HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Skillnad på filterkondingar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2009/05/22 :  13:13:50  Show Profile Send Sondek a Private Message
Är det någon som har erfarenheter av dessa kondingar?
Som jämfört dom?

AUDYN-CAP PLUS

JANTZEN Superior Z-cap
JANTZEN Silver Z-cap

MUNDORF MCAP Supreme
MUNDORF MCAP Supreme Silver/Oil


Silver Z-cap och Supreme Silver/Oil är ju tämligen kostsamma att använda sig av så frågan är om dom verkligen är värda merkostnaden? Ja om man vill optimera en redan bra filterkonstruktion och få ut det där sista.

Bättre och bättre dag för dag :-)

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/22 :  14:25:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Supreme Silver/Oil är de enda jag hört som var bättre än ryska papper/olja.
MCap Supreme får rejält med stryk av desamma ryska papper/olja.

(Med bättre menar jag en naturlig diskant som låter verklig. Glittrig och överbetonad diskant är det värsta jag vet, tyvärr är det mode i branschen.)

De andra du nämner har jag inte provat.

Det du kan göra är att köpa en mindre Supreme Silver/Oil och parallellkoppla med billigare. Den sätter tonen lyckligtvis.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/05/22 :  14:30:59  Show Profile Send svejk a Private Message
Supreme Silver/Oil har jag i aktivt delningsfilter vart bättre


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2009/05/22 :  15:04:39  Show Profile Send Sondek a Private Message
Naturlig diskant är nog att föredra och passar antagligen ett par medelålders öron bäst

Då är det kanske värt att prova dom lite dyrare silver typerna i diskantfiltret.

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/05/22 :  15:20:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det är ingen dramatisk skillnad i prestanda mellan de ryska oljekondingarna och Mcap Silver/olja så om du inte är riktigt säker på vilka värden du skall ha så skaffa rysskondingar. De kostar någon tia styck så man har råd att labba fram slutresultatet.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2009/05/22 :  15:44:40  Show Profile Send secanbj a Private Message
tycke är ju alltid personligt, men om du vill input vad någon annan tycker så är denna länk läsvärd

http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

/Anders
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2009/05/22 :  19:05:58  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Har inte provat Jantzens kondensatorer, men av de övriga du nämner tycker jag att MCAP Supreme Silver/Oil ger den behagligaste diskanten.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2009/05/22 :  23:09:58  Show Profile Send Sondek a Private Message
quote:
tycke är ju alltid personligt, men om du vill input vad någon annan tycker så är denna länk läsvärd

http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

/Anders


Mycket intressant länk och inte bara om kondingar. Kreativ kille verkar det som.

Att just MUNDORF MCAP Supreme Silver/Oil är ett bra val verkar dom flesta bekräfta och enligt humblehomemadehifi så är tydligen just denna konding extra lyckad med sin musikalitet som dom beskriver det.


Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/23 :  08:47:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har även Duelund-kondingar i filtret, de är ungefär likvärdiga, möjligen lite bättre än Supreme Silver/Oil. De kanske kan vara ett alternativ för dig också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/05/23 08:50:38
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2009/05/23 :  14:07:38  Show Profile Send lusse a Private Message

En kondning som jag tycker är bättre än MIT, Jensen och de vanliga Mundorf är Wonder Infinite. Adressen är http://www.trt-wonder.com/. Dessa spelar renare än någon annan jag har lyssnat på. Det låter som om det är mindre dist i ljudet. Kan varmt rekomenderas. Är kanske lite dyrare men jag tycker att de är värda det. Nu har jag bara provat dem i diskant området. Kanske någon annan också har provat dem?

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/05/23 :  18:42:53  Show Profile Send scorpion a Private Message
Ytterligare en tråd som är innehållsrik, kondensatortest i kopplingar: http://www.audiocircle.com/index.php?topic=54218.0 .

Det riktigt prisvärda alternativet för filterkondingar, förutom ryssar - som jag ännu inte testat, är absolut Obbligato: http://www.diyhifisupply.com/?q=catalog/22/obbligatocoppercaps . Jag har dem i signalvägen i mina senaste OB-byggen och ser ingen anledning att byta. Dessutom kommer de väldigt väl ut i båda de här testerna.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2009/05/25 00:32:20
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2009/05/26 :  20:46:52  Show Profile Send Sondek a Private Message
Läste om iden med att köra en Vishay MKP1837 som bypass på 10nF vilket skall tydligen ta bort den lilla kornigheten som exempelvis ett par vanliga Supreme besitter. Skulle kunna vara en billig väg att modda sina filter Fast lika bra som ett par Supreme Silver/oil eller Duelund-kondingar blir det ju inte


Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/05/28 :  22:24:19  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Till allihopa! Jag förstår inte riktigt det här. Tråden är intressant, men vad är bättre och vad är sämre? Speciellt när det gäller diskant och övre mellanregister är det ju upplösning som gäller; eller... Har någon testat olika kondingar i filter och och blint jämfört och kan klargöra vilka skillnader som hörs och beskriva skillnaderna. Humblehome- länken var ett försök- men på något sätt verkar ju pris och prestanda hänga ihop. Jag tror inte alltid på det. Även om " you get what you pay for" ofta gäller. Kan man mäta eventuella skillnader i filter med olika komponeter. Jag har ju också lärt mig sedan gammalt att spolar med och utan järnkårna kan låta olika ( det vill säga med låter sämre, de är ju billigare). Vi måste ju kunna mäta den distorsion som kommer in i signalkedjan, eftersom det är ju den som oftast försämrar ljudåtergivningen.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/28 :  22:43:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ryska armekondingar rekommenderas i tråden. De är ytterst priseffektiva, så din tes om dyrare=bättre håller inte.

Det jag beskriver räcker för mig, men vill man verifiera genom mätningar så är frågan vad man ska mäta och hur.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/05/28 :  23:18:21  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag brukar smyga in en mica kondensator som bypass lite här och där det som jag upplever är att ljudet blir mer transparent istället för ytterligare en pp konding i signalvägen som oftast har liknade karaktär. Prova det är inte speciellt dyrt och gillar man inte det kan man ha dem någon annanstans.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000