Author |
Topic |
prko
200.000-klubben
105 Posts |
Posted - 2009/07/23 : 10:41:42
|
Nya 9-5:an... Kan förhoppningsvis få lite liv i saab... Däremot så verkar det som om priset kommer vara från 38000¤?? så detta blir nog ingen billig folkbil heller...
http://ttela.se/start/trollhattan/1.530644
Edit: Såg att de högkvalitativa bilderna redan var upplagda.. :) |
JungSon DA-PRE2L/CA-MP80L, JungSon CDT2,Audionet ART V2, PIEGA TP3 |
Edited by - prko on 2009/07/23 10:43:16 |
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/07/23 : 14:42:15
|
Vart fick du detpriset ifrån? AutoBild refererar ju till en A6a som kostar så mycket?
Jag tror det kommer bli mycket lägre... |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2009/07/23 : 17:36:18
|
quote: Bilder på nya 9-5an finns på: http://saabsunited.com/
Bilen ser precis ut så som jag tycker att Saab INTE ska göra. Anonym, tyskhärmande, tung och överlastad. Vad kommer den att väga? Under två ton? |
Min anläggningstråd |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2009/07/23 : 20:10:18
|
Vadå?, den liknar väl ingen Tysk bil, Tyska bilar är med en design som känns passé efter 2-3 år för att därefter se allmänt sunkiga ut, Saaben känns maffig och som vanligt med en tidlös design, kommer att vara modern i många år och kommer att gå som ett skott, kanske kanske att designen runt ratten är liiite för mycket av det goda, lite för mycket veck där, instrument i en strut.., vi får väl se är de riktiga bilderna kommer.. |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2009/07/23 : 21:01:53
|
Den snyggaste saaben på den sidan är längst upp. I övrigt så tycker jag fronten ser ut som ett påklistrad saab ansikte på en annan bil. Får hoppas att det ser bättre ut i verkligheten. |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/07/23 : 23:09:57
|
Den ser mycket bättre ut i verkligheten. Tro mig. |
|
|
lortopalt
Member
183 Posts |
Posted - 2009/07/26 : 10:11:05
|
Jag tror att den största anledningen till att Saaab säljer så få bilar är att de envisas med sin "Saabkänsla". Vad är den, nyckel på golvet och tvivelaktig kvalitet?Designmässigt liknar de ingen annan, tror de att de har hittat det vinnande utseendet?Ingen utom fantasterna (jo de finns) lovsjunger märkets design.Tror inte att märket har någon framtid. Det är inte många som kommer att sörja bortgången. |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2009/07/26 : 10:20:12
|
Jodå, det är många som kommer att sörja om det går så illa att märket försvinner, det är svårt att prata SAAB-känsla med personer som inte vet vad det innebär, i en vanlig lådbil sitter man och åker, en SAAB klär man på sig och kör, en vanlig bil köper den gråa massan, en SAAB köper den som är lite egen, fast på ett positivt sätt. |
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/07/26 : 13:44:52
|
Jag tror de behöver nischa sig ännu mer mot Saab-känsla om de skall överleva. De tär ju bara här i Sverige som vanligt folk köper den pga billiga tjänstebilsavtal, utomlands köper man den bara på Saab-känsla. Gör man en Opel/Chevrolet-klon av den så kommer ingen att köpa den förutom i Sverige och då är man ju rökt...
Bättre att skruva upp "Ingenjörsglädje" till 11 och vrida ner "svenne" till 2 kanske och köra på mot framtiden. Nu menar jag inte ingenjörsgläje som i "nu skall vi bygga en mongolid instrumentpanel bara för att vi inte skall vara som alla andra" utan mer som i att man utvecklar en lätt bakaxel som ger förarkontroll istället för att göra nån halvstel junk som väger bly bara för att det är billigt... ;) |
|
|
Draken
Member
1550 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/08/07 : 08:20:31
|
Det är väl jänkarna som vill trissa priset kanske. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Draken
Member
1550 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2009/08/18 : 07:30:33
|
Nu skall SAABen dekaltrimmas!!, ger minst 400 häst till |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/08/18 : 09:59:41
|
Guuuuud(?) vad bra... Under två kilpmeter till service verkstaden nu då Behöver nytt framhjulslager ju.
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/08/18 : 11:31:55
|
Dom skall "Bara hitta finansiering först".
Sitt ner i båten! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/08/18 : 11:36:21
|
Precis som jag då...
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/08/18 : 13:56:02
|
Jag tycker det har varit mycket strul i den här historien. Königsegg har ju inte precis visat någon mogenhet eller visat på att man är speciellt seriösa. Först missar en av ägarna att SAAB är världens effektivaste bilfabrik, sedan gnäller man över att man inte ville ha publicitet. SAAB behöver en helt annan ägare som både är seriös och har lite kapital och som förstår SAABs varumärke. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2009/08/18 : 14:47:32
|
Jag brukar inte hålla med Robert Collin särskillt ofta, men just nu delar jag hans uppfattning. Köpet blir av OM man får statliga lånegarantier, OM man får lån från EIB över huvud taget och sedan OM man kan skak fram ytterliggare 3 (!!) miljarder kronor till... Det är lite för många frågetecken för att jag ska öppna champagne-flarran riktigt än.
Vad jag läst har K-egg investerat 720 miljoner själva, det kan man knappt utveckla en instrumentbräda för...
Sedan ska nya modeller skapas. En ny 9-3 kommer kosta 10 miljarder att utveckla. Var finns de kulorna? Sedan ska förlusterna täckas (för förluster blir det), sedan ska löpande utgifter betalas... Men, man kanske tror att nya 9-5 (ser ut som en Skoda Fabia med ryggsäck på röven) ska komma som en frälsare och sälja som smör. Nej, jag tvivlar, men hoppas och hoppet är det sista som överger människan.
Kör själv Saab, så jag är iaf lite intresserad av att det ska gå bra för dem... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2009/08/18 : 14:56:55
|
Det finns många spekulationer ang ägarstrukturen, några är glada över entusiastiska nytänkande entreprenörer och spannet till andra sidan misstänker att det är ett sätt att få tillgång till ett antal miljarder spänn från diverse lån och leva gött/förskingra/leka en stund osv, kanske sanningen ligger mittemellan, vi får väl se vad som händer, överetableringen inom branchen är stor och många bilmärken lever farligt nu, Toyota hade minskat 40%?? sist jag kollade, det borde väl välta den tyngsta elefant. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 19:55:40
|
Nu verkar affären vara i hamn men jag blir lite förbryllad att Königsegg vill köpa SAAB men kräver att regeringen betalar notan. Djävligt konstigt skulle jag vilja påstå. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
primpa
Member
90 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 08:21:34
|
quote: Hoppas Maud håller emot!
Verkar som om det är Reinfeldt som håller emot. I alla fall om man tror på DN Ekonomi(20/8) imorse.
|
|
|
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 10:54:50
|
Å..., jag har inga 3 miljarder över... |
|
|
Topic |
|