Author |
Topic |
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2009/06/14 : 18:25:00
|
Hej Skulle behöva få lite input kring hur man går till väga för att öppna en JPEG-bild som vägrar att öppna sig i de vanliga bildvisningsprogrammen. Klickar man på egenskaperna för bilden så verkar det finnas nån sorts data sparad - c:a 3Mb per bild. Klickar man däremot på bilden för att öppna den så står det (exempelvis) att "förhandsgranskning ej är tillgängligt" eller nåt liknande.
Till saken hör att bilderna skulle tillhöra ett resereportage. Bilderna är tagna av en bekant i Australien och är överförda till en dvd-skiva i en fotobutik i samma land.
Hur skulle ni gå tillväga för att försöka rädda bilderna på dvd-skivan?
Och en till fråga. Vad är det som definerar att en JPEG-bild känns igen just som en bild i ett bildläsningsprogram? (Jag menar hur ser mallen för en bildfil ut?) Har googlat men hittar inget svar.
Tacksam för hjälp.
(P.S. Om någon skulle vilja titta på nån exempelbild skickar jag gärna bilden till Ert email adress.) |
Edited by - ludo on 2009/06/14 18:26:14 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/06/14 : 18:35:39
|
Släng gärna över en bild så kan jag se om jag kan lyckas öppna den... PM:ar en adress. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/06/14 : 18:36:10
|
Skicka!
Jag jobbar mycket med packade filer och använder 2-3 program vilka alla klarar att packa upp rara, zip, cbr, osv utan större problem. Jag har inte fudnerat över om det går ... måste kolla .... namnade om en jpgfil till gif och ACDSee betraktar den som en jpg. Kan det vara ett udda format som j2k, alltså 2000-talets nya jpg. Blev visst ingen hit. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/06/14 : 19:03:52
|
Du har ett klart problem här. Som sagt så går filen inte att öppna i normala program, men det har nog sin förklaring. Blev lite lätt misstänksam när "bilden" blev 1,6 2,9 kb i zippat tillstånd då den inte alls borde ha blivit mindre eftersom jpeg redan är komprimerat i sig. Körde därför in den i en hex-editor och den består bara av nollor.
Frågan är ju då om det är avläsningen från skivan som på något sätt gått fel eller om det helt enkelt är så att den inte innehåller någon data av värde? |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2009/06/14 : 19:06:17
|
Exempelbilden skickad till ztenlund och soundbrigade. Hoppas Ni lyckas se vad det kan vara för fel. |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2009/06/14 : 19:08:53
|
Innehåller den nollor så betyder det väl att filen är tom/oanvändbar. Jaha tackar så mycket för att Ni tog er tid! |
Edited by - ludo on 2009/06/16 08:43:43 |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2009/06/14 : 19:17:04
|
En till fråga. Ang inläsningen från dvd-skivan till datorn. Nu har jag bara fått filen skickad på mailen. Äger bara PC / Windows. Kan det vara så att skivan är bränd på mac och / -eller utanför windows- miljö och läses därför inte korrekt på just PC? Skulle nåt sånt kunna vara boven i dramat? |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2009/06/15 : 15:32:26
|
Lägg upp filen på en ftp så ska vi nog lösa det. |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2009/06/16 : 08:43:11
|
Jag har försökt att ladda upp filen på nån server men när man länkar till filen så syns det bara ett rött kryss. http://www.triode.se/JPEG_BILD.JPG Tack för att ni angagerar er.
|
|
|
|
Topic |
|