HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Senaste versionen av DA9..?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2009/05/18 :  23:51:35  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Är det någon som har lyssnat på senaste versionen av Harmony Designs DA9?

Mvh Greensleeves

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/05/19 :  08:48:12  Show Profile Send Vox a Private Message
Hur vet jag om jag har den senaste versionen eller inte?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/19 :  09:12:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Trodde det var en recension...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2009/05/19 :  10:18:39  Show Profile Send ahultin a Private Message
Tja - jag har en som är tillverkad i maj 2008 (såvitt jag vet är det den senaste varianten - men min har inte USB-ingång).

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/05/19 :  11:07:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Recensionsforumet är till för de som vill skriva recensioner. Jag flyttar frågan till rätt forum.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/05/19 :  14:53:47  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Jodå jag har lyssnat på den, dock inte USB-varainten.
Den har inget att sätta emot mot min Bechmark DAC1, tyckte inte heller den gjorde ngn större förbättring gentemot min CDfix.

Det enda sättet att se om du gillar den o den passar till din CD-transport, jag vet dem som föredrar DA9 framför DAC1, så det är mycket en smaksak.
Helt klart en bra prisvärd DAC.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2009/05/19 :  23:53:34  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Tack för alla svar!

När det gäller vad som är den senaste versionen av Harmony Design DA9, antog jag att köpare av denna produkt höll reda på vilken version de ägde, och om de ägde just den senaste versionen.

På firmans hemsida - http://www.harmonydesign.se/da9.htm - nedtecknas följande historik:

DA9 historik

DA9 har funnits ganska länge och har under sin levnad genomgått ett flertal olika uppgraderingar. Alla DA9 är uppgraderingsbara till dagens modell. Att uppgradera DA9 från 2002-08 kostar 1900 kr, äldre DA9 kostar 3600 kr.

1998-06: DA9 börjar tillverkas. Front med graverad text och chassie i rostfritt.

1998-08: Fifo finns som option.

1999: Nytt dac chip.

2000: Front med eloxalinfärgad text och chassie i galvad stålplåt.

2001-03: Ny ingångsreciver.

2002-08: Kortet genomgår en kraftig revision med förbättrade nätdelar och komponentval.

2004-05: Nytt klocksystem.

2004-12: Revision av kort och dacchipets digitala matning.

2005: Front med utanpåliggnade, ?vanligt?, screentryck. Chassie i lackerat stål.

2006: DA9 blir blyfri enligt RoHS och löds med silverhaltigt lod.

2007: DA9 får ett nytt dacsystem med möjlighet till volymkontroll. Ljudförbättringen, jämfört med den tidigare fifoversionen, blir större än förväntat: Bättre transientåtergivning, renare och mer utsträckt diskant, bättre detaljering och tyngd i basen, helt annan närvarokänsla och en mer naturlig ljudbild.

Mvh Greensleeves

Edited by - Greensleeves on 2009/05/19 23:56:35
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000