Author |
Topic |
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2009/04/18 : 09:45:28
|
Hej!
Går i bilbytartankar, veckopendlar numera till Göteborg från Nybro i Småland, detta innebär att det rullar på en del mil - enligt beräkningar 3000 till 3500 mil per år...
Jag åker dessutom 99% själv i bilen, men har samtidigt lite krav dels på komfort, men också utrymme då jag bor i villa, och det körs lite prylar ibland...
Jag har alltid kört "sportiga prestandabilar" och de 4 sista jag ägt är följande: Alfa Romeo 156 GTA (sexväxlad) BMW 528i (Automat) Volvo V70 T5 (Manuell) Saab 9-5 2.0T SE Kombi (manuell, chippad) Bilder och info om mina tidigare fordon finns på min hemsida!
Vad jag funderar på är att köpa en ny, eller nyare mellanklass (golfklassen) halvkombi (gärna med dragkrok) och dieselmotor. Dels för en ökad driftsäkerhet (min Saab är från -99 och har gått drygt 20 tusen mil), men också för en förbättrad ekonomi - det gör heller ingenting om bilen är lite bättre för miljön...
Jag inser att jag inte kan få riktigt samma prestanda som mina tidigare bilar och det gör ingenting, men jag vill inte att det ska vara alltför tråkigt att köra heller - plus att det kan vara lite trevligt att kunna ta sig förbi lastbilskarnevalerna i de småländska skogarna...
Bilar jag hittills tittat på och provkört är: Seat Leon 2.0 TDI (140 hk) Golf TDI 2.0 (140 HK) Audi A3 TDI (140 HK) Toyota Auris 2.0D (120 Hk) Fiat Bravo 1.9 (120 Hk) Saab 9-3 sportkombi (både 150 Hk och 180 Hk)
Jag är oxå lite sugen på Honda Civic sport 2.2D (140 HK), kanske även BMW och Mercedes mindre modeller?
Prisnivån 100.000 Kr upp till 150.000 kr PLUS - allt har ju med vad man får för pengarna, vad skatten kostar och bränsleekonomi - DVS det handlar ju i slutänden om vad den totala månadskostnaden blir...
Saaben verkar det som jag lyckats sälja till Finland - så det är rent köp som gäller, även om jag helst köper på bilfirma, ute efter en 07 upp till 09 och max 3-4000 mil på mätaren.
Just nu måste jag säga att jag är mest imponerad av Saaben med stora motorn - men den blir för dyr.
Annars gillade jag; Seat, Fiat och Toyotan - Seat, Golf och Audi A3 finns ju dessutom med 170 Hk, men den har jag inte kört än (kan kanske bli för dyr).
Era tankar kring detta? - vad gillar ni, någon som äger eller har kört någon av modellerna? tips på fler modeller?
Tacksam för svar
Mvh Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
Edited by - drkim on 2009/07/09 11:58:30 |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2009/04/18 : 10:02:36
|
Golf har bra andrahandsvärde, känns bra att köra men kan bli lite meckigt att transportera stora saker i. Bara man inte köper bluemotion modellen är de allmänt bra.
Vem var det som släppte en audi kopia var inte det seat, kanske kan vara något? SAAB vette tusan jag hade inte köpt en pga dess andrahandsvärde är elt kört i botten pga finanserna hit och dit, det är en bra bil men med enorma värdeförluster under ägandets första år. Skön att köra längre sträckor med dock.
Toyotan kommer troligtvis att fungera klanderfritt då kvaliteten är mycket god. Körglädje vette tusan dock.
Honda ser jag inte på din lista, de har mycket trevliga bilar ute nu. Glöm inte kolla upp dem med. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
mrk
Member
313 Posts |
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2009/04/18 : 10:26:54
|
BMW 118d går snålt och är en "drivers car". Skall du köpa SAAB se till att köpa TTID motorn, ser några på Blocket för under 200' - då är det ca 1 år gamla bilar med 3-4k mil på mätarn. Jag misstänker att man kan pruta stenhårt på dessa ... 180 hk diesel kommer röra sig duktigt framåt!
Som vanligt när det gäller bilkalkyler är det kapitalkostnaden som avgör kostnaden, så i princip är det ju en fråga hur man tror att bilarna står sig i värde. Ett par dl diesel hit eller dit spelar inte så stor roll om du får ett bonus tapp på 30-50 tkr på bilens värde ... |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2009/04/18 : 11:01:22
|
Jodå Honda Civic 2.2D finns med på listan, lokala handlaren har bara ingen hemma för provkörning...
Har provat Saaben med 180 Hk och den är mycket trevlig, tror dock att det blir svårt att hitta någon till vettiga pengar (alltså enligt min budget)...
Saab är ju kanske inte så bra att köpa om man tänkt sälja den direkt, men det är ju knappast en sämre bil idag än innan krisen - riktigt go att köra...
Toyotan var jag ute och körde igår - gick faktiskt väldigt fint, bra motor som kändes stark och villig, väldigt modern inredning - med växelspaken högt nära ratten - ja totalt sett en angenäm upplevelse...
BMW 118d - ska jag kolla upp...
Jo det är ju alltid en avvägning pris, förbrukning, skatt och värdeminskning - tyvärr är det ju så att man får anpassa sig efter rådande budget - skulle säkert vara bättre att köpa en dyrare Audi, Golf eller BMW nu och inte förlora så mycket sen, men det är inte säkert det funkar med mitt rådande ekonomiska läge - helst vill jag ju att det ska gå jämt ut i månadskostnad - det vill säga att den ev. lånekostnaden ska vara ungefär lika stor som bränslekostnaden minskar - hoppas du förstår mitt resonemang...
Fortsätt komma med synpunkter och tips...
Mvh Jocke |
Edited by - drkim on 2009/04/18 11:02:37 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2009/04/19 : 12:52:31
|
Ingen annan som har några tankar kring detta?
Mvh Jocke |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2009/04/19 : 22:35:54
|
Bravon går bra också, tyvärr finns ju inte 150Hk i Sverige, men det fixar iof en KCR-box ;-). Sen får man massa bil för pengarna. Har precis sålt min, mitt Alfisti virus tog övertaget till slut :-P. Annars var jag nöjd med Bravon (120 Hk). |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2009/04/19 : 23:09:32
|
HLindgren!
Hur tyckte du att kvaliteten var på Fiaten - inga problem med elektroniken osv? Rätt sugen på den - attans snygg och prisvärd bil, hörde dock nått om att de för tillfället saknar svensk generalagent då de sagt avtalet - men det kan ju vara ett elakt rykte, firman som sa detta säljer Fiats pickuper och lätta lastbilar...
Vart hittade du en box till Fiaten - kollat BSR och modellen finns inte med i listan?
Mvh Jocke |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2009/04/20 : 09:24:08
|
Toyota Auris 2.0D skulle jag vara mest intresserad av, naturligtvis beroende på priset. Men, men. Jag kommer ihåg svagt att när Teknikens Värld testade bilen fick den ingen bra recension. Vet inte dock vad dem inte gillade.
Sen skulle jag också kika på Peugeot 307, för PSA-koncernen är världens största tillverkare av dieselmotorer för personbilar. |
Edited by - pick-me-up on 2009/04/20 10:18:54 |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2009/04/20 : 12:07:53
|
bluemotion bilarna är så snålinställda att de är en pina att köra. Orkeslös och sjukt jobbig att köra därför ingen bluemotion. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/04/20 : 12:17:04
|
Kommer inte ihåg om det var Polo eller Golf, men en av dem drog mer under verklig körning i BlueMotion-utförande än den ordinarie dieselvarianten när Teknikens Värld var i farten. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2009/04/20 : 12:57:55
|
När jag kör bil kör jag Polo/Golf Bluemotion. Lite sega kanske men spelar det någon roll? Under 0.40liter/mil tilltalar mig och min plånbok. |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2009/04/20 : 14:59:55
|
Hej
I Golfklassen finns det bara en vinnare GOLF
Den senaste modellen är i en klass för sig
Bästa köp total-ekonomiskt är grundmodellen för 183,000. Lite tråkigt utan några tillval men man får 10.000 i rabatt fram till sista april. Jag vet inte vad tillägget för diesel blir.
Men jag tror diesel-priserna kommer att sjunka i förhållande till bensin på grund av lågkonjukturen. Det körs mycket mindre med lastbilar på våra vägar just nu. Så det råder ingen brist på diesel.
Mvh Anders.S |
Edited by - govinda on 2009/04/20 20:23:48 |
|
|
hultan47
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2009/04/20 : 16:56:23
|
Själv vill jag slå ett slag för den bil jag kör/åker i! Volvo V50 D5(den dieseln som inte brinner upp;-)Drar ca. 0,6 / mil och har 180 hk 5 cyl! Skatten tror jag låg på runt 5000:- per år. Den kanske är för liten, men den rymmer i alla fall en stor hund och Bernts OTL monster :-) MVH Stefan
|
|
|
Thomas_Ö
Member
391 Posts |
Posted - 2009/04/21 : 10:56:44
|
Om man törs vara lite "anti" och nollställa fördomarna kan man ju kolla på KIA Ceed SW 1.6 CRDI, 7 års fariksgaranti (5år på hela bilen). http://www.kia.se/showroom/ceed_sporty_wagon.aspx
Faktiskt mycket högre kvalite än man tror, och rejält mycket billigare än t.ex VW och Volvo.
Jag kör själv en KIA Carens (7-sits MPV) 2 liters turbodiesel, riktigt trevlig motor som är både snabb o snål. Inga fel hittills på lite drygt 5000 mil.
EDIT: länk på test mellan Golf och Ceed http://www.automotorsport.se/biltester/2008/0803/080304.pdf |
Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet |
Edited by - Thomas_Ö on 2009/04/21 11:19:19 |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
|
hultan47
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2009/04/21 : 16:24:35
|
Jag tror trådstartaren kanske siktar på något äldre golf än 2009. Den kommer knappast passa inom ramen för 100-150 tusen kronor. Annars är nya Golfen riktigt fin, skulle gott unna tänka mej en sån. Men, jag vill ha stora dieselmotorer och då blir det dyrt :-( Stefan |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2009/04/21 : 18:11:39
|
Tackar för alla tips, jag har som sagt sålt min Saab och fick lite bättre betalt än väntat - så jag kan nog tänka mig att sträcka min budget upp till 200 KKr, men jag siktar fortfarande på något lite billigare. Golf, Seat och Audi finns så klart med på listan - möjligt att Golfen är den bästa för pengarna då Audin är lite dyr - men Seat Leon är ju betydligt tuffare enligt mig...
Fortfande lite sugen på Fiaten då jag tror att det är otroligt mycket bil för pengarna, en -08 med 1000 mil på mätaren för strax över 100 KKr - dessutom mkt trevlig att köra...
Har även en BMW 118 d på G, men priset är i överkant och den har gått ett par tusen mil längre - så vi får se...
Mvh Jocke |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2009/04/21 : 20:49:05
|
Är det inte dags för en Mercedes nu? Exempelvis http://www.blocket.se/vi/20894337.htm?ca=15_s om inte 5800 mil känns för mycket att börja med? Jag kör själv med samma S203-kaross (C32 AMG) 2002 som rostar men jag fick den billigt och har fått allt utom taket och bakluckan omlackat på garanti Varning för bilar tillverkade före 2004.04, sedan är rostskyddet bättre. Den här generationen Mercedesdieslar är inte supersnåla, men är kraftfulla och har behaglig gång, automat rekommenderas. Nästa generations dieslar är betydligt betydligt snålare, men finns än så länge bara i nya E-klassen. E250CDI ger 204 hk och 500 Nm ur en 2,1 l fyra och drar 5,3 l/100 km! Jag har kört den och kraften är magnifik. Den kommer säkert i C-klass också till hösten och i en mindre, lättare bil blir det ju ännu roligare, men med lite trevlig utrustning hamnar listpriset säkert över 400'. Eftersom jag är liten till växten är det tillräckligt med plats i baksätet i C-klass, men bakom förare över 180 blir det trångt. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
garmen
Member
757 Posts |
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2009/04/22 : 10:45:29
|
Det är ju alltid ett val, om man vill njuta körningen eller av att spara pengar, exempelvis till hifi.
En systerson sålde sin chippade Volvo 855 T5 och skaffade en Lupo 3L som pendlarbil, och han är mycket nöjd med driftsekonomin, men det är väl i stort sett det enda. Med nytt hus och andra barnet på väg är det rätt bil, hustrun har en välhållen 945 Classic. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2009/04/22 11:05:00 |
|
|
garmen
Member
757 Posts |
Posted - 2009/04/22 : 11:15:31
|
det är också en sådan sak som jag var väldigt överaskad över, när jag provkörde min kompis lupo. trodde den skulle vara riktigt bullrig och man skulle sitta illa, men jag tycker man får riktigt mycket för pengarna. det är ju inte som att åka i någon bmw 7-serie, men jag tycker det är helt ok för att sitta och köra 14 mil/dag.
som sagt smaken är som baken, jag tycker allt man skall provköra den, det är svårt att se en sådan bil ligga så bra på motorvägen även ifall man "råkar" komma upp i hastigheter som 140-150 km/h. den är ruggit tyst för den hastigheten, ligger så bra på vägen. makalöst vill jag säga. att varvräknaren knappt går över 3000 varv är också rätt schyst :P |
"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har" Lukas 8:18
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882 skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
|
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2009/04/22 : 14:27:01
|
drkim: Inga problem med elektroniken o det har jag inte haft i mina senaste Fiatar. Sålde Bravon för Alfa Viruset gjorde sig påmint :-P. Men då hade den gått 3800 mil helt utan problem. Miljöbilar i Gbg kan fixa Box ;-), när det gäller generalagenten så har vi till slut blivit av med Olle Olsson och som det verkar nu så kommer Fiat själva sköta det eller som många hoppas att agenten i Danmark tar hand om det.
Som sagt en massa bil för pengarna, försök hitta en med Blu & Me Nav, en enkel men fullt fungerande navigator, blåtand till telefon (saknar mycket), ska du ha samma sak i en golf så hoppar du lätt över 200'. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2009/04/23 : 00:25:54
|
Hej igen!
Tror jag har bestämt mig för Fiaten, kommer få en mycket bra deal på en -08 som gått runt 1500 mil, nyservad och ny moterad dragkrok, dock ingen nav (har redan en tom tom), eller blåtand...
Återkommer efter köpet..
Mvh Jocke |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2009/04/23 : 12:09:59
|
Jättebra, drkim!
Jag gillar människor som vågar gå sin egen väg och skaffa bilar som inte är på ropet just för tillfället. Hoppas att du blir nöjd med ditt köp. Berätta gärna sen vad det blev för modell etc. |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2009/04/23 : 13:11:48
|
Grattis drkim
Alltid lika kul att köpa ny bil oavsett modell!
Är det en diesel?
Mvh Anders.S |
|
|
Topic |
|