Author |
Topic |
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 18:23:10
|
Hur skall detta gå till
Bara att hoppas att det går...
Så här skriver Collin i Aftonbladet:
Sitter på flygplatsen i Helsingfors och hör att Koenigsegg pekas ut som den som ska rödda Saab. Vilket skämt. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men gråta ligger närmast till hands.
Koenigsegg i Ängelholm bygger en handfull bilar om året. Men att bygga över 100 000 bilar är en helt annan sak.
En långsiktig ägare? Knappast. Men en kortsiktig med storhetsvansinne. Fiat hade varit bra. Men dög inte. Magna hade varit lika bra. Men dög inte heller.
Vem styr det här spelet?
GM i Detroit? Saabledningen? I så fall - vad är tanken?
Nu måste jag springa till planet.
|
Edited by - Draken on 2009/06/11 18:38:01 |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 18:52:24
|
Koenigsegg har visat sig stå relativt stabilt i en värld där så kallade "superbilstillverkare" kommer och går med ganska hög omsättningshastighet. Hur är tex. reservdelstillgången på en Cizeta idag? Tyder på ett sunt och långsiktigt ekonomisk sinne, ledarskap, entreprenörskap och god drivkraft.
Nu står inte Koenigsegg ensam heller utan enligt uppgift finns norska starka finansiärer bakom också...
Jag blev i alla fall glatt överraskad, om än förvånad. Känns roligare än indiskt eller kinesiskt ägarskap. Men även jag kollade om det var första april...
Edit: stavfel |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2009/06/11 18:55:41 |
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 18:57:09
|
Vilken av Collinerna var det som skrev det där? Var ju riktigt insiktsfullt för en gångs skull... ;) |
|
|
Njord
Member
298 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 19:11:33
|
Läs det här citatet hämtat från en artikel i norska E24:
quote: Mens den svenske bilprodusenten Saab sliter, går det bra for Eker Group i Fredrikstad, som blant annet produserer fartsvindunderet Koenigsegg.
Bård Eker, som både eier og driver Eker Group, mener at selskapets 250 ansatte har ett og annet å lære svenskene.
- Det finnes ikke noe som blir drevet mindre effektivt enn en bilfabrikk i dag. Saab har 1200 ingeniører, og når du spør sjefen hvorfor det er så mange er svaret at det står i lærehåndboken til bilindustrien at det minst bør være 600. Vi er 10 mann som utvikler verdens raskeste bil, Koenigsegg, sier Eker.
Selskapet hans er eneleverandør i Norge av det svenske bilmerket Koenigsegg. I tillegg har Eker sammen med Dag Høili designet superbilen Koenigsegg CCXR.
- Drømmen er å kjøpe Saab, sier Eker.
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 19:11:34
|
Lite intressant är det allt. Ur marknadsföringssynpunkt är det nog inte så dumt att komma med en "SAAB Koenigsegg". |
|
|
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 19:25:35
|
Robert Colling |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 21:17:42
|
SAAB-ledningen har sagt att en godkänd köpare måste kunna hala upp 10 miljarder för att garantera produktionen i sin nuvarande fas och ytterlgare ett antal miljarder för att baxa tillbaka SAAB till vinstgivande företag.
Klara det Norska företaget det?
Får dom ett rätt på den frågan så blir det säkert affär. Men jag är aningen tveksam till det.
Collin har nog lite fel när han säger att dom inte klarar att utveckla vanliga bilar. För det behöver dom inte SSAB har visat att dom klarar det själva med bravur.
Det största problemet med Svensk bilindustri är, förutom konjukturen, den Svenska regeringen och kanske GM.
|
Edited by - linnar on 2009/06/11 21:20:21 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 22:28:56
|
Har aldrig varit impad av Collins (eller nån annan som skriver på Aftonbladet ).
Koenigsegg bör kunna komma med värdefull input till Saab! Tänk bara på vad Koenigsegg kan om: * sportighet * körglädje * märkes-prestiege * finess i detaljerna * status
Att blanda Saab med ett Italiensk Fiat är jag glad vi slipper se resultatet av.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2009/06/11 22:30:03 |
|
|
McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben
1486 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 22:40:37
|
quote: - Det finnes ikke noe som blir drevet mindre effektivt enn en bilfabrikk i dag. Saab har 1200 ingeniører, og når du spør sjefen hvorfor det er så mange er svaret at det står i lærehåndboken til bilindustrien at det minst bør være 600. Vi er 10 mann som utvikler verdens raskeste bil, Koenigsegg, sier Eker.
Verkar som kniven ska fram igen! |
I was talking to myself! |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 06:27:52
|
Jag läste också det där om Koenigsegg igår. Det skall bli intressant att se vad det blir utav det. Att sälja 100-200.000 Saab-bilar om året har ju visat sig vara en för stor uppgift till och med för GMs gigantiska återförsäljarnät. Jag håller tummarna för dem. Det hade varit roligt att se vad ett fristående litet företag kan göra i dagens bilindustri. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 08:48:51
|
FIAT har väll varit inblandat i Ferrari och dessa bilar är ju högst olika. Colling på aftonbladet dödförklarede Königsegg för länge sedan ändå lever bolaget kvar. han dödförklarede en eventuell fussion mellan Volvo och Renult . Idag är väll Renult mer lönsamt mer inovativt än Volvo. Allt dett är bevis på människans kunnighet.
|
Edited by - poppen on 2009/06/12 15:41:51 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 09:00:08
|
Är det inte Fiat+Lambo? |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 09:08:49
|
Fiat, Alfa Romeo, Lancia och Ferrari - ingår i samma ägargrupp... Inte kattskit direkt om ni frågar mig...
Sen tycker jag trots allt att det är bra att Saab är tillbaka i ett läge där de har ett synergiförhållande till en annan part - tidigare var det ju jetplan och nu en av världens snabbaste sportbilar - detta är en relation som i alla fall lockar mig, givetvis beroende på hur de lyckas använda sig av varandra...
Sen tycker jag att det är ytterst trevligt att ägarrollen är tillbaka, om inte helt i Sverige, så kanske i skandinaven i alla fall?
Nåja - Fiat hade kanske inte varit fel det heller, Fiats dieselmotorer sitter ju redan i Saabarna - det viktigaste tror jag trots allt är att bli av med GM - som bara sugit godbitarna och knappast förstått Saabs själ och ursprung...
Mvh Jocke - Stolt Fiatägare |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 09:59:14
|
@Huzze: Lambo ägs av VAG-gruppen (VW, Audi mfl) |
|
|
mrk
Member
313 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 11:32:42
|
quote: Att blanda Saab med ett Italiensk Fiat är jag glad vi slipper se resultatet av
Varför
Skulle väl inte vara dumt att slås ihop med någon som kan tillverka energisnålare fordon
|
-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 11:42:28
|
@Mey, så Porsche äger hela tjobangen? WOW |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 13:20:38
|
quote:
- Det finnes ikke noe som blir drevet mindre effektivt enn en bilfabrikk i dag. Saab har 1200 ingeniører, og når du spør sjefen hvorfor det er så mange er svaret at det står i lærehåndboken til bilindustrien at det minst bør være 600. Vi er 10 mann som utvikler verdens raskeste bil, Koenigsegg, sier Eker.
Snacka om korkat uttalande, det är fasen så mkt svårare och tidskrävande att konstruera en vanlig svensson saab än en koeningsegg, jämför antalet detaljer som ska konstrueras och tillverkas, och alla varianter på dessa samt alla krav och prov som ska göras både på komponent och komplettbilsnivå.
Lägg därtill produktions takten och vips så framstår koeningsegg som ett hobbyprojekt av glada amatörer. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 13:49:30
|
quote: Skulle väl inte vara dumt att slås ihop med någon som kan tillverka energisnålare fordon
Personligen tror jag inte det är det som Saab behöver, för att lyckas som biltillverkarföretag. Tittar jag på Fiat.se är det ju bara småbilar - inte konstigt om dom är energisnålare.
Saab vill konkurrera med prestigebilar. Känns mest förnuftigt med tanke på att Saab inte lär kunna få ner kostnader och priser så som andra tillverkare.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 14:06:00
|
Vad Saab behöver komma tillbaka till är en egen profil som inte har med Audi och BMW att göra. Saab kommer alltid att producera dåliga BMW och Audi-bilar - men har potential att göra bra egna. För inte så länge sen (innan de rullade på opelchassin och associerades med skabbillac) var Saab ett företag som sökte egna vägar och hade särprägel som en naturlig produkt av företagets sätt att tänka bilar. Det är bortblåst numera, bortslarvat i ett fortlöpande försök att söka sig till "premiumklassen".
För min del så är Saabbilar idag fula, tunga, överbelamrade och ängsligt designade (smaken är som baken). Hoppas nytt ägande kan leda till att de hittar rätt igen. En gång i tiden gillade jag verkligen Saab. De var nordens "Citroen och Alfa Romeo" på gott och ont. |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2009/06/12 14:07:04 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 15:36:36
|
quote: Tittar jag på Fiat.se är det ju bara småbilar - inte konstigt om dom är energisnålare.
Nja skulle tro att nya Fiat Croma är lika stor som en 9-5 i alla fall en 9-3:a - snål, säker, stilig och en massa bil för pengen...New Fiat Croma
quote: Saab vill konkurrera med prestigebilar. Känns mest förnuftigt med tanke på att Saab inte lär kunna få ner kostnader och priser så som andra tillverkare.
Personligen tror jag inte det är rätt väg att gå, tror mer att Saab ska gå sin egen väg som dom gjorde tidigare - hitta en egen profil och inte försöka hänga på Mercedes, BMW, Audio och Volvo...
quote: För inte så länge sen (innan de rullade på opelchassin och associerades med skabbillac) var Saab ett företag som sökte egna vägar och hade särprägel som en naturlig produkt av företagets sätt att tänka bilar. Det är bortblåst numera, bortslarvat i ett fortlöpande försök att söka sig till "premiumklassen".
För min del så är Saabbilar idag fula, tunga, överbelamrade och ängsligt designade (smaken är som baken). Hoppas nytt ägande kan leda till att de hittar rätt igen. En gång i tiden gillade jag verkligen Saab. De var nordens "Citroen och Alfa Romeo" på gott och ont.
Amen
Mvh Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
Edited by - drkim on 2009/06/12 15:43:46 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 15:52:16
|
quote:
quote: Saab vill konkurrera med prestigebilar. Känns mest förnuftigt med tanke på att Saab inte lär kunna få ner kostnader och priser så som andra tillverkare.
Personligen tror jag inte det är rätt väg att gå, tror mer att Saab ska gå sin egen väg som dom gjorde tidigare - hitta en egen profil och inte försöka hänga på Mercedes, BMW, Audio och Volvo...
Förstår inte hur eller varför "egen väg" och prestige-bil är motsägelsefullt. Att hitta sin egna väg med egna lösningar samtidig som "lågt pris" inte är säljargumentet är väl toppen?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 16:07:01
|
Sant... Men jag antog att du ville att dom skulle fortsätta på den inslagna vägen, dvs att tillverka kopior av de klassledande prestigemärkerna och det känns ju inte som om det lyckats så bra hittills... vore nog bra om de nischade sig lite mer - sportiga, praktiska, snåla och snygga bilar - något som väcker ett habegär helt enkelt...
Intressant artikel förresten: http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article5370840.ab
Mvh Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
Edited by - drkim on 2009/06/12 16:25:18 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 16:15:04
|
För Saab att fortsätta samma väg vore lika korkat som en fluga mot ett fönster...
Nischning och branding är nog det som jag skulle föreslå. Personligen tycker jag nästan all Saab-reklam har varit korkad och felriktad, sånär som på den braiga låten "Release me". Men det är ju ett dåligt betyg med EN bra grej för säg sista 10 årens reklam.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 16:24:28
|
Vad skönt att vi är överens
Mvh Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 16:32:35
|
quote: Vad skönt att vi är överens
Hmmm...ja...fast vad skall vi nu snacka om på grillfesten?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 17:18:42
|
Som sagt om Collin sågar det tror jag det går bra. Han har haft fel förut. Men han kanske har rät den här gången. Det är ju så lätt att vara negativ. bättre är ju att lyckoönska och ge råd tänk på det här och det här. Men jag tror att Herr Von Königsegg vet vad han ger sig in på. Lycka till säger jag. Åt glödheta med Jantelagen. Vi behöver fler entrepenörer som han. Inom Hifi med.
|
Edited by - poppen on 2009/06/15 19:11:20 |
|
|
Topic |
|