Author |
Topic |
|
Anjin
Member
158 Posts |
Posted - 2009/05/24 : 23:11:33
|
Hej! Jag har börjat bli lite väl sugen på en DSLR-kamera och känner att det kan vara dags att göra något åt suget. Att vara student gör ju att det blir ganska påfrestande för ekonomin att köpa en ny. Därför tänkte jag titta på begagnade kameror. De har ju börjat bli ganska billiga, jag hittade bland annat en Sony A100 med två gluggar och blixt för 2800kr.
Frågan som kommer nu är: Finns det något som jag bör kolla extra noga på om jag ska kolla på begagnade kameror? Eller är det värt att köpa nytt? Det går ju att landa runt 4000kr ser jag nu...
(Jag har inga märkespreferenser egentligen heller, det verkar vara hyfsat subjektivt. )
|
|
ockham
Member
395 Posts |
Posted - 2009/05/25 : 00:13:55
|
Har du kollat på www.fotosidan.se Där finns både recensioner och en marknad för begagnat.
|
Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.
Mitt System
|
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2009/05/25 : 10:58:35
|
undvik D40/60 hos Nikon, bra kameror men saknar en liten sak som jag tycker rätt viktig...autofokusmotor. På begmarknaden kan du hitta D50/70/80. Inte lika många MegaPixlar men det är inte allt. Att kunna välja o vraka bland gamla fina objektiv som i vissa fall är bättre en dom nya tycker jag är betydligt viktigare men då krävs det att kameran har egen autofokus. Hur det är för andra märken vet jag inte, men kan tänka mig att det är liknande där. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2009/05/25 : 19:52:12
|
Ska du inte skriva ut större än a4 och säg a3 så kan du välja vilken DSLR du vill, alla gör det bra. Då kommer du till en viktigare fråga. Hur ska du använda den? Är det resor mest eller för "aktiviteter". Då är en liten rackare viktig, då har pentax och olympus bra grejer. Vad gäller deras objektiv är olysarna grymma, pentax mer hit and miss. Oly har väldigt få fasta gluggar, Pentax har flest av alla typ.
Ska du plåta sport då är snabb rate och snabb fokus viktigt och så vidare, då har CANONIKON nog de bästa alternativen.
Så, fundera på hur du ska använda den. Jag har sett alldeles för mång SLR och DSLR som blir liggande för att de är för stora, enligt de som använder dem. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
|
Topic |
|