Author |
Topic |
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2009/05/16 : 17:59:15
|
Motorcykelträff. http://www.youtube.com/watch?v=fJ9hKpsulmY |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2009/05/16 : 18:14:58
|
En idiot rensad från genpoolen, hoppas den andra oskyldiga klarade sig!
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2009/05/16 : 18:17:52
|
Det gick nog åt h-e för båda. |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2009/05/17 : 12:24:17
|
300 m fri sikt för en motorcyklist kan innebära "fri fart", kan var svårt för någon som står på en utfart att se om det kommer ett fordon i 50 eller 250 km/h, det är en säkert en risk som många motorcykelåkare tar med i beräkningen, med tanke på hur många kör. Finns inget som helst samband mellan intelligens och ha råd att köpa sig ett fartmonter. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/05/17 : 14:14:04
|
Gaffa: Det är ju tur att alla motorcyklister alltid håller hastighetsgränserna och ser till att klä sig på sådant sätt att de syns tydligt. Även motorcyklarna är alltid målade i synliga färger. Ehh... Nej, så var det nog inte!
Jag är innerligt trött att se motorcyklister som inte ser sin egen del i problemet. Visst finns det bilister som också är en del av problemet, men att konsekvent skjuta över ansvaret på andra och inte se sin egen del är svagt. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2009/05/17 : 14:16:43
|
Här är den långa versionen. http://www.youtube.com/watch?v=wwx0Id4lF8I&feature=related |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2009/05/17 : 15:17:41
|
quote: Finns inget som helst samband mellan intelligens och ha råd att köpa sig ett fartmonter.
Det är tyvärr riktigt, oavsett om det gäller ett köp av bil eller motorcyklar. Kryllar av bilister som kör bilar som dom inte kan hantera. Dock inte så vanligt som motorcyklister....
quote: Gaffa: Det är ju tur att alla motorcyklister alltid håller hastighetsgränserna och ser till att klä sig på sådant sätt att de syns tydligt. Även motorcyklarna är alltid målade i synliga färger. Ehh... Nej, så var det nog inte!
Den dagen som bilisterna börjar använda sina blinkers vid alla filbyten, använder backspeglarna till det dom skall, slutar skriva sms i farter runt 100km/h (har sett flera bilister göra det) så skall jag börja klä mig så att jag syns.
quote: Jag är innerligt trött att se motorcyklister som inte ser sin egen del i problemet. Visst finns det bilister som också är en del av problemet, men att konsekvent skjuta över ansvaret på andra och inte se sin egen del är svagt.
Vi ser vår egen del i problemet! Vi har dock alltid hävdat att det är bilisterna som orsakar större delen av olyckorna, vilket bilister alltid förnekar. Nu är det klarlagt i statistiken att det är bilisterna som är dom stora bovarna:
http://www.newsdesk.se/pressroom/trygg-hansa/pressrelease/view/sex-av-tio-mc-olyckor-vaallas-av-bilister-285328
Det finns alltid folk som vill köra fort, om dom sedan kör mc eller bil är ointressant! Riskerna är dock alltid större på 2 hjul än 4 hjul. |
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
Edited by - Snoddas on 2009/05/17 15:18:22 |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2009/05/17 : 15:32:52
|
Ztenlund: Kör du hoj själv?
Började själv att köra lite "senare" i livet, men det är samma visa var vår - man måste tänka att man är helt osynlig på cykeln för att inte bli prejad, ha bilar som kör ut framför en o.s.v. o.s.v.
Visst finns det många personer med horn i pannan och lite för många hästar mellan benen mot vad pannbenet kan hantera - det är tråkigt.
Men efter att själv nästan ha blivit påkörd tre ggr av bilister som kör rakt ut framför mig (50-väg, huvudled, utfart) så får man automatiskt lite agg mot personer som inte ser sig för!
Färgen på kläder/hjälm/hoj är bra, men tydligen har statistik visat att det tyvärr inte gör så stor skillnad som man tror!
Hoppas själv kunna sätta mig på två hjul under nästa vecka igen!
/R
|
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2009/05/17 : 15:43:18
|
Snoddas skrev:
quote: Den dagen som bilisterna börjar använda sina blinkers vid alla filbyten
Jag kan inte påverka andras beteende i trafiken,men jag kan ändra på mitt egna. Tidigare slarvade jag med blinkersen,men jag bestämde mig för att använda den som det är tänkt.
|
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
Posted - 2009/05/17 : 16:43:40
|
Som mc-förare måste man tänka åt sig själv och alla andra, man måste utgå ifrån att alla andra är idioter! Har kört hoj till och från under 30 års tid och har klarat mig bra med det tänket. |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2009/05/17 : 19:00:01
|
Det stämmer nog att bilister är ansvariga för de flesta bil-MC olyckor. Fast å andra sidan så kan man ju undra om det helt enkelt inte beror på att det finns så många bilar i trafiken + att en MC är "mindre" än en bil? Näst i "hackordingen" i trafiken kommer ju vi cyklister, jag har haft ett antal "nära ögat" situationer då en MC ex. nästan prejat in mig i trottoaren eller kört om VÄLDIGT nära. Förhållandet MC->cykel verkar vara ungefär detsamma som bilist->MC (även om det är betydligt färre MC än bilar i trafiken), många motorcyklister är så vana att vara den "mindre" parten att de glömmer bort att de i sin tur kan utgöra en fara för andra.
Jag tror att det ovsett fordon till stor det helt enkelt beror på att folk inte märker/tar hänsyn till medtrafikanter som är "mindre" än dem själva (förhållandet cyklister->fotgängara är ju inte heller alltid så bra).
|
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
Posted - 2009/05/17 : 21:19:09
|
quote: ztenlund:
Det är ju tur att alla motorcyklister alltid håller hastighetsgränserna och ser till att klä sig på sådant sätt att de syns tydligt. Även motorcyklarna är alltid målade i synliga färger. Ehh... Nej, så var det nog inte!
Det påstod jag inte heller.
quote: Jag är innerligt trött att se motorcyklister som inte ser sin egen del i problemet.
Och jag är innerligt trött på att höra bilister skylla ifrån sig på motorcyklister, och ursäkta andra bilisters oförmåga.
quote: Visst finns det bilister som också är en del av problemet, men att konsekvent skjuta över ansvaret på andra och inte se sin egen del är svagt.
...Du menar som bilister brukar göra?
Du som inte är motorcyklist, men ändå har ett mått av självinsikt, kan du svara på varför bilister så konsekvent försöker skjuta över skulden på motorcyklisterna? Är attacken en reaktion på den omedvetna insikten att det faktiskt lika gärna kunnat vara de som var så ouppmärksam att de körde ihjäl motorcyklisten?
Sopwith, avfarten som MCn kom från är ojämn och temperaturen var strax över nollan. Han kunde accelerera efter krönet, men genom kurvan måste det ha gått lungt. Det fanns inte fäste i asfalten för knäskrap...
Jag tror det var en ordförande för SMC som utryckte sig ungefär så här: Man måste alltid köra MC som om ingen såg dig, och som om alla ville köra ihjäl dig.
Jag hoppas att bilister drar lärdom av den här olyckan: Det är uppenbart förenat med livsfara att ignorera motorcyklar, man är inte säker bara för att man sitter i en stålbur. Var mer observant på omgivningen. |
Skeptic Friends Network"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." "När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/05/17 : 22:55:15
|
Hur som helst så tittar dom flesta innan dom ska ut till vänster på en huvudled. Om han inte tittade så kunde det lika gärna ha varit en lastbil som kom körande eller hur ? Och dessa olyckor är ganska vanliga även med 2 bilar inblandade. Tragisk att båda miste livet !!
Inget om skuld eller hur snabbt hojen körde, men han har ju nästan klyvt bilen ?! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2009/05/18 : 07:12:42
|
quote: Som mc-förare måste man tänka åt sig själv och alla andra, man måste utgå ifrån att alla andra är idioter!
Ett absolut måste! Utgå ifrån att bilisten inte ser eller har sett dig!quote: kan var svårt för någon som står på en utfart att se om det kommer ett fordon i 50 eller 250 km/h, det är en säkert en risk som många motorcykelåkare tar med i beräkningen
Samma som ovan! De flesta bilister är inte vana att se motorcyklar (rent trafikmässigt) och har därför jättesvårt att bedöma både avstånd och hastighet.
Se den potentiella olyckan innan den händer och lätta på gasen. |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2009/05/18 : 07:47:06
|
Är ute och kör bil dagligen som servicetekniker. Räknar med att ca 1/3 av motorcyklisterna kör som idioter, det hör väl till en del av den målgruppen som köper motorcyklar.
Som bilist litar jag aldrig till 100 % på en annan bilist. Blinkar en bil höger, avvaktar jag ändå tills jag ser att den saktar ner innan jag kör ut. Som motorcykelförare förstår jag inte hur man kan lita på bilister, så utsatt som man är.
Få som kör motorcyklar inser att man varje säsong är ett helt nytt inslag i trafikbilden och kör därefter. Få som kör motorcyklar inser att man syns sämre i trafikmiljön. Få som kör motorcyklar inser att man snarare borde köra "långsammare" än "fortare". Få som kör motorcyklar inser hur utsatta dom är och att dom behöver tänka för vissa bilister också. Jag är alltså tyvärr inte förvånad över antalet omkomna motorcyklister varje säsong med tanke på vad jag ser varje dag. Har själv kört på en motorcyklist som drog järnet innan bommarna på en järnvägsövergång var helt uppe. Som tur för honom och mig klarade han sig helskinnad även om motorcykeln blev mos. |
Veckans skiva, här ! |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2009/05/18 : 08:23:36
|
quote: Som motorcykelförare förstår jag inte hur man kan lita på bilister, så utsatt som man är.
Tror att de motorcykelförare som litar på bilister kan räknas med vänster tumme!
Visst är vi MC-förare ett nytt inslag i trafiken på våren, vi har funnits i ganska många år så det är inget nytt! Det är heller ingen ursäkt för alla som glatt bara tittar åt vänster när de skall svänga vänster, inte använder sina backspeglar eller tittar i "döda vinkeln"!
Hur kan du se om en bilist även kör MC?
-Han tittar över axeln innan han svänger!
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2009/05/18 : 08:37:45
|
Är själv motorcyklist även om jag för första gången sedan tonåren inte har motorcykel. Jag har lärt mig köra motorcykel i Spanien och trafiken är generellt tyngre, snabbare och mindre organiserad, helt oförutsägbar. Jag fick alltså lära mig att ha koll på ALLT både framåt, bakåt och på sidorna. En helhetsuppfattning och konstant vara beredd på kraftig inbromsning och undanmanöver. Låter det jobbigt? Absolut, men med denna inställning är jag övertygad att det räddat livet på mig ett flertal gånger.
Jag kör "snyggt och städat" i trafik, och vid de tillfällen jag drar på lite extra så är det undantagslöst när det inte finns trafik ute på någon landsväg och med god sikt. Risken som finns då är att en hare eller fasan springer ut, alternativt en oljefläck eller rullgrus på vägen, men just då med horn i pannan så kan jag ta denna kalkulerade risk.
Det kanske låter lite tråkigt motorcyklister emmellan, men "aktiv" körning med normal trafik runtom en är en total no-no för mig. I trafik kör jag med inställningen att alla är idioter och jag är konstant beredd på konstigheter.
Tyvärr tror jag att de flesta olyckorna är den enkla kombinationen att "motorcyklisten kom alldeles för fort och bilisten uppfattade den inte" - pang!
|
Artphotography |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2009/05/18 : 09:08:56
|
"Jag hoppas att bilister drar lärdom av den här olyckan: Det är uppenbart förenat med livsfara att ignorera motorcyklar"
Hoppas att även motorcyklister drar lärdom av denna olyckan!!, bilar är hårda om man använder sin egen kropp som träffyta, jag hade en kompis som var känd för att köra fortare än alla andra, det var liksom hans signum, han gjorde precis samma sak, kurva/utfart, pang rakt in i en bil som körde ut, han höll inte den hastighet som stod på skyltarna och är inte hellre längre med oss, av döma av bilden på bilen och att den nästan är av på mitten (en suv?) så är det ingen söndagsåkning det har handlat om. |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2009/05/18 : 13:44:29
|
Visst kör hojjar för fort och så vidare. Men även när jag kör lagligt så får jag tokpassa mig. Det är till och med så ILLA att på ett mcforum jag hänger på så har 5 personer provat att köra med reflexväst, alla i olika delar i Sverige, alla har fått sluta bära dem. Varför? Bilisterna kör ännu mer aggresivt mot dem. WTF? De har till och med blivit prejad av bilister. Tror de att de leker polis eller?
Så bilister, ta ert gnäll och svälj det. På en hoj är du oskyddad, du är medveten om det. Jag har inga problem med att acca tokkhårt från ett rödljus, så jag ligger i en egen lucka, bilar långt framför, bilar långt bakom, inga dårar runt mig som riskerar mitt liv.
Trasslet är att en mc är liten, uppfattas inte som ett hot av bilar, ergo, de kör ut rakt framför dig.
Bilister, ta ert ansvar, titta er omkring, använd blinkers. Motocyklister, ta ert ansvar, kör inte tokfort hela tiden, ge bilisterna en chans att se er och skräm dem inte. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/05/18 : 14:38:24
|
quote: Trasslet är att en mc är liten, uppfattas inte som ett hot av bilar, ergo, de kör ut rakt framför dig.
Vilken bilist vill bli påkörd av en MC? Anledningen till att bilister kör ut framför motorcyklar lär garanterat vara att de inte ser dem. Tänk också på att den som kör på någon i regel är vållande till olyckan, man skall faktiskt kunna stanna för hastigt uppdykande hinder. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2009/05/18 : 14:48:15
|
Ett stort problem är att många så ger sig ut i trafiken var dag inte är ett dugg intresserade av varken bilkörning eller vad de håller på med utan ser det mer som likställt att åka kollektivt. Man lallar med i trafiken bara utan att aktivt vara närvarande i vad man håller på med. Uppsikt? Reaktionsförmåga? Hastighetsanpassning (både uppåt och nedåt)? Hänsyn? Flyt och trafikrytm? Nej inte för dessa levande döda...
Vi kan sänka hastigheten till 30 på motorvägen och 15 i innerstaden och dessa skulle ändå inte hinna reagera om något hände framför, bakom eller runtom deras fordon. Bort med de i halvdvala sovande likgiltiga förarna som endast "åker" sitt fordon, och mer av förare som "kör" sina bilar resp motorcyklar.
Likaså finns det de så "kör som svin" - dvs alltför fort osv, men de är ändå färre än den förra kategorin... |
Min anläggningstråd |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2009/05/18 : 14:58:31
|
MatsT..Var står det att någon vill bli påkörd? Det står att mcn inte UPPFATTAS som ett hot. Det är vitt skilda saker. En sak till, du ska kunna stanna för hastigt uppdykande hinder? Så på sträckor med utan viltstängsel kör DU alltså runt 20 km/h så du hinner stanna? Trodde väl inte det, sluta prata i nattmössan. Jag sänker farten med runt 20 till 30 km/h när jag kör förbi en bil som har väjningsplikt och väntar. På en 70 väg gör jag alltså 50 säg. Det är knappt 15 m/s, hinner jag stanna om bilen verkligen kör ut precis framför mig utan att köra på mig i sidan. Nej, det gör jag inte. Då måste jag ner i 10 km/h så återigen, det du skriver är galet, så fungerar inte trafiken idag. Så det är INTE så alltid så att den som kör på någon är vållande? Var får du det ifrån? Visst är det som om du kör in i någon bakifrån. Men, om du kör in i sidan på någon för att de svägner framför dig så är du inte vållande. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/05/18 : 15:43:32
|
Se bara när jag nästan skrotade min Peugeot 206 på 50 väg, har bil 10 met framför mig som jag ser sakta ner o glider lite till höger. Jag saktar ner o avvaktar men bilen ger inga tecken o rullar nu i knappa 20 km, alright då kör jag om o då var jag fortfarande 10 met bakom. När jag är 3-4 meter bakom då girar bilen vänster o ger tecken på samma gång - PANG !
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Topic |
|