Author |
Topic |
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 17:50:31
|
Man har sågat större ägarintressen som Fiat, märkligt att man skulle acceptera ett litet sketföretag med andras pengar. Vad vill man? Suga ut "det guttigaste"?? Tycker SAAB och de 4000 som jobbar där förtjänar en mer solid ägare. |
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 20:42:12
|
1. Koeningsegg har inte ett skit att lära Saab. Koeningsegg är ett hobbyprojekt i lite större format. Allt på ägget är konventionell teknik, kolfiber är dyrt men knappast tekniskt svårt/nytt. Att dom är "effektiva" undet utveckling är ju också ett hån mot riktiga biltillverkare, 18 månader för att utvecklaen helt ny bil? yeah right. Då har man hoppat över en sjuhelvetes massa tuning och validering.
2. Om ni funderar på vad som hade hänt om Saab och Fiat blivit ett så kan ni kolla på Alfa 159. Plattan är "Premium platform" utvecklat i Pixbo utanför Göteborg av GM/Saab och Fiat. Lyft up en 9-3 och en 159 och se hur sjukt lika dom är under, trots att det är olika plattformar. 4-hjulsdriften är utvecklad i Trollhättan av Saabs AWD avdelning, GM Powertrain och Fiat Powertrain har fortfarande en del utveckling ihop, vissa växellådor t ex. Naturligtvis skall man inte glömma att Saab har Fiats dieslar under huven, visserligen numera kraftigt modifierade av GMPT (Läs Saabs motorfolk) men det förekommer massor med utbyte mellan Fiat och Saab.
3. Att Den där Norska sprätten tror att man kan gå ner i ingenjörer som skall utveckla för att dom gjort en hobbybil på ett litet antal folk är ju humor, snarare behöver man manna upp på ingenjörsdelen för att klara av all den utveckling som man behöver göra nu när man står på egna ben. Återigen, det som gjorts på Koeningsegg går inte att jämföra med utvecklingen av en riktig bil. Troligen skulle man inte palla en vecka med en bil som utvecklats på samma sätt som egget. |
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 21:53:55
|
Frågan är om äggproducenten verkligen förstår vad detta handlar om i ett större perspektiv? Det här är ju ingen produkt som säljs i grossistförpackningar till den som behagar köpa.
Det handlar inte bara om att utveckla och tillverka bilar, utan jag tror att det svåraste momentet kommer bli försäljningen av bilarna runt om i världen för det är inte väl ingenting som säger att GM:s återförsäljare vill fortsätta sälja Saabar
Att Fjatt blev nobbade ter sig märkligt, med tanke på deras branschkunskap och marknadsposition. |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 23:34:12
|
Hur vet vi att de sågat Fiat? Troligare är väl att italienarna inte var intresserade att köpa Saab när de inte fick Opel.
Att prata om att Königsegg ska köpa Saab är löjligt. Skulle tro att det är de potentiella köparna som försöker marknadsföra det så men det lär väl vara så att det är investerare, bla de som också delvis äger ägget som vill köpa. Norska och kanske av andra nationaliteter men det låter väl bättre att säga att svenska ägget är köpare och det kan man göra när man också äger dem. Att journalister inte ser igenom det är underligt - fast egentligen kan inte mina förväntningar på journalister sjunka mer... |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 23:52:53
|
Lite svårt att köpa en firma som har driftskostnader per månad större än årsomsättningen för egna firman... |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2009/06/13 : 00:18:39
|
För det första handlar det ju inte om att Herr Koenigsegg personligen öppnar sin plånbok och köper Saab... det finns lite större fiskar bakom det här än så...
För det andra tror jag inte att intressenterna här är så aningslösa och naiva att de med berått mod går in i nåt som är dömt att misslyckas. Det är nog inte stundens ingivelse och idéer över en lunch som leder till sådana här affärer (får vi hoppas)
För det tredje tror jag att vi kan få vänja oss vid ett mindre Saab. Mycket färre anställda, mindre skala osv osv ... åtminstone tills (och om) det vänder på lång sikt... |
Min anläggningstråd |
|
|
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2009/06/13 : 09:42:31
|
Så här skriver R. Colling idag:
Äventyrarnas pengar är slut NORSKE PLAYBOYEN Bård Eker lovade i går i norsk press att Saab inte kommer att styckas upp.
Koenigsegg behövs för att charma svenskarna och den svenska regeringen, Bård Eker för att locka fram pengarna hos norska investerare.
Familjen Koenigsegg är utfattig efter alla förlustår med supersportbilsäventyret. Och Bård Eker har, enligt uppgifter till Aftonbladet, redan förlorat 80 miljoner kronor (!) som han stoppat in i Koenigseggs stora svarta hål. Och nu börjar även hans pengar att ta slut.
Har bra kontakter Men äventyraren och playboyen Bård Eker har bra kontakter inom den norska överklassen och har knutit upp fyra, fem av de norska finansfamiljerna för att köpa Saab. Enligt Aftonbladets källor är en av dem en av Norges större bilhandlare.
Eker har också fått med sig en känd amerikansk riskkapitalist på tåget.
Eker har, enligt uppgifter till Aftonbladet, fått ihop de knappt fyra miljarder kronor som General Motors begär för Saab. Och han garanterar att gruppen har ytterligare närmare sex miljarder kronor för att utveckla den kommande 9-3-modellen.
Enligt Aftonbladets källor finns ingen av finansiärerna inom bilindustrin i dag.
Ger GM svängrum Varför väljer då General Motors den här, helt otippade och oprövade köpargruppen framför stora aktörer inom bil- eller underleverantörsindustrin?
För att den här köparen ger General Motors större svängrum.
Varför avpolletterades Fiat så snabbt? Jo, för att Fiat inte tänkte ha några framtida affärer ihop med GM.
Och varför sålde GM Opel till Magna och inte till Fiat?
Av samma orsak. Magna är en av världens största underleverantörer, som GM vill ha fortsatta affärer med. Därför vill GM också behålla en ägarandel runt 30 procent i Opel. För att kunna styra inköpen.
Slutet kan komma kvickt Samma sak i Saabaffären. General Motors vill fortsätta att äga en mindre del, kanske runt 20 procent, och man vill ha en ägare som fortsätter att köpa dyra teknikkomponenter från GM.
General Motors har sållat fram en köpare som går att mjölka pengar ur. Men är det för Saabs bästa?
Knappast.
Tvärtom kan det bli förödande för Saab, för Trollhättan och för svensk bilindustri.
Om Koenigsegg och Bård Eker dessutom tänker börja styra och ställa med Saab själva, som de sagt i olika intervjuer, kan slutet för den lilla biltillverkaren i Trollhättan komma fortare än kvickt.
Robert Collin
|
Edited by - Draken on 2009/06/13 09:43:40 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2009/06/13 : 12:12:40
|
quote: Har aldrig varit impad av Collins (eller nån annan som skriver på Aftonbladet ).
Koenigsegg bör kunna komma med värdefull input till Saab! Tänk bara på vad Koenigsegg kan om: * sportighet * körglädje * märkes-prestiege * finess i detaljerna * status
Att blanda Saab med ett Italiensk Fiat är jag glad vi slipper se resultatet av.
Har motsatt åsikt! Tyvärr så kommer Saab gå under med denna nya ägaren, men jag hoppas verkligen att jag har fel. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/06/13 : 22:27:58
|
Kan knappast bli sämre än GM |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
forken
semester på egen begäran
818 Posts |
Posted - 2009/06/13 : 23:55:12
|
SAAB har gått dåligt minst 20 år nu, fattar inte att det finns personer som vill gå in och driva det vidare. Men jag kanske har missat något? Klarar de nya ägarna vända på steken och gå med vinst inom ett decennium så skulle jag bli mycket förvånad. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/06/14 : 01:18:20
|
quote: SAAB har gått dåligt minst 20 år nu, fattar inte att det finns personer som vill gå in och driva det vidare. Men jag kanske har missat något? Klarar de nya ägarna vända på steken och gå med vinst inom ett decennium så skulle jag bli mycket förvånad.
SAAB har synbart gått dåligt men om man skarpar på ytan så ser vi att SAAb har ex.vis betalat dubbelt så högt pris för delar som gått genom GM's kanaler än vad ex.vis Opel har betalat. Det är en känd metod världsomspännande företag tillämpar när man vill flytta pengar från en del av företaget till en annan. SAAB har troligtvis legat aningen över nollstrecket de sista 10 åren och med ett par år där vinsten legat över 1 miljard. Som exempel kan nämnas motorerna som SAAB köper från Opel utan kringutrustng och elektronik, det fixar SAAB själva, kostar ungefär dubbelt så mycket som Opel betalra för samma motor fast då komplett och startklar. En motor på 2,0 liter utan kringutrustning kostar runt 50.000kr. Om SAAB betalar 100.000kr för samma motor betyder det att dom måste lägga på 50.000kr på varje bil för att betala den merkostnaden. Det är ordentligt mycket när man vet att vinsten per bil när Volvo gjorde 6 miljarder i vinst var 13.000kr.
Med rätt beslut skulle SAAB gå med vinst vid en högkonjktur. I denna lågkonjuktur är det inte många biltillverkare som går med vinst. T.o.m Toyota har varit hos sin regering och bett om lån osv.
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/06/14 : 01:27:27
|
Håller med FBK! Bård Eker har inte de pengar själv som behövs för att återställa SAAB. Nu i inledningsskedet krävs ca 5 miljarder och ytterligare 10 miljarder till 2012 - 2013. Bård Eker säger att han har har finnansiärer men att ingen ännu satt sitt namn på pappret. För GM är det däremot helt rätt då GM, som helst inte vill sälja SAAB, nu kan kontrollera SAAB framledes utan att äga en större del av SAAB. Men om GM fortsätter att gå ruskigt dåligt kommer antingen SAAB att gå under eller så dycker en annan köpare upp, varför inte Fiat?
Varför skulle Fiat vara en dålig ägare? Fiat har låtit uppköpta företag vara sig själva och segla på sina egna märkens image. Titta på Ferrari, Masarati eller Alfa Romeo. Jag tycker SAAB skulle göra sig en fin plats i det gänget.....
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/06/14 : 01:31:46
|
SAAB kom tvåa i sin klass med en 93a 1959
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
lortopalt
Member
183 Posts |
Posted - 2009/06/14 : 10:49:05
|
Saab kommer nog att gå i graven hursomhelst. Tragiskt för de anställda, men med den desig och kvalitet som Saab har finns nog inget hopp.Nittiotre- modellen har nya spännande fel varje dag enl uppg från bekanta som kör modellen, en annan tappade bakrutan (!) på en nästan ny nittiofemma(!). Nej , det finns nog ingen anledning att behålla märket. Bara min åsikt.
|
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2009/06/14 : 11:21:13
|
Känns ju lite som att inte hela sanningen är ute än, varför skulle Saab, GM och Svenska staten vara intresserad av detta förslag om det inte hade substans? Tror inte det varit så lätt att övertyga staten om lånegaranti mm, så förhoppningsvis finns det ju en bra tanke bakom detta - det är väl bara att vänta och se?
Mvh Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2009/06/15 : 19:43:02
|
Folk dömmer ut så snabbt och under varenda liten sten i tvrutan kryper det fram en liten wannabeexpert och uttalar sig om SAAB, SAAB är en känsla, näs man sätter sig i SAABen så kommer en känsla av vällust över en, allt funkar så fint i harmoni, likaså när man tittar på den, snygg, tidlösa linjer, en känsla , när ett amerikanskt sifferräknande bolag sätter klorna i detta så faller snabbt pusselbitar bort pga kreativiteten snabbt tas ur folk, den administra delen av ett amerikanskt bolag är så stor att det är ofattbart och alla skall göra karriar på "future state map" eller "progress report", eller varför inte på råvarupriser, SAAB är i grunden ett uppfinnarjockebolag, hade man vårdat dom kvalitéerna så...., stöd SAAB genom att köpa en SAAB istället, den som "väntar in" och får se ger inget bidrag, idag kör man SAAB imorgon kanske en liten kul variant på Koenigsegg, tror det blir kanon |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/06/16 : 07:14:09
|
quote: Saab kommer nog att gå i graven hursomhelst. Tragiskt för de anställda, men med den desig och kvalitet som Saab har finns nog inget hopp.Nittiotre- modellen har nya spännande fel varje dag enl uppg från bekanta som kör modellen, en annan tappade bakrutan (!) på en nästan ny nittiofemma(!). Nej , det finns nog ingen anledning att behålla märket. Bara min åsikt.
Sådant prat hör man dagligen om i stort sett alla bilar. Någon känner alltid någon som tappat taket eller fått kopplingen intrasslat i ask-koppen där bak.
Jag kör inte SAAB men tycker det är en Svensk klenod med en egen profil som bara SKALL leva vidare. Det är den värd!
|
Edited by - linnar on 2009/06/16 07:14:48 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/06/16 : 07:29:30
|
Som "sopwith" skriver så dömmer vi kanske för fort! Kinderegg MÅSTE bara ha mer i påsen än en småskalig sportbil.
För att få reda på mer har jag undersökt saken lite:
Koenigsegg har enligt uppgift
- Koenigsegg har inte bara tillverkning av sportbilar utan man utvecklar också produkter åt andra företag. - Koenigsegg har designat elbilen Quant. NLV Solar i Schweiz har bekräftat att man har skapat den tillsammans med Koenigsegg. - Man har en ny uppfinning som sänker vanliga motorers bränsleförbrukning samtidigt som prestandan ökar. - Enligt uppgift jobbar 50 personer på Koenigsegg - Christian von Koenigseggs säger att han önskar få igång tillverkning av en volymsportvagn som är avsvärt billigare än det dom har nu.
Koenigsegg har också i dagarna skapat ett nytt företag "Koenigsegg Group" det står i ansökningshandlingarna att "självt och genom koncernbolag tillverka och driva handel med personvagnar och därtill hörande produkter och tjänster, samt därmed förenlig verksamhet i och utanför Sverige". Christian von Koenigseggs kommer att äga ca 55% medan Eker Group äger 23% och Mark Alan Bishop äger 22% av detta nya företag. Ingen vet vem Mark Alan Bishop egentligen är.
Tja, varför skulle detta gäng vara sämre ägare än någon annan? Kunnadet att ta fram nya modeller och ny teknik finns redan inom SAAB så den biten behöver dom inte förse SAAB med. Det räcker gott med en stor kassa och en nära förestående högkonjuktur.
|
Edited by - linnar on 2009/06/16 07:31:56 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/06/16 : 07:39:51
|
Jag tycker inte man skall klanka ner på Robert Collin!!
Han har faktiskt visat att han har haft rätt i de flesta stora frågor under åren. Jag håller inte med honom i hans syn på Etanol på sikt men jag håller med han om att det på kort sikt är bättre att satsa på Diesel i stället för det ger snabbare miljöresultat.
Collin har aldrig sagt att Deisel är ett miljöbränsle, han har däremot sagt att det ger resultat fort om alla bilar går över till diesel inom kort som första åtgärd. Men han har också sagt att företag som kan utveckla bensinmotorer till att släppa ut lite CO2 också är bättre än Etanol på kort sikt. På lång sikt är även Collin inställd på andra CO2-neutrala bränslen.
Collin står med båda fötterna på marken och låter sig inte dras med så lätt i modenycker.
Detta betyder inte att jag håller med honom alltid, men jag tycker det är strongt när man vågar säga annat än vad som är politikst korrekt. Vi behöver fler som Collin!
En reflektion: Varför hamnar alltid folk som inte jamsar med resten på listan som det är tillåtet att ironisera över? Är det typiskt Svenskt eller vad? Kritiska iaktagare är de som ofta leder utvecklingen mot en sund väg.
|
Edited by - linnar on 2009/06/16 07:49:32 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/06/16 : 08:05:21
|
Bra sagt, Linnar! |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/06/16 : 10:21:00
|
Björn-Ola:
Det värmde!
Jag gilar detta du har i din "fot": Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker Jag tror vi är sådana lite till mans ibland .
|
Edited by - linnar on 2009/06/16 10:22:28 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/06/16 : 10:27:20
|
quote: Collin har aldrig sagt att Deisel är ett miljöbränsle, han har däremot sagt att det ger resultat fort om alla bilar går över till diesel inom kort som första åtgärd.
Frågan är hur raffinaderierna i så fall ska ställas om för att ta hand om råoljans bensinfraktion. Polymerisering av gas till diesel blir förmodligen dyrt, komplicerat och energikrävande. Marknadspriset för diesel skulle under tiden raka i höjden.
Jag kan ta ett exempel på bieffekter av miljölagstiftning för bensin. För att undgå aromater, i synnerhet bensen, tar Shell i Göteborg bort fraktionen som bildar aromater i reaktorerna. Anläggningen för att ta hand om den fraktionen blev alltför dyr för att lägga i Göteborg, därför fraktas soppan med båt till ett enormt raffinaderi i Chester i England för behandling. Där tar man hand om bensen, toluen och xylen. Det som blir kvar fraktas i samma båtar tillbaka till Göteborg och blandas in i blyfri 95 och 98. Ganska stora volymer skeppas så, 10 000 m3 i veckan om jag minns rätt. För att tillmötesgå ett miljökrav från EU har vi nu belastat Göteborgs och Chesters oljehamnar, ökat risker för utsläpp och brand i samband med lastningar och transporter och ökat energiförbrukningen i samband med produktionen. Om det är en miljövinst eller ej är väl en avvägningsfråga. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2009/06/16 10:33:54 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/06/16 : 10:38:04
|
I samband med att den här affären diskuteras så anar man ju förresten de norska elbilsprojekt som pågår. Kanske ska de produceras i Trollhättan? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Topic |
|