Author |
Topic |
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/05/19 : 21:16:09
|
Har letat efter dvärg/toy-pudelvalp en tid och gått lite bet på uppgiften. Då fick tjejen den lysande iden att fråga här "-ni pratar ju om allt möjligt där ändå".
Vi söker alltså en dvärg eller toypudel. Svart samt tik och åtminstånde i närheten av 8 veckor gammal. Vi har sett nån enstaka på annons men det har då varit minst 120mil att åka och det känns lite onödigt långt bort (Bor utanför Umeå).
Så om ni har, eller känner nån som har eller känner nån som känner nån som, osv..... Så är vi intresserade |
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 01:44:18
|
quote: Har letat efter dvärg/toy-pudelvalp
Vet ni vad ni ger er in på? Jag antar att ni vill ha en hund som sällan eller aldrig är stilla?
Kolla med Svenska Pudelklubben så att ni får tag i en seriös uppfödare. Dom kan garanterat ge er tips på uppfödare.
Är uppväxt med pudlar och vill bara berätta att det är stooooor skillnad i lynne och egenskaper mellan storlekarna! Jag antar att ni tänkt igenom valet av ras ordentligt? Jag har idag 2 storpudlar och min mamma har haft storpudel (alltid minst en) sedan jag var 7 år gammal (är idag 44). Hon har haft en tik av mindre modell sedan fick det räcka....
Ska höra med henne om hon eller någon av hennes pudelvänner känner till någon uppfödare långt upp i norr.
Edit: stavfel...
|
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
Edited by - Snoddas on 2009/05/20 01:51:36 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 18:47:43
|
En Basset är roligare, sover en tredjedel av dagen, vill umgås en tredjedel, resten av tiden kan man ju titta på den och vara glad att man inte är lika skrynklig . |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 19:21:36
|
Gumman vill ha en dvärgpudel och då blir det så ( jag får också som jag vill för det mesta )
Vi är ute efter en sällskapshund och har inga som helst planer på utställningar/uppfödning mm. Så stamtavla är inte så viktigt.
Jeppson. Det där med glädjen över skrynkligheten går snart över, fyllda 48 nu |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 20:14:15
|
quote: Jeppson. Det där med glädjen över skrynkligheten går snart över, fyllda 48 nu
Är snart också där...............
En tax är inte helt fel det heller... . |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2009/05/22 : 14:16:49
|
Men om den inte har stamtavla så är det ju inte en dvärgpudel, då vet du inte vad som finns i hunden. Som många vet så föder jag ju upp Norsk Skogkatt, så jag är lite emot dom här uppfödarna som inte är registrerade. Dom förstör raserna och följer inte dom regler som SKK & Sverak har för uppfödning. Sen förstör dom även för alla seriösa uppfödare. En renrasig hund kostar 12-13000 vad jag sett, o dom andra #189; priset. Tänk på att dom som föder upp sållar o jabbar mycket för få fram en rastypisk och social hund/katt det är din garanti att hunden kommer funka i ett hem. Den oreggade hunden kan ha flera raser i sig och det är så att humöret är till stor del ärftligt. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/05/22 : 14:27:03
|
Stamtavla är bra så att man vet hur långt inaveln har gått. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2009/05/22 : 18:14:07
|
Du har nog mer inavel på dom hundar som inte har det. För många av dom här "krängarna" skiter i hur dom avlar. Kan ju tala om att på våra skogisar är inte innavlsgraden högre en 1-2% på 10 gen..vid kusinparning får du en inavelsgrad på 6.25%. Sen vet jag att det förekommer linjeavel, speciellt utomlands och då vissa raser. Så Björn-Ola det där var bara en dum o plump kommentar...men vet man inte bättre... |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2009/05/22 : 18:31:11
|
För hård linjeavel förekommer väl även i Sverige...Schäfer och perserkatt är två exempel på detta. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/05/22 : 21:21:18
|
Visst gör det det. Linjeaveln har gått för långt i vissa fall och detta bör uppmärksammas. Det är skönt att du uppenbarligen har koll på detta, Henrik. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2009/05/23 : 10:10:03
|
ohmega: Ja den har förkommit, men dom har väl i det tysta erkännt att det gått för långt. Så idag är det inte många som gör det, för dom flesta som läst på o ska köpa sin första raskatt/hund vet betydligt mer idag. Det kan vi nog tacka internet för, lättare att sätta sig in och snabbare information. SKK har även gått ut med en lista med hundraser vilka man ska se upp med, den är ju både för uppfödare, köpare och domare. En så länge finns det inte för katter, o där är det en så länge bara Persen som blivit alldeles för hårt avlad. SEn finns det vissa sjukdomar som vi bland skogisar testar för, och sånt gör man i hundvärden också. Tex Boxer testar man höfter och mot PKD (njursjukdom). Dom här sjukdomarna finns också bland blandraser men tyvärr vet man inte vilken omfattning...för vem testar en bonkatt eller blandras...där upptäcks sjukdomen när djuret dör om det upptäcks. Så det går inte entydigt säga att blandraser är friskare, eftersom det inte finns nån bra statistik. |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2009/05/23 : 13:54:22
|
Ja....mina fosterföräldrar födde upp Welsh springer spaniel. De saker jag kom ihåg som gjordes med dessa hundar var att de höftröntgas och granskas via ögonlysning.
edit: stavar ju som en kratta.. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2009/05/23 14:55:25 |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/05/24 : 00:02:06
|
Kan ni ta diskussionen om avel på annan plats, tack |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/05/24 : 00:15:20
|
Har du kollat rasklubbens hemsida om det finns några valphänvisningar?
quote: Ja....mina fosterföräldrar födde upp Welsh springer spaniel.
Eftersom du håller hus i rätt del av landet så måste jag ju fråga: Everhed? Vet inte om de hade några fosterbarn, men väl att de födde upp Welshar eftersom vi hade en dylik därifrån. Länge sedan dock. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2009/05/24 : 11:56:33
|
quote: ztenlund: Everhed?
Näpp ....men pelydryn
http://www.pelydryn.com/ |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/06/12 : 22:13:11
|
Nu har vi haft vår nya familjemedlem här i en vecka Nu är hon nio veckor gammal och helt fantastisk , stark i psyket, äter bra, sover hela natten, lagom busig och lämnar ytterst få "olyckor" på golvet . Lite av en filosof tror jag
Under bilresan hem ( 17mil ) så sov hon mest , jag fick ju för mig att jag skulle köra extra försiktigt (70 på 90-väg osv) men det var då helt obefogat. Espressobryggarens brummande struntar hon helt i och dammsugaren nosar hon på när den går även om slangen var lite skrämmande en stund Jodå hon har utmärkt hörsel Idag tog hon sina första steg i sjön nedanför oss och det gick också bra. Pappan är nått slags champion men mamman har ingen stamtavla och så vitt vi(och mammas matte)vet är hon dvärgpudel rätt igenom.
Jag har inte skrattat så här mycket på väldigt länge
Edit: Hon är väldigt söt också |
Edited by - DahlbergAudio on 2009/06/12 22:45:35 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2009/06/13 : 02:11:48
|
Grattis till vovven
Säker på att det är en Pudel
Grattis hur som helst.... |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
Posted - 2009/06/13 : 19:32:28
|
En hund skänker mycket glädje, vår Jack Russel-blandning Rufus fyllde två år den 25 maj och jag har inte ångrat mig en minut efter inköpet! |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
|
|
ztenlund
8776 Posts |
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2009/06/14 : 15:47:01
|
DahlbergAudio: Kul å höra. Jag önskade att jag själv kunde ha hund. Men det är väl iofs också en fråga om prioriteringar. Men en hund är så upplivande att ha i ett hem, tycker jag. Jag blir helt enkelt på bättre humör.
quote: och dammsugaren nosar hon på när den går även om slangen var lite skrämmande en stund
Det var som attan..stabil verkar det som. |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/06/14 : 20:39:35
|
Idag är hon lite sur på Marina, blev utlyft två gånger i nackskinnet efter olyckor på golvet Så nu kommer hon till mig och skall ställa in sig i stället
Edit: och nu har vi lärt oss att så skall man inte göra Hädanefter så berömmer vi när hon gör ute och säger "otur" när det blir nått inne.
Jodå hon är väldigt lugn och stabil |
Edited by - DahlbergAudio on 2009/06/14 22:29:04 |
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2009/06/14 : 23:45:53
|
Fast det betyder ju inte att ni inte kan avbryta verksamheten (om ni ser det i tid förstås) och bära ut hunden så att den får färdigställa utomhus. Det finns liksom ett mellanläge mellan att rycka i nackskinnet och titta på medan hunden glatt lägger en kabel på den persiska mattan... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/06/15 : 08:45:27
|
Nu har hon ju iofs blivit utburen i nackskinnet, rycka skulle aldrig falla oss in och några kablar har hon inte lagt inne , inte än i alla fall Hon ligger i korgen med mig här vid datorn nu Skall se om jag inte skall kunna ta nån bra bild under dagen och lägga upp. Hon är inte lätt att fota, blir som ett yrväder så fort kameran börjar låta så jag har mest en massa suddiga bilder så här långt |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
Posted - 2009/06/15 : 12:24:08
|
Vi brukade ge Rufus beröm och en godisbit när han gjorde ifrån sig utomhus, det var ju ingen idé att bli arg när vi inte hann ut med honom. |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2009/06/15 : 12:25:55
|
quote: rycka skulle aldrig falla oss in
Jag förstår det, jag spetsade bara till det lite. |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/06/15 : 15:03:23
|
Bearwik: Vi har precis börjat vi också, fick tips om torkad blodpudding och torkad kokt lever. Det luktade lite kul i köket igår under torkningsproccesen. Hon tar då "godiset" i alla fall så det verkar funka
Hur mycket skall en så här liten valp äta igentligen Hon är inte särskilt förtjust i "kulorna". |
|
|
Topic |
|