HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Miljöbil?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mushkot
Member

60 Posts

Posted - 2009/06/03 :  11:46:20  Show Profile Send mushkot a Private Message
Själv tycker jag att den svenska satsningen på etanol är fullkomligt befängd, hjälper verkligen inte miljön alls. Och dagens elbilar imponerar faktiskt inte heller, hörde om en batteridriven sådan som krockade, började brinna och därmed var räddningstjänsten tvungen att utrymma ett helt kvarter pga alla gifter. Ska man sedan räkna på verkningsgraden från elproduktion till kraft på bilhjulen kan man inte heller säga att siffrorna är imponerande. Enligt mig är lokalt producerad biogas ett bra alternativ, men tekniken och mekaniken behöver utvecklas en del.

Vilket alternativa bränsle är egentligen bäst enligt er, och varför?

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/06/09 :  13:47:04  Show Profile Send OcA a Private Message
Har själv en etanolbil, mest pga att vi inte får välja annat än "miljöbilar" som firmabil på bolaget.

Sett i det lilla perspektivet är etonolen ändå helt ok tycker jag, men om man vidgar blicken och tittar i det större perspektivet så ser jag ingen direkt långsiktig lösning med etanolen. De resurserna som etanolen idag kostar bör kunna användas till andra ändamål kan jag tycka.

Elibilar är och förblir entusiastfordon. Idag är kapaciteten på tok för låg för att de ska fungera i verkligheten. Dessutom, måste alla elbilar vara så vansinnigt fula? Kan man inte bygga en elbil som ser ut som en vanlig bil och inte något från en tecknad film? Hybrider i all ära, men bensinmotorn gör det mesta jobbet... En förbrukning på 0,47l/mil är i dagens läge inte så imponerande (Toyota Prius) jämfört med vad man får i en modern liten diesel (nere runt 0,3 med de nya modellerna som kommer).

Nej, biogas och olika biodiesel är väl en vettigare lösning. Biogas är klart vettigast eftersom den kan göras av precis vad som helst som ruttnar... Gäller bara att få med infrastrukturen på tåget också. Inga mackar = inga bilar.

Tror även att oljelobbyn jobbar hårt för att bensin och diesel ska finnas kvar som bränsle länge till.

Vätgas är högintressant och så även bränsleceller, men tekniken är dyr, infran obefintlig osv osv.... Vi får nog stå ut med fossila bränslen ett tag till, fast vi kommer få se betydligt fler motorer med liten cylindervolym och överladdning i form av turbo och/eller kompressor.
Nya BMW 1 och 3 serien kommer förmodligen med trecylindriga maskiner på mellan 1,2-1,4l med överladdning på mellan 140-280hk och en förbrukning runt och under halvlitern.... VW är redan i gång med sina TFSI motorer på 1,4 liter och fler är på G.

Mindre motorer, mer effekt och lägre förbrukning verkar vara melodin i bilvärlden just nu.

Om jag dock ska välja ett hållbart alternativ så måste det i dagsläget bli biogasen. Gäller bara att fixa fram pumpar i Norrland också, samt försöka öka på kapaciteten i tankarna som sitter i bilarna. Men för många räcker det gott med 40 mils räckvidd (biogas), sedan slangar man ner 95 oktan i tanken och kör 40 mil till - vad är då miljövinsten?
Själv kommer jag ungefär 40 mil på en tank (63l) etanol i min bil - det är rent bedrövligt egentligen...

Dessutom går bilen som en påse skit på etanol. Ryckigt och hackigt. På bensin går den hur lent som helst...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/06/09 :  14:00:27  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hybrider är ju bara rent hyckleri, undrar var folk tror energin till batterierna tas ifrån. O att man skulle få ur mer energi en vad man förbränner i form av diesel/bensin. Då har man sovit på fysiklektionerna. Men tydligen går det hem här i svedala.
Nää, vätgas, biogas och bränsleceller då börjar det bli intressant.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/09 :  14:21:18  Show Profile Send Hemling a Private Message
Koenigsegg tycker jag har gjort lite små roliga saker, te.x. CCX:en där "miljö" alternativet som går på e85 har 1018 hk istället för 806hk som är i bensin motorn
Sen även deras nya elbil, tekniken i den verkar ganska intressant.
Tog en bit ur en artikel om den:
"På en uppladdning ska Quant kunna köra 500 kilometer. Därefter ska det enligt Koenigsegg bara krävas en laddningspaus på 20 minuter innan bilen är redo igen." det är på en elbil som har ca 500hk och går 275km/h.

Borde man inte kunna använda samma teknik i en vanlig "Svensson" bil?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2009/06/09 :  18:55:31  Show Profile Send Sanoj a Private Message
"Borde man inte kunna använda samma teknik i en vanlig "Svensson" bil?"

Dom har väl inte leverarat än....och med dom siffrorna kommer dom inte att göra det heller.

// jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/06/09 :  22:14:17  Show Profile Send mace a Private Message
Hade jag/vi haft lite mer pengar att spendera hade jag slagit till som en blixt på en sådan här

quote:
Dessutom, måste alla elbilar vara så vansinnigt fula?

Mina ögon blöder inte

http://www.blocket.se/sodermanland/Renault_Clio_Electrique_21543853.htm?ca=23_7&w=3
Eller denna,
http://www.blocket.se/stockholm/Elbil_Renault_Clio_Priside__75000___22081108.htm?ca=23_7&w=3

De hade fungerat för oss och hur vi kör bil till 95%

M

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/06/10 :  01:13:32  Show Profile Send Thzar a Private Message
Elbil är det enda rätta. Rensar städernas gatorna från pollution som du dagligen går och andas in, emissionskällorna befinner sig, just det, rätt i nyllet på dig. Med elbil flyttas all denna pollution till en avlägsen plats högre upp i atmosfären.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/06/10 :  08:46:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Elbilar kan vara fräcka tycker jag också. Denna gör 0-100 på 4 sekunder och går 40 mil på en laddning.

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3FMobious%3DY%26ArticleID%3D2009%255C06%255C05%255C340274%26SectionID%3DEttan%26menusection%3DStartsidan%3BHuvudnyheter

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/06/10 08:51:37
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/06/10 :  08:57:24  Show Profile Send OcA a Private Message
Bernt -> Visst är den läcker, men det är ju i princip en Lotus Elise med batterier och elmotor...

Själv tänkte jag mer på Think, nya Mitsubishi och även hybriderna Prius och Insight. De kan väl ingen påstå vara särskilld snygga?

Tycker dock det är roligt att det kommer lite sportigare ambitioner även på elbilsfronten. Med lite tur och skicklighet kanske det kan smitta av sig till mer "svenssonbetonade" vagnar i framtiden.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/06/10 :  08:57:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här är en kommande modell:
http://www.automotorsport.se/news/17602/tesla-model-s--elbil-f%C3%B6r-storfamiljen/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/06/10 :  09:26:26  Show Profile Send Maruder a Private Message
Sanoj: Nej, för Koenigsegg har ju aldrig hållit det dom har sagt tidigare, eller hur var det? Jo, just ja, dom har hållit allt som har lovats ;-)
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/06/10 :  10:13:49  Show Profile Send OcA a Private Message
Elbilar är egentligen jättebra tycker jag, men i praktiken så känns det som det inte riktigt lirar för oss som åker mycket och långt. En överkomlig elbil kan du köra runt 5-10 mil med, sedan ska den laddas en hel natt. Nej, för en som åker mycket bil i tjänsten så är det andra lösningar som gäller tills vidare, tyvärr. Sedan kan man fråga sig om man måste åka så mycket bil i tjänsten? Kanske inte, det går säkert att åka mer tåg osv, men har man det jobb man har så får man försöka att göra det bästa av situationen och anpassa resandet efter förutsättningarna. Vissa ställen är tyvärr hopplösa att åka tåg till.

Kan man få upp kapaciteten i batterierna, sänka laddtiderna rejält, ja då kanske det kan funka även för mig. Jag menar, vridet i en elmotor är ändå rätt maffigt!

Läste någonstans att om man tar en Prius livscykel från tillverkning till återvinning så är den en större miljöskurk än en Range Rover med V8 sett till hela dess livscykel. Vet ej om det är sant eller inte, men återvinning av batterier, byggandet av batterier samt utvinningen av de metaller som behövs i batteriet är inga enkla och snåla processer. Är ju bara frågan om man ska titta på denna diskussion i mikro- eller makroperspektiv?

Vidhåller ändå att det rimligaste i dagsläget är att bygga ut biogasen ordentligt. Går att använda befintlig teknik, man behöver inte uppfinna hjulet igen så att säga, samt att infran i många fall redans finns, krävs bara lite utbyggnad och incitament från högre ort för att få lite snurr på det. Råvaran till biogas kommer iaf inte att ta slut inom överskådlig framtid.

Elbilen är och förblir i dagsläget ett entusiastfordon för människor som kör väldigt korta sträckor per dag i storstäder. Hybriderna däremot har andra fördelar eftersom man inte behöver ladda dem, men en förbrukning på 0,5l/mil är faktiskt inget att bli imponerad av i dagsläget. Blir intressant att se om Citroen kan para ihop sin diesel/el-hybrid i vettig förpackning. Annars kanske en biogas/el-hybrid vore något?

Sedan kan jag tillägg att Prius är en hemsk bil att köra för dem som faktiskt tycker om att köra bil. Vidrig väghållning, hopplös växellåda och riktigt kassa stolar och körställning... Synd att Toyota inte tar hem Camry-hybriden. Den hade varit mycket intressant att prova! Exclusive Cars tar hem den på beställning dock, men den blir välan dyr för min plånbok.

Om jag får sia så kommer framtiden vara små snåla förbränningsmotorer som kan gå på en rad olika bränslen såsom bensin/etanol/biogas och även hybrider med förbränningsmotor och elsnurra. Dock tror jag att de flesta hybriderna i framtiden kommer vara stora bilar och inte mindre som Prius och Insight. De två kommer att tappa mark när de supersnåla förbränningsmotorerna gör entré. Redan idag kan du köpa en bil i samma storleksklass som Prius och köra den snålare än vad Priusen går... Det känns inte riktigt som framtiden med hybrider i det fallet.

Det är mina 5 cent som säkert kan vara satsade på helt fel kort...

Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/06/10 :  14:12:32  Show Profile Send MaZ a Private Message
Det största problemet med miljöbilar är att folk inte köper dom.
Folk vill ha stora bekväma bilar men vill att dom skall vara som en 800Kg tung bil med en 0.8l motor. Det funkar inte.

De kommande åren kommer det komma ut bilar som är betydligt bättre ut förbrukningssynpunkt, detta är för att de nya CO2 målen har satt en jäkligt fast gräns för utsläpp, detta tvingar tillverkare att göra det enda rätta: Bygga LÄTTA bilar. Tyvärr kommer det skita sig för folk kommer ändå köpa den där stora kombin med stor motor för att dom vill.

Hybrider är inte 100% hyckleri förresten, bara 85% ungefär ( ;) ), för när man har ett stort batteri med såg så kan man återvinna energi när man bromsar, sånt som man bara eldar bort annars.
Sen om man gör en laddhybrid med lite smart styrning på så kan man minska på utsläppen ytterligare. Typ en Chevrolet Volt/Opel Ampera. Fast utan "rymdskepp" styling då. :P
Hur många vet att Honda Civic finns i hybridutförande förresten? Den ser ju iof också ut som ett rymdskepp men ändå. :D

Ang. Prius Footprint så hörde jag att det var Berkley (stavning?) som gjort undersökningen och att den motsvarade 2x Hummer H1... Tydligen skulle NASA ha provkört sin Mars Rover runt batterifabriken för det var ungefär samma landskap. Sant eller inte? Fan vet.

/M
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2009/06/10 :  16:34:36  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
HLindgren:
Hybrider är ju bara rent hyckleri, undrar var folk tror energin till batterierna tas ifrån. O att man skulle få ur mer energi en vad man förbränner i form av diesel/bensin.
Vad för "folk" är det som tror så?
En bil som rullar landsväg drar betydligt mindre soppa än i stadstrafik. Hybriden använder batteriet för att jämna ut belastningen i stadstrafik så att motorn arbetar som om den gick landsväg.
Nästa steg är laddhybriden, där du tankar batteriet under natten. Med dubbelt så stort batteri i Toyota Prius klarar man sig till och från jobbet om man har under milen tur och retur utan att förbränningsmotorn går över huvudtaget.

quote:
Då har man sovit på fysiklektionerna.
Och andra har sovit på rättstavningslektionerna. Kasta inte sten i glashus...

quote:

Men tydligen går det hem här i svedala.
Nää, vätgas, biogas och bränsleceller då börjar det bli intressant.

Hur hade du tänkt att man tillverkar (eller för den delen, lagrar) vätgas? Sov du på fysiklektionerna? Elektrolys av vatten till vätgas har en verkningsgrad på mellan 50-70%. Betydligt lägre än att ladda Li-ion-batterier för eldrift av bilen.
Bränsleceller drivna på metanol ligger på runt 20% verkningsgrad.
Bränslecellerna är tröga att reglera (långsamma), och därför behöver energi lagras i batterier eller kondensatorer för att kunna plockas ut när det behövs, vid exempelvis accelerationer.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/06/10 :  16:52:22  Show Profile Send MaZ a Private Message
Och om man skall lagra det i batterier så måste man dra det genom kraftelektroniken två ggr varpå man förlorat massa energi igen (~90% effektivitet på kraftelektroniken)
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2009/06/10 :  17:14:37  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Dessutom går bilen som en påse skit på etanol. Ryckigt och hackigt. På bensin går den hur lent som helst...

Då är det något fel på din bil. En frisk etanol-motor ska inte gå dåligt.

Faktum är att en vanlig otto-motor faktist får högre verkningsgrad när man tankar den med E85 redan i orginalskick. Sedan finns det potential för ännu mer effektivisering. E85 har ett oktan-tal run 110, vilket gör att man kan göra en hel del med det jämfört med en vanlig bensinmotor (högre kompression och/eller turbo, effektivare tändkurvor mm.).

Problemet är att det inte finns någon biltillverkare som är intresserad av att verkligen utveckla en E85-optimerad motor. Om entusiaster (läs: http://etanol.nu ) klarar av att få ner mer-förbrukningen på en E85 motor till några procent från blyfri-95 vad skulle då inte en utvecklingsavdelning hos en stor biltillverkare klara?

Folk klagar på att etanolbilarna drar mycket. Men det finns två bra förklaringar på detta:

1) Etanol har ett lägre energivärde än bensin (precis som bensinen har ett lägre energivärde än diesel) och den stökiometriska blandningen (hur mycket bränsle i förhållande till syret som behövs för fullständig förbränning) är ca 40% mer än för bensin. En Flexifuel-bil på etanol borde alltså dra 40% på E85. Men gör den verkligen det?

2) Flexifuel-bilarna har oftast en äldre motorgeneration som är programmerad att gå på E85. Är det då så konstigt att den drar lite mer än vad som är nödvändigt?

3) Motorjournalister älskar att snacka skit om etanol. Många myter sprids, eller i alla fall förnekas inte av vet-bäst personer som Robert Collin med flera. Ledande medlemmar på etanol.nu misstänker att de är köpta av oljelobbyn, och när jag själv läser artiklarna börjar man undra. En diesel är en diesel. En snål-diesel är fortfarande en diesel som släpper ut fossil koldioxid. Volvos tilltänkta diesel-hybrid är fortfarande en diesel på 200hk, hur miljövänligt är det?

Skeptic Friends Network

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/06/10 :  18:16:52  Show Profile Send OcA a Private Message
Gaffa -> Det du skriver är vettigt!

Och ja, det är helt klart nåt som är fel med min bil. Det har stått klart för mig sedan rätt länge, men verkstaden har inte en aning om vad som inte lirar.

De bara kliar sig i huvudet och säger att "vi får inga felkoder, så vi vet inte vad det är"... Nu senast var budet att spridarna är slut. På en bil som är ett år gammal och gått 4000 mil...

Ett annat bud från verkstaden var "äh, det där med ryck och rasslig gång får du leva med. Alla våra etanolbilar är lite ryckiga, det är standard"... Känns ju bra, eller?

Jag försöker dock att undvika bensin så långt det går och tankar endast det i absoluta nödfall. Jag vill gärna tro att etanolen trots allt är bättre än bensin, så jag står ut med rycken och hacken.

Man ska heller inte underskatta oljelobbyn. Den är både rik och mäktig och spelar säkert en mycket stor roll bakom kulisserna vad gäller hindrandet av nya lösningar som inte är lika med olja som bas.

Min bil ger ju iaf 25 hk mer på etanol än på bensin, men frågan är om det är nån sorts automatisk chip-trimning eller om det verkligen är så att motorn blir starkare tack vare bränslet i sig. Jag har ingen aning, men alltid kul med lite mer pulver.

Angående att vi svenskar generllt tycker om att köra stora bilar så kan ju det bero på att vi helt enkelt tycker om att åka bekvämt?

Jag har då aldrig åkt i en småbil som håller samma komfort som en stor bil.
Bygg gärna en småbil med låg ljudnivå, bekväm fjädring, sköna stolar och givetvis med låg förbrukning så ska jag genast köpa en.
Den enda jag kan komma på som passar in i den bilden är BMW 1-serie, men det är ju ingen direkt folkbil och dessutom är vår personalchef (som bestämmer över vilka bilar vi får köpa in) allergisk mot allt vad tyska bilar heter. "Det sticker i ögonen på kunderna om vi glider upp i BMW, Audi eller Merca..." visst, men bilen drar 0,4 l/mil, har utmärkt andrahandsvärde och har fri service i tre år. Borde vara en rätt hygglig affär för bolaget att köpa in sådana... Nej, svenskt ska det vara. Och stort. Det är nämligen det som inte sticker i ögonen på folk. En S80 D5 automat, det kan väl ingen människa ha några synpunkter på? OBS!! Ironi!!

Vi har i princip bara de två svenska märkena att välja på och då är det de stora modellerna med stora motorer som gäller. Helt feltänkt enligt min mening...

Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/06/10 :  19:33:01  Show Profile Send MaZ a Private Message
Ja det är klart att vi köper stora bilar för att det är bekvämt. Men det är ju lite det jag försöker säga, i ena änden står "vi" och hytter med näven för att "dom" inte tillverkar några små, snåla bilar men de som finns är det ingen som köper för det är ju ändå gött att åka stor bil, säkert är det också.
Volvo gjorde ju C30 men den säljer ju kass, varför? Jo, för man kan ju köpa en kombi för nästan samma pengar och då är det ju ingen idé att köpa liten bil, eller så köper man en japs och gnäller på att den är en plåtburk. Blir lite paradox.

Vem kommer köpa en Elbil när dom kommer? Ingen så länge dom måste "betala sig själva" för då kostar dom bortåt 400 lök...
Då köper man hellre en bensinbil som kostar 200 och ger bättre prestanda och mer komfort, delar finns överallt och man måste inte in på lab när man skall serva den.
Detta är den springande punkten, ingen stor och mäktig oljelobby. Klart somfan att det skulle tillverkas elbilar om det fanns ett vettigt business case! Men det finns det inte. Möjligen för nischbilar som Tesla men knappast som en ersättare för Saab 9-5/Volvo V70.

Påståendet att folket på etanol.nu ens har en susning om vad det innebär att konstruera/tillverka/prova/verifiera en etanolmotor för produktionsbilsmiljö är ett skämt. Påståendet att man fått en motor att dra endagst några få procent mer med etanol är ju bara det ett tecken på att man inte riktigt har mätt på samma körcykel, man har definitivt inte tagit hänsyn till emissioner iaf.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2009/06/10 :  19:47:36  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Påståendet att folket på etanol.nu ens har en susning om vad det innebär att konstruera/tillverka/prova/verifiera en etanolmotor för produktionsbilsmiljö är ett skämt.
Vilken tur att jag slipper att skämmas, eftersom jag aldrig påstod något sådant.

quote:
Påståendet att man fått en motor att dra endagst några få procent mer med etanol är ju bara det ett tecken på att man inte riktigt har mätt på samma körcykel, man har definitivt inte tagit hänsyn till emissioner iaf.
Varför inte registrera där, och tala om för dem hur fel de har, och visa hur det ska gå till?

Skeptic Friends Network

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/06/10 :  19:55:42  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Min bil ger ju iaf 25 hk mer på etanol än på bensin, men frågan är om det är nån sorts automatisk chip-trimning eller om det verkligen är så att motorn blir starkare tack vare bränslet i sig. Jag har ingen aning, men alltid kul med lite mer pulver.

Vår gamla SAAB 900S -91 gick då bättre på 60% E85. Inga förändringar/justeringar. Piggare motor, mer klös, ca 15-20% ökad förbrukning i liter/mil.
Slutade enbart för att E85 steg i pris

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/06/10 :  20:31:04  Show Profile Send OcA a Private Message
Ja, det är ju bara att konsultera färddatorn för att få ett exempel från min verklighet.

Med etanol ligger jag på runt 1,3l per mil. Hyffsat blandad körning... Med bara bensin i tanken ligger jag runt 0,9-1l per mil.

På etanol så drar bilen mer, så är det bara. Min kollega har en kraftigare motor i sin bil och den dra runt 1,5l/mil på etanol. Han har förvisso automat också vilket bidrar till högre förbrukning. Jag kan fortfarande använda min vänsterfot och högerhand, så jag väljer växel själv...

1,5l/mil är vansinne oavsett vilket bränsle man kör på tycker jag. Min gamla Corvette drar ungefär samma mängd bensin blandad körning som kollegans fullt moderna etanolbil!

Om man vidgar vyerna en aning ut i Europa så säljer småbilar väldigt bra där. Här hemma i Sverige är vi fast i att man "ska" ha en stor bil eftersom man ska köpa tvättmaskin, kylskåp, köra sopor till återvinningscentralen, ungarna ska ha plats där bak, hunden ska också åka med osv... Man undrar ju hur övriga Europa löser sina transportbekymmer med sina små bilar?

C30 är en mycket god tanke, fattas bara två dörrar på bilen. Har ni försökt att komma in och ut ur baksätet i en C30? Jag är rätt liten, men ramlar nästan i asfalten varje gång jag ska ur bilen...

Audi är också inne på en egen variant av lösning på problemet med förbrukning. De pratar stort om att minska vikten på bilarna.
Just nu rullar en prototyp på en ny S5 som ska väga ett bra mycket mindre än nuvarande modell (om det var 400 eller 800 kilo kommer jag tyvärr inte ihåg på rak arm).
Betänk även att nuvarande S5 har en 4,2 liters V8 i nosen. Den nya prototypen har en turboladdad fyra på 230 hästar - prototypen har slagit den nuvarande modellens tid runt Nürburgring med hela 8 sekunder (snittförbrukningen under den resan med respektive modell har man dock inte uppgett)...!

Lägre vikt, mindre motorer med överladdning, bättre rening och alternativa bränslen som passar i befintlig teknik kommer inom ett par år ha tagit över helt och elhybrider, vätgas osv kommer nog tyvärr bli parenteser i bilhistorien - eller finnas i små upplagor för väldigt nischade marknader/kunder. Jag tror inte att elbilen är en frälsare som kommer att revolutionera bilbranschen i någon större utsträckning under överskådlig framtid. Elbilen för normala konsumenter är i stort sett samma produkt som för 15 år sedan. Det har inte hänt mycket. Som någon skriver är det endast extremt nischade produkter som tagit ett par kliv framåt och de tar dessutom dutkigt betalt för det de säljer. Kanske kommer den tekniken normala konsumenter till gagn i form av prisvärda familjebilar, kanske inte.

Vi måste nog tänka om som konsumtenter helt enkelt. Det går ju bra att skrika sig hes för miljön, lägre förbrukning, mindre bilar, men när det väl kommer till kritan blir det en V70, 9-5 eller annan storbil iaf precis som MaZ skriver.

Kan resten av Europa köra småbilar så kan väl vi göra det? Eller?

Sen finns ju ett gammalt skämt om att oljan aldrig kommer ta slut:
Sista fatet kommer vara så dyrt att ingen har råd att köpa det...

Go to Top of Page

mushkot
Member

60 Posts

Posted - 2009/06/11 :  06:47:35  Show Profile Send mushkot a Private Message
En av anledningarna till att jag är mycket tveksam till E85 är att det ju verkligen inte är ett hållbart storskaligt alternativ. Framställningen kostar mycket energi, och framförallt odlingsarealer! Därför tycker jag det är ett idiotiskt rent politiskt spel att satsa så mycket som det är gjort på etanolen, ett röstfiskande av politiker som gör att folk verkligen tror att de gör en stor miljöskillnad när de kör på E85! Nu ska jag väl inte säga att jag vet exakt hur framställningen går till, men jag vet att i Brasilien där ju den mesta E85 görs så ser elgenereringen inte alls lika miljövänlig ut som i Sverige. Faktum är, att Sverige är en av de länder som använder minst del fossila bränslen i sin elproduktion i hela världen! Ca 50/50 vattenkraft/kärnkraft, med endast några få procent vind/sol/fossil energi (Framförallt är nog Sverige det land som har störst andel kärnkraftsproducerad el i världen). Men, tittar man i resten av världen så ser det väldigt dyrstert ut. Betänk sedan att verkningsgraden (till ren elenergi) från de fossila bränslena ligger på runt 30%. Visst, tar man hand om värmen också stiger totala verkningsgraden till runt 90%, men vem fan behöver så mycket värme året runt i Brasilien? Jahopp, sen har vi ju verkningsgraden i en etanolmotor. Vet inte om den är sämre eller bättre än i en ren bensinare, men det verkar ju som den är aningen bättre (iaf i vissa fall). Det är faktiskt skrämmande att tänka på hur mycket energi vi bokstavligen eldar för kråkorna! Nej, jag tycker att alla pengar som gått till "miljö"premier för dessa bilar borde gått till forskning och produktutveckling för alternativ som faktiskt är hållbara! Och till er som tycker att "det är bättre än inget så länge alternativen inte finns", vad kommer ni att göra med era bilar när alternativen väl finns då? All energi som gått åt till tillverkningen? Kommer någon tycka att det är lönt att lägga massvis av pengar på konvertering av dessa bilar, när det ändå då är en såpass gammal modell? Ingen attack på någon alls, jag vill endast mana till en del eftertanke.

Biogas? Javisst, det är nog det bästa alternativet idag! (bara inte veganerna får reda på att även slaktavfall används för att ta fram denna...) Dock bör tekniken förfinas, i både framställning och motorer! Vem som än åkt eller kört biogasbuss kan inte annat än säga att det ibland kan vara som att rida på en jättelik kanin! Finns även oftast endast tre lägen på dessa motorer: av, hålla farten eller fulla spjäll. Inte lätt att köra mjukt och följsamt då inte!

Jaha, vad ska man göra åt allt detta då? Själv tror jag inte att en enda teknik kommer bli frälsningen för alla miljöproblem, men en som jag tror på är vätebränsleceller! Hög verkningsgrad, och jag läste i ny teknik nyligen att det tagits fram en teknik som gör att vätet kan lagras i något fast ämne. Detta ökar mängden väte man kan lagra med många gånger, och därför kan detta bli ett alternativ! Betänk även att en elmotor för samma effekt som en bensinmotor är flera gånger lättare än den senare. Men, då måste något stort göras för att ställa om elproduktionen först, annars kommer bara skiten flytta sig i produktionskedjan!

Ang hybrider, hela idén bygger ju på framförallt återvinning av bromskraft och energianvändning. Jämfört med start (och stopp!) så krävs det inte mycket energi för att hålla en bil rullande. Elmotorn är därför tänkt att användas vid just start (och som generator vid stopp för att få tillbaka denna energi). I teorin en bra idé, men som många andra blir det svårare i praktiken...
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2009/06/11 :  07:42:27  Show Profile Send brewitz a Private Message
Inte helt on-topic men

Mushkot:
quote:
Framförallt är nog Sverige det land som har störst andel kärnkraftsproducerad el i världen

Frankrikes andel kärnkraftsproducerad el är minst 75%.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/06/11 :  08:55:49  Show Profile Send OcA a Private Message
Att biogas skulle ge dålig gångkultur i en motor håller jag nog inte med om.

Har både kört och åkt i många S60 och V70 som drivits av biogas och de har gått precis lika oavsett vilket bränsle vi kört på.

Men att tekniken kan förfinas, det håller jag med om.

Stadsbussarna kanske går dåligt på biogas pga hur de körs och underhålls? Senast jag åkte buss trodde chaffisen att han var Colin Macrae och körde en rally-Subaru. Då är det inte konstigt att färden blir allt annat än mjuk... Automatlådorna i stadsbussarna är heller inga högprecisionsgrejer. Det smäller till ordentligt när nästa växel ramlar i. Känns som att det är en man med spett som står och förfogar över kugghjulen i lådan...

Ska ta en rejäl provtur i gas-Passaten vid tillfälle och bönfalla min personalchef om att kanske få byta ut min bil i förtid...
Kör mest i södra Sverige och där finns det gasmackar. Hade jag bott högre upp i landet hade det tyvärr inte varit ett alternativ pga bristen på tankställen.
Även Volvo kommer med gas/etanol/bensin V70 och kan man köra mestadels på gas är nog det ett vettigt alternativ ändå. Ska också bli kul att se om och när Volvo får igång sina elhybrider i serieproduktion, men som sagt, jag tror inte fullt ut på den varianten, men jag vill gärna bli överbevisad.

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/06/11 :  09:29:46  Show Profile Send drkim a Private Message
Vad det gäller Koenigseggsatsning på nya elsportbilen så är det, enligt, motorjournalen så, att hela karossen (som är av kolfiber) är täckt med ett lager av solceller som kontinuerligt laddar bilen - själva "nattladdningen" ska ske med kraftig 3 fas el, då det enligt Koenigsegg tar alldeles för lång tid att ladda med 220 v...

Om det sedan tar 20 min att ladda bilen vet jag inte, det sa dom aldrig, men det visades en färdig prototyp på Genevemässan - kolla gärna kanal9: s hemsida - där ni kan se programmen online...

Vad det gäller Saab, så skulle jag tro att det är med hjälp av en annan inställning som de extra hästarna lockas fram - Bl.a. BSR.se har chippkonverteringar till 1.8t Biopower för 7900 kr - då får man 220 hk oavsett om du kör på bensin eller etanol...

Själv kör jag ju numera Fiat diesel - Bravo 1.9 MJT 120 hk i org - köpte en box från dieselkraft.nu och helt plötsligt har jag 145 hk och 305 Nm - det bästa är att bilen drar mindre om jag kör lugnt och lika mycket om man gasar lite - inga problem att ligga i 90 - 120 km i timmen och snitta en bit under halvlitern - dessutom lika mycket körglädje som i min tidigare Saab 9-5 2.0t chipp - 210 hk

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2009/06/13 12:42:38
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/06/11 :  13:06:34  Show Profile Send MaZ a Private Message
Jag är redan reggad på etanol.nu men har slutat att läsa/diskutera där pga att vissa där inte bryr sig om fakta utan gärna predikar massa strunt. Faktum är att Etanol har ett lägre energiinnehåll per volym, då kan man inte få lika låg förbrukning med etanol som med bensin om allt annat är lika. Det är ren energilära. Motorn kommer inte få lägre friktion och bilen blir inte lättare osv.

Vad det gäller pressreleaser som är rena fantasier så kan vem som helst lova att göra en magisk bil som kan allt möjligt...
Med tanke på de energimängder som krävs i en elbil/hybrid så är ju det där snacket om solceller i lacken och annat snack rena dumheterna, om man inte kan ladda den från eluttaget för att det tar för lång tid så kan ni ju fundera på hur stora paneler man behöver för att få ut mer än ur ett 10 ampere nätuttag. Sen om man räknar lite på resten av batterier och energiåtgång i en sån bil så inser man lätt att det är rena fantasierna. Men dom får ju uppmärksamhet...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000