Author |
Topic |
|
my_name_is_nobody
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2009/05/10 : 09:58:13
|
Tvungen och berätta lite om min första vinyl efarenhet. är 29 år och har lyssna på vinyl som barn men då tänkte man inte på kvalitet. Nu har jag köpt gammla skivor pink floyd the wall, mike oldfield crises plus några till skivor som jag lyssnar mycket på i normala cd. Även en nytillverkad LP pinkfloyd the division bell
skaffa en skivspelare med både MC och MM har en fin rörförtärkare märke fischer mer ett Riaa rör integrerat. Nu har jag inte fått mina ultimata högtalare än väntar på dom att komma hem i några veckor lyssnar nu på fina NHT.
Började med MM pickupen och några gammal skivor och jag gapade ärligt talat. Vilket ljup det är i musiken gemfört me cd som jag har spelat med samma förstärkare och högtalare. mycket detaljerat och klart. Men vart nyfiken på MC pickupen så jag satte på den och spelade samma skivor och gapade ännu mer ljupet förstärktes ännu mer nu är MC på hela tiden. Spelade The wall och njöt av varje sec hela skivan ut. Sen satte jag på The Divison Bell "pink floyd" Och märkte direkt att nått fattades det är en nytillverkad skiva. ljupet fanns inte på samma satt som dom andra skivorna. Är det verkligen så att digitalt dödar nått i det varma ljupa analoga.
Jag börjar nästan ana att nått blir fel från analogt till digitalt jag kan inte yttra mig vetenskapligt men nått fattas helt klar jag gillar ljudet från vinyl mycket skarpt och kommer fortfarande att köpa skivor och undersöka. ska köpa klassiskt och känna.
Det blir helt klart bättre "LIVE" kännsla i vinyl. Och som sagt då har jag inte mina ultima högtalare utan NHT super zero.
Detta blir väldigt intressant
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/05/10 : 12:39:32
|
Jag känner igen din upplevelse. Välkommen i vinylgänget.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2009/05/11 : 12:19:42
|
Visst känns det igen, har själv samma erfarenhet av Division Bell... Även om min version är en special i blå vinyl så låter det inge kul alls... Nånstans runt CD'ns intåg på marknaden hände nåt med produktionen av vinylskivor. Har köpt några enstaka nyare vinyler, men i stort sett är det bara de rena HiFi-pressningarna som är värt besväret.
Men ta en genomsnittlig 70-tals pressning, hittad på loppis för en tia eller så, och gör ren den, hysta på den på svarven och WOW! Så ska det låta! Spelade alldeles nyss Cat Stevens - Numbers (1975) efter rengöring och är sjukt imponerad!
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2009/05/12 : 17:11:14
|
Håller med dig helt och hållet i alla dina funderingar. Jag har också märkt "försämringen" på nya vinyler jämfört med gamla, men jag köper nya vinyler i alla fall pga att de trots allt är så mycket vackrare än cd-skivor. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2009/05/14 : 08:06:48
|
Jag känner också igen mig i din beskrivning Nobody. Välkommen i vinylträsket
Men att nya vinyler skulle vara sämre är de från tex. 70-talet vet jag inte om jag kan hålla med om riktigt. Av de 70-talare som jag har (som är original, dvs. pressade på 70-talet) så låter några bra och andra dåligt, samma gäller de nya som är pressade från 90 och framåt. Av de vinyler som jag äger från 80-talet så lider märkligt många av innerspårsdistortion, kanske kan bero på att jag köpt dem begagnade och att tidigare ägaren har spelat dom med en felinställd PU så att de liksom har blivit sönderspelade?
Däremot så är ofoget med färgade vinyler och bildskivor lite trist, fint att titta på men (oftast) inte så kul att lyssna på...
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2009/05/14 : 14:24:20
|
Helt rätt opethic; Menade inte alls att allt 70-tal låter kanon, det finns bottennapp där också. Men en känsla jag har säger att både vinylkvaliteten och kvalitet på mastering och mixning genomsnittligt sett var högre än när vi närmar oss 80-talets mitt. Åtminstone då det gäller min musiksmak och därmed min vinylsamling på ett par tusen skivor.
Har en italiensk pressning av Dark Side of The Moon (1976?) och fasen vet om den inte spöar min 180gr jubileumspress från 2004, trots då att den förstnämnda är pressad i vit halvtransparent vinyl.
Är förresten inte all vinyl färgad? (Svart alltså)
MVH /Micke
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
Edited by - AlfaGTV on 2009/05/14 14:31:09 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2009/05/14 : 16:26:06
|
Det som är problemet med färgad vinyl förutom svart är att det är svårt att se om den är smutsig eller skadad av slitage. En del av de som jag har som är färgad vinyl är helt omöjliga att se om de är skadade och är näst intill omöjliga att spela hade de varit svarta när jag köpte dem så hade jag ratat dem innan jag betalat visst är det loppis skivor för en tia sedan är de rätt roliga att ha.
Överlag var vinylen bättre inspelat förr (jag vill inte precisera något årtal) för det var nästan den enda uppspelnings teknik (rullband, kassettband) då var de tvungna att göra det bra idag har vi ett flertal avspelnings media och troligtvis är inspelnings tekniken för vinyl förlorad. Då är det inte bara själva mixningen jag tänker på utan hela biten med gravyr, matriser och lack etc.
Jag tycker att det känns som humbug när man köper nyproducerad vinyl att det skall vara överlägset de gamla skivorna med sin vikt, det har hänt att har jag lämnat tillbaka det för att det är för dålig kvalitet helt enkelt. Vikt är inte samma sak som kvalitet.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO
1266 Posts |
Posted - 2009/05/14 : 21:52:03
|
Min uppfattning är att har ljudet befunnits sig i den digitala domänen har ljudet många gånger i princip "dött" ut. Ofta låter inspelningen faktiskt bättre på CD än vinyl om man inte lagt ner extra (mycket) arbete på just vinylutgåvan.
Nya vinylsläpp är inte på långt när så intressanta som riktigt bra pressningar från tiden innan den digitala eran. Köper sällan ny vinyl men häppnas ofta hur bra äldre inspelningar låter och hur bra det står sig än i dag mot dagens CD.
mvh |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/05/14 : 22:35:50
|
Håller med Geldis;
Det omvända gäller sedan när man pratar om återutgåvor på CD av gamla fina vinylalbum. Den så vanliga formuleringen "remastered" är inget som impar per automatik på mig.
De 70-talsutgåvor jag har på original vinyl låter ofta väldigt naturligt, där instrument och sång saknar den syntetiska känsla som så ofta kommer när man designar ljudet senare i den moderna digitala världen för att skapa ett speciellt sound. S-igheter, stenhårda komprimerade cymbaler och annat, verkar vara ett nutidsproblem (sen 80-talet...*hehe*) där även vinyl blev digitalt mastrad.
Försök hitta Peter Garbriels "So" på båda medier och jämför någon gång. Skulle vara gööörsköj att höra Edra omdömen om dem... |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2009/05/14 : 23:21:03
|
Hmm, det känns som att vi behöver bena ut begreppen här.
Att (om?) vinyl låter bättre/trevligare än CD beror väl oftast på att musiken har fått mer omsorg vid mastringen?
Om musik ev. lät bättre "förr" pga. analog inspelning, mixning. mastring osv. är ju en helt annan sak. Gillar man musik som är inspelad på 2000-talet så är valmöjligheterna små - CD eller vinyl.
Bubbel nämner repor (som är svårare att se på färgade vinyler som inte är svarta), jag vet inte om jag håller med till 100%. Jo, visst är det nästan omöjligt att se repor på tex. vit vinyl, men det är å andra sidan svårt att se hur reporna låter. Jag har skivor med stora hack i som är knäpptysta, medans andra ser kanonfina ut och knastrar som tusan. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2009/05/15 : 07:28:29
|
quote: Att (om?) vinyl låter bättre/trevligare än CD beror väl oftast på att musiken har fått mer omsorg vid mastringen
Visst är det så. Det går helt enkelt inte att mastra med lika hög utnivå (=sämre dynamik) vad gäller vinyl och därmed görs mastringen tyvärr ofta bättre än motsvarande cd. Undantag finns dock, många cd låter otroligt bra, minst lika bra som vinyl, om de har mixats och mastrats väl. Exempel är Audio Fidelitys och Mofis utgåvor. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
modernman
Member
278 Posts |
Posted - 2009/05/15 : 08:38:59
|
Rätta mig om jag har fel...men är det inte så att när man återutger en vinylinspelning på CD, måste man väl remastra den digitalt. Det kan väl inte låta något vidare om man har kvar den analoga mastringen? |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2009/05/15 : 09:54:12
|
quote: Rätta mig om jag har fel...men är det inte så att när man återutger en vinylinspelning på CD, måste man väl remastra den digitalt. Det kan väl inte låta något vidare om man har kvar den analoga mastringen?
Nu är det så att man gör en och samma mastertape för vinyl som en digitalutgåva men när man sedan skall göra en matris till vinylen så tar man bort en del info från basområdet bas tar mängder av plats. Istället höjer man upp mellanregistret för att kompensera basbortfallet men det gäller inte alla som sig bör ett exempel är Cat Stevens. Begränsningen av basområdet görs i samband med gravyren och inte innan vid mixningen som många tror.
Att man mixar om en återutgåva beror nog på att vi har ett annat ljudideal idag än på 70-talet oavsett om det är digitalt eller analogt media. Att inspelningsutrustningen har blivit annorlunda vet vi från en analog miljö till digital. Den analoga miljön krävde att man lyssnade via band och förstärkare medan man idag ofta tar signalen via ljudkortet kanske inget fel i det men jag tror att en del av försämringen finns där trots att det finns proffskort för ändamålet.
quote: Bubbel nämner repor
Hmm lite otydlig men visst är det som du skriver att vissa repor hörs inte och tur är väl det men med tanke på hur vissa behandlade skivorna är det inte konstigt. Vissa skivor ser ut som om de har rispat med en gaffel på vinylen nu kan man tro att barn har fått tag i skivorna och lekt med men så är det inte. Detta fenomen kallas ibland för skridskobana .
Många helt enkelt förvarade sina skivor på golvet utan fodral trampade på dem spillde diverse vätskor hade dem som underlägg plus en massa andra otänkbara användningsområde för oss.
quote: Jag har skivor med stora hack i som är knäpptysta, medans andra ser kanonfina ut och knastrar som tusan.
Det har jag också. Men att de knastrar kan bero på olika saker men ofta är de fina men knastrande ofta tvättade med rengöringsvätskor som fanns förr en känd variant är Lencos våttvätt där man spelade av skivan våt torr gick det inte att lyssna för den knastrar så in i hel****. Det finns flera varianter som som var lika dåliga de helt enkelt kapslade in smutsen med en hinna resultatet det är inte svårt att tänka sig hur det blev.
Sedan fanns det många som aldrig bytte nål de helt enkelt använde "stiftet" tills det inte kom något ljud från den då köpte de det billigaste de hittade givetvis med ett förödande resultat.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2009/05/15 : 10:31:36
|
Ja, som Bubbel skriver, mastertapen är densamma till CD som vinyl. Fast idag kör de flesta inte med "Tape" utan spelar in på hårddisk.
Även mastring görs väl förresten enbart digital nuförtiden?
En annan sak - nu när det har blivit så populärt med vinyl och efterfrågan på nypressade klassiker är större än någonsin så händer det ju ibland att en CD får utgöra "master", eftersom en riktig master saknas. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
modernman
Member
278 Posts |
Posted - 2009/05/15 : 12:00:07
|
Senaste skivan med mitt band The Modesty spelades in i vår egna studio. Vi kände sedan att vi ville göra något extra vid mix och mastering. Så vi kontaktade Christoffer Lundqvist som vi visste hade kvar sin bandare.
Där lade han över allt på 24-kanalaren och sedan mixade han hela skiten med hjälp av sina ryska plåtburkar med stora knappar, kaklade ekokammare och bandekon...otroligt häftigt.
Det blev någon slags hybrid mellan digitalt/analogt. |
Edited by - modernman on 2009/05/15 12:55:26 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2009/05/15 : 13:40:30
|
Absolut opethic allt sparas på hårddisk det är väl näst intill omöjligt att få tag i tape till multikanal bandarna.
En av de första om inte den första skivan som spelades in digitalt var Ry Cooder - Bop till you drop från 1979 låter bra minst lika bra som en analog inspelning när man hör den så undrar man varför det är så svårt att göra detta numera.
quote: mastertapen
Det är svårt att sluta med vissa ord även om de numera saknar betydelse, är man en dinosaurie så är man .
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Improved Audio
Member
316 Posts |
Posted - 2009/05/15 : 13:50:53
|
Välkommen Mr Nobody!
Bryter in med hur jag ser på saken.
Har i likhet många av Er samma erfarenhet att gammal vinyl ofta låter alldeles imponerande bra. Jag har ett flertal pressningar från sextiotalet som imponerar med sina briljata kvaliteter. Det som ofta förvånar är att skivan behöver nödvändigtvis inte se där perfekt ut, den kan faktiskt se ganska dassig ut och trots detta låta bra. Beträffande vad som låter bäst och varför har jag däremot inget riktigt bra svar, jag gillar helt enkelt hanteringen av vinylskivor. Tillgången på musik från sextio, sjuttio och åttiotal är enormt, det är billigt, det låter bra och sen är det ju den här fascinationen av att en liten liten diamantspets kan plocka upp så mycket information ur detta lilla spår i vinylen.
Ride on dudes |
IMPROVED XPO Oberoende arrangör av hifi och musikevents http://www.sweetspotevents.se
|
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2009/05/16 : 10:23:58
|
det är väl inte så att man tar BORT information i basområdet vid gravyren ?! Ingen information tas bort, men nivån på basen sänks för att sedan åter återställas. Sänkningen/höjningen av basområdet sker ju via den förutbestämda RIIA-kurvan i RIIA-steget. Därtill sker också en höjning/sänkning av diskantområdet enligt samma premisser. Rätta mig om jag har fel. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2009/05/21 : 11:46:17
|
Håller nog med dig Urban; RIAA-kompensation är nog så standardiserat och specificerat enligt formel på t.ex. följande sida; http://www.tanker.se/lidstrom/riaa.htm
Huruvida man sedan i vissa kretsar har haft egna ytterligare justeringar med avseende på "förbättrande" åtgärder låter jag vara osagt, men förutsätter att det är så. Det är väl också endast ett fåtal vinylskivor som har användbar information i basområdet under 30Hz?
Att vinyler från olika epoker inom skivindustrin har olika "signum" tycker jag dock är tämligen klart, men det kanske är avhängigt vilka studios och vilka tekniker som varit inblandade likväl som att man mixar och mastrar för vad som varit någon form av "medelväg" på återgivningsutrustningen för den tidsperioden.
Ta bara dagens ungdomar som spelar "musik" via högtalaren i mobilen. Det låter INTE vackert men du kan ge dig sjutton på att de som mixar en modern låt idag dynamik-komprimerar så ini h_vete för att det skall vara spelbart även på en sådan. Till vår förfäran, alltså vi med intresse för livlig och dynamisk återgivning i en anläggning av god till ypperlig klass.
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2009/05/22 : 19:25:54
|
Jag köpte för ett tag sedan en återutgivning av The Who "My generation" på vínyl, och konstaterade snabbt att den lät tråkigt, saknade nerv. Jag gav inte upp utan hittade en "My genaration på Ebay med risigt omslag men där skivan skulle vara bra, den landade hemma idag för £22, och den åker åttor runt återutgivningen. Samtidigt så fick jag hem Seve Earles senaste, "Steve Earle And The Del Mccoury Band" på vinyl, och det är riktigt bra. Slutsatsen blir väl föga överraskande, att det är ambitionsnivån i produktionen och inte årgången som avgör. Steve Earle pressades f.ö. på RTI, det kanske förklarar en del. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2009/05/22 21:13:59 |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 08:29:33
|
"Nu är det så att man gör en och samma mastertape för vinyl som en digitalutgåva men när man sedan skall göra en matris till vinylen så tar man bort en del info från basområdet bas tar mängder av plats. Istället höjer man upp mellanregistret för att kompensera basbortfallet men det gäller inte alla som sig bör ett exempel är Cat Stevens. Begränsningen av basområdet görs i samband med gravyren och inte innan vid mixningen som många tror."
Alla håller inte med dig. Bob Katz t.ex. menar att självklart skall dessa två olika medier mastras på olika sätt, de är inte alls samma sak, och bör därför sålunda behandlas olika.
Det har även förekommit att vinyl har fungerat som "master" vid vinylnysläpp.
|
J. Ullberg |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 21:52:01
|
Visst kan man göra helt olika masters för olika medier men jag tror att vanligast är att göra en enda och som vanligt beror det på att man vill spara / tjäna så mycket pengar som möjligt. Om man skulle göra olika master så vore det utmärkt och väldigt bra.
quote: Spelade alldeles nyss Cat Stevens - Numbers (1975) efter rengöring och är sjukt imponerad!
Det är inte så konstigt Cat Stevens var och är en stor hifientusiast han gjorde alltid slutmixen hemma hos sin på sin hifianläggning där bland annat ett par Magnepan stod för välljudet i och med det så drog han på med mer bas för att kompensera bas bortfallet.
anders
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
|
Topic |
|