Author |
Topic |
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2009/05/19 : 22:12:31
|
Min bil nr 2 var en DS Padda, med icke återställande blinkers...något jag ännu skulle vilja ha...kan ha med det att göra att jag fått "egen kontroll" av blinkers nästintill i blodet...både på och av. Det är extremt irriterande OCH livsfarligt när folk slår på blink samtidigt som dom svänger (om dom blinkar öht)
(Men den som säger att den aldrig någonsin missat blink har jag ju lite svårt tro på...)
Som nybliven MC-förare kändes det först rätt jobbigt att så många så ofta verkade "skita i" att se mej...visst kan det vara så att en del inte ser men jag har 100% alltid belysningen tänd då SKA det inte gå att "inte se". Möjligen kan man gå för en moppe men det hjälper ju inte om det smäller vems felet är.Det är alltid den på 2 hjul som får ta värsta smällen så det är inte så stor idé att diskutera vem som är värst, slarviga bilister eller sej själva överskattande MC-förare.
I fallet nyss i Kumla kan det inte varit så att MCn kommit i ok hastighet, inte en chans så som bilen skadades.
Bor nära motorvägen genom/förbi Örebro, och kan nästan varje dag/kväll/natt under sommaren höra illvrålet av MC-snillen som drar förbi i sjukt höga farter.Visst fin väg men med många på/avfarter; jag ser ingen som helst ursäkt för det beteendet. Sånt ger enbart effekten att andra trafikanter ser *oss* som idioter allihop...
----------------------------------
"idiot rensad från genpoolen" sånt skitsnack (i mina öron iaf) behövs inte.Vi snackar inte om djur utan om människor, även idioter har männsikovärde och dödstraff ska vi (väl?) inte ha...oavsett brott
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2009/05/19 22:25:42 |
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 00:01:10
|
Ett sätt att bli av med fartproblemet när det gäller mc är väl att strypa alla mc till en motornivå likt en hederlig 740, Då skulle man nog hinna se alla mc´s innan det säger swiish och mc-ekipaget försvann framför en lika fort som man uppfattade att det kom, även de cooola helsvarta.
Visst finns det många duktiga mcförare som sköter sig ypperligt men det finns tyvärr alldeles för mång tvåhjuliga idioter som förstör ryktet för alla andra. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 06:48:49
|
Nu ska man ju inte bara säga att Mc förarna kör för snabbt, det finns många galningar på 4 hjul med. Och visst gasar man på själv, fast jag kommer aldrig ha råd med en bil som gör +220 km/h Just att vara oskyddad som edison skriver är ju det viktigaste. Samma med idioter som går rätt ut på övergångsställe utan att se om det kommer en bil eller inte. Bilar är hårda med det är inte människor.
Nån som har koll på hur statistiken ser ut med antal Mc olycker/antal förare ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 14:40:53
|
Mikaell, det där med stryping har provats redan. För inte alls länge sedan var det en frivillig begränsning bland de stora att hojjarna inte såldes med mer än 100 kusar. Hur mycket pulver har en 740? Över hundra i alla fall. Det ger ändå acc på under 4 sekunder för 0 till 100. Lösningen är inte effektbegränsning, snarare en åldersbegränsning, vilket redan finns men är toklam. Du måste haft kortet i 2 år, under den tiden har du en begränsning på 33 KW, sen får du köpa vad du vill. Lägg en gräns på 30 för de med galet mycket pulver.
En 600a idag, alltså en mellanklass hoj, gör 0-100 under 4 sekunder, den har en toppfart över 250 km/h, gör runt 120 på 1an. Galet snabb redan där.
Så begränsa med effekt blir bara fusk visade det sig förra gången, ålder är nog det enda som funger tror jag, eller det fungerar nog inte heller, när den stora vågen med "born again" bikers kom för 5-10 år sen så stod 45-55 åringar typ, för den en jätteökning i olyckor, då körde de glidare, inte mycket pulver alls.
Förbjuda motorcyklar helt då? Jaa, visst, vi förbjuder alla elapparater som drar mer än 100 watt i bruk också. Vi förbjuder alla bilar toppar över 130 för det behövs inte mer, det finns ju inga fartgränser som är högre. Sen går det vidare och vidare.
Se bara idag på "terrorhotet". Vem hotas av terrorhotet, medborgarna, vem övervakas på grund av hotet, medborgarna? Huh? Jag får inte ihop det där heller. :) |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 15:11:34
|
Förra sommaren blev jag inblandad i en olycka som förutom min bil involverade en MC + en annan personbil. Jag körde bil, på 3-filig bred motorväg och var tvungen att bromsa kraftigt pga. kö framför. Medan jag förberedde för att gå från ytterfil till mittenfil då det fanns mer plats där blev jag omkörd på min yttersida av MC:n som kör så nära mig att han klipper min backspegel och lyckas slå sönder den i smådelar för att nästan omedelbart damma in i framförvarande bil rakt bakifrån . Tur att jag hade ABS för att få stopp på min bil, jag hade inte mer än någon meter till godo, där han låg under sin MC. Som tur var gick det bra för honom och jag hade tur i form av att en av de bakomvarande förarna såg hela händelseförloppet och stannade och gav mig sitt visitkort ifall det behövdes vittnesuppgifter. Det är något jag uppskattar oerhört, att folk ställer upp på att vittna i dessa lägen, själv gör jag alltid det. |
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 15:58:00
|
quote: En 600a idag, alltså en mellanklass hoj, gör 0-100 under 4 sekunder, den har en toppfart över 250 km/h, gör runt 120 på 1an.
Är det inte här hela debatten borde börja? Jag håller även med om att många bilar och bilister borde involveras i denna idioti.
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 17:13:53
|
Helt allvarligt, nej, debatten borde inte börja där. Börja med Alkoholen istället. Där finns det så oändligt mycket mer att hämta. I princip är det så gott som alltid så att mcföraren tar livet av sig själv, inte andra, andra i undantagsfall. Rattfulla tar livet av andra alldeles för ofta och onödigt. Familjefyllan är så vanlig och sabbar så mycket.
Så, mcåkande är verkligen en skitsak. Så tycker jag. Finns mängder med andra saker som borde tas hårdare. Hur många bilister per år undviker att skadas eller avlida om de använt bilbälte? Då ska det vara en bil som inte går om inte bältet är på. Är du för det? |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
mrk
Member
313 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 23:10:06
|
quote: Helt allvarligt, nej, debatten borde inte börja där. Börja med Alkoholen istället. Där finns det så oändligt mycket mer att hämta. I princip är det så gott som alltid så att mcföraren tar livet av sig själv, inte andra, andra i undantagsfall. Rattfulla tar livet av andra alldeles för ofta och onödigt. Familjefyllan är så vanlig och sabbar så mycket.
Så, mcåkande är verkligen en skitsak. Så tycker jag. Finns mängder med andra saker som borde tas hårdare. Hur många bilister per år undviker att skadas eller avlida om de använt bilbälte? Då ska det vara en bil som inte går om inte bältet är på. Är du för det?
Claes_Ireland.. No offence, men det här var nog det mest osammanhängande jag läst på HF
Någon tar upp problemet med supersportcyklar. Dessa är överrepresenterade i statistiken. Odiskutabla fakta
Som svar tar du upp rattfylla? Familjefylla? Bilar som inte går om inte bältet är på?
Ehh okay..
/krille |
-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
|
|
|
mrk
Member
313 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 23:10:55
|
quote: I princip är det så gott som alltid så att mcföraren tar livet av sig själv, inte andra, andra i undantagsfall
Men då är ju allting bra då.. eller hur ska jag tolka det du skriver
/krille |
-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2009/05/23 : 15:07:29
|
mrk..Visar bara vart det kan landa om det ska pratas om förbud och andra regler, det borde och brukar skäras där det gör mest effekt.
Osammanhängande? För dig ja, du får väl läsa flera gånger så förstår du kanske.
Visst är det väl "bättre" med en sak som tar livet av användaren, inte oskyldiga? Se rökningen, det förbudet i offentliga miljöer kom ju till för att ickerökare inte ska skadas av passiv rökning. Samma princip här. Brukaren tillåts skada sig själv, men inte andra. Alkoholen skadar andra i väldigt stor grad.
Bilbälte, det skulle spara runt 70 liv per år om alla använde det. 2006 dog väl runt 50 mcförare. Där har du sifforna. Fortfarande konstigt för dig? |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
mrk
Member
313 Posts |
Posted - 2009/05/23 : 20:12:15
|
Claes_Ireland: Mitt inlägg var onyanserat. Sorry.
Till fakta: Antalet sparade liv per år måste naturligtvis ser i relation till antalet fordon. I sverige finns ca 4,3 miljoner bilar i trafik, men bara ca 300.000 motorcyklar..
Ja, supersportåkare dödar normalt sett sig själva. Men inte alltid. Oskyldiga omkommer också. Är detta verkligen acceptabelt? Claes_Ireland: Du får gärna besvara den frågan!
Vägverket är en god källa till information, exempelvis "DJUPSTUDIER ÖVER MC-OLYCKOR I SVERIGE 2000-2003" http://publikationswebbutik.vv.se/upload/920/2005_82_motorcykelolyckor_med_dodlig_utgang_analys_av_vagverkets_djupstudiematerial_2000_2003.pdf
I studien framkommer flera intressanta fakta kring omkomna i mc olyckor 2000-2003:
"Nästan hälften omkom i singelolyckor"
"Fler än hälften av de omkomna körde Supersport"
"I 9 av 10 mötesolyckor kom motorcykeln över i mötande körfält och i 8 av 10 omkörningsolyckor stod motorcykeln för omkörningen"
"Nästan 9 av 10 mc-förare som bedömts kört mycket över skyltad hastighet körde Supersport"
"Var femte mc-förare var påverkad av alkohol eller andra droger"
/krille |
-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2009/05/23 : 21:23:13
|
mrk..Det är såklart inte acceptabelt, men alkohol är värre ur den synvinkeln, det är bara den poängen jag gjorde och att det i sverige verkar som att när brukaren skadar sig själv, inte straffas lika hårt som när brukaren av något skadar andra.
Alkol och droghalten är samma som för andra fordonsslag så vill du göra en poäng av det får du peka på bilister och andra trafikslag med.
Motorcyklisterna är den enda trafikgrupp som SÄNKT sina olyckor per användare så att säga under någon tidsperiod. Motorcyklarna mer än fördubblades mellan 1990 och 2004, dödsolyckorna och andra olycker gjorde det inte. Det är den ENDA gruppen som lyckats sänka sina olyckor.
|
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2009/05/23 : 22:32:35
|
42% av alla döda i stockholm i trafiken är oskyddade trafikanter, med andra ord, nära hälften av alla som dödas i trafiken körs på av en bil i princip. Är detta acceptabelt? Så så vitt jag ser det är inte motorcyklister gruppen som ska jagas helt enkelt. Visst ska den övervakas som alla andra men ska det pratas förbud och annat finns det andra grupper som bör få förbud först så att säga. Hoppas jag gjort mig förstådd nu. Motorcyklismen har sina problem men det är inte nog för att förtjäna en häxjakt. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/05/24 : 00:32:57
|
I den här tråden uppvisas mycket av det som var innebörden av mitt förra inlägg här. Tyvärr, ska tilläggas. Det går inte att diskutera problemet under premissen där det bara är den andra partens fel, varför jag inte heller tänker lägga energi på saken.
Personligen är jag otroligt trött på bilister som inte vet vad blinkers är, ligger en halvmeter bakom etc. Jag är minst lika trött på vettlösa motorcyklister, för de är det gott om, precis som beskrivna bilister. Till skillnad från somliga här så väljer jag att använda blinkers och köra som folk, istället för att agera enligt modellen "alla andra beter sig som idioter så jag gör likadant". |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/05/24 : 13:28:28
|
Hej!
Knutte sen... jävligt många år. Har idag bytt självmordsraketerna mot gynekologstolar; Harley och Kawa Vulcan (för tjejens övningskörning).
Iakttar en mycket vanlig åsikt som jag egentligen har lite svårt för bland oss knuttar;
Vi anser många bilister som dåliga, de gör mycket annat i trafiken förutom kör bil, taskig uppmärksamhet osv. Sedan kommer en vanlig intressant slutkläm; att knuttarna gör entre på våren verkar komma som en överraskning för bilisterna.
Men va faen, här sitter vi och spelar överraskade över bilisters dåliga trafikstil. Om vi nu vet detta och det är lika vart år, då skall vi inte spela indignerade och hoppas att alla behövande bilister har genomgått körkurs under den mörkare delen av året. Det är bara för oss att kompensera genom att vara än tydligare i trafiken. Jag menar inte dessa förhatliga självlysande gröna västar som utdelades gratis av mitt försäkringsbolag, utan vårt beteende i trafiken.
Jag har bland mina hojkompisar sällan hört att en olycka varit 100% bilistens fel, inte sällan har det handlat om hög hastighet, ibland om en sport som inte är alldeles ovanlig, smyg nära och fort, växla ned så piporna ylar och dra om snabbt så "gubben skiter ner sig". Singelolyckor är vanliga när man kört över sin förmåga.
Jag skulle tro debatten vinner på ett mer ärligt och ödmjukt förhållningssätt från båda läger. Jag kan ärligt säga, som knutte dessutom, att jag "skitit på mig" av överraskning när ett gäng plastraketer visslat om i en helvetes fart. Jag vare sig sms'ar, röker, snusar, sover eller har sex medans jag kör och skulle heller aldrig påstå att jag är världens bästa bilförare, utan säkert där i den vanliga mittfåran. Det tar jag med mig in i hjälmen när jag kör hoj.
Det finns en formulering kring vållande som man skall ge akt på; man skall aldrig köra fortare än man hinner stanna för ett hinder. Det behöver inte vara en förhatlig bilist nästa gång något oväntat händer i trafiken. Det skulle kunna vara en mamma som är ute och går med en barnvagn som kliver rätt ut i vägen. Det är en jävligt klen tröst om mamman skulle bli vållande. Jag skulle veva den filmen lång tid trots det och rannsaka mig själv om jag kunde undvikit detta... |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2009/05/24 : 14:05:32
|
Alltså, köra så sakta att du alltid kan stanna är en önksvärd situation men omöjlig situation.
Ta stockholm som exempel, det är 50 genom stan på Sveavägen. Det är väl runt 15 meter per sekund. Du har en reaktionstid på en sekund, 15 m, sen tar det väl 10 meter till att få stopp på bilen eller mcn? Höftar lite här. Det gör 25 meter. Går någon på trottoaren och hoppar ut i vägen hinner du inte stanna om du kör i 50, du får köra i 10, typ. Vi får anpassa farten så gott det går helt enkelt.
Det här var inte ett inlägg i debatten mc farlig eller inte. Bara att det går inte att hålla en sån fart att det alltid går att stanna, det är en utopi. Med andra ord, vi har trafik och vi är beredda att offra liv för det. Kolla bara blandning av trafikslag, tung trafik och så vidare. Men, var går gränsen för oss? Vad accepterar vi som samhälle? |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/05/24 : 14:26:09
|
Så är det självklart Claes_Ireland.
Det finns en lagom nivå som man måste tillämpa i verkligheten för att den skall bli praktiskt hanterbar överhuvudtaget. Sen finns det något som kallas juridik... Tyvärr är inte dessa två förenliga alla ggr. Juridiken är ju tyvärr 4-kantig, därav prejudikat, tolkningsföreträde och annat. Och av de erfarenheter jag har, skall man vara glad att det händer så lite som det gör. Delat vållande är inte alls ovanligt. Jag har själv klarat mig med ett nödrop från ansvar i en olycka, men hur jag nagelfors innan jag kunde avskrivas från misstanke var inte kul. Hade det inte varit ett antal parametrar som talade för mig och som mer eller mindre var ren j*la tur, vet jag inte hur det gått... Så Claes, Din skepsis är förståelig, det hade jag vart också innan januari 2009. |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
mrk
Member
313 Posts |
Posted - 2009/05/24 : 19:35:39
|
"42% av alla döda i stockholm i trafiken är oskyddade trafikanter, med andra ord, nära hälften av alla som dödas i trafiken körs på av en bil i princip"
Källa?
/krille |
-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
|
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2009/05/24 : 20:08:58
|
En bil kör inte på någon av sig själv, en MC kör inte för fort av sig själv, eller som en sa som backade sönder dörren på min bil och glatt körde därifrån "(jag märkte ingenting, förvåning, det är andra gången jag backar på en bil utan att märka nått!!, konstigt"), tänk att den människan skall man möta i 90 på vägar utan mitträcke, man är inte smartare än man gör sig tydligen, tänk, var uppmärksam, oavsett åkdon. |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2009/05/25 : 10:59:38
|
Källan är vägverket i en av sina undersökningar. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
Posted - 2009/05/25 : 21:10:43
|
quote: mrk skrev: Ja, supersportåkare dödar normalt sett sig själva. Men inte alltid. Oskyldiga omkommer också. Är detta verkligen acceptabelt?
Lika acceptabelt som när bilister kör ihjäl oskyldiga.
quote: Vägverket är en god källa till information
Verkligen? I rapporten du länkar till står det att läsa: "ny generation superscooters med en motoreffekt på 650 kubik" (min betoning ovan) Har de så dålig koll på läget att de inte ser skillnaden på motoreffekt och cylindervolym, då undrar jag hur bra koll rapportförfattaren har på resten av materialet.
quote: "Nästan hälften omkom i singelolyckor"
Hur många motorcyklister klandrar bilister och deras ouppmäksamhet för singelolyckorna? Relevans?
quote: "Fler än hälften av de omkomna körde Supersport"
Inte så konstigt eftersom MC-förare som kör supersport väljer en sådan just därför att de har ett riskbeteende i sin strävan efter supersportig körstil. Det är oftast dessa personer som omkommer i singelolyckor, så du kan knappast lasta dessa när bilföraren orsakar olyckan.
quote: "I 9 av 10 mötesolyckor kom motorcykeln över i mötande körfält
I 10 av 10 mötesolyckor mellan bilar var det en bil som kom över i mötande körfält. Å andra sidan, enligt VV utgjordes mötesolyckorna av 12% av dödsfallen. Edit: En sak till... Motorcyklar kan komma ut i mötande körfält av flera orsaker, varav hög hastighet bara är en tänkbar anledning. Grus och andra föremål på vägen kan också vara orsaken. Eller en kastvind. Eller en passagerare som lutar emot i kurvan för att han/hon tycker att MC-föraren lägger ner hojjen för mycket, trots att det inte går fort (jodå, både jag själv och bekanta har skjutsat sådana passagerare, men bara en gång aldrig mer samma person).
Å andra sidan säger din rapport att SAMTLIGA korsningsolyckor var orsakade av motorcyklistens MOTPART, dvs bilisten eller lastbilschauffören. Och dessa står för över 50% av alla icke-singelolyckor.
quote: "Nästan 9 av 10 mc-förare som bedömts kört mycket över skyltad hastighet körde Supersport"
Don-efter-person. Hur många av bilisterna som kör mycket för fort kör Trabant, Fiat 126 eller VW Bubbla, och hur många kör BMW M3, Volvo Turbo, Audi Turbo etc? Hade det inte funnits supersport-hoj, hade idioten kört mycket för fort med en touring-cykel istället. Åter igen: Relevans?
quote: "Var femte mc-förare var påverkad av alkohol eller andra droger"
Det är ju faktist bättre än bilister! Sveriges Radio rapporterar: "Enligt de siffror som Vägverket idag presenterar var 42 procent av omkomna personbilsförare under förra året (min anm. 2006) påverkade [[]av alkohol]"
Edit tillägg, markerat ovan. |
Skeptic Friends Network"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." "När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka |
Edited by - Gaffa on 2009/05/25 21:27:09 |
|
|
mrk
Member
313 Posts |
Posted - 2009/05/25 : 22:03:21
|
"Verkligen? I rapporten du länkar till står det att läsa: "ny generation superscooters med en motoreffekt på 650 kubik" (min betoning ovan) Har de så dålig koll på läget att de inte ser skillnaden på motoreffekt och cylindervolym, då undrar jag hur bra koll rapportförfattaren har på resten av materialet"
För att citera ovan forfattare.. 'relevans?'
Bra att du hittat felet i rapporten, då kan vi lägga den här historien åt sidan
|
-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
|
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2009/05/26 : 19:51:07
|
Nja, rapporten blir väl inte suspekt på så vis av att den inte jämför med bil? Rapporten säger ju att den bara ska titta på mc-olyckor, då är det ok, men sifforna kan se "farliga" ut utan jämförelsetal, det håller jag verkligen med om. Rapporten är ju inte heller anti mc, den lägger ju fram fakta. Däremot är den kritiska granskningen och tolkningen av faktat riktigt klent och på så vis är rapporten tunn, fakta men ingen analys. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Topic |
|
|
|