HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgradering i 3 steg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2009/05/18 :  20:05:30  Show Profile Send linkan a Private Message
Steg 1

För två år sen så flyttade vi och lyssningsrummet minskade något i yta, från cirka 55 kvm till 20 kvm. Den utrustning jag hade då bestod av en Simaudio Moon I-5, Sony XA30ES cd-spelare samt Totem Hawk. Precis före midsommar samma år så köpte jag en riktigt bra cd-spelare, också från Simaudio, nämligen en Moon SuperNova vilken jag skrev en kort recension av då.

Mina Totem Hawk passade klart bättre i det gamla huset då de fick stå drygt en meter från bakväggen men i det nya huset så var detta kanske inte den mest optimala placeringen enligt min fru. Hon tyckte väl att det var jobbigt att man inte kunna sätta sig vid pianot utan att flytta på en högtalare, vad vet jag? Under förtäckta hot förstod jag att det var dags för en förändring som var anpassad för det nya huset.

Jag började så smått lyssna runt och hittade en del kandidater som var intressanta men inget alternativ kändes 100%-igt. De gånger som jag hittat nåt som kändes prisvärt, även fast det inte var den optimala lösningen, så var jag alltid någon dag för sent med att slå till för köp av dessa.
Exempel på högtalare som avlyssnades är bl.a. Audio Physics, PMC, Audiovector Avantgarde, Neat, MBL stativare och lite andra modeller.

Så fortsatte det under några månader innan jag besökte Audio Concept och efter en kort diskussion med Robert så provlyssnades Oscar Heils Kithara. Kithara har en unik mellanregister/diskant lösning, "Air Motion Transformer" som täcker området 700-23000 Hz, basen är riktad uppåt och består av ett 10"-element med port riktad nedåt. Detta medför att dessa kan placeras cirka 25 cm från vägg vilket var en av de avgörande parametrarna vid köp p.g.a. rummets storlek. Elementet för diskant/mellanregister väger mycket och är monterat "ovanpå" baselementet i en separat modul som skruvas fast i baslådan.
Kithara har en verkningsgrad på 94dB/W/m och en impedans på 4 Ohm, specade till 28-23000 Hz.


http://www.precide.ch/eng/eheil/eheil.htm

Hade som vanligt med mig min testskiva som består av låtar av bl.a. följande artister: Kurt Elling, David McAlmont, Diana Krall, Madonna, Metallica, Eva Cassidy, Robbie Robertson, Massive Attack, Depeche Mode etc. och började spela denna.
Magin runt röster är en av de mest kritiska parametrar jag fokuserar på då jag lyssnar på musik och jag blev inte besviken när första låten började spela. Kanske inte den extremaste känslan man får av vissa högtalare men ändå riktigt, riktigt bra. Alla låtar jag lyssnar på ger en mersmak och när Metallica's "Nothing else matters" klingar ut så har jag bestämt mig. Återgivningen av basen i denna Metallica-låt var det som fastslog köpsuget till 100%. Återstod bara att övertyga min fru att dessa högtalare passar i vårt lyssningsrum även fast de är väldigt mycket större än Hawk'arna. Vi gjorde ett gemensamt besök och efter lite funderande så tyckte hon att det var OK att dessa klossar skulle ersätta de snygga och nätta Hawk'arna. Hade lite flyt eftersom priset höjdes avsevärt någon vecka senare så det känns som att jag köpte dessa på rea.

Det gick någon månad och i oktober så hämtade jag hem nya högtalarna och upptäckte en liten skada på upphängningen av diskant/mellanregister-elementet. Detta löstes snabbt genom ett byte av elementet hos Audio Concept.

Så började inspelningen under några veckor innan första riktiga lyssningen genomfördes.
En av de första sakerna som är uppenbara är att det går att spela riktigt starkt/högt med Kithara utan minsta tendens till hårt eller vasst ljud. Basen går djupt och har bra snärt, röster är återgivna riktigt bra och rumsåtergivningen är stor och 3-dimensionell. En annan väsentlig fördel är att Kithara låter väldigt bra även på låga volymer, vilket är en enorm fördel.
Högtalarna är stora men eftersom mina är i ljus lönn så känns de mindre samt att de står nära bakväggen. Många som sett högtalarna tycker att de är riktigt snygga, kanske för att de inte ser ut som ett par traditionella högtalare?
Lyckan är stor och varar i flera månader!
Känns som ett riktigt bra köp och att Kithara verkligen levererar fullt ut vad jag hoppats på.

Steg 2
En av de parametrar som var styrande vid köp av nya högtalare var deras möjlighet till placering nära vägg då rummet är ganska litet, ca 20 kvm. För att förbättra akustiken i rummet så ville jag hänga upp tunga gardiner på väggen bakom högtalarna. Vi hittar två olika sidentyger som vi köpte och hängde upp omlott efter hela väggen. Resultatet blev riktigt snyggt och akustiken blev klart bättre. Ljudet blir lite "varmare" i sin karaktär och känns naturligare. Klar fyndvarning på denna uppgradering prismässigt även fast sidentyg är dyrt.

Steg 3
Med nya högtalare och förbättrad akustik i rummet så var jag nöjd i flera veckor innan jag började fundera på vad en kraftigare förstärkare kunde åstadkomma, Moon I-5 är endast specad till 70 W/8 Ohm. Som jag sagt tidigare så nästan uppmuntrar Kithara till att spela på HÖG ljudnivå och runt jul så såg jag att en beggad Moon I-7 fanns till salu hos Hifi Art. Moon I-7 är specad till ca 150W/8 Ohm och 250W/4 Ohm så jag lånade hem I-7:an dagen innan julafton. Hade hoppats på bättre pondus i basen men inte så mycket mer. När jag väl kopplat in denna kloss till integrerad förstärkare så var jag svettig. Det var inte helt enkelt att få spikes-skydden på rätt plats och samtidigt balansera denna 26 kgs förstärkare med den andra handen.



http://simaudio.com/mooni7_specs.htm

I-7:an kan konfigureras på en mängd sätt, bl.a. så kan man styra den balanserade ingången så att förstärkaren by-passar försteget och endast agerar som slutsteg, vilket naturligtvis var fallet då jag skulle spela första skivan. By-pass ställs default till volymsteg 60 av 80 men detta är väldigt högt och jag blev rädd att förstärkare eller högtalarna skadats av detta men så var som tur inte fallet. Läsa manual, hur kul och manligt är det på en skala? I vilket fall som helst så tvingades jag läsa HELA manualen för att förstå alla möjligheter som finns.
Efter att ha gjort en total system-återställning så tordes jag provspela första skivan och nu gick det bättre.

Jag hade en förväntan att basen skulle stramas upp lite grann men jag hade inte förväntat mig en sådan skillnad i ljudbild. I5 är en riktigt bra förstärkare emedan I7 är en otroligt bra förstärkare. Den transparens, storlek på ljudbild och totala överlägsenhet på alla parametrar var skrämmande. Kan villigt erkänna att det tog flera minuter innan jag hämtat mig och funderade på vad jag lyssnat på för något innan I7:an. Hade samtidigt bytt till balanserade signalkablar vilket gav en mer nyanserad, men mindre framträdande bas än med obalanserade dito.

Fjärrkontrollen är riktigt cool i massiv aluminium och väger ca ½ kg. Tappa inte denna på glasbord eller stengolv då de kan gå sönder!


Om jag sagt att Kithara uppmuntrar till att spela högt så hade jag nu ett ypperligt verktyg att göra detta med och på vilket sätt denna enorma musikförmedlare gör detta på. Man kan spela sjukt högt utan att det låter vasst, hört eller dåligt. Fördel eller nackdel är väl att inget läggs till eller dras ifrån, så låter skivan skit så gör det även via denna kombo. Metallica's senaste alster är faktiskt inte helt fel att kräma på då det låter helt OK och inte bara en massa distorsion.

Julhelgen går snabbt och varje dag avsätts flera timmar till att hitta brister som gör att jag har motiv till att inte köpa I7:an men till slut så bestämmer jag mig för att köpa den.
Jag kommer nog aldrig att ångra detta köp.

Jag känner mig väldigt nöjd med dessa 3 steg, tror dock inte att det blir lika stora uppgraderingar den närmaste tiden


Linkan


Edited by - linkan on 2009/05/19 08:15:09

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/05/18 :  20:46:33  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Kul att du fastnade för Kitharan, jag hade såna innan jag köpte IS-högtalare.
Jag kommer ihåg dom som "musikaliska".
Jag fick 15000:- för mitt par.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/05/18 :  22:31:18  Show Profile Send B-200 a Private Message
Har OH aulos och håller fullt med dig om ljudet. Underbara.
Så sugen att lyssna på Kitharan, men tyvärr finns det inte plats i lyssningsrummet för dessa.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/05/19 :  10:40:39  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Sorry för lite kapning av tråden men jag vet var man kan få tag på en (1) Aulos i lönn att använda till center i en multikanalsanläggning.
Sorry igen för OT.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/05/19 :  12:48:33  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Grattis till fina högtalare.
Jag har fortfarande kvar mina original Heil AMT diskanter, första versionen, från ett par ESS AMT-1 (12"+AMT). Samma som i dina men annan plast i membranet.

Jag tycker inte att det finns något bättre mellan/diskantelement fortfarande.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2009/05/19 :  17:22:16  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej Ingvar

Diskant/mellanregister är som du säger väldigt bra. Kan inte säga att jag hört bättre, däremot så har jag hört mer "känsla" för röster på andra element.

Linkan

Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/05/19 :  17:32:07  Show Profile Send shifts a Private Message
Kanontrevligt litet reportage, mer sånt vill jag se! Hängde upp mig på
en sak jag vill kommentera:

linkan skrev:
quote:
Man kan spela sjukt högt utan att det låter vasst, hört eller dåligt. Fördel eller nackdel är väl att inget läggs till eller dras ifrån, så låter skivan skit så gör det även via denna kombo. Metallica's senaste alster är faktiskt inte helt fel att kräma på då det låter helt OK och inte bara en massa distorsion.


Det jag hört från den skivan låter obeskrivligt dåligt och det verkar
som om de flesta håller med mig. Den skivan låter helt enkelt
förjäkligt. Du skriver precis innan att låter skivan skit så låter
det skit ut, för din kombination är, som jag förstår, brutalärlig.
Men om senaste Metallica låter ok tror jag din kombo är rätt snäll i
toppen. Eller så missförstod jag.

Edited by - shifts on 2009/05/19 17:32:38
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2009/05/19 :  19:13:29  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
shifts,

en sak att tänka på här är att AMT elementet är en dipol som fördelar energin lika mycket bakåt som framåt, till skillnad från en "typisk" diskant som "skjuter" energin framåt mot lyssningspostionen. Som lyssnare får du därför en större del reflekterad ljud tillsammans med direktljudet, vilket ger en annan (mjukare - mera rum-lig) upplevelse.

AMT elementet i sig är kanske ett av de mest "korrekta" element som gjorts, och mäter(för de som tycker det är intressant) extremt bra.


Mvh, Audio Concept

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2009/05/19 :  19:57:48  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej shifts

Jag tror att många system pressade till höga volymer låter hårt/vasst i diskanten då en svagare förstärkare inte riktigt orkar driva basen utan tappar lite kontroll i de övre registren och låter då mer distat. Kithara i sig kanske har ett mjukare ljud, men försök driva dessa med en vek förstärkare så kommer nog det att låta lite annorlunda i toppen än med I-7:an som inte har några som helst problem att driva på med effekt. Min egen erfarenhet säger att Metallica ofta avlyssnas på hög volym, dvs systemet kanske pressas lite mer än vad mitt system behöver göra, vad vet jag. Skivan i sig låter inte bra, men det är inte så att den är olyssningsbar utan jag kan lyssna på den utan att använda hörselskydd

Linkan

Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/05/19 :  21:05:11  Show Profile Send shifts a Private Message
Ah bra svar, gjorde ju bara tråden bättre! Kanoners!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000