Author |
Topic |
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2009/04/29 : 07:56:31
|
Öppen baffel, en diskant, ett mellan, två basar. Jag har inga specifikationer på basarna. (special så det finns inte på nätet heller)
Finns det ett aktivt delningsfilter där jag kan koppla samtliga element för att försöka ratta in där det låter bra?
Sedan ifall man lyckas ljudmässigt - har man facit då hur man bygger ett passivt filter?
Slutresultatet ska alltså bli en fullrange, öppenbaffel passiv högtalare. |
Artphotography |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2009/04/29 : 08:14:49
|
Hinner du med detta egentligen ??? nu när du byter kök .
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2009/04/29 : 08:19:22
|
Du kanske kan låna ett Behringer dcx 2496 av någon. Nackdelen är att det inte finns rca-anslutningar, bara xlr. 2 740:- är lägsta pris på prisjakt.nu. Finns andra filter också, men de har inte jag testat.
Jag har nöjt mej med att spela med det som subbasfilter, trots viss negativ kritik. Alla lyssnar ju olika. Lödde xl-rca sladdar... |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2009/04/29 : 08:27:26
|
Bubbel, haha, nej jag ska inte göra det nu. Vill bara kolla hur jag ska göra när det är dags
Sundström, xlr använder jag idag så det är lugnt. Fixar alltså ett dcx 2496 att koppla in SAMTLIGA element och sedan styras därifrån? och sedan bara vidare till mitt vanliga slutsteg? |
Artphotography |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2009/04/29 : 08:37:11
|
Dan: Delningsfiltret är bara just det - ett filter. Till detta behöver du sedan slutsteg. I ditt fall behöver du ett till bas, ett till mellan och ett till diskanten.
/R
|
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2009/04/29 : 08:44:51
|
Ah, jag trodde jag kunde köra samtliga via mitt nuvarande endast....ok. Då kanske det blir besvärligt att koppla tre steg till försteget också?
Som ni förstår är jag på djupt vatten - men det är kul (och jag lär mig hela tiden...)
|
Artphotography |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/04/29 : 08:46:57
|
Nej, alltså du kopplar:
Försteget --> Behringern --> Slutstegen --> Högtalarelementen |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2009/04/29 : 08:50:26
|
hembiosteg då? ett vanligt 7.1 - kan man inte använda det tillsammans med ett aktivt filter?
Hela denna övningen handlar om att få fram hur det passiva filtret ska göras. Så det är ju bara att hitta de rätta värdena tillfälligt.... |
Artphotography |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2009/04/29 : 08:52:02
|
ztenlund: T o m jag upptäckte mitt eget tankefel så fort jag postat Självklart så är det så.... |
Artphotography |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/04/29 : 08:54:32
|
quote: hembiosteg då? ett vanligt 7.1 - kan man inte använda det tillsammans med ett aktivt filter?
Ja, så länge du kan koppla in varje kanal för sig så spelar det ju ingen roll om slutstegen sitter i samma låda eller inte.
quote: ztenlund: T o m jag upptäckte mitt eget tankefel så fort jag postat Självklart så är det så....
Skyll på att det är, öhh, tidigt på morgonen. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/04/29 : 09:09:08
|
Men att nyttja ett aktivt som Ref för ett passivt ger ju bara halva sanningen. Ofta så moddereras kurvorna för att passa. Inga mjukt fallande i x antal db/hz
Har jag rätt eller fel ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2009/04/29 : 09:17:03
|
Sen går det ju ganska bra att lyssna sej till nivåer.
Tänk bara på: 1. Inte dela diskant och mellan register lägre än elementen tål. Läs spec. för elementen. (Men om du inte spelar tokhögt går det dela lägre) 2. Den inställning du får till gäller den placering högtalarna har nu (och i det rummet). Om du om något år flyttar högtalarna så kan t ex basnivån ändras. 3. Mätning kan göras med mick och ljudkort till datorn. Mätning vid lyssningsposition ger rätt ljud för nuvarande högtalarposition (se punkt 2). Mätning nära högtalaren minskar rummets påverkan och därmed blir filterinställningen mer anpassad till högtalaren. Sen får du akustikreglera rummet istället, men det är mer rätt att göra så. 4. Om det inte är en helt sluten lådkonstruktion så fungerar inte närmickning för bastonerna. Ta högtalaren till ett akustikreglerat rum (lite överkurs tycker jag ) Gör mätningar av basen på fyra fem olika ställen runt lyssningspositionen för att få ett bra medelvärde.
Det är riktigt lärorikt och roligt att lyssna på ett register i taget. Jag gör fel och ställer in filtret för min lyssningsposition. Om du vet att du orkar justera filtret igen kan det vara klokt att mäta eller lyssna vid lyssningspositionen. Om filtret aldrig mer ska ändras är det bättre att använda mick och mäta nära. |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2009/04/29 : 09:24:14
|
Johan: Menar du att man ska tänka på att använda samma branthet i aktiva filtret som i de tänkta passiva filtren (6-12 db vanligast).
Eller menar du att en spole och en kondensator kan påverka hur elementen beter sej (fasvridningar och annat). Jag har inte läst på så noga men det går att ställa in typ av filter i dcx2496. Kanske simuleras fasvridningen för passiva filter med de olika filterinställningarna, Butterworth t ex. |
|
|
|
Topic |
|