HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad har man för rättigheter som säljare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2009/06/11 :  20:50:10  Show Profile Send ryst a Private Message
Fråga?

Juni 08 fick jag handpenning på en pryl jag sålde som privatperson.
Köparen lovade att komma och hämta relativit snart. Dagar går, blir till veckor sen till månader utan att jag hör ett ljud från köparen.

För 2 veckor sedan tröttnar jag och sätter ut prylen igen på annonsmarknaden. Får den såld mer eller minder omgående DOCK till ett mycket lägre pris än vad orginalköparen erbjöd.

Idag ringer orginalköparen, mao 1 år senare och frågar om han kan betala in resten

Meddelar mannen ifråga det ironiska att varan såldes och hämtades för 5 dagar sen.
Han blir självklart sur då jag har sålt varan då han tycker vi har ett giltigt avtal. Jag erbjuder mig att betala tillbaka 50% av handpenningen då jag anser att han inte har rätt till mer.

Har han rätt att kräva tillbaka allt efter 1 år?
Eller ska han vara nöjd med dealen han fick av mig och jag kan skita i allt sen?

Edited by - ryst on 2009/06/11 20:51:38

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/06/12 :  10:04:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
En kompis har en princip när han bygger åt folk. Handpenning motsvarande anskaffningskostnaden på komponenter. Om kunden inte fullföljer köpet sker ingen återbetalning av handpenningen.

Jag tror man ska göra mycket klar för kunden vad som gäller. Till exempel så här: Handpenning, 100% återbetalas inom 2 veckor (- eventuella avgifter), 50% därefter i X månader.

Jag tror inte privatköp omfattas av allmänna lagar.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/06/12 :  10:14:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Jag tror inte privatköp omfattas av allmänna lagar.

Helt fel, privatköp omfattas av Köplagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/06/12 :  11:13:52  Show Profile Send B-200 a Private Message
9 § Skall varan inte avlämnas efter anfordran eller utan uppskov och följer tiden för avlämnandet inte heller annars av avtalet, skall varan avlämnas inom skälig tid från köpet.
Skall varan avlämnas inom en viss tidrymd och framgår det inte av omständigheterna att det ankommer på köparen att bestämma tidpunkten för avlämnandet, skall denna bestämmas av säljaren.

Den borde ju innebära att du kan ignorera hans krav då 1 år inte kan anses som skälig tid. Jag hade mejlat han denna paragraf och blockat mejlen från han.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2009/06/12 :  12:01:11  Show Profile Send ryst a Private Message
Tack för svaren.

Antar att även den här paragrafen ger mig rätt:

quote:

58 § Hindras köparen att fullgöra köpet i rätt tid, skall han lämna säljaren meddelande om hindret och dess inverkan på möjligheterna till fullgörelse. Om säljaren inte får ett sådant meddelande inom skälig tid efter det att köparen har fått eller borde ha fått kännedom om hindret, har säljaren rätt till ersättning för den skada som kunde ha undvikits om han hade fått meddelandet i tid.

Snacka om bizzarokänsla när han ringer upp 1 år senare

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2009/06/12 :  12:35:13  Show Profile Send ninja a Private Message
Har du frågat honom om han fortfarande är intresserad innan du annonserade på nytt? Det skull jag göra.

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2009/06/12 :  13:21:03  Show Profile Send ryst a Private Message
Nej, jag anser att har man betalat en handpenning är det upp till personen i fråga att uppdatera mig.

Från att ha betalat till mer eller minder ett års tystnad anser iaf jag som konstigt beteende. Speciellt då vi kom överens om att han kontaktar mig när han ska hämta.

Kan ju även tillägga att han "bokade" dessa i Jan/Feb 08, betalade sedan handpenning i Jun 08 efter eget bevåg, inget som jag m.a.o krävde.
Mellan Jan/Feb fram till Juni 08 ringde han lite då och då och sa att han var på väg att hämta prylarna vilket aldrig skedde.

Han har heller inte återkommit med sina kontouppgifter för en återbetalning av halva handpenningen, visst det har knappt gått 24h men lite konstigt är det allt.

Edited by - ryst on 2009/06/12 13:25:03
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2009/06/15 :  16:31:53  Show Profile Send ryst a Private Message
Om någon undrar så är iaf saken löst. Tråkigt att det blev som det blev men ingen större skada skedd.

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/06/15 :  21:00:26  Show Profile Send B-200 a Private Message
hur löste det sig?
...om man får fråga

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000