HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Billiga" XLR kablar VS dyra RCA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2009/06/10 :  13:44:16  Show Profile Send kansas a Private Message
Har en undran över balanserat jämfört med icke balanserat. Om man har t.ex CD-spelare och förstärkare som är gjorda för balanserad signal är det då bättre att köra just balanserat även om kabeln är billig och kanske inte ens nån märkeskabel. Eller är det bättre att använda dyr RCA kabel och köra obalanserat?

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/06/10 :  14:09:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Om med "dyr" avses bättre (vad det nu innebär - neutralare, transparantare ...) och med "billig" avses sämre, är det väl bättre att köra dyrt.
Differentialkopplat innebär ju å andra sidan vissa fördelar över icke diffkopplat.
Finge jag 5 sekunder på mig att spontant svara skulle jag säga "Har du möjlighet att köra differentialt, gör det. Och skit i vad för kabel du har."
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/06/10 :  14:32:32  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
En av de vanligaste frågorna känns det som och jag undrar varför så länge signalkablarna är någon meter eller två.

Med samma kvalitet på kabel kör du XLR - alltså balanserat - om apparaterna är balanserade.
Och du kör RCA - alltså obalanserat om apparaterna är vanliga obalanserade.

Det finns ingen vinst i den balanserade kabeln i sig om du använder den till en obalanserad apparat.

Undantag finns, t ex Bladelius Tyr och Syn som låter bättre (är gjorda för) att köras med XLR-kabel som hela övriga (balanserade) sortimentet trots att de är obalanserade.

mvh




www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2009/06/10 :  19:11:41  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Precis vad hifi consult säger, produkterna måste vara designade för balanserat för att det ska göra någon nytta. I dag så har nästan alla XLR kontakter på deras produkter bara för att folk kräver det, men väldig få märken är fullt balanserade som Electrocompaniet och Bladelius som hifi consult säger, så kolla först om dina grejor är verkligen balanserade innan du handlar, om inte köp RCA sladdar.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur


Edited by - pederb on 2009/06/10 19:12:10
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2009/06/10 :  23:31:26  Show Profile Send kansas a Private Message
Detta fallet gäller Krell KAV-400xi + KAV 280cd. Och dessa grejer är ju designade för balanserat utan tvekan... Men min fråga är ju fortfarande samma som innan. Kan jag gå o köpa en balanserad kabel av hyffsad kvalitet som ändå e schysst skärmad och med låt säga neutrik kontakter på och få en bättre kvalle än o köra kanske en Tara Labs RSC kabel eller air eller nåt liknande obalanserat. Är ju förmodligen en omöjlig fråga, men ändå intressant :) Det handlar ju om en prisskillnad på många tusen mellan "standard" XLR och en Tara Labs air kabel. XLR kablar finns ju för dryga hundringen styck...
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/06/11 :  07:55:01  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
designade för balanserat?

Om så är fallet så kör du med balanserat.

Kabeln i sig blir inte bättre av att vara det ena eller det andra i korta längder, det är apparaterna som sätter gränserna. Din fråga skulle ställas till Krell i USA.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/06/11 :  10:26:22  Show Profile Send poppen a Private Message
Mikrofonkablar är ju balanserade.
det finns rca kablar som har 2 inre ledare samt skärm. Dessa blir ju i praktiken balanserade.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000