HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Istället för drossel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/07 :  21:52:52  Show Profile Send reVintage a Private Message
Gyratorkopplingen nedan kan ev. vara av intresse. Vet att ex.vis Bernt var intresserad av drossel istf CCS. Här i grusutförande, troligtvis inte lika lätt att få inducerat brum i en sådan här:

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/04/07 :  23:56:16  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ett annat sätt är att använda en depletion mode LND150 som tål 500 volt. Du behöver bara en eller möjligen två komponenter (motstånd). Reservation för effektutveckling dock. Har ingen koll på bandbredden heller.

http://www.supertex.com/pdf/datasheets/LND150.pdf

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/08 :  07:51:40  Show Profile Send reVintage a Private Message
Då får du nog vara lite mer konkret, skissa upp eller simulera! Fick inte till det när jag försökte med depletion mode N-channel, DN2540.

Observera: Ua justeras med R9, Ia med R1.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/04/08 08:12:48
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/10 :  08:13:21  Show Profile Send reVintage a Private Message
peranders, hur går det. Har du hittat någon P-channel depletion mosfet än?

Har labbat lite och med en MJE350/pnp nertill och en/två pjfet upptill blir det snyggare när man simulerar.

OBSERVERA! Detta är ingen CCS! Vad ska man kalla den, Constant Voltage Source, CVS? Men den kan nog kallas gyrator antar jag.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/10 :  08:33:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det finns ju en intressant egenskap hos en riktig drossel som inte kan göras
på något annat sätt och det är det större spänningssvinget. Spänningssvinget
kan ju tom bli större än anodspänningen, det tycker jag är lite kul.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/10 :  09:47:27  Show Profile Send reVintage a Private Message
Bernt:

Är högre B+ svårt att åstadkomma?
Är drosslar billiga?
Är det lätt att få inducerat brum i en grushög enl. ovan?
Kan man justera nedre gränsfrekvensen i en bef. drossel.
Är en bef. drossel opåverkad av den ström som dras.

Om du svarar nej på alla fem frågorna så kan det vara värt ett försök.

Dessutom kan det vara värt ett försök då jag fått indikationer på att det ska fungera bättre än en CCS.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/10 :  10:09:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Visst är det värt ett försök! Har du gjort simuleringar på hur distorsionsspektrat blir med detta kontra CCS?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/10 :  11:27:55  Show Profile Send reVintage a Private Message
Med 5842 resp 6c45 och en DN2540 som CCS blir spektrat likartat men aningen högre THD hos CCSen. Dessutom blir frekvensgången uppåt sämre för CCSen. Körde då CVSen med MJE350 och IRF9610. Körde också simuleringen med 100H drossel. Förutom bättre frekvens- och fas-gång i basområdet för CVS rel. drossel beter de sig helt lika.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/10 :  12:11:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmmm, jag kör ett 6C45 helt utan motkoppling i SE med CCS på ingången i min OTL för att få rätt karaktär på ljudet. Så detta ger lägre THD och frekvensgång alltså....

Hur ligger spektrat egentligen? Andraton högst och dalande vartefter? Det har jag antagit, men jag har inte koll på det faktiskt.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2009/04/10 12:13:04
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/10 :  14:54:08  Show Profile Send reVintage a Private Message
Jämnt fallande för alla varianter. Har fel dator nu.Kan lägga ut FFT-analys senare.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/10 :  21:33:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Avgjort! Då ska det testas när jag bygger om till monoblock till hösten.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/30 :  12:46:02  Show Profile Send reVintage a Private Message
quote:
Ett annat sätt är att använda en depletion mode LND150 som tål 500 volt. Du behöver bara en eller möjligen två komponenter (motstånd).

quote:
Hmmm, jag kör ett 6C45 helt utan motkoppling i SE med CCS på ingången i min OTL för att få rätt karaktär på ljudet. Så detta ger lägre THD och frekvensgång alltså....

Har nu fått till en CVS med depletion mode resp. enhancement N-channel MOSFETs. Dock åtgår 5 st motstånd och 2st kondensatorer(C1 för glättning av gatespänningen och C2 för att "ställa" induktansen). Har kört simuleringar med DN2540, IRF610 resp. 2SK216(lateral). LND150 visade sig dessvärre ha lite väl låg strömtålighet. Simmarna ser lovande ut.

Bernt, antar att du kör DN2540. Vad har du för matningsspänning?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/04/30 12:54:01
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/30 :  13:12:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
250V - 340V. Just nu sitter ett 5k6 effektmotstånd på vägen från 340V, konding 100nF till jord och sen CCS på 16mA med kaskodkopplade DN2540. Ger ca 155V på 6C45 anod.

Så den spänningen kan man labba med lite.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/30 :  13:17:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hm, C2 gör väl det hela till ett SRPP-liknande steg?
Hinner inte nu, ska kolla mer sedan på detta.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/30 :  13:56:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vem säljer 6N30P idag? Lagom bra, billig leverantör??
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/30 :  14:07:24  Show Profile Send reVintage a Private Message
Bernt, det finns tack och lov inget eländigt SRPP i denna!

Allt ovanför trioden simulerar enbart en drossel där C2 i kombination med R3 och R1 bestämmer den "fiktiva" induktansen. Ev. påverkar kombinationen också Q-värdet, men jag är osäker.

Spänningsdelaren R4 och R5 bestämmer spänningen i arbetspunkten medan strömmen bestäms av förspänningen vid katoden.

Återkommer med en jämförelse mellan drossel, CCS och gyrator. Tänkte använda din arbetspunkt vilken är ung. samma som min då jag kört 6C45 med dryga 10mA och 150V när jag simmat.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7936 Posts

Posted - 2009/04/30 :  14:18:24  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kopplingen i senaste schemat är väl en µ-följare?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/30 :  15:16:16  Show Profile Send reVintage a Private Message
quote:
Kopplingen i senaste schemat är väl en µ-följare?

Inte heller något sånt "byngel" involverat.
Bara en triod med grusdrossel!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7936 Posts

Posted - 2009/04/30 :  15:27:52  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tjaa, när jag byggde exakt* den där kopplingen för ett antal år sedan var det efter ett schema med benämningen "hybrid µ-follower".
Känns egentligen ganska irrelevant vad man kallar den, liknelsen med drossel tycker jag ändå haltar lite eftersom en av de stora fördelarna med induktiv last uteblir, jag talar förstås om förmågan att kunna svinga högre än matningsspännningen.
Har man spänning så det räcker saknar man förstås inte den biten.

* Kan det vara så att det heter µ-följare om man tar utgången direkt från sourcen på halvledaren men har ett annat namn om man tar signalen från rörets anod?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/30 :  22:58:36  Show Profile Send reVintage a Private Message
Fuling,
Talgdanken gick upp(din sista mening), man ska nog passa sig för att använda utttryck som "exakt"! Gaten ligger med en fast potential, tror inte att så var fallet med den "exakt" likadana kretsen.

Det är alltså ingen u-follower, SRPP eller annat. Gruset är inte aktivt som impedansomvandlare som i dessa!

Det är bara att acceptera att gruspaketet beter sig som en drossel, må vara att man behöver en högre matningsspänning. Man slipper istället mättning och inducerat brum.

Hur det beter sig ljudmässigt har jag dock ingen aning om. ÄN! Är ändå övertygad om att det kommer att låta bättre än CCS.

Följ gärna Salas intressanta "triode anti-triode"-tråd på diyaudio.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/04/30 23:03:59
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/30 :  23:29:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Finns ju förresten en hel del CCSer i mitt drivsteg:

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Fuling

7936 Posts

Posted - 2009/05/01 :  09:53:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hehe, fotnoten kom till efteråt när jag kom att tänka på det där med vad man tappar av utsignalen. Jag minns inte hur mitt bygge såg ut i det avseendet men i övrigt är det identiskt. Om sen kretsen heter SRPP, µ-follower eller Bengt-Arne bryr jag mig inte om...

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/05/01 :  11:18:20  Show Profile Send reVintage a Private Message
Bernt,
Du har ju faktiskt ett antal gyratorliknande kopplingar ovanför båda 6N6P också!

Fuling,
Vi kallar fortsättningsvis denna koppling för CVS, ConstantVoltageSource.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2009/05/01 :  12:26:55  Show Profile Send pix a Private Message
[lite OT]
quote:
Det finns ju en intressant egenskap hos en riktig drossel som inte kan göras
på något annat sätt och det är det större spänningssvinget. Spänningssvinget
kan ju tom bli större än anodspänningen, det tycker jag är lite kul.

Bernt, ditt inlägg om inducerad spänning från en drossellast är intressant.
Jag har provat lite olika laster och generellt låter alltid en induktiv last mycket bra i mina öron.
Men vad händer igentligen med anodspänningen?
Med en sinuston, ja då kan man få ett spänningssving större än anododspänningen, men med en mer komplex signal då? Och är det enbart detta fenomen som gör att induktiv last låter bra?

Alla vet att en drossel lagrar energi (magnetism). och bryts spänningen genereras en spänningsspik över lindningen.
Har man en DC-ström genom drosseln (dvs en DC-spänning över drosseln) kan man se det motsatta vid en överlagrad positiv AC-puls, dvs en spänningsdipp över lindningen.

Men..
I ett klass A föstärkarsteg med DC-ström (DC-spänning över lindningen)
Kan AC spänning induceras över lindningen när strömmen varierar?
Är detta fenomen linjärt med alla frekvenser?, nej det har jag svårt att tänka mig. Om inte annat så finns en fasförskjutning.

Iom att ett vanligt CC steg är inverterat så skulle en inducerad Anodspänning fungera som en negativ feedback (anod-grid).

När röret stryps minskar strömmen i drosseln, vilket får till följd att drosseln induderar en spänning över lindningen. som sänker anodspänningen. När röret öppnar så händer det motsatta, strömmen ökar - drosseln "bromsar" genom att sänka spänningen över lindningen, vilket får till följd att anodspänningen höjs.

Låter detta vettigt?

/Pix

[Edit] Jag inser att mitt resonemang inte håller hela vägen då en hög induktiv last ger ett förstärkarsteg med en förstärkning nära Mu. Så en negativ feedback borde inte vara möjlig.. Hmmm

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2009/05/01 12:31:58
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/01 :  16:04:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bernt,
Du har ju faktiskt ett antal gyratorliknande kopplingar ovanför båda 6N6P också!
Jo, Morgan Lundberg, som hjälpt mig med designen har bra koll och det låter så bra man kan begära. Vi hade ett bra samarbete där jag var den snabbe och orädde byggaren som slängde ihop det han simulerat fram. Vi har diskuterat gyratorkopplingar förut men jag fattade inte så mycket får jag erkänna.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/05/02 :  20:36:15  Show Profile Send reVintage a Private Message
Så här skulle ett DC-kopplat 6B4G SE-steg med gyrator-lastad driver kunna se ut:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=1817574#post1817574

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000