Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/06/16 : 11:01:15
|
Jahapp, då är det officiellt att det blir Koenigsegg. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/06/16 : 11:36:19
|
Nej, det är officiellt att dom skrivit avsiktsföklaring. Klart är det när båda parter skrivit under ett kontrakt och pengar bytt händer. Det är däremot troligt att det blir norrmännen som köper.
Att Th!ink skulle byggas i trollhättan låter ju som en mardröm, hela den idén är så ofattbart dålig att den troligen kommer att genomföras. Think är vad som händer när folk som inte har en aning om vad det innebär att konstruera bilar försöker sig på det. Tror det var Teknikens Värld som beskrev det bra: "Skillnaden mellan upplevd kvalitet och pris har aldrig varit större". |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/06/16 : 16:15:20
|
EDIT: Jasså, det fanns fler sidor.
Nedanstående är svar till Bernt:
Det blir nog en miljövinst även om det skeppas fram och åter. Miljövinsten man är ute efter är ju att sänka CO2 från den samlade bilparken. Hur som helst så kommer det ändå inte att alla börjar köra Diesel.
Vad det gäller elbilen Think i Norge så tror jag att SAAB skulle kunna fixa till den så att den inte påminner om en tonnårings hemmabygge i garaget. SAAB skulle också kunna tillverka ramen till bilen som nu tillverkas i Thailand. Karossen tillverkas i Turkiet.
|
Edited by - linnar on 2009/06/16 16:16:28 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/06/16 : 16:18:56
|
"Tror det var Teknikens Värld som beskrev det bra: "Skillnaden mellan upplevd kvalitet och pris har aldrig varit större"."
Jo, det var det! De skev också att Lada Samara påminde ett under av sammansätting i gämförelse med Think. De sade vidare att över 50km/h för den ett fruktansvärt oväsen innuti.
Här har SAAB lite att jobba på.
|
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2009/06/16 : 21:26:02
|
"SAAB 9-3 Koenigsegg Aero Edition" , |
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/06/16 : 23:04:11
|
Ni måste komma ihåg att det kostar tid och pengar att utveckla, att "fixa till" Think går inte, man får börja om. Att utveckla en bil till samtidigt som man utvecklar nya 9-3 är nog lite väl optimistiskt... Sen att det troligen aldrig skulle släppas ut en bil från de husen med en överkryssad döskalle i Euro Ncap innebär ju att man får göra om hela konceptet. Konstigt att man aldrig ens tar upp ämnet säkerhet när man pratar elbilar, i Think sitter man ju med axlarna ihop omman är tvåi bilen samtidigt som andra axeln ligger mot dörrn. :o |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2009/06/17 : 10:43:38
|
Nu har jag läst tråden flera gånger och märker en klar attityd mot Koenigsegg själv hoppas jag på det bästa och tittar man i backspegeln så kan man bara hoppas på att det inte går sämre än med GM vid rodret.
Jag minns så väl när GM fick köpa SAAB då utlovades guld och gröna skogar från alla håll alla pratade i mun om GM stabilitet som säker ägare. Nu vet vi att det inte var så med facit i hand att det var inte så.
Jag vet att det krävs en del folk när man utvecklar en bil men vid en visst antal så avstannar kreativiteten och blir bakåt strävande.
Bäst exempel är när Ford utvecklade en ny bil någon gång runt 50-60 talet så kom han son och klagade över att de fick inte bygga bilen för ekonomerna som det var tänkt sig för sin far Henry. Henry tog då Edsel (sonen) med sig till ekonomi avdelningen och höll med Edsel att det var för många där så hälften fick gå.
Jag önskat Koenigsegg och de andra bakom lycka till.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2009/06/17 : 17:14:21
|
Tror ocksa att detta kan bli riktigt bra. Visade inte Koenigsegg en elbil med lysande prestanda for nagra veckor sedan? Kanske borde ga att implementera i nagon framtida Saab-modell? |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/06/18 : 11:23:00
|
Läs hela tråden igen så ser du vad iaf jag tycker om deras elbil.
Intressant att se att dom ändrat sin pressrelease nu iaf, nu skall dom plötsligt inte ha hjulmotorer längre (som tidigare var "optimalt") utan två motorer och diffar. En ungefär 1x10^6 ggr bättre lösning då hjulmotorer förmodligen kräver typ 2 miljarder manår i mjukvaruutveckling men resten av specen är ju fortfarande ett skämt. Dom behöver läsa på lite om batteriteknik och kraftelektronik t ex.
Jaja, det har ju på senare tid framkommit att det är massa rika investerare som ligger bakom och att Koeningsegg på sin höjd var med som konsult vid fabriksvisningen. Själva bilfirman har ju ungefär noll med hela affären att göra. Det blir nog bra detta, dom har ju sagt att dom litar på Saabs affärsplan och att den skall följas och det innebär ju att de inte kommer gå in och mikrostyra utan är mer vaksam ägare istället för nyfiken petare i saker dom inte kan ett smack om. Det är jävligt skönt att höra. :) |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/06/18 : 12:45:27
|
Saab har aldrig haft en affärsplan som varit riktigt gjord nånsin. Välkomnar en ägare som kommer vara i och peta i affärsplanerna, styr upp verksamheten, men som också medverkar till det som designern berättade i TV; att ge mandat åt tekniska att understryka Saab-arvet, istället för att dränera ihopp om att det räcker med marknadsföring (som GM). Nä, välkomna norrmän och föralldel lägg Er i. Det behöver Saab! |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/06/18 : 21:41:18
|
Ju mer man laser om Koenigsegg och deras besynnerliga uttalanden destu mer tveksam blir man. Finansieringen verkar lite hipp-som-happ, som om man ska gora ett snabbt race och plocka maximalt med pengar ur SAAB och sedan dra. Han Braatens (eller vad han heter) sade ju nagot valdigt konstigt om SAABs jobbare nar trots allt SAAB ar en av varldens effektivaste och mest slimmande bilfabriker.
Det skulle kants trevligare med Fiat som ar ett mcycket innovativt foretag ocksa. |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2009/06/18 : 22:01:48
|
Kan inte så mycket om biltillverkning och jag är inte så säker på att norrmannen, amerikanen osv kan så mycket mer! Nåt lurt är det! 6oo miljoner dollar är ju ett bra skäl till att göra affär!
En ägare som ska vara vaksam men inte peta verkar vara deras paroll! Ett företag som har så så stora problem behöver nog en ägare som vet vad den vill och har pengarna, kunskapen och visionen! Inte titta på och vänta... på vad? KK?
Saab fiat skulle vara mycket bättre. 9000 var ju ett projekt mellan lancia och saab...om jag inte minns fel! Och jag gillade 9000! |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2009/06/19 : 04:55:52
|
Saab är väl i ett ganska desperat läge. Så mycket sämre än GM kan det väl inte bli. Det jag hört av Koenigsegg tycker jag låter lovande. Det verkar finnas en ambition att skapa bilar som både är miljömässigt i framkanten av utvecklingen och samtidigt tar vara på Saabtraditionen/profilen. Gissar att chansen är att hitta en nisch som ganska lyxig, säker, miljömässig och utseendemässigt speciell. En bil med skandinavisk profil. Tyvärr lär den väl inte bli någon billig folkbil däremot.
|
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/06/21 : 01:12:37
|
Saab 9000 delar plattform med Fiat Croma, Alfa Romeo 164 och Lancia Thema. Theman fanns med en tvärställd lätt ombyggd Ferrari V8... Sen har vi ju Saab 600 som var en Lancia Delta med andra emblem. I servicemanualen till min gamla Delta Integrale så var alla Saabverkstäder med som märkesverkstad i Sverige. :)
För att vara lite tvärt emot så för jag säga att GM har fört mycket gott med sig till Saab med. Framförallt strukturen och verktygen för att utveckla bilar. Säga vad man vill om GM men det krävs ändå "en del" bra system för att hålla ordning på allt. |
|
|
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2009/07/01 : 09:30:56
|
Enligt den avslutande nyheten på tv nu på morgonen 1/7 kl 09.00 Var det INTE alls klart att Koeningsegg köper SAAB? Nu traskar nämligen FIAT återigen in som en tänkbar köpare
Va... allt var tydligen inte klart förra gången... det blir ännu några spännande dagar att följa med i vad som verkligen skall hända.... Kanske bidde det en Ferrari istället?
Kolla även in detta en liten bit ner på sidan:
http://di.se/nyheter/?lop=8 |
Edited by - Draken on 2009/07/01 10:21:19 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/07/01 : 12:44:03
|
Dessutom har GM pumpat in ansenliga mängder miljarder i SAAB under årens lopp och hållt SAAB under armarna. Lite ansvar har väl SAAB själva för sin situation? SAAB tillverkar för lite bilar helt enkelt. Jag läste någonstans att utvecklingskostnaden för än SAAB-bil ligger på 50.000 kr/bil. För Toyota som säljer 10 gånger fler bilar av samma modell skulle då hamna på 5000kr/bil. Den mellanskillnaden kan SAAB aldrig ta ut på sina bilar, det är klart då att lönsamheten blir dålig. Strategin har då varit att ha gemensamma plattformar för att få ned utvecklingskostnaderna, vilket i sin tur slår tillbaka på att bilen inte blir särskilt unik. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/07/02 : 20:03:25
|
GM har pumpat in miljarder? Visst, men de har ju fått grejer för det med. Tror du dom häller pengar i soptunnan för skojs skull? "Saab tillverkar för lite bilar", vem tror du har tagit alla beslut och lagt upp alla strategier sen -94 då? Möööjligen har GM haft ett liitet finger med i spelet där... ;) Slå ut utvecklingskostnad är ju lögn i helvete, Saab har ju utvecklat massor med grejer som aldrig hamnar i en Saab, åt just GM, så hur skulle man dela upp kostnaderna per bilmodell? "Lögn, förbannad lögn och statistik"
Att Koeningsegg inte är klart har jag försökt förklara sen de första löpsedlarna började citeras... Jänkare brukar aldrig gå att räkna med när det gäller affärer och detta har ju ännu en gång visat sig stämma. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/07/02 : 22:08:25
|
Låter lite som en konspirationsteori att SAAB egentligen skulle gå med vinst om inte GM varit. Hur gick det egentligen för SAAB innan de såldes och varför såldes de?
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/07/03 : 21:28:29
|
Dom såldes för att GM hade svåra likviditetsproblem och för att Amerikanska senaten krävde det. Härlig protektionism. Saab har t o m gått med vins nåt år ganska nyligen (-07?). Alla bilar som säljs i USA får GM USA pengarna ifrån, dvs alla bilarna byggs för svenska pengar men pengarna från försäljningen ser man inte röken av. Det är ju en "ganska" stor marknad för Saab (iaf innan krisen). Sen har ju 9-5an lagts ner eller flyttats fram till "nästa plattform" så många gånger att ingen skulle tro på det om det publicerades, samma sak med 9-3 kombi och 9-3x, båda två fanns klara runt -02 men när det skulle börja göras verktyg så bromsade GM. Att Turbo X/XWD ens såg dagens ljus är ett mirakel, alla tyska chefer vill sätta stopp för det för att Insignian skulle få tekniken först, krävdes att europachefen (Forster) satte ner foten HÅRT och tvingade alla Tyska chefer att godkänna det. Allt gjordes på Saab men tyskarna ville ändå inte att det skulle ske...
Allt detta äckliga håller numera på att lyftas... :) |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2009/07/09 : 00:26:49
|
quote: sopwith "SAAB 9-3 Koenigsegg Aero Edition" ,
SAAB 9-3 von KinderÄGG Aero Edition Överraskningen kommer surt som ständig reparationsnota! |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2009/07/09 : 08:17:49
|
jojo, notan kommer då och då, dock tar man den mycket lättare om man kör en SAAB, SAAB är den enda bilen, allt annat är bara dåliga kopior och tarvliga försök att bygga en bil.. |
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2009/07/23 : 10:03:33
|
Japp, jag vill ha en (har en '02 nu) |
/Jonas
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/07/23 : 10:38:51
|
Hua
Den ser ju ut som värsta jänkarn från den vinkeln
Riktigt snygg SAAB överst på sidan dock
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Topic |
|