Author |
Topic |
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 13:48:17
|
quote: Koenigsegg tycker jag har gjort lite små roliga saker, te.x. CCX:en där "miljö" alternativet som går på e85 har 1018 hk istället för 806hk som är i bensin motorn Sen även deras nya elbil, tekniken i den verkar ganska intressant. Tog en bit ur en artikel om den: "På en uppladdning ska Quant kunna köra 500 kilometer. Därefter ska det enligt Koenigsegg bara krävas en laddningspaus på 20 minuter innan bilen är redo igen." det är på en elbil som har ca 500hk och går 275km/h.
Borde man inte kunna använda samma teknik i en vanlig "Svensson" bil?
Det går bra med sådana här hajtäck-lösningar då priset på bilen inte är med i diskusionen. Tekninken finns redan idag att kunna köra långt på batterier men det kostar alltså.
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 14:03:37
|
De körsträckor som anges på elbilar idag är inte riktigt det man får. En snubbe som lånade en Think för test i November förra året hade 3,5 mil till jobbet. Om man skall räkna så att bilen skall kunna ge full kapapcitet hela tiden och så fort batteriet börjar bli så slut att den inte längre klarar artt köra i 70km/h och där sätta räckvidden så klarar Think ca 3 mil på en laddning av utlåvade 18 mil. Killen som testatde Think sade att sista bite hem kunde han nästa springa fortare. Han laddade bilen på jobbet innan han åkte hem. Fram och åter skulle abslut inte gå.
Think kostar, utan batterier, 340.000kr. Med det äldre batteriet kostar den nära 500.000 och ännu mer med det nyare batteriet.
För att det skall bli något av el-bilar måste man:
- Öka kapaciteten - Minska priset - Bygga elbilar som vanliga bilar
Varför skall en el-bil se ut som en bortappad sko? Det finn iofs till el konverterade sportbilar som både bra ut och kanske är bra också men de faller fortfarande med det höga priset.
Jag tror att vi får se utvecklade Otta-motorer kanske 10-20 år till innan elen tar över.
Hybrider är ett sätt att utveckla dagens bilar till att gå renare. Den nuvrande Prius är inte särskilt bra som hybrid då den faktiskt drar rätt mycket soppa under en normalsträcka. Jag har hört nivåer på 0,6 - 0,7lit/mil Volvo har en icke hybrid som drar 0,39 lit/mil och bättre är på väg.
|
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 14:06:57
|
Oavsett drivmedel måste förbrukningen reduceras. Att stoppa ner en för liten, föråldrad fyrcylindrig motor och köra den på etanol är naturligtvis inte på något sätt en miljöbil, utan en skrivbordsprodukt tillverkad av politiska skäl.
Dieselmotorn är överlägsen bensinditon och det är därför väldigt intressant när vi börjar se bilar med riktiga motorer som drar ner mot 0,5 i blandad körning. Diesel är verkligen inte framtidens bränsle men det finns mycket annat som driver en dieselmotor. Etanol funkar t.ex utmärkt har ju BSR visat. Gärna i kombination med elmotorer som kan driva bilarna i lägre farter. Vore ju helt underbart för stadsmiljön med 0-utsläpp! |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
mushkot
Member
60 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 17:53:34
|
quote: Att biogas skulle ge dålig gångkultur i en motor håller jag nog inte med om.
Har både kört och åkt i många S60 och V70 som drivits av biogas och de har gått precis lika oavsett vilket bränsle vi kört på.
Men att tekniken kan förfinas, det håller jag med om.
Stadsbussarna kanske går dåligt på biogas pga hur de körs och underhålls? Senast jag åkte buss trodde chaffisen att han var Colin Macrae och körde en rally-Subaru. Då är det inte konstigt att färden blir allt annat än mjuk... Automatlådorna i stadsbussarna är heller inga högprecisionsgrejer. Det smäller till ordentligt när nästa växel ramlar i. Känns som att det är en man med spett som står och förfogar över kugghjulen i lådan...
Det beror också på vilken kvalitet det är på gasen vad jag förstår. I Kristianstad, där jag körde, var det så illa att motorena slaggade igen totalt efter ca en månad (tom mindre!), och detta resulterade i mer och mer ryckig gång. Till sist gick inte bussarna framåt ens! I Göteborg byttes 15 gasbussar ut mot nya dieselbussar (till ett kraftigt rabatterat pris kan tilläggas), gasbussarna hade aldrig gått som de skulle sedan de levererats. De nya gasbussarna i Kristianstad går förvisso mjukare, men är nästan än mindre driftsäkra än de äldre, av de 4 nya bussar som fanns var nästan alltid 2 eller 3 på verkstaden. Så ja, tekniken behöver definitivt förbättras, iaf för tunga fordon! |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 18:41:32
|
Dom har inte köpt ett smack, dom har skrivit letter of intent, det är allt. Binder inte ett jota. Sen är det ju såklart norrmannen som står bakom så att kalla det för att Koeningsegg köper är ju lite sanning med modifikation. ;) K-egg lär ju få ungefär noll komma noll att säga till om i utvecklingen av Saab-bilar. Vad skulle han/dom komma med för lärdomar som dom kan lära GM? Pfff. :P
Vilken teknik finns för att köra långt på batterier som är dyr(are?)? Det är ju perverst redan nu och det är ren fysik som sätter gränserna. Nya mirakelbatterier har ju varit på gång nu i 20 år och dom är alltid precis runt hörnet. Håll inte andan...
Gasbussarna i Götet var ju magiskt kassa, en kort-buss orkade ju knappt uppför backarna när den var fullastad. Nu skall man väl i ärlighetens namn säga att även dieselbussarna i Götebörg är magiskt dåliga och som biltokig ingenjör blir man ju lika förvånad varje gång man inte blir stående med bussarna så jävla illa som dom låter. Dom tappar ju iof hjul och brinner eller dör titt som tätt och inte är dom besiktade heller. :| |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 20:55:51
|
quote: OcA skrev: Ja, det är ju bara att konsultera färddatorn för att få ett exempel från min verklighet.
Med etanol ligger jag på runt 1,3l per mil. Hyffsat blandad körning... Med bara bensin i tanken ligger jag runt 0,9-1l per mil.
Tyvärr kan man inte lita på att färddatorn visar rätt. Gör dig själv en tjänst och jämför färddatorns uppgifter med hur mycket du tankar bilen, både på bensin och E85. Det skiljer sig nämligen.
quote: Min bil ger ju iaf 25 hk mer på etanol än på bensin, men frågan är om det är nån sorts automatisk chip-trimning eller om det verkligen är så att motorn blir starkare tack vare bränslet i sig. Jag har ingen aning, men alltid kul med lite mer pulver.
Det är både och... Etanolen brinner effektivare på måttliga varvtal, vilket ökar vridet på låg och mellanregister jämfört med bensin. På höga varvtal, där man plockar ut max-effekt liknar E85 mer bensin, och tillskottet i topp-effekten blir därför litet eller inget alls. Med turbo har du flera fördelar med E85: det blir fler molekyler avgas från etanolen, alltså mer avgaser att snurra på turbon. Aggregatet kommer att ladda tidigare, och kan ladda högre tryck. Att tanka en vanlig, okonverterad turbo kommer inte öka trycket eftersom avgaser leds förbi turbon tackvare waste-gate (och ECU) som styr turbo-trycket. Men med E85 tål motorn att laddas med högre tryck tackvare E85s högre oktantal, dels att avgaserna har något lägre temp. SAABs BioPower räknar ut att du kör med E85 och ställer upp laddtrycket (och därmed effekten) för att utnyttka bränslet effektivare.
|
Skeptic Friends Network"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." "När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 21:06:48
|
quote: Vilken teknik finns för att köra långt på batterier som är dyr(are?)? Det är ju perverst redan nu och det är ren fysik som sätter gränserna. Nya mirakelbatterier har ju varit på gång nu i 20 år och dom är alltid precis runt hörnet. Håll inte andan...
Det finns en hel uppsjö av olika sorters batterier med mer kapacitet än de vanligaste som används idag. Think skall snart få ett nytt paket som håller längre och kan härbärgera 30% mer ström om jag inte minns fel. Dock är priset 50% högre för detta paket. Dvs 1:50Kr/gram. 150kg batterier skulle då kosta 225.000kr mot 150.000kr för det som nu används.
Omsätter man detta till den Hallänska sportbilen som byggs i Kevlar och på ett sätt att själva bilen utan batterier blir lätt så att det inom vkitkravet, vad det nu är, kan baxa in 700-800kg batterier så kan jag tänka mig att den klarar 50 mil på landsväg i 100km/h. På vintern vid balndad körning hadlar det troligtvis om en femtedel av den sträckan eller 10 mil. Priset för batterierna, om det ligger på 1:50kr/gram, blir då kanske 1,2 miljoner. Om man då också vet att batterikippet måste bytas var fjärde år för 1,2 milj så förstår var och en att det faktiskt GÅR att bygga bilar med tillräcklig räckvidd men det kostar.
För att skala ner till en normal nivå så är det fortfarnade så att elmotor med batterier inte får kosta mycket mer än vanlig motor med bensintank. En motor idag kostar mellan 50.000 och 100.000 om man köper den lös. För den summan får man en elmotor och ca 25-50kg batterier som måste bytas var fjärde år för 25.000 - 75.000kr. En vanlig bil idag med 50kg batterier kan köra runt en mil. Om man utgår från detta och kravet med samma mängd batterier och med samma kostnad men en räckvidd på 50mil landsväg och 10 mil stadskörning så förstå man att lösningen kan skrivas i utvecklingsår. Jag gissar på kanske 10 år minst.
El-bilar kommer och de kommer att dominera för att till slut helt ta över men början på denna utveckling ser vi först om minst 10år. Till dess är det kul att se alla uppfinnare och sådana som röjer mark.
EDIT: Jag skriver fort och ser att jag missar en bokstav då och då. Hittar ni dem så får ni behålla dem. Orkar inte rätta.
|
Edited by - linnar on 2009/06/11 21:10:35 |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 22:01:08
|
quote: mushkot: Nu ska jag väl inte säga att jag vet exakt hur framställningen går till...
... men det hindrar dig inte att tycka en massa saker om det? Precis som i Monnt Python -sketchen där en bunt gubbar sitter och diskuterar mensen. Brasilien odlar sockerrör till etanol på ca 3% av jordbruksarealen. Bagassen används för värme i tillverkningsprocessen (inte enbart, förståss men en hel del).
quote: men jag vet att i Brasilien där ju den mesta E85 görs så ser elgenereringen inte alls lika miljövänlig ut som i Sverige.
Brasiliens elkonsumption hade varit ungefär lika hög även om man inte tillverkade etanol.
quote: men vem fan behöver så mycket värme året runt i Brasilien?
Vad har värmen i Brasilien med saken att göra? De får väl sätta upp vindsnurror de med?
quote: Nej, jag tycker att alla pengar som gått till "miljö"premier för dessa bilar borde gått till forskning och produktutveckling för alternativ som faktiskt är hållbara!
Och elda fossil-bränslen i bilarna tills dess, när det finns miljövänligare alternativ idag? Etanol-förespråkarna (de flesta jag känner i alla fall) påstår inte att E85 skulle vara den slutgiltiga lösningen för alla transporter. Men det är en lösning som funkade redan igår, och som är busenkel att genomföra idag. Naturvårdsverket säger att miljöpåverkan sjunker med ca 80% vid övergång till etanoldrift. Vi köper oss tid att utveckla bättre alternativ.
quote: Och till er som tycker att "det är bättre än inget så länge alternativen inte finns", vad kommer ni att göra med era bilar när alternativen väl finns då?
Själv köper jag inte en sprillans ny etanolbil bara för att köra på etanol, eftersom det går att etanol-konvertera bilen för en spottstyver. Piggyback-boxen jag lödde ihop för att koppla in i styrsystemet för att etanolkonvertera min "gamla" Peugeot av -98 års modell kostade 800:- Lite sladdar och kontakter kommer att kosta ett par hundra till (kontakterna kostar lite, och jag vill inte kapa orginal-kablarna i elsystemet. Men faktum är att det inte är något problem att köra bilen som den är på 50-50% blandning av E85 och bensin. Jag har till och med tankat 65% E85 i tanken utan att ha gjort något alls med bilen. Den blev visserligen lite tjurig när det var kallt och fuktigt med kall motor, men för sådant finns det knep som fixar.
quote: Kommer någon tycka att det är lönt att lägga massvis av pengar på konvertering av dessa bilar, när det ändå då är en såpass gammal modell?
Nu lagom till semestern drar bensinprist iväg igen, och kommer ligga bra mycket högre än E85. När ett 800-kroners konverteringskit betalar sig inom ett år tackvare lägre E85-priset, då finns ju ett ekonomiskt incitament till att konvertera. Oavsett om man har en ny eller gammal bil. Även om du köpte en skrotbil som bara kostade dubbelt så mycket som kittet när man räknar med att behålla den mer än ett år. Sedan kan man ju flytta över kittet till nästa bil så pengarna är inte slängda i sjön.
quote: Vem som än åkt eller kört biogasbuss kan inte annat än säga att det ibland kan vara som att rida på en jättelik kanin! Finns även oftast endast tre lägen på dessa motorer: av, hålla farten eller fulla spjäll. Inte lätt att köra mjukt och följsamt då inte!
Ett utmärkt argument för seriehybrid med andra ord.
|
Skeptic Friends Network"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." "När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
mushkot
Member
60 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 07:52:17
|
quote: ... men det hindrar dig inte att tycka en massa saker om det? Precis som i Monnt Python -sketchen där en bunt gubbar sitter och diskuterar mensen. Brasilien odlar sockerrör till etanol på ca 3% av jordbruksarealen. Bagassen används för värme i tillverkningsprocessen (inte enbart, förståss men en hel del).
Jag är väl inte korkad heller. Faktum är att det går åt en massa energi till framställningen, var den nu än tas ifrån. Och, som du skriver, inte enbart förstås, hur stor del av energin kommer därifrån och varifrån kommer resten? Sen har vi ju transportena till Sverige, där tankers kör på billig skitolja som smutsar ner som bara den. 3%, vad händer "till sommaren när fler och fler kör på e85"? Var detta utan att odlingsarealen ökades?
quote:
Brasiliens elkonsumption hade varit ungefär lika hög även om man inte tillverkade etanol.
Okej, så varifrån kommer den resterande energin som krävs för etanoltillverkningen?
quote:
Vad har värmen i Brasilien med saken att göra? De får väl sätta upp vindsnurror de med?
Så det du menar med detta att Brasiliens elproduktion har inte med oss att göra, de får de sköta själva (dvs vi kan köpa vad som helst därifrån utan dåligt samvete?)
quote:
Och elda fossil-bränslen i bilarna tills dess, när det finns miljövänligare alternativ idag? Etanol-förespråkarna (de flesta jag känner i alla fall) påstår inte att E85 skulle vara den slutgiltiga lösningen för alla transporter. Men det är en lösning som funkade redan igår, och som är busenkel att genomföra idag. Naturvårdsverket säger att miljöpåverkan sjunker med ca 80% vid övergång till etanoldrift. Vi köper oss tid att utveckla bättre alternativ.
Eller lägga pengarna på nåt som verkligen gör skillnad, tex biogas? Och låta pengar gå till mackägare att ha en biogasanläggning, samt även till kommunerna. Varför tror du etanol är det mest representerade "miljöbränslet" på mackar?
quote:
Själv köper jag inte en sprillans ny etanolbil bara för att köra på etanol, eftersom det går att etanol-konvertera bilen för en spottstyver. Piggyback-boxen jag lödde ihop för att koppla in i styrsystemet för att etanolkonvertera min "gamla" Peugeot av -98 års modell kostade 800:- Lite sladdar och kontakter kommer att kosta ett par hundra till (kontakterna kostar lite, och jag vill inte kapa orginal-kablarna i elsystemet. Men faktum är att det inte är något problem att köra bilen som den är på 50-50% blandning av E85 och bensin. Jag har till och med tankat 65% E85 i tanken utan att ha gjort något alls med bilen. Den blev visserligen lite tjurig när det var kallt och fuktigt med kall motor, men för sådant finns det knep som fixar.
För det första så består E85 som namnet hintar av 15% bensin. Sedan så får man ju inte glömma att förbrukningen ökar, så nyttan av att blanda minskar ju där. Sen är det ju många som faktiskt köper nya bilar! quote:
Nu lagom till semestern drar bensinprist iväg igen, och kommer ligga bra mycket högre än E85. När ett 800-kroners konverteringskit betalar sig inom ett år tackvare lägre E85-priset, då finns ju ett ekonomiskt incitament till att konvertera. Oavsett om man har en ny eller gammal bil. Även om du köpte en skrotbil som bara kostade dubbelt så mycket som kittet när man räknar med att behålla den mer än ett år. Sedan kan man ju flytta över kittet till nästa bil så pengarna är inte slängda i sjön.
Detta var ju inte vad jag menade, jag pratade om priset att konvertera från etanol till nästkomande bränsle.
quote:
Ett utmärkt argument för seriehybrid med andra ord.
Eller ett att lägga "etanolpengar" på biogasutveckling/produktion, eller lokalt producerad biodiesel etc.. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 10:10:42
|
quote: För det första så består E85 som namnet hintar av 15% bensin.
Det kan ju folk försätta att tro förstås, men faktum är att 4,5-5,5 månader (beroende på var i landet) om året är det 25% bensin. I själva verket är det alltså E75 på vintern. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/06/13 : 18:36:55
|
Det verkar som om Etanolen har fått två läger där den ena sidan är för medan den andra är emot och däremellan forslas det en massa argument.
Vad är sant och vad är fel?
Så här ser jag det: Pluskontot 1. Etanol är bättre därför den är förnyelsebar. 2. Etanol ger en direkt miljövinst eftersom den tar upp lika mycket CO2 som den producerar 3. Etanol är ett av få lättilgänliga ersättare till bensin som kan börja användas genast
Minuskontot 1. I dagsläget importeras Etanol från fattiga länder som behöver arealen att producera mat 2. Etanol ger en mängd andra giftiga utsläpp än Bensin 3. Etanol är dyr att framställa just nu
Alltså är Etanol ett bra alternativ till Bensin eftersom den aldrig tar slut och därför att Etanolen i sig inte spär på C2-halten i atmosfären.
Spm drivmedel är Etanol flera resor bättre än Bensin. Egentligen sker luftbränsleblandningens antändningsförlopp alldeles för fort med Bensin. Etanol tänder långsamare och är mer idealt för en Otto-konstruktion. Verkningsgraden i en redan optimerad motor regleras med kompressionstrycket. Eftersom bensinen antänder mycket lätt och allt för snabbt kan man inte använda högre tryck än ca 14kg. Går man över detta så självantänder besnsinen med knackningar som följd. Etanol klarar upp mot 20kg tryck innan den självantänder och när den gör detta sker förloppet avsevärt mjukare än med bensin. Dessa två skillnader innebär att per energiinnehåll är Etanolen ca 20-30% effektivare än Bensin. Verkningsgraden för en Etanoloptimerad otto-motor ligger inte så långt från Dieselmotorns. Vi upplever däremot Etanolen som sämre därför motorn förbrukar mer etanol än motsvarande bensin. Det beror på att etanolens effektivitet prer volym är lägre än bensinens. men det får man lära sig att leva med om vi skall uppnå kravet på minskad CO2-utsläpp genom att använda Etanol.
En annan väg som minskar Co2-halten från mototrer är att göra dem bränslesnålare. Nu när folks miljömedvetenhet ökat drastiskt så blir det ekonomi i att putsa det där sista på bensinmotorn för att få ner förbrukningen. Volvo har lyckats få ner förbrukningen till 0,39 li/mil och enligt ett test jag läste så drog den faktiskt ännu mindre i verkligheten, ner mot 0,35 mätte man upp. En EU-moped ligger på 0,25-0,30.
I en nära framtid kommer också olika former av hybrider. Man kallar de olika hypriderna för halv-hybrid, kavartshybrid osv. Prius som röjt väg kan beskrivas som mindre än kvarts-hybrid. Inom ett par år kommer halv-hybriderna, dvs där hälften av körsträckan använder batterier. Även här har Volvo redan ett fungerande koncept där man gått ett steg längre och både kan ladda batterierna med kabel och försett bilen med valfri motor som finns i sortimentet. man behöver alltså inte göra avkall på prestanda bara för att det är en hybrid. Det sägs i teknikkretsar att även SAAB har en fungerande halv-hybrid på liknande sätt som Volvo. Jag kan inte tänka mig att alla andra stora aktörer rullar tummarna inför dessa småttingars framfart i miljöracet. Inom inte så avlägsen framtid får vi nog se mängder av hybrider i saluhallarna.
Jag tror på Etanol som bränsle men jag tror ännu mer på de olika hybriderna med valfri bränsle. Etanol är intressant för den gör oss mer oberoende.
Varför inte en Dieselmotor driven av etanol i en hybridbil?
|
Edited by - linnar on 2009/06/13 18:54:50 |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2009/06/14 : 21:53:09
|
linnar: Förstår inte ditt vurmande för hybrid, elda etanol/bensin/deisel what so ever för göra el???Ytterst korkat. Man kan inte ändra fysikens lagar, för göra 1Kw el måste du bränna 1Kw av något annat för förenkla det. Vad har du vunnit då??? Nä, stoppa Hybridspåret innan det är för sent. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
Posted - 2009/06/14 : 23:26:22
|
quote: quote: Brasilien odlar sockerrör till etanol på ca 3% av jordbruksarealen. Bagassen används för värme i tillverkningsprocessen (inte enbart, förståss men en hel del).
Jag är väl inte korkad heller. Faktum är att det går åt en massa energi till framställningen, var den nu än tas ifrån. Och, som du skriver, inte enbart förstås, hur stor del av energin kommer därifrån och varifrån kommer resten?
Givetvis går det åt en massa energi. Betydligt mer än att pumpa upp fossil olja ur oljefälten. Men poängen med att använda etanol är som Linnar skriver, den är förnyelsebar och koldioxid-neutral. Naturvårdsverket säger att miljöpåverkan sjunker med ca 80% vid övergång till etanoldrift.
quote: Så det du menar med detta att Brasiliens elproduktion har inte med oss att göra, de får de sköta själva (dvs vi kan köpa vad som helst därifrån utan dåligt samvete?)
Brasiliens elproduktion har inte med oss att göra för elanvändningen till etanolproduktion utgör en så liten andel av deras totala produktion att det inte har någon större inverkan på valet av elkällor. Detta hindrar ju förstås inte bensinbolagens från att ställa miljökrav på etanol-tillverkningen. Alla bolag som importerade etanol via SEKAB köpte etanol från miljö-och-rättvise certifierade gårdar, det finns numera sådan certifiering för att säkerställa att tillverkningen går rätt till. Fortfarande räknat i livscykelperpektiv, Well-to-wheel, är etanolen långt miljövänligare (dock inte nödvändigtvis energi-effektivt) är fossila bränslen.
quote: Varför tror du etanol är det mest representerade "miljöbränslet" på mackar?
Därför att det är det billigaste och enklaste sättet att byta till miljöbränsle? Inga ändringar behöver göras i distributionssystemet, och E85 kan transporteras i samma tankbilar som vanlig bensin. Det krävs en hel del infrastruktur för fixa fram biogas till macken. Dessutom är metan över hundra gånger effektivare som växthusgas än koldioxid; minsta utsläpp (läckage), och miljönyttan gentemot etanolen är bortblåst. Det är enklare att hantera E85 som den vätska den är, är metan som konstant måste hållas under tryck. Hur många bars tryck får du i en metan-tank när det blir 30°C ute och bilen står på en nylagd asfaltsparkering?
quote: För det första så består E85 som namnet hintar av 15% bensin. Sedan så får man ju inte glömma att förbrukningen ökar, så nyttan av att blanda minskar ju där. Sen är det ju många som faktiskt köper nya bilar!
Visst innehåller E85 ca 15% bensin. På vintern säljer mackarna E85 "Vinterkvalité" vilket egentligen är E75 eftersom de blandar i 25% bensin. Varför detta skulle vara nödvändigt har jag inte riktigt förstått. De påstår att det skulle vara problem för etanolbilarna att starta med "äkta" E85, men jag anser det är bullshit. En dålig ursäkt för bolagen att kunna höja priserna. En fabrikstillverkad FFV-bil ska starta E85 i alla väder, gör den inte det är det något fel på den. I vilket fall som helst inte som inte kan botas med lite bränsleförvärmning. Naturligtvis minskar nyttan av att blandtanka. Med detsamma gäller ju biogasbilarna? Och genom att blandtanka 50-50% i min bil blir den 30% miljövänligare än om jag bara tankar bensin (som var meningen från början).
Sedan får vi inte glömma bort att det går att göra etanolmotorer som går utan bensin. BSR och SAAB koverterade en SAAB 9-5 diesel att gå på EtamaxD, 95% etanol utan bensin-inblandning.
quote: Detta var ju inte vad jag menade, jag pratade om priset att konvertera från etanol till nästkomande bränsle.
Kan du påminna mig, vad var nästkommande bränsle nu igen?
quote: Eller ett att lägga "etanolpengar" på biogasutveckling/produktion, eller lokalt producerad biodiesel etc..
Hur många av dagens diesel-bilar kan köras på biodiesel (problem med partikelfilter)? Beroende på råvara, måste man blanda i fossil diesel eller andra tillsater för att hålla den flytande vid minusgrader. Från Wikipedia: "Biodiesel kan även användas i ren form (B100), men kräver då speciella motorer för att undvika problem med underhåll och prestation." Folk gnäller på att etanol-grödor tar upp odlingsbar mark, men soja och palmolja to biodiesel är verkligen värre...
|
Skeptic Friends Network"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." "När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/06/15 : 00:41:53
|
HLindgren:
quote: linnar: Förstår inte ditt vurmande för hybrid, elda etanol/bensin/deisel what so ever för göra el???Ytterst korkat. Man kan inte ändra fysikens lagar, för göra 1Kw el måste du bränna 1Kw av något annat för förenkla det. Vad har du vunnit då??? Nä, stoppa Hybridspåret innan det är för sent.
Jag "vurmar" inte för hybrider! Jag bara inser fakta, dvs vi skall stoppa CO2-ökningen. I detta fall gäller det för bilar.
Det effektivaste sätttet att stoppa bilarnas CO2 utsläpp är att inte köra bilar. Denna metod är inte politisk gångbar eller ens önskvärd i nuläget.
Det näst bästa sättet är att använda CO2-neutrala drivmedel.
CO2-neutrala drivmedel används effektivast i stora anläggningar för att omformas till ett lämpligt sätt att transportera. Man kan då framställa Etanol som sedan tankas på tappstationerna. Man kan producera elektricitet som man sedan kan ladda batterierna i elbilar med. Tyvärr så är inte batterierna bra nog ännu därför behövs en reservkraftkälla för framdriften eller hybrid som det då heter. Om denna reservkraft drivs av etanol med deiselprincipen så har vi kommit så nära en elmotor vi kan med förbränningsmotor. Målet är dock att kunna köra på enbart batterier men dit är det minst 10 år kvar.
Jag förstår din tanke rent tekniskt. Din tanke är att ovandla den ena formen av energi till den andra (rörelseenregi) direkt vid källan. Det man vinner på det är allt man förlorar genom att göra omvandlingen i flera steg med transporter däremellan. Men så ser inte världen ut i praktiken. Genom att omvandla rörelseenergi (vattenkraft, vindkraft och liknande) till el och sedan transportera den som el vinner vi oerhört mycket miljömässigt genom att slippa transportera energin på vägarna och lagra på ett otal ställen osv. Med en halvhybrid så kan man ladda batterierna med denna el utan att använda förbränningsmotor. Förbränningsmotorn används bara när elen tar slut under körning. En annan sak som gör hybriden överlägsen bil endast med förbränningsmotor oavsett typ är det faktum att förlorad energi i en uppförsbacke kan tas igen när man kör ner för backen genom elbromsning. När man motorbromsar med en förbränningsmotor så får man inte tillbaka det bränsle man förbrukat upp för backen.
Just backar är en stor vinst vid eldrift. Eller rättare sagt en mindre förlust än med förbränningsmotor. Det är så finurligt här i världen att hur mycket vio än kör upppåt måste vi snart neråt igen vid våra normala körcykler.
En annan fördel med hybrider som man sällan tänker på är att man då tvingar fram en utveckling av batterier till bilar precis som mobil- telefonerna tvingat fram bättre batterier till telefoner. Med en ökad produktion av hybrider kommer också priset på batterier att minska. Båda dessa vinster röjer väg för den riktiga elbilen som kan köra kanske 20-30 mil på en laddning och som det tar några minuter att ladda (dock inte från kontakten hemma).
En annan stor vinst med hybrider är att vår stadsmiljö blir bättre med tystare och i vissa fall renare trafik. Otto-motorn är idag så ren att den faktiskt kan gämföra sig med elmotorn. Ren i betydelsen att den inte skadar människan direkt. Det enda som en otto-motor släpper ut stora mängder av är CO2.
Jag tror på hybriden därför att det är ett bra mellansteg till den rena elbilen. Men innan hybdriden måste bränleförbrukningen ner på de fosilt drivna bilarna och produktionen av Etanol göras hemavid.
Edit: Vi skriver mycket om Etanol som CO2-neutral. Men när jag skriver Etanol så får det vara ett surogat för alla CO2-neutrala bränlsen. Frågan är om inte BIO-bränsle är ännu bättre. Problemet är dock att det är avsevärt svårare att genomföra massivt med förändringa av infrastrukturen mm som man slipper (nästan) med Etanol.
|
Edited by - linnar on 2009/06/15 00:50:26 |
|
|
Topic |
|
|
|