HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 SE klass A
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/17 :  18:22:31  Show Profile Send reVintage a Private Message
Man kan i Spice välja vilka halvledare som ska ingå i tempsimuleringen. De övriga sätter man valfri fast temperatur på.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/04/17 18:30:30
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/04/25 :  17:21:34  Show Profile Send ludo a Private Message
Då så då har man lött lite mer.
Nu ska jag testa cma-drivaren ihop med en provisorisk lågnivå buffer. Föstärkningen är satt lågt bara för att testa hur hela den här konstellationen beter sig som en preamp.
Buffern monterat piggyback på 'current mirror amp' - drivarsteget:

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/25 :  18:31:41  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har du lyckats lösa de dubbla CCSerna runt Q2 och I1. Så jag antar att schemat inte är riktigt rätt?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/04/25 :  18:52:19  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Har du lyckats lösa de dubbla CCSerna runt Q2 och I1. Så jag antar att schemat inte är riktigt rätt?

Jag tycker inte att jag ser några större fel i schemat ovan.
Buffern är ritad exakt som den är lödd medans schema för drivern är något förenklat men visar ändå funktionaliteten hos steget.
Strömmen genom Q2 bestämms av Vbe_Q3 / R6 och strömmen hos I1 är satt till ungefär samma värde som ges av strömmen genom J2 som (ström)speglas i Q4/Q5.

Edited by - ludo on 2009/04/25 18:59:24
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/25 :  20:07:42  Show Profile Send reVintage a Private Message
Fel av mig, tog beteckningarna från ditt första schema, det var Q5, I1 som inte går ihop i det senaste. Men till den detaljen finns en enkel lösning. I1 snålställs till aningen mindre ström än dem från Q5 och ett med I1 parallellkopplat motstånd sköter fintrimmet.

Din provisoriska buffer har jag inte tittat på.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/04/26 :  14:26:12  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
tog beteckningarna från ditt första schema, det var Q5, I1 som inte går ihop i det senaste. Men till den detaljen finns en enkel lösning. I1 snålställs till aningen mindre ström än dem från Q5 och ett med I1 parallellkopplat motstånd sköter fintrimmet.

Javisst, en sån intrimningsprocedur skulle fungera.
Men...... det skulle innebära att man fick olika värden på dc-offset på utgången beroende på om steget var varmt eller kallt.
Hur mycket det skulle skilja vet jag inte men rent hypotetiskt kan det finnas risk för osymmetrisk klippning beroende på temperaturen och därmed förlorad effekt.
En resistor parallellt med nån utav strömkällorna skulle oxå sänka dramatiskt strömkällans utgångsresitans. Det skulle medföra mycket lägre råförstärkning och följaktligen mycket högre dist.
Jag har tänkt ut en annan lösning på problemet (får jag hoppas...) som dels är oberoende av temperaturen dels bibehåller strömkällornas höga utgångsresistans.

Edited by - ludo on 2009/04/26 14:29:01
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/26 :  17:01:34  Show Profile Send reVintage a Private Message
Ludo,
Lyckas inte få ut en bild via den Linux dator jag kör för tillfället. Fick motståndet till 24k i simuleringen, tror inte detta stör nämnvärt ifh till de dryga 5mA som går igenom transistorn och CCSn.
Förstärkningen utan NFB är väldigt hög ändå.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/04/26 17:03:49
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/04/28 :  09:13:38  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Fick motståndet till 24k i simuleringen, tror inte detta stör nämnvärt ifh till de dryga 5mA som går igenom transistorn och CCSn.

He he simuleringar kanske inte är helt värdelösa ändå ... 5mA verkar stämma ganska bra.
quote:
Förstärkningen utan NFB är väldigt hög ändå.

Med 24k istället för den nedre ccs-en borde man få råförstärkningen till c:a 100-200. Högt - ja, men inte högt nog. Jag skulle vilja optimera (när man ändå har den möjligheten) för så hög open loop förstärkning som möjligt.

Mätningar... där har jag lite problem just nu.
Kan justera dc-offseten till vart jag vill ha den (c:a halva matningsspänningen). Ser även en fin fyrkantsvåg på oscilloskåpet och kretsen drar precis så mycket ström som jag hade tänkt mej.
Men jag kan inte genomföra distmätningen ... och där vet jag inte (än) om det är ljudkortet eller kretsen eller kanske SBS som spökar...
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/28 :  11:09:11  Show Profile Send reVintage a Private Message
För att komma fram till ca 5mA behövs ingen simulering, det kan man klura ut med "a-slet och en kritbit".

Om du har dimensionerat din krets på rätt sätt så har du väl inget behov av hög råförstärkning?

"Första" steget FETen kan med oavkopplat R3(ga)/R9(nya) betraktas som lokalt motkopplad, "andra" steget BJTn med CCS kan motkopplas lokalt genom att lastas resistivt(parallellt med CCSn) för att få balans mellan gain och distortion och "tredje" steget "emitterföljaren" kan ju i sig betraktas som hårt lokalt motkopplad.

Då behövs ju ingen eller minimal "Total NFB".

Ska försöka hitta spicemodeller för "dina" FETar, så får du jämföra simulering med IRL.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/04/28 12:27:43
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/05/01 :  15:17:28  Show Profile Send ludo a Private Message
Mätproblemen berodde för hög utsignal från ljudkortet (emu1616m modiferat med bättre opampar = ad8599).

En till bild på testobjektet:

Övertoner med med 1kHz som grundton; utgången nära klippning:

Distspektrat har dominerande andra överton och sen snabbt fallande högre övertoner.
Efter femte övertonen finns inte mycket att se... de högre övertonerna är begravda under brusgolvet.

Upprepat mätningen för 7kHz som grundton:

Som synes är staplarna ungefär lika höga vilket innebär att disten är någorlunda konstant även för högre frekvenser.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000