HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Byte av rör i försteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2009/05/21 :  02:33:08  Show Profile Send Drem a Private Message
Jag har ett Copland CVA-306 med 6st 6922 och enligt uppgift så ska dessa gå att köra ca 2000 timmar innan ljudet försämras. Jag har med råge passerat dessa 2000 timmar så jag är lite nyfiken på att byta rör. Kan ingenting om detta så jag behöver lite assistans med att välja rör. Givetvis prioriterar jag ljudkvalitet och hållbarhet på rören. Några tips?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/21 :  07:59:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
2000 timmar är en felaktig uppgift. 6922 håller 10000 timmar.

Effektrör håller kortare tid, kanske nån blandat ihop det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2009/05/21 :  10:26:13  Show Profile Send Drem a Private Message
Ok, 10000 timmar har jag nog inte närmat mig ännu. Blir det en försämring av ljudet med tiden när det gäller rör eller hur fungerar det?

Om jag ändå vill prova att byta rör, vad finns det för alternativ? Är det många olika märken, priser och olika ljudkaraktärer?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/05/21 :  10:38:13  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Ett bra alternativ till 6922/ecc88 är det ryska 6N1P, låter väldigt bra där jag använt det men det drar dubbelt så mycket gödström, ca 600mA, och jag vet inte om nätdelen i Din Copland klarar av det, men det finns säkert någon här med kunskaperna.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/05/21 :  11:11:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Rör är mekaniska komponenter och deras karaktäristik beror på tillverkningstoleranser samt matrialval. Den mekaniska spridningen i tillverkningsprocessen gör att att varje rör får sin egen karaktäristik. Det är därför man ofta matchar rör i efterhand för att åtminstone få par som funkar ungefär likadant.

Genom hård kontroll på tillverkningsprocessen försöker tillverkarna motverka spridningen och få alla sina rör att bete sig snarlikt. Det gör att det sprider mellan tillverkarna och att varje tillverkare får sin egen spec även om den klassar in under sammlingsbegreppet 6922/ecc88.

En annan del i ekvationen är att olika konstruktioner är olika känsliga för variationer i rörkaraktäristiken.

Om du är sugen på att prova så gör det. Jag tippar att du kommer att höra skillnader men de beror nog inte på att dina rör är slut utan snarare på att det finns variationer i rörens karaktäristik.

EDIT: några ord för mycket.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2009/05/21 :  15:39:57  Show Profile Send McEnroe a Private Message
quote:
nyfiken på att byta rör
http://cgi.ebay.com/quad-4-Beckman-Amperex-6922-E88CC-CCa-E188CC_W0QQitemZ290318207942QQcmdZViewItemQQptZVintage_Electronics_R2?hash=item4398504bc6&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A2096%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318%7C301%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50
I annonsen ser du andra beteckningar som kan passa typ e88cc

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2009/05/22 :  00:04:24  Show Profile Send Drem a Private Message
Det blir inte direkt klarare för mig hehe, detta verkar ju mera invecklat än någonting annat. Hur skall man veta att man får rör som är lämpade för den apparat man har. Copland CVA-306 har tydligen en "klen" nätdel.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/05/22 :  00:31:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Att byta till andra rör än orginal och orginal-ekvivalenter skall du nog hålla dig borta från. Det är för de som kan räkna på rörkonstruktioner alternativt de våghalsiga.

Rörbeteckningen är en grundefinition av röret. Det är lungt att växla mellan rör med samma beteckning oavsett tillverkare.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2009/05/22 :  03:02:02  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Lite off topic kanske men jag vill ändå nämna detta.
Köpte ett parti 6N1P X:antal rör från Ukraina samt köpte ett parti 6N1P X:antal rör från Rumänien och en mycket kunnig vad gäller rör och har en mycket kompetent rörprovare mätte fram stora skillnader mellan "Partierna" och att man får kanske räkna med att ca 25% av 100 rör inte uppfyller kraven och måste kasseras!

Jag skulle inte ersätta 6922/ECC88 med 6N1P och montera detta rör i din Coppland,
köp ett parti rör av 6N23P på Ebay och plocka ut dom 6 bästa,
vad säger "rörfarbröderna" som kan rör om detta förslag?
Min fråga är ställd till:
Erik Andersson,Bernt J,Revintage,Imperial med flera forummedlemmar som kan detta med rör.

Mvh
Magnus

P.s skulle alldrig drömma om att montera en 6N1P i en Audionförstärkare






http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2009/05/22 04:31:24
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/22 :  08:12:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det finns två familjer 88-rör.

ECC88 = 6DJ8 = 6N23P. essa är specade för max 150 volt anodspänning.
Även PCC88 kan användas där, det finns en obetydlig skillnad i glöden.

Sen har vi E88CC = 6922 = CCa där man kan ha högre anodspänning, över 400 volt enligt RCAs datablad.

6N1, 6N6, 6N30 är inte 88-or. Pinouten är likadan, inget annat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/05/22 :  08:22:07  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jag har fått berättat för mig att "äkta" 6N1P-EV (6#1053;1#1055;-#1045;#1042; på ryska oj de kyrilliska bokstäverna följde inte med!) skall vara tillverkade på Voshod fabriken i Kaluga.
Sådana rör är märkta med en liggande raket ovanför typbeteckningen. Idag kan dessa också vara märkta Svetlana.

Jag bytte ut fasdelarrören i en edison12 mot sådana då 6922/ecc88 rör där inte höll många timmar. Jag har för mig att Erik också hade stora problem med något parti/fabrikat ecc88 just till 12:an?

Nämnda 12:a har använts dagligen de senaste 3 åren av en ung entusiastisk högtalarsnickar, son till en av mina bästa vänner, och låter fantastiskt bra, krånglar aldrig. 6N23P är väl den ryska beteckningen på ecc88? (Bernt han före, mitt tangentbord stavar fel hela tiden så det tar sån tid att skriva klart) Skall finnas från samma fabrik som 6N1P.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2009/05/22 08:29:29
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/05/22 :  09:05:04  Show Profile Send svejk a Private Message
Googla på "best tube ecc 88" Skulle personligen inte stoppa i något annat rör.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2009/05/22 :  09:10:44  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Sådana rör som du beskriver med liggande raketer levererades till min Fosgate FAP V1 och kvaliten verkar vara under all kritik desamma gäller likriktrröret sovtec där det blev ett levande fyrverkri efter ett antal inte många timmar!
Vilken tur att jag inte pyntat 13.0000usd för prytteln Fosgate FAP V1!!
Jag betalade en bråkdel så jag har som sagt råd att lägga pengar på ett bra likriktarrör och 6N1P rör som håller måttet!!!

Tack Erik Andersson och Roland Johansson för eran insats till fåfänga användare som jag som behöver hjälp med volt konvertering och rör!!!

Mvh
Magnus Johansson

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/05/22 :  10:04:59  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Magnus, jag tror inte man kan hitta någon rörtillverkare som inte vid någon tid haft allvarliga kvalitetsproblem.

De Voshod rör jag köpt har varit NOS från mitten av 70-talet. Den ryska industrin borde haft stora problem under omvandling från statlig plandrift till kommersiell verksamhet. Jag har sett utgångsrör från mycket välrenomerade tillverkare som varit så skeva vid pinnar/sockel att de lutat som Pizatornet när de vart monterade, risken borde väl vara stor att såpass släpphänt kvalitetskontroll även kan finnas i föregående momteringsprocesser.

Jag har fullt förtroende för dina erfarenheter och jag kan måhända haft ren tur med mina rör.

Sedan är det väl risk att det idag, med den lukrativa rörmarknad vi har, förekommer en hel del bluffmakare som säljer ommärkta/förfalskade rör precis som med Sanken och Toshiba transistorer.

Det vore roligt om Erik kunde berätta lite om det skräp han ibland fick från vad som uppgavs vara bra leverantörer/tillverkare.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/05/22 :  10:14:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ryska 6N23P är ju en direkt ekvivalent till ECC88. Varianten 6N23P-EV är "milspeciat" vilket innebär mekaniskt tåligare.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2009/05/22 :  13:50:00  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

magnus 1967:
ECC88 är en knepig familj pga lågt inre motstånd och hög branthet.
Jag har samma erfarenheter kring ryska rör.
Om man köper ett stort parti så får man räkna med att kassera en stor del
Man måste en bra rörprovare för att mäta, alternativt mäta upp rörkurvorna själv (hur många gör det).

Derm:
Tyvvär så har Copland en del motkoppling så det är inte så känsligt med
vilka rör du stoppar i. Jag har experimenterat med några olika Copland steg
å det var inga jätteskillnader mellan nos Philips å Sovtek 6922.
min rekomendation är att köra vidare på 6922.
Jag skulle kunna mäta dina 6922 så får en hum om hur mycket liv det
är kvar i dom. Pm'a om du är intresserad.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000