HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Biogasbilar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/07/11 :  23:24:51  Show Profile Send Roq a Private Message
Ja, vad finns det för några egentligen. Ford och Opel har några. Nu såg jag att Passaten finns i en ecofuel-variant. Lite intressant men jag är inte så sugen på Passat. Hade mer spanat in Audi A4 (eller kanske A6) Avant och de verkar inte finnas med biogasalternativ. Däremot verkar det komma en "e"-modell som är en diesel som drar mycket lite. Vad jag fattat så finns den redan i A6 men inte i A4??
Andra miljöalternativ? Helst biogas.

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/07/11 :  23:28:48  Show Profile Send MaZ a Private Message
Volvo?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/07/11 :  23:52:09  Show Profile Send B-200 a Private Message
Passaten fick något pris och utsågs till bästa bilen av de bilarna (biogas) läste jag i någon tidning. Dock är det inte relevant om du inte vill ha en sådan bil.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/07/12 :  08:15:56  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Mercedes 170 NGT

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/07/12 :  11:34:29  Show Profile Send Roq a Private Message
Bra med flera förslag. Jo, alltså Passat är inte uteslutet. Hade Passat som förra bil och det är en mycket bra bil men kanske lite ospännande. Mercedes och Volvos biogasare visste jag inte om. Ska kollas.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/07/12 :  11:54:06  Show Profile Send B-200 a Private Message
hade klart kunna leva utan spänning om spänning betyder haveri. hade nog tusan tagit en passat i det läget men det är en högst personlig åsikt.

Du får googla runt lite på de nämnda förslagen och skapa en inblick och sedan provköra som tusan. dock säger provkörning inget om stabilitet med en ny bränslekälla/motor i längden.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/07/12 :  13:17:01  Show Profile Send JonasY a Private Message
Volvo kommer till hösten med en biogasversion av 2.5FT som utvecklar 231 hästar och alltså kan köras på både bensin, etanol och biogas. Lär vara det trevligaste biogasalternativet! Priset är anpassat till tjänstebilsmarknaden och börjar på 319 ...

Som förmånsbil blir det ju kanonbilligt med gas då man får 40 % reducerat förmånsvärde och billigare bränsle. Men kolla upp hur många mackar det finns i närheten, det råder inte direkt något överflöd av biogasmackar i Sverige ...

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2009/07/12 13:17:38
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/07/12 :  14:25:04  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Jag har för mig att volvo tillverkade biogasbilar ett antal år, men nu har de slutat.
Det blev så mycket reparationer och problem att det inte var lönsamt i längden...
Det är lite synd tycker jag när man försöker satsa på alternativa bränslen.

En bekant har en Volvo V70 bifuel. Den går alltså antingen på biogas eller bensin.
Hon är jättenöjd när den fungerar, men den har strulat ibland...

Det finns ett forum: http://www.forumgas.se/

Edit: Jonas hann före. Volvo verkar alltså göra nya biogasförsök igen!

Olle Norell

Edited by - mr.olle.norell on 2009/07/12 14:27:35
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/07/12 :  14:29:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det är riktigt att Volvo lade ned tillverkningen av biogasbilar, men det lär snarare ha berott på den obefintliga marknaden för dylika bilar. Man har fortfarande inte återupptagit fabrikstillverkningen, men kommer i samarbete med ett annat företag erbjuda konverterade bilar för den svenska marknaden.

Edit: http://www.teknikensvarld.se/nyheter/081219-v70-25ft-biogas/index.xml

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2009/07/13 :  19:12:42  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Dock "försvinner" bagageutrymmet på kombin då golvet "höjs" 10-15 cm och under ligger tankarna for gasen.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000