då mitt arr med brickor lämnade konen i överljudsfart.
Jäklar vad mkt stryk det elementet fick. hehe

kul är det att vara lite nyfiken, 230volts vridtrafo och element är också spännande.
Det borde du testa.
Lord och jag gjorde det för några år sedan och det var roligt när elementet hoppade runt på golvet ju mer man vred på, det hela slutade rökigt och en talspole som poppade ut med en rök puff

Min anläggning
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/06/14 :  10:43:57  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
quote:
kul är det att vara lite nyfiken, 230volts vridtrafo och element är också spännande.

1. Börja men att ställa en fråga.
2. Tänk igemon hur labbet ska gemonföras för att få svar på frågan.
3. Genomför labbet, dokumenter.
4. Repetera labbet. (Om Du törs, och plånboken tillåter)

"Vadhänder om....labb" gör man ibland i proffskretsar, om man tex vi veta vad som först går sönder tex. Det handlar om hålbarhet och kvalite.
"Slaktprov" kallas det som Levande och Lord gjorde. Men det ska finnas en fråga att besvara också. Viktigt! Viktig!
Annar blir det ett "PUV", prov utan värde.

Edit: Oj vad stavfel det blev, ursäkta.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/06/14 10:46:17
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2009/06/14 :  15:39:08  Show Profile Send Hasse a Private Message
Men PUV är inte att underskatta. Jag och en polare fick för oss att vi skulle bygga en överljuds raket. Men vi snålade lite på kvalliten. Stolsbenet curry från ikea fick tjänstgöra som förbränningsskmmare. Så här i efterhand så kan man säga att vi borde valt ett rör med högre kavallitet. raketen var ganska pigg upp till 40 meter innan den small. Inte så mycket lärdom med kul var det.
sorry för off-topic.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/06/14 :  15:54:03  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Stolsbenet curry från ikea fick tjänstgöra som förbränningsskmmare

Hehehheeh....blidde mer spice:it än space:it med andra ord

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2009/06/14 16:12:08
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000