HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilket format tycker ni låter bäst.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2009/05/07 :  16:01:16  Show Profile Send Phoenix a Private Message
Japp jag pratar packade format nu.

Enligt mig så tycker jag ogg låter bättre än mp3or,
men nu till frågan vad tycker ni?

Finns ju en drös till att välja på.

If it's to loud,
You're to old.

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/05/07 :  18:15:47  Show Profile Send Vox a Private Message
FLAC

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2009/05/07 :  18:30:21  Show Profile Send Phoenix a Private Message
Har sett detta format men aldrig kommit underfund med vad det är för något.

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2009/05/07 :  18:34:28  Show Profile Send Quadophile a Private Message
FLAC definitivt. Jag hör inte skillnad mellan det och WAV. Förlustfri WMA är också nästan där.

Men menar du packade format med förlust så måste jag nog säga MP3 320kbps. WMA är också rätt bra. Ibland kan jag tycka att WMA i en viss bitrate slår MP3 i samma bitrate. Jag tycker inte ogg riktigt når upp dit, men det går väl inte att få så hög bitrate på ogg?

Men det är nog inte bara formatet. Jag tror också att det spelar roll vilken encoder som använts. LAME har t.ex. blivit ganska mycket bättre i de senaste versionerna.

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2009/05/07 :  18:40:53  Show Profile Send Quadophile a Private Message
quote:
Har sett detta format men aldrig kommit underfund med vad det är för något.
Ett komprimerat men förlustfritt fritt format:
http://en.wikipedia.org/wiki/FLAC

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2009/05/07 :  18:49:17  Show Profile Send palm a Private Message
Rippar mina skivor till WAV och en del till FLAC och streamar från en NAS hårddisk.
Hör ingen skillnad på FLAC och WAV så det mesta är WAV för smidighetens skull om man ska bränna något till billyssningen.

Packat har jag ingen erfarenhet av även om man kan bli packad själv ibland

Palm
Go to Top of Page

TuneTrippin
Member

59 Posts

Posted - 2009/05/07 :  19:30:48  Show Profile Send TuneTrippin a Private Message
quote:
Men menar du packade format med förlust så måste jag nog säga MP3 320kbps. WMA är också rätt bra. Ibland kan jag tycka att WMA i en viss bitrate slår MP3 i samma bitrate. Jag tycker inte ogg riktigt når upp dit, men det går väl inte att få så hög bitrate på ogg?

Taget från Vorbis FAQ:en:

quote:
For now, quality 0 is roughly equivalent to 64kbps average, 5 is roughly 160kbps, and 10 gives about 400kbps. Most people seeking very-near-CD-quality audio encode at a quality of 5 or, for lossless stereo coupling, 6. The default setting is quality 3, which at approximately 110kbps gives a smaller filesize and significantly better fidelity than .mp3 compression at 128kbps.

As always, if you need CD-quality sound, neither Vorbis nor MP3 (nor any other lossy audio codec) can provide exact reproduction; instead, consider using a lossless audio compression scheme like FLAC.

Lounge.

Edited by - TuneTrippin on 2009/05/07 19:35:28
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/05/07 :  22:46:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Förlustfria format låter väl självklart bättre än de som inte är förlustfria.
När det gäller de informationsreducerande formaten så sägs det att WMA och AAC låter bättre än MP3 och skillnaden ökar ju hårdare man komprimerar. Ogg Vorbis är väl också ett modernare format än MP3 och borde väl då låta bättre.
Ska du rippa till hårddisk för att spela upp via din stereo, välj då AIFF.
Det finns ingen som helst anledning att packa musikfiler när hårddiskar är så billiga. Min och andras erfarenhet är att ljudet blir bäst om musiken är lagrad i WAV eller AIFF. Apple Lossless låter lite inbäddad jämförd med AIFF.
När vi jämförde WAV och FLAC så upplevde vi också en skillnad i ljudet.
Jag vet inte vad det beror på eftersom den ursprungliga informationen skall återställas när man spelar upp Apple Lossless och FLAC-filer. Det borde inte vara någon skillnad. Hifi & Musik tog upp det här som första tidning och rekommenderade att man sparar musiken i PCM-format.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/07 :  22:49:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag kör med Flac och Ape. Båda är losslessformat.

MP3 och Ogg är rena nödlösningar som möjligen är ok om man har ont om plats, och det har man inte.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/05/07 :  23:09:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag kör FLAC

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/05/08 :  10:17:45  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message
FLAC +1

(säl, som rippat om alla sina skivor)

Edited by - theseal on 2009/05/08 10:25:22
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/05/08 :  13:10:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har inget svar att ge (än). Laddar min iPod med något okänt format (iPodskiskt) varje vecka med rysk musik i bokstavsordning för lyssning på bussen. Det är så mycket störljud runtomkring att jag inte bryr mig om att få "bättre" filer.
När jag slutat åka buss och fått klart min iPod-stärkare ska jag kolla lite närmre på andra format. Vet inte om FLAC funkar i en iPod, annars har jag förstått att detta format är att föredra. Så länge OGG, APE mm mm inte har bra program för uppspelning eller konvertering lätt och fritt tillgängliga tycker jag inte det är så mycket idé att satsa på dem, ovasett deras kvalitet.

Min 10-öring.
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/05/08 :  13:35:43  Show Profile Send MaZ a Private Message
FLAC

Rippar också om alla skivor... Hade ju nåt att göra när jag var hemma sjuk en vecka i alla fall.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/05/08 :  14:03:46  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message
Gällande ipod och FLAC så kan jag rekomendera firmwareuppgraderingen RockBox, som finns till Ipod Gen 5 Video. (ej classicen)
Gör att ipoden funkar med drag and drop och du slipper Itunes. Rockbox äter gärna FLAC.

själv har jag en djävligt illa beaten up Gen5 med nytt batteri och soon to get en ny 120GB hårddisk, smidigt.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8611 Posts

Posted - 2009/05/08 :  15:15:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Använder FLAC,har dock ej jämfört ljudkvaliten med andra format.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2009/05/08 15:15:55
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2009/05/08 :  16:05:50  Show Profile Send jonny99 a Private Message
På tal om ipod så har jag konverterat en del av mina FLAC filer till Apple lossless, ipoden gillar inte FLAC, det låter precis som FLAC. En fördel med lossless format är ju att man kan konvertera mellan dem utan att förlora kvalitet.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/05/08 :  16:59:45  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message
http://www.rockbox.org/
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/05/08 :  17:44:50  Show Profile Send MaZ a Private Message
Den boxen rockar!

:)
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2009/05/09 :  16:06:21  Show Profile Send rolnor a Private Message
Jag hör ingen skillnad på vanlig CD och iTunes MP4-filer.

rolnor
Go to Top of Page

Linus_L
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/05/10 :  01:13:52  Show Profile Send Linus_L a Private Message
För min del är det FLAC, har rippat hela min skivsamling i det. Är jag begränsad till ett lossy-format så är det 320kbps MP3 som gäller. OGG är väl bättre på den punkten, men tyvärr så har det inte fått lika stor spridning som MP3, så man väljer vad som passar bäst och flest (min MP3-spelare tar inte ogg).
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/05/10 :  08:03:17  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Wav!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/05/12 :  21:45:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
FLAC för metadatats skull, Apple Lossless för den musik som skall till iPoden.
Sen har man ju en jedra massa MP3or också och vill jag ha MP3 i ipoden har jag 256kbps som standard.

WAV är ett skit eftersom man inte har nåt metadata med där...
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2009/05/12 :  23:34:00  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
"FLAC" låter häftigast. Lite som när man svingar sin golfklubba och träffar bollen klockrent mitt i sweetspot. "MP3" låter som någon "vitamin" som några "forskare" i något kosmetiklabb i schweiziska alperna, hittat på. Slutligen Wav: onomatopoetiskt ord från serietidning när man vill skriva hur det låter om det accelererande klubbhuvudet på golfklubban ovan.

Skämt åsido. Har inte kunnat skilja på Wav, FLAC eller något annat lossless-format. De nämnda har jag heller ännu inte kunnat skilja från MP3 320 kbps. Har iofs inte gjort några noggrannare nivåkalibrerade lyssningstest så jag kan inte utesluta att jag eventuellt skulle kunna skilja MP3 320 kbps från lossless-formaten under optimala förhållanden, men högst osannolikt att jag skulle kunna skilja de sistnämnda från varandra.

/s

edit stavfel

Edited by - Stefanolo on 2009/05/12 23:38:00
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/05/13 :  22:46:59  Show Profile Send JonasY a Private Message
Finns ingen anledning att inte använda lossless när man får 1 TB för under en tusing ... Tvivlar inte en sekund på att det är riktigt knivigt att peka ut en perfekt kodad 320 kbps mp3:a mot en FLAC, men det känns alltid tryggt att vet a att ljudfilerna inte är den begränsade faktorn.

Sen är det ju tyvärr så att vissa skivor låter bättre i 64 kbps mp3 och mono än vissa gör i cd-kvalitet.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2009/05/14 :  00:40:07  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Håller med. Absoluta merparten av mina digitala fonogram utgörs av flac och jag är inte i närheten av brist på lagringsutrymme...och ja..inspelningskvalité samt mastering har mycket större betydelse än formatet, är min erfarenhet (om vi håller oss till rimligt höga kbps).

/stefan

Edited by - Stefanolo on 2009/05/14 00:42:55
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2009/05/14 :  01:06:23  Show Profile Send Phoenix a Private Message
Trodde faktiskt inte att det skulle bli såpass här mycket svar i denna tråd.
Själv har jag satt som standard att aldrig packa under VBR256-320kb/s, men oftast fast på 256 på mp3 och max på ogg.
Kanske skall testa lite flac kodning framöver.

Det jag har testat och kommit fram till då jag testade var att en 320kb/s mp3'a lät något tätare en en minsta packad ogg lät, kanske inbillning men oggen lät luftigare, det jag testade på var ett intro men ganska mycket luft i.

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000