HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bredbandare typ Fostex i ÖB
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/04/27 :  14:43:10  Show Profile Send OcA a Private Message
Sitter och funderar på att testa bredbandshögtalare för området över 200hz i en konstruktion som just nu bara finns i huvudet på mig.

Det ska vara en dipol, så långt har jag kommit i vart fall.

Ska spelas som lägst runt 200hz.

Delningen blir i första steget ett aktivt filter mest för att testa runt lite och se vad som blir bäst.

Frågan är vilket element man ska titta närmare på? Finns ju en hel del varianter och storlekar.

Är lite orolig för att ljudet kommer kännas lite uddlöst längst upp i frekvens, men det kanske bara är gamla fördommar som spelar in?

Vad får de kosta då? Ja, säg absolut max 1000 spänn stycket.

Vill gärna ha en detaljerad, men ändå hyffsat behaglig återgivning från elementet, inte en massa nålstick i örat och skrammel skrammel...
Bra transientförmåga och driv är också viktigt. Musiken ska vara kul!

Kom med tips!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2009/04/28 08:46:27

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/04/27 :  14:54:56  Show Profile Send OcA a Private Message
Det här hamnade åt h-e fel... Skulle varit i Teknik & DIY... Kan nån flytta den?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/04/27 :  16:24:12  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hmmm 200Hz....det beror iofs på hur högt du vill kunna spela...men...fostex#180;s bredbandselement har i allmänhet väldigt kort slaglängd, vilket gör att de har det svårt att klara av att spela högt vid så låga frekvenser..framförallt i öppen baffel. Sen beror det väl på hur brant bredbandaren delas.

En FE207E kanske i och för sig kan funka...borde väl finnas något projekt som har gjorts ...borde ju gå att hitta.

Jag har bara kollat lite snabbt här...

http://www.lautsprechershop.de/english/index_tools.htm

Kolla under: device and cable calculator:

klicka på woofer calculator

Där visas hur många dB ett element med en vis membranyta och slaglängd kan spela vid en vis frekvens. Där visas bara resultatet för sluten låda och basreflex, så det vore bra om du kan finna en calculator för öppen baffel.

Datablad:

http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/fe207erev.pdf

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/04/27 :  16:56:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Skulle varit i Teknik & DIY... Kan nån flytta den?
Javisst!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/04/28 :  08:46:11  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för svar och flytt! Ska kolla upp detta närmare!

Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/04/28 :  08:58:13  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag hittar inget som beräknar db, men nog går det spela väldans högt med FE207E i öppen baffel om man delar brant(6db blir nog för lite) vid 200hz.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/04/28 :  09:02:16  Show Profile Send OcA a Private Message
Hade tänkt minst 12db, snarare 24db för att underlätta för elementen och få bra betingelser för basarna. Vill inte att basarna ska lira med för högt upp i frekvens, men man kan ju köra 24db på basarna och 12db på bredbandaren iofs...

Med en verkningsgrad på 95db behövs inte många watt för att lira galet högt. Basarna ligger på runt 92db styck, så man kanske får kompensera upp dem lite... Men det lär jag märka när det väl blir dags att provrida.

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2009/04/28 :  10:19:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag har lirat lite med bl.a. FE167E i öppna bafflar och har i alla fall ett tips jag vill dela med mig av: Testa att hänga på resistor i serie med bredbandaren, alternativt driva med en förstärkare som har hög utimpedans. Resultatet brukar bli ett fylligare ljud med mer toppdiskant.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000