HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Grillning igen....men utan kemi!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/05/23 :  10:29:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej på Er!

Min gamla grilltråd (länk har förpassats till arkiven å jag startar en ny rackare i och med denna tråd.

Här om dagen på Maxi var det full trängsel runt kött-disken. Alla slet i färdigmarinerade grillkött av olika slag. Jag har alltid uppskattat att göra egen marinad, men har förståelse för att tiden inte alltid räcker till.

Men så såg jag innehållsförteckningen på marinaderna! Pac - det saknas några smilgubbar för att uttrycka detta, så det får bli i ord istället. Dessa E-ämnen fanns med. Deras förklaringar har jag hämtat från boken Den hemliga kocken.

Grillskiva av Karre
E415 Xantangummi (Förtjockningsmedel)
E330 Citronsyra
E621 Mononatriumglutamat (Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner i form av huvudvärk, svettning, halsbränna, yrsel, tryck över bröstet och illamående vid intag av höga halter)
E325 Natriumlaktat

Flintastek TexMex
E325 Natriumlaktat
E331 Natriumcitrater
E330 Citronsyra
E301 Natriumaskobart
E262 Natriuacetat

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/05/23 :  10:37:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Personligen har jag svårt för att bara klaga - det ligger på klagaren att också komma fram med förbättringsförlsag! Jobbigt med samvete...

Så - hur gör man gå egen marinad?

Marinad på äkta vis
2 dl vatten i kastrull
1-2 tsk potatismjöl
1-2 msk olja
en skvätt honung eller sirap
en skvätt soya
Kryddor, t.ex.
Chili
Vitlök
Peppar
Tabasco
Sambala Oelek
Paprikapulver
etc...

Häll i potatismjöl i vattnet i kastrull.
Rör om och dra på värme.
När vattnet börjar ånga/lätt koka börjar konsistensen blir simmigare, fastare! Perfekt!
Tillsätt kryddorna och låt det sjuda nån minut - kryddorna blandar och gifter sig.
Låt svalna av!

Med detta recept har du inga kemikalier. Är du hard-core använder du färska kryddor som du mortlar!
Den lilla mängden olja förhindrar att det blir öppen eld.

Här är gårdagens exempel:

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2009/05/23 10:39:08
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/05/23 :  10:39:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Nån som vill se själva grillresultatet?

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2009/05/23 :  10:54:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Till dagens grillning har jag kört Guiness som marinad. Funkar kanon.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/05/23 :  10:58:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Låter smaskigt, Micke!

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/05/23 :  11:07:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag skulle vilja lägga till Tomatpure, eller en egen tillverkar dito,
Det ger en fyllighet i marinaden,

Jag brukar försöka få ner ett par LIME-frukter i marinaden, för att få lite syra.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/05/23 :  11:09:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Jag skulle vilja lägga till Tomatpure, eller en egen tillverkar dito,
Det ger en fyllighet i marinaden,

Jag brukar försöka få ner ett par LIME-frukter i marinaden, för att få lite syra.

Yes!

Vi tar ett grillresultat från igår:

Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2009/05/23 :  11:46:24  Show Profile Send Anjin a Private Message
Ah, den härliga världen av modifierad mat.

Marinader är kul att göra, de blir aldrig likadana!
Jag brukar skippa att göra något komplicerat till nöt, men till fläsk brukar jag göra ngt liknande:

Bas:
Ketchup (Eller chilisås eller tomatpuré [Ja, vissa av dessa har ibland lite härliga E-grejer])
Soja
Olja (Vanligtvis raps)
Salt
Svartpeppar
Paprikapulver
Honung/socker
Salt (beror på hur mkt soja jag har i)

Sen brukar jag blanda i det mesta av följande:
Vitlök
Rosmarin (helst färsk)
Ingefära (hackad, färsk)
Sambal oelek/Cayennepeppar
mer örter

hmm, det känns som att jag glömmer något..

Det som är extra spännande med att aldrig skriva ner ett recept är att det blir lite annorlunda hela tiden...

Per: Kan du berätta varför du kör med potatismjöl och uppkok? Vilka är fördelarna? *nyfiken*
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/05/23 :  12:08:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Potatismjöl och uppkok gör marinaden lätt trögflytande och mindre rinnig. Du ser det nästan på första bilden att den är mer trögflytande än bara vatten! Tillsammans med det söta från honung/sirap så stannar karinaden kvar på köttbiten (lite glace men inte mycket).

Detta är en superbra bas att starta från.

Matoljebaserade marinader brukar resultera i kött-kremering, snarare än äkta grillning.

Det finns numera ketchup utan tillsatser och konserveringsmedel. Tror man når upp i 74% tomatpure som dessutom är KRAV-märkt.

Vi kör en bild till...

Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/05/23 :  12:14:35  Show Profile Send Porta a Private Message
Oj, vad jag blev hungrig

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/05/23 :  17:11:05  Show Profile Send byZan a Private Message
Oj vad gott det ser ut att det sen är lite av E-tillsatser gör inget.

Skulle vara roligt om ni skrev ner hela recepten i den bifogade tråden, det skulle samtidigt vara roligt att ha allt samlat på ett ställe Bra tråd att läsa i om man har dålig fantasi på recept till en tänkt bjudning t ex.

Hmm, varför just min tråd? kanske finns någon annans som är bättre? i så fall kan kanske någon behörig flytta detta smaskiga och väl så intressanta ämne till en tråd som passar?

Grilla på

www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73501&SearchTerms=Hifi-recept

/byZan

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/05/24 :  18:36:27  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag brukar också göra egen marinad, nu måste jag prova med potatismjöl och vatten som bas.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/05/24 :  18:41:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Läckert! Vi får göra en HiFi-kokbok när alla delat med sig av sina recept.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/05/24 :  18:59:56  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Vi får göra en HiFi-kokbok när alla delat med sig av sina recept

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/05/24 :  21:54:57  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Det är svårt att äta mat efter man läst "Den hemlige kocken".
Ofrivilligt dras ögonen till innehållsförteckningen, och sen får man ju lägga tillbaka 90% av det man tänkt att handla.
Igår skulle jag våga mig på fryst kycklingfilé igen.
Ingen omarinerad finns att få tag på, och bara Guldfågelns var utan konstigheter.
Salt, socker och vatten är ju relativt normalt, men man kan ju undra varför det ska hällas i min kyckling?
Alla övriga märken på Willys hade andra konstigheter i marinaden.

Lade också märke till att mängden marinad utgör allt från 10 - 20%!!!
Det blir nästan billigare att köpa färsk, omarinerad filé.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/05/24 :  22:37:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack alla! En sista bild!

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/05/24 :  22:48:13  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

De måste vi bara testa, "Engelholms E-befriade marinad".

Att leva så fritt från livsmdelskemikalier är inte lätt.

Alla tips uppskattas.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2009/05/24 :  23:14:51  Show Profile Send Anjin a Private Message
Per! Skärpning! Det är inte OK att lägga upp en bild med trattkantarellsås så här sent!
Jag blir ju hungrig!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/05/24 :  23:22:56  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Måste prövas! Det här med potatismjöl för att hålla ihop marinaden var nytt för mig. Recepten verkar Smaskens!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/05/25 :  08:44:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack alla! Ut å grilla med er!

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/05/25 :  11:01:13  Show Profile Send dwain a Private Message
Grymt bra tipps Engelholm. Det blir till att ge sig ut å prova

Jag brukar alltid undvika allt som är färdigmarinerat då jag anser att det inte alls smakar bra.

Däremot har caj-p nån grillolja som funkar okej
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000