HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Koenigsegg - SAAB
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

prko
200.000-klubben

105 Posts

Posted - 2009/07/23 :  10:41:42  Show Profile Send prko a Private Message
Nya 9-5:an... Kan förhoppningsvis få lite liv i saab... Däremot så verkar det som om priset kommer vara från 38000¤?? så detta blir nog ingen billig folkbil heller...

http://ttela.se/start/trollhattan/1.530644

Edit: Såg att de högkvalitativa bilderna redan var upplagda.. :)

JungSon DA-PRE2L/CA-MP80L, JungSon CDT2,Audionet ART V2, PIEGA TP3

Edited by - prko on 2009/07/23 10:43:16
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/07/23 :  14:42:15  Show Profile Send MaZ a Private Message
Vart fick du detpriset ifrån? AutoBild refererar ju till en A6a som kostar så mycket?

Jag tror det kommer bli mycket lägre...
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/07/23 :  17:36:18  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Bilder på nya 9-5an finns på: http://saabsunited.com/

Bilen ser precis ut så som jag tycker att Saab INTE ska göra. Anonym, tyskhärmande, tung och överlastad. Vad kommer den att väga? Under två ton?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/07/23 :  20:10:18  Show Profile Send sopwith a Private Message
Vadå?, den liknar väl ingen Tysk bil, Tyska bilar är med en design som känns passé efter 2-3 år för att därefter se allmänt sunkiga ut, Saaben känns maffig och som vanligt med en tidlös design, kommer att vara modern i många år och kommer att gå som ett skott, kanske kanske att designen runt ratten är liiite för mycket av det goda, lite för mycket veck där, instrument i en strut.., vi får väl se är de riktiga bilderna kommer..
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/07/23 :  21:01:53  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Den snyggaste saaben på den sidan är längst upp. I övrigt så tycker jag fronten ser ut som ett påklistrad saab ansikte på en annan bil. Får hoppas att det ser bättre ut i verkligheten.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/07/23 :  22:13:43  Show Profile Send drkim a Private Message
Mer bilder - http://www.aftonbladet.se/bil/article5549193.ab

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/07/23 :  23:09:57  Show Profile Send MaZ a Private Message
Den ser mycket bättre ut i verkligheten. Tro mig.
Go to Top of Page

lortopalt
Member

183 Posts

Posted - 2009/07/26 :  10:11:05  Show Profile Send lortopalt a Private Message
Jag tror att den största anledningen till att Saaab säljer så få bilar är att de envisas med sin "Saabkänsla". Vad är den, nyckel på golvet och tvivelaktig kvalitet?Designmässigt liknar de ingen annan, tror de att de har hittat det vinnande utseendet?Ingen utom fantasterna (jo de finns) lovsjunger märkets design.Tror inte att märket har någon framtid. Det är inte många som kommer att sörja bortgången.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/07/26 :  10:20:12  Show Profile Send sopwith a Private Message
Jodå, det är många som kommer att sörja om det går så illa att märket försvinner, det är svårt att prata SAAB-känsla med personer som inte vet vad det innebär, i en vanlig lådbil sitter man och åker, en SAAB klär man på sig och kör, en vanlig bil köper den gråa massan, en SAAB köper den som är lite egen, fast på ett positivt sätt.
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/07/26 :  13:44:52  Show Profile Send MaZ a Private Message
Jag tror de behöver nischa sig ännu mer mot Saab-känsla om de skall överleva. De tär ju bara här i Sverige som vanligt folk köper den pga billiga tjänstebilsavtal, utomlands köper man den bara på Saab-känsla. Gör man en Opel/Chevrolet-klon av den så kommer ingen att köpa den förutom i Sverige och då är man ju rökt...

Bättre att skruva upp "Ingenjörsglädje" till 11 och vrida ner "svenne" till 2 kanske och köra på mot framtiden.
Nu menar jag inte ingenjörsgläje som i "nu skall vi bygga en mongolid instrumentpanel bara för att vi inte skall vara som alla andra" utan mer som i att man utvecklar en lätt bakaxel som ger förarkontroll istället för att göra nån halvstel junk som väger bly bara för att det är billigt... ;)
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2009/08/07 :  07:51:09  Show Profile Send Draken a Private Message
http://www.gt.se/nyheter/1.1663655/koparna-hoppar-av-saab-affar-kan-spricka

Kanske blir det inget av med den Skånska affären? Eller?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/07 :  08:20:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är väl jänkarna som vill trissa priset kanske.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2009/08/07 :  08:31:12  Show Profile Send Draken a Private Message
http://www.dn.se/ekonomi/saabkopare-uppges-vara-pa-vag-att-hoppa-av-1.926304

Samma igen fast i DN...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/08/17 :  20:05:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Då sägs det vara klart ...

quote:
Avtalet mellan GM och Koenigsegg Group om att köpa Saab är klart, uppger SVT:s Rapport. Enligt Rapports källor ska affären presenteras under tisdagen, men finansieringen ska ännu inte vara klar.

Ett aktieöverlåtelseavtal ska redan vara undertecknat där Koenigsegg Group för en hemlig summa tar över GM:s aktier i Saab Automobile

Allt enligt rapport och Göteborgsposten.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/08/18 :  07:30:33  Show Profile Send sopwith a Private Message
Nu skall SAABen dekaltrimmas!!, ger minst 400 häst till
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/08/18 :  09:59:41  Show Profile Send mace a Private Message
Guuuuud(?) vad bra... Under två kilpmeter till service verkstaden nu då
Behöver nytt framhjulslager ju.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/08/18 :  11:31:55  Show Profile Send MaZ a Private Message
Dom skall "Bara hitta finansiering först".

Sitt ner i båten!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/08/18 :  11:36:21  Show Profile Send mace a Private Message
Precis som jag då...

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/18 :  13:56:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag tycker det har varit mycket strul i den här historien. Königsegg har ju inte precis visat någon mogenhet eller visat på att man är speciellt seriösa. Först missar en av ägarna att SAAB är världens effektivaste bilfabrik, sedan gnäller man över att man inte ville ha publicitet.
SAAB behöver en helt annan ägare som både är seriös och har lite kapital och som förstår SAABs varumärke.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/08/18 :  14:47:32  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag brukar inte hålla med Robert Collin särskillt ofta, men just nu delar jag hans uppfattning. Köpet blir av OM man får statliga lånegarantier, OM man får lån från EIB över huvud taget och sedan OM man kan skak fram ytterliggare 3 (!!) miljarder kronor till... Det är lite för många frågetecken för att jag ska öppna champagne-flarran riktigt än.

Vad jag läst har K-egg investerat 720 miljoner själva, det kan man knappt utveckla en instrumentbräda för...

Sedan ska nya modeller skapas. En ny 9-3 kommer kosta 10 miljarder att utveckla. Var finns de kulorna? Sedan ska förlusterna täckas (för förluster blir det), sedan ska löpande utgifter betalas... Men, man kanske tror att nya 9-5 (ser ut som en Skoda Fabia med ryggsäck på röven) ska komma som en frälsare och sälja som smör. Nej, jag tvivlar, men hoppas och hoppet är det sista som överger människan.

Kör själv Saab, så jag är iaf lite intresserad av att det ska gå bra för dem...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/08/18 :  14:56:55  Show Profile Send sopwith a Private Message
Det finns många spekulationer ang ägarstrukturen, några är glada över entusiastiska nytänkande entreprenörer och spannet till andra sidan misstänker att det är ett sätt att få tillgång till ett antal miljarder spänn från diverse lån och leva gött/förskingra/leka en stund osv, kanske sanningen ligger mittemellan, vi får väl se vad som händer, överetableringen inom branchen är stor och många bilmärken lever farligt nu, Toyota hade minskat 40%?? sist jag kollade, det borde väl välta den tyngsta elefant.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/19 :  19:55:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Nu verkar affären vara i hamn men jag blir lite förbryllad att Königsegg vill köpa SAAB men kräver att regeringen betalar notan. Djävligt konstigt skulle jag vilja påstå.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/08/19 :  20:36:48  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hoppas Maud håller emot!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

primpa
Member

90 Posts

Posted - 2009/08/20 :  08:21:34  Show Profile Send primpa a Private Message
quote:
Hoppas Maud håller emot!

Verkar som om det är Reinfeldt som håller emot.
I alla fall om man tror på DN Ekonomi(20/8) imorse.
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2009/08/20 :  10:54:50  Show Profile Send Draken a Private Message
Å..., jag har inga 3 miljarder över...
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000